Passiva Jbl 530 med mätningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 17:40

Jag har ju dessa, i original passiva högtalare. Och jag gjorde om dessa till aktiv drift.
Såhär mäter de i passiv form. Hifi&musik ( som är källan ) kommenterade att diskanten låg några db för högt, men pga direktiviteten kanske det behövdes för att högtalaren inte ska uppfattas som för mörk.
Kommentarer om problem som skulle kunna förbättras ?

Såhär skriver de:

”JBL Studio 530:

JBL Frekvensgång: Jämt förlopp för alla spridningsvinklar, som bara störs av ett hack i den förmodade låga delningsfrekvensen vid drygt 1 kHz. Ingen synlig baffeleffekt, men diskanthornet ligger generellt ett par dB högre i nivå. Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.

JBL Utklingningsförlopp: Ett ganska stökigt tidsförlopp, med tydliga reflexer och resonanser i området över 5 kHz.

JBL Impedans: Ganska stora variationer i impedansen, men den håller sig över 4 ohm i hela registret och ska inte vålla några större bekymmer för en ordinärt kapabel förstärkare. Reflexporten avstämd till ganska låga 46 Hz.

JBL vertikal spridning: Hacket i frekvensgången vid drygt 1 kHz förstärks i stående lyssningsposition. I övrigt ett jämnt förlopp även om diskanthornet ligger några dB högre i nivå jämfört med basen.”

http://www.hifi-musik.se/extra-material ... e-gor-upp/
Senast redigerad av Tangband 2018-03-06 17:52, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 17:43


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 17:55

De delas i passiv form vid 1,5 kHz men vid aktiv drift delar jag vid 1,8 khz eftersom mätningarna (och lyssning ) visar att det låter bättre och blir rakare kurvor on axis.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 19:12

Några kommentarer till mätningarna ?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-03-06 20:10

Väldigt rippligt och fult över 1kHz. Finns det bättre utförda spridningsmätningar?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav jonasp » 2018-03-06 20:27

DanNorman skrev:Väldigt rippligt och fult över 1kHz. Finns det bättre utförda spridningsmätningar?


Någon graf så ju rätt trevlig ut off-axis. Med storleken på det där hornet vill jag ha koll på mätavstånd också.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-06 20:30

Tangband skrev:De delas i passiv form vid 1,5 kHz men vid aktiv drift delar jag vid 1,8 khz eftersom mätningarna (och lyssning ) visar att det låter bättre och blir rakare kurvor on axis.


Så, du har gjort en modifikation som både låter bättre och mäter bättre.. ? .. helt sjukt ju! :D

Har du några egna mätningar att visa?

Men.. om man nu utgår ifrån att Hifi&Musiks mätning är felfri så ser ju resultatet inge vidare ut (tycker jag!). Då bortser jag från impedansmätningen, den är varken bra eller dålig. Dålig kan den kanske vara om man tänker driva den med en rörförstärkare där utgångsimpedansen är "hög".

H&M skrev:Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.


Ja, den artificiella närheten, den kan klart bli påfallande ytlig och kall.

( Nej, jag vet faktiskt inte riktigt vad man vill ha sagt där. Tyckte det lät påfallande likt "hifiprat". )


EDIT: Glömde du en mätning Tangband?.. det var väl något "Utklingningsförlopp" där också?..

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 22:40

Jo, den bilden översteg 2 MB så jag kunde inte posta den- kan nån annan göra det ? Finns här
http://www.hifi-musik.se/extra-material ... e-gor-upp/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 22:47

Cortado skrev:
Tangband skrev:De delas i passiv form vid 1,5 kHz men vid aktiv drift delar jag vid 1,8 khz eftersom mätningarna (och lyssning ) visar att det låter bättre och blir rakare kurvor on axis.


Så, du har gjort en modifikation som både låter bättre och mäter bättre.. ? .. helt sjukt ju! :D

Har du några egna mätningar att visa?

..


Mätning on axis i stereo med programmet audiocontrol tre meter från båda högtalarna med pink noice- Helt odämpade väggar bakom högtalaren men tjock matta på golvet framför högtalarna. 24db/okt filter vid 1,8 kHz samt 75 Hz. Mätningen är hela systemet. Dvs med dubbla Tangband subwoofers med LT till. Jag ville försöka få hyfsat rak frekvensgång i stereomätning i mitt rum för det är ju så jag lyssnar :) Det går att få kurvan rakare med dsp:n i Dbx:en men då låter det sämre.

Det intressanta är att om jag mäter endast en högtalare i mono med pink noice diffar kurvan rätt mycket- därav min skepsism till monomätningar.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-03-06 23:04

En mikrofon summerar inte ljud från flera spatialt utplacerade källor på samma sätt som människan.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-06 23:14

Finns det något skäl till varför du vill göra mätningarna med rosa brus istället för svep?

.. och som Dan säger, du ska inte mäta båda högtalarna samtidigt, iaf inte om du vill mäta tonkurva.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 07:10

Cortado skrev:Finns det något skäl till varför du vill göra mätningarna med rosa brus istället för svep?

.. och som Dan säger, du ska inte mäta båda högtalarna samtidigt, iaf inte om du vill mäta tonkurva.


Hmm...Vad finns det för nackdel att mäta med rosa brus ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 07:12

DanNorman skrev:En mikrofon summerar inte ljud från flera spatialt utplacerade källor på samma sätt som människan.


Ok.... blir det mer likt det människan uppfattar med mono-mätning då ? ( sett ut mikrofonens perspektiv )
Utveckla gärna

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav rajapruk » 2018-03-07 10:18

Det fanns en bra länk här någonstans på faktiskt till en guide hur man mäter högtalare själv inomhus. Du behöver läsa på om detta område ganska mycket tror jag.
Vilka olika mätningar man kan göra, och hur de kan tolkas.
Ett kul ämne som jag själv vill lära mig mer om.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 12:43

Tangband skrev:
Cortado skrev:Finns det något skäl till varför du vill göra mätningarna med rosa brus istället för svep?

.. och som Dan säger, du ska inte mäta båda högtalarna samtidigt, iaf inte om du vill mäta tonkurva.


Hmm...Vad finns det för nackdel att mäta med rosa brus ?


Det beror på vad det är du vill få fram, om det är högtalarens tonkurva så blir det tokigt. Det sätt du mätt på är en LTAS-mätning (Long Time Avarage Spectrum) vilket ger dig ett histogram som visar ljudenergin över tid. Mätningen presenterar ett snitt (över tid) av högtalaren, rumsljud (reflexer, resonanser etc) och andra ljud som råkar ske samtidigt som du gör mätningen. Sedan påverkar mikrofonplaceringen mätningen, dels för att du har två (eller fler) högtalare men även för rummet.

Om det är det du är ute efter så är det ju inget fel att göra så, men om du ska ta reda på hur högtalaren presterar så är det lättaste att mäta utomhus, för att minimera reflexer osv. Har man inte möjlighet till det bör man läsa på lite om hur man ska göra för att mäta inomhus, precis som rajapruk indikerade.

EDIT: .. och då mäta med svep, inte med brus.
Senast redigerad av Cortado 2018-03-07 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 12:53

Ett par kommentarer till mätningen du presenterade ovanför;

- Faktisktstandard är att Y-axeln på tonkurvemätningar ska vara 50dB, din är 100dB ( det gör att mätningen blir tillplattad och svårläst )
- Mikrofonen du använt för att mäta med, vet man att den är tillräckligt rak?.. antar att du mätt med iPhone/iPad eller liknande och använt den inbyggda micken?

FFT.PNG
FFT.PNG (87.79 KiB) Visad 3675 gånger

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav dewpo » 2018-03-07 14:16

Men visst finns det nackdelar med svep-mätning också?
Nu antar jag att de effekter jag ser på bredbandshögtalare är större än på flervägare,
Men jag ser tydligt när jag gör mätningar med olika metoder att de olika registren påverkar varandra.
Alltså att diskant återgivningen påverkas av samtida bas/mellanregister-ljud.
Jag tycke således att RTA mätningar 'med brus eller utan' har sin plats.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 14:30

Cortado skrev:Ett par kommentarer till mätningen du presenterade ovanför;

- Faktisktstandard är att Y-axeln på tonkurvemätningar ska vara 50dB, din är 100dB ( det gör att mätningen blir tillplattad och svårläst )
- Mikrofonen du använt för att mäta med, vet man att den är tillräckligt rak?.. antar att du mätt med iPhone/iPad eller liknande och använt den inbyggda micken?

FFT.PNG


Jag använde en iPhone 6 med inbyggda mikrofonen placerat precis i öronhöjd vi den vanliga lyssningsplatsen.
Vet inte hur rak den miken är.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 14:33

dewpo skrev:Men visst finns det nackdelar med svep-mätning också?
Nu antar jag att de effekter jag ser på bredbandshögtalare är större än på flervägare,
Men jag ser tydligt när jag gör mätningar med olika metoder att de olika registren påverkar varandra.
Alltså att diskant återgivningen påverkas av samtida bas/mellanregister-ljud.
Jag tycke således att RTA mätningar 'med brus eller utan' har sin plats.


Jag kan också tycka att det vore logiskt. Pink noice visar ju ”hela registret” samtidigt och det kanske är bra att veta hur högtalaren beter sig då- vid olika ljudtryck. Men det ena behöver inte utesluta det andra utan svep-test borde jag nog prova också.

Vilken mätnivå i db är faktiskt- standard ?

Jag mätte vid 76 db tre meter från högtalaren, det kanske är för lågt ? Bör mätnivån vara olika med olika mätsignaler ? ( tex svep och pink noice )
Senast redigerad av Tangband 2018-03-07 14:37, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 14:34

rajapruk skrev:Det fanns en bra länk här någonstans på faktiskt till en guide hur man mäter högtalare själv inomhus. Du behöver läsa på om detta område ganska mycket tror jag.
Vilka olika mätningar man kan göra, och hur de kan tolkas.
Ett kul ämne som jag själv vill lära mig mer om.


Var finns den länken ?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav dewpo » 2018-03-07 14:48

Tangband skrev:
dewpo skrev:Men visst finns det nackdelar med svep-mätning också?
Nu antar jag att de effekter jag ser på bredbandshögtalare är större än på flervägare,
Men jag ser tydligt när jag gör mätningar med olika metoder att de olika registren påverkar varandra.
Alltså att diskant återgivningen påverkas av samtida bas/mellanregister-ljud.
Jag tycke således att RTA mätningar 'med brus eller utan' har sin plats.


Jag kan också tycka att det vore logiskt. Pink noice visar ju ”hela registret” samtidigt och det kanske är bra att veta hur högtalaren beter sig då- vid olika ljudtryck. Men det ena behöver inte utesluta det andra utan svep-test borde jag nog prova också.

Vilken mätnivå i db är faktiskt- standard ?

Jag mätte vid 76 db tre meter från högtalaren, det kanske är för lågt ? Bör mätnivån vara olika med olika mätsignaler ? ( tex svep och pink noice )


REW kompenserar själv.

PN.PNG
PN.PNG (61.97 KiB) Visad 3650 gånger


Annars tror jag 90 eller 96 dB är standard när man mäter distorsion.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 14:49

Tangband skrev:Jag använde en iPhone 6 med inbyggda mikrofonen placerat precis i öronhöjd vi den vanliga lyssningsplatsen.


Jag är nog inte tillräckligt kompetent för att säga så mycket om den mätningen, utöver det som redan sagts av mig själv och andra tråddeltagare. :)

Tangband skrev:Vet inte hur rak den miken är.


När man inte vet hur mikrofonens "tonkurva" ser ut så blir det ju svårt att veta vad som är vad i den mätning man får. Mätmikrofoner är oftast naturligt raka, men det finns även mikrofoner som är kalibrerade. Då gör man en mätning på något med en känd rak mikrofon och sen gör man exakt samma mätning med mikrofonen som ska kalibreras och skillnaden skickar man in i en "kompensationsfil" som man sedan kan ladda in i det mätprogram man använder. Varje mätning kompenseras sedan enligt filen och man får då hyfsat pålitliga resultat.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 15:44

Tangband skrev:Vilken mätnivå i db är faktiskt- standard ?

Jag mätte vid 76 db tre meter från högtalaren, det kanske är för lågt ?


För att veta den "absoluta" ljudnivån behöver man en kalibrerad apparat för att mäta just det, de relativa ljudnivåerna är tillräckliga för de flesta ändamål. Jag kan inte säga att jag någonsin sett en mätning (här på faktiskt) där man presenterar absolut ljudnivå och vetat om att det är det. Inte heller kan jag säga att jag känt något behov av en absolut ljudnivå när jag tittat på mätningar.


Tangband skrev:Bör mätnivån vara olika med olika mätsignaler ? ( tex svep och pink noice )


Olika, mnjae. Signalen bör vara så stark att ambiensljud är ordentligt mycket svagare så att de inte stör mätningen och så att man inte behöver förstärka signalen från mikrofonen alltför mycket. Sedan ska den ju inte vara så stark att den klipper mikrofon eller något annat i mätutrustningen.

Du har ju ett tydligt intresse och en stor vetgirighet, så Master Handbook of Acoustics är en annan bok du borde läsa för att få koll på grunderna. Det är såklart sagt i all välmening! :)
( Kanske skulle den vara viktigare än Floyds bok, åtminstone lika viktig )

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 07:38

Överst Jbl 530 och underst audiovector si1

Directivitet-utstrålningen blir väldigt jämt med hornet på Jbl. Så det verkar finnas några fördelar med tekniken.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav jansch » 2018-03-08 08:28

Om man vill mäta i basområdet bör man nog ha högre SPL än 76dB som medelvärde för t.ex. mätningar med brus. En liten elektretmic eller kondensatormic har ganska mycket brus (brusgolv) i basområdet. (Eller rättare sagt mikrofonkapseln med mikrofonförstärkare).
FÖRSLAG: gör alltid "mätning" utan ljud först så ser du brusgolvet och andra störningar

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 09:49

jansch skrev:Om man vill mäta i basområdet bör man nog ha högre SPL än 76dB som medelvärde för t.ex. mätningar med brus. En liten elektretmic eller kondensatormic har ganska mycket brus (brusgolv) i basområdet. (Eller rättare sagt mikrofonkapseln med mikrofonförstärkare).
FÖRSLAG: gör alltid "mätning" utan ljud först så ser du brusgolvet och andra störningar


Tack för bra tips

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-08 09:59

Tangband skrev:Överst Jbl 530 och underst audiovector si1

Directivitet-utstrålningen blir väldigt jämt med hornet på Jbl. Så det verkar finnas några fördelar med tekniken.


Det är stora skillnader på högtalarna, det går nog inte att säga att det bara är för att den ena har waveguide/horn. En waveguide med en specifik profil påverkar olika element på olika sätt.

Som jämförelse, här är t.ex. en vanlig domediskant utan waveguide. Spridningen ser ju rätt snäll ut.

H1212_tonkurva.PNG
H1212 0 30 och 60
H1212_tonkurva.PNG (49.89 KiB) Visad 3576 gånger


Om målen nu är rak tonkurva on axis och jämn spridning så kanske man kan konstatera att Audiovectorn ser ut att ha spenderat väldigt lite tid i utvecklingsstadiet.


EDIT: Hifi&Musiks grafer kör 30dB på Y-axeln, vilket ju påverkar upplevelsen lite. Tycker det vore bättre med 2d-mätningar så man ser kurvorna mot ett rutnät..

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 10:04

Cortado skrev:
Tangband skrev:Överst Jbl 530 och underst audiovector si1

Directivitet-utstrålningen blir väldigt jämt med hornet på Jbl. Så det verkar finnas några fördelar med tekniken.


Det är stora skillnader på högtalarna, det går nog inte att säga att det bara är för att den ena har waveguide/horn. En waveguide med en specifik profil påverkar olika element på olika sätt.

Som jämförelse, här är t.ex. en vanlig domediskant utan waveguide. Spridningen ser ju rätt snäll ut.

H1212_tonkurva.PNG


Om målen nu är rak tonkurva on axis och jämn spridning så kanske man kan konstatera att Audiovectorn ser ut att ha spenderat väldigt lite tid i utvecklingsstadiet.


EDIT: Hifi&Musiks grafer kör 30dB på Y-axeln, vilket ju påverkar upplevelsen lite. Tycker det vore bättre med 2d-mätningar så man ser kurvorna mot ett rutnät..


...hmm... så är det detdär med reflexioner från hornet- det ser inte så kul ut i hifi&musiks test. Jag antar att alla vanliga waveguides också har dessa problem i varierad grad ? Ljudet studsar ju i hornet och så fort det sätts en liten tratt framför en diskant så måste det väl bli reflexer ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-08 11:35

Tangband skrev:...hmm... så är det detdär med reflexioner från hornet- det ser inte så kul ut i hifi&musiks test.


Fast vi vet ju inte vad som är waveguiden och vad som är diskanten eller kombinationen eftersom vi inte vet hur diskanten i JBL'n mäter utan waveguide.

Tangband skrev:Jag antar att alla vanliga waveguides också har dessa problem i varierad grad ?


Alla waveguides har vissa problem ja, det är upp till konstruktören att designa kombon så att man minimerar dem. Mig veterligen är det rätt svårt att simulera hur en waveguide kommer att bete sig med en specifik diskant, åtminstone är det inget en vanlig svensson gör. Dan har pysslat med det där en del och där har det det varit mycket av en trial & error: fräs ut en profil, mät, gör liten ändring, fräs en ny, mät etc. Till en av våra högtalare fräste han ut kring 40 olika waveguides med små skillnader för att få till det med just den diskanten vi använde.

Tangband skrev:Ljudet studsar ju i hornet och så fort det sätts en liten tratt framför en diskant så måste det väl bli reflexer ?


Med mitt lilla förstånd skulle jag säga att det inte är riktigt så enkelt som att det är "reflexer", det sker en del saker. Vad som sker och hur mycket beror på profilen och diskantens "naturella" egenskaper.

Tittar man på profilen på JBL'n så är den ju olika vertikalt och horisontellt så spridningen kommer se olika ut åt sidleds och höjdleds. Desstom interagerar boomern med diskanten kring delningsområdet vilket också påverkar spridningen, framförallt vertikalt.

En liten youtubelänk om direktivitet som kanske kan vara av intresse!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Kraniet » 2018-03-08 12:33

Gedde har ju en skumpropp i waveguiden som ska ta om hand om några av "hornartefakterna". Kan kanske vara nåt att prova till JBLarna också. Klurigt att skära ut formen bara, och att hitta lämpligt skum.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 13:14

Kraniet skrev:Gedde har ju en skumpropp i waveguiden som ska ta om hand om några av "hornartefakterna". Kan kanske vara nåt att prova till JBLarna också. Klurigt att skära ut formen bara, och att hitta lämpligt skum.

Kanske en tunn svart filt någon mm tjock skulle bli bättre ?
Hmm... kanske dags för mig att montera upp mitt andra par aktiva högtalare med metalkoner som står nere i källaren- de mäter rakare och har inte de decay- problem jbl hornet har

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav rajapruk » 2018-03-08 13:33

jansch skrev:Om man vill mäta i basområdet bör man nog ha högre SPL än 76dB som medelvärde för t.ex. mätningar med brus. En liten elektretmic eller kondensatormic har ganska mycket brus (brusgolv) i basområdet. (Eller rättare sagt mikrofonkapseln med mikrofonförstärkare).
FÖRSLAG: gör alltid "mätning" utan ljud först så ser du brusgolvet och andra störningar


REW gör automatiskt en mätning av bakgrundsbruset vid varje mätning nuförtiden. Jag tror det är en ganska ny feature. Det finns i senaste betan iaf.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 13:55

Kraniet skrev:Gedde har ju en skumpropp i waveguiden som ska ta om hand om några av "hornartefakterna". Kan kanske vara nåt att prova till JBLarna också. Klurigt att skära ut formen bara, och att hitta lämpligt skum.


Ser svårt ut att realisera..- det borde bli minskningar i hf-respons och känslighet ?
Kanske horn har större och allvarligare problem än vanliga domediskanter utan waveguide ändå ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-08 14:32

Kraniet skrev:Gedde har ju en skumpropp i waveguiden som ska ta om hand om några av "hornartefakterna". Kan kanske vara nåt att prova till JBLarna också. Klurigt att skära ut formen bara, och att hitta lämpligt skum.


Har inte kollat så mycket på Geddes funderingar kring det där, men vilka hornartefakter är det man pratar om?

Om man har en waveguide/horn där man inte har något uppenbart problem, dvs, tonkurvan är jämn onaxis och offaxis - ska man då proppa den eller inte och isåfall vad är syftet?

Tangband skrev:Ser svårt ut att realisera..- det borde bli minskningar i hf-respons och känslighet ?


Det blir mest dämpning onaxis för den proppen du visar bild på, eftersom det är mer dämpmaterial att ta sig igenom åt det hållet. Högre frekvenser blir mer påverkade, lägre opåverkade.

Tangband skrev:Kanske horn har större och allvarligare problem än vanliga domediskanter utan waveguide ändå ?


Beror på, det där är ett generaliserande som inte går att tillämpa på alla fall. Det finns domediskanter som beter sig riktigt dåligt också. Man måste titta på varje fall enskilt.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Kraniet » 2018-03-08 16:48

Lite mer info ang skummet

What's With The Yellow Foam?
"Don't eat that yellow snow." -- Frank Zappa
The foam is a particular type, called "Reticulated foam". Essentially, it's a web of plastic, lacking the walls of the cell structure that are present in varying degrees in other foams. Acoustic foam is generally "open cell" which means that there is at least one wall missing from each cell, but there are still cell walls in place. This makes it a fairly effective absorber but also forms a barrier and can reflect energy too. Closed cell foam is used in a variety of applications but is generally not useful to us in audio. The recommended pore density is about 30 to 40 ppi.

Dr. Geddes has a patent on the use of the foam to mostly (80%) fill the horn, as you can see in his products. As used here is not covered by his patent, as there was prior art for the use of foam in horns. The ideas were different, but there was still foam there.

The foam as used here is to damp "HOM", Higher Order Modes. This is best described as the energy that's reflected within a horn. Per Geddes, this is a significant source of disturbance within the horn and is a major detractor from sound quality. These are unavoidably generated by the use of an obstacle to control dispersion (read: horn) but can be minimized and suppressed. Imagine if you will, a 6ft tube of concrete pipe. Standing inside it and speaking, the sound is free to exit, and yet you still have echoes. This is the sound bouncing around the interior. These are HOMs and the portion of the sound that leaves the pipe directly is the direct wave. The situation with a compression driver and horn isn't so dire, but every obstacle and even the driver itself generate some of these that aren't traveling directly out of the waveguide. Obstacles scatter sound in all directions. This is also the reason you see extensive use of roundovers in many fine speakers- the dome tweeters so prevalent in today's "mainstream" hifi will reflect sound from the enclosure edges, and rounding over reduces the nasties introduced. You see felt covered baffles for this very reason. Horns bypass it but need to have a roundover at the mouth (the large end) in order to avoid similar problems. The aesthetically pleasing LeCleach profile takes this to an extreme, as do some of the others, like spherical horns.

The foam shown here is a trimmed aquarium filter foam of the appropriate reticulated style. I tried shaping the foam with a hot wire cutter, and also by just trimming with scissors. Either worked but the scissors seemed more effective. Treat it like Michelangelo and remove everything that's not a foam plug. I fairly quickly managed a pressure-fit plug of foam, and fitted it. By using low-loss foam like the reticulated style, the direct sound only is marginally affected. The sound (HOM) bouncing around within the horn (the throat in particular, which is the most tube-like part) would encounter the foam multiple times, making it relatively lossy, while only slightly affecting the direct path sound that only encounters the foam one time. Short version: the foam removes harshness from the horn sound.


http://www.enjoythemusic.com/diy/1110/o ... guides.htm
Mvh
Magnus

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav rajapruk » 2018-03-08 17:31

Jag skulle inte sätta skumpropp i horn som inte designats för det.
Blörjan på hornet i JBL 530 är en ”diffraction slot” är jag ganska säker på, det ska bildas mkt difraktion där för att resten av hornet ska fungera som det är tänkt. Dämpa inte bort den.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav JM » 2018-03-08 20:39

Om jag minns rätt uppstår hörbara/mätbara primära reflexioner i horn som återger mer än 3 oktaver då relationen mun/halsarea är under 300.
Diskanthorn med 300 eller högre relation mellan mun/halsarea är de mätbara och hörbara reflexioner i praktiken försumbara vid återgivande av mer än 3 oktaver.
Här är en variant hur hornteorin kan appliceras och hur tonkurvorna för olika horn kan simuleras på lite annat sätt.
http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav JM » 2018-03-08 21:07

Nästan alla bashorn är för korta och har låg kvot mun/halsarea dvs är defakto en expanderande ljudledningshögtalare. I praktiken kan dämpmaterial användas i bashornen för att släcka ut resonanser vid olika relevanta tryckminimum där luftens partikelhastighet är som störst. http://www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html
Är det något liknande Geddes använder "öppen skumplast" till i sina diskanthorn?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-17 08:37

Det finns en norsk entusiast som mätt Jbl 530:s diskanthorn utan delningsfilter, såhär ser det ut. Kanske får jag förklaringen varför högtalaren i aktiv form med delning 1,8 khz istället för i original 1,5 khz låter bättre? Ser ut som en resonans nånstans vid 1,4 khz . Är det driverns resonansfrekvens eller är det hornets utformning som ger den där peaken ?
I min aktiva version har jag höjt diskanten med dsp-shelving ungefär +4 db med q-värde så det blir jämt stigande från 4 kHz till 10 kHz . Verkar stämma bra med mätningarna av hornet helt utan filter.

Samma entusiast byggde även om hela högtalaren med en Seas 18 bas , ser lite ut som FUKdist :D
Senast redigerad av Tangband 2018-08-17 08:59, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-17 08:45

Jbl MOD norwegian style 8)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-08-17 13:11

Tangband skrev:Jbl MOD norwegian style 8)


Klart snyggare med det norska elementet. Nu vet jag inte hur mätningen är gjord men tycker det ser lite halvdant ut. Har du länken till sidan/tråden där du hittade mätningen?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-17 17:00

Vassego :)

http://www.hifisentralen.no/forumet/diy ... slakt.html

"Her er totalen, Delefrekvens er endra til 2kHz frå den orginale 1,5kHz. Synast det spilte betre, fasen i overgang mellom ER18 og bassmellomtone vart også lettare å håntere:
Senast redigerad av Tangband 2018-08-17 17:11, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-17 17:03

Bild på det passiva delningsfiltret

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-17 17:05

Cortado, jag har det passiva filtret i förrådet, om du är intresserad kan jag fotografera både fram och baksidan av det och lägga ut. Det vore intressant ( för mig ) om de någonstans byggt in ett notch-filter, kanske någon kan göra en simulering av det ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-08-17 17:48

Tangband skrev:Cortado, jag har det passiva filtret i förrådet, om du är intresserad kan jag fotografera både fram och baksidan av det och lägga ut. Det vore intressant ( för mig ) om de någonstans byggt in ett notch-filter, kanske någon kan göra en simulering av det ?


Man kan ju få fram vad den gör, en överföringsfunktuon. Men exakt vad den gör i konstruktionen och hur det blir är svårt att veta utan ha mer info. Fast funktionen kan väl vara intressant, så posta det du! :)

Ska kolla mer ingående på hans projekt lite senare. Nu nalkas både pizza och bastu och det är viktigare än alla högtalare tillsammans just nu! :)

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-08-17 18:04

Tangband: Jag hoppas att du inte tycker att det där passiva filtret representerar bra passiva filter.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-17 18:15

DanNorman skrev:Tangband: Jag hoppas att du inte tycker att det där passiva filtret representerar bra passiva filter.


Nej, jag vet inte riktigt topologin i filtret, jag kan inte så mycket om passiva filterkonstruktioner. Det sitter ett motstånd på 16 ohm i serie med diskanten ,( tror jag ) , jag antar att det måste dämpas mycket men det tar troligen bort en hel del dynamik också .

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-08-17 19:33

Jag tänkte mer på komponentkvaliteten. Här har det snålats till max. Elektrolytkondensatorer och järnkärnespolar. Du har ju dissat passiva filter generellt. Det jag hoppades är att du inte gjort det pga. det här filtret.
Resistansen i serie ändrar tonkurvan. Den tar ner ljudnivån helt enkelt, inget annat. Förutom att det kan öka dynamikförmågan, förstås.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav gopnik » 2018-08-17 19:36

Cortado skrev:Har inte kollat så mycket på Geddes funderingar kring det där, men vilka hornartefakter är det man pratar om?

Det är väl främst det som brukar kallas Higher Order Modes, eller HOM. Det som gör att trattar låter mer eller mindre tratt. Genom att använda en skumplugg kan man dämpa reflektioner, stående vågor och konstigheter inne i hornets olika delar. Och antingen glädjas åt mindre hornfärgning i ett redan lågförvrängande horn, eller designa ett "dåligt" horn som ökar känsligheten/kontrollerar spridningen precis som vill ha det utan att plikta så mycket för det.

En filtring precis i "halsen" på koaxialer, närmst diskanten runt basens talspole, är också en tweak som cirkulerat. Öhman har beskrivit det men vad jag vet inte använt det på varken Dice eller dialogmodellerna. Jag såg det däremot på en liten högtalare med SEAS-coax under någon av HiFi-mässorna härom året. Det ska provas när jag får för mig att ta tag i den H1144 jag har liggande. Vilket årtionde som helst nu. :roll:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav gopnik » 2018-08-17 19:37

Tangband skrev:Bild på det passiva delningsfiltret

Urk! 8O
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-21 18:31

Frågar igen : Om det är så att mätningen är korrekt- vad är det som gör den lilla peaken i frekvenskurvan vid 1,4 kHz ?
Drivern har sitt fs vid 1400 Hz enligt spec. Är det den resonansen man ser, eller är det hornet tror ni ?

Nedan frekvensgången utan filter:

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-08-21 18:41

Det är tonkurvan du ser.

Vad det beror på går inte att säga utan mer information, men är fs 1,4kHz så är det nog den resonansen.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-21 18:42

Hmm - undras om lådan skulle behöva fasas bakom elementkorgen- är utluftningen tillräcklig ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-21 18:47

DanNorman skrev:Det är tonkurvan du ser.

Vad det beror på går inte att säga utan mer information, men är fs 1,4kHz så är det nog den resonansen.


Då innebär det kanske att filtret är lite felkonstruerat väl ? Även om delningen sker rätt brant så är högtalaren specad till att vara delad vid 1,5 kHz. Det är samma frekvens och driver i de större modellerna 580 och 590. Delningen är väldigt nära resonansfrekvensen. Inte konstigt att norrmannen tyckte 2 kHz lät bättre ( och jag 1,8 kHz ) .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-21 18:53

DanNorman skrev:Det är tonkurvan du ser.

Vad det beror på går inte att säga utan mer information, men är fs 1,4kHz så är det nog den resonansen.

En ledtråd till vilken driver det är finns i center-högtalaren i serien, 520. Jag har inte skruvat ut mitt element men det är väl högst troligt att det är den drivern i 530.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-08-21 18:55

Problemet på den där lådan sitter nog främst på framsidan. Alla tvära vinklar och språng runt baselementet ger garanterat knepig diffraktion (resonanser).
Jag antar att filtret eq:ar ner den resonansen (och alla andra resonanser). Kanske inte med tanke på kvalitetsintrycket man fått av inälvsbilderna. Men det är ju en förutsättning för alla filter att man jobbar med tonkurvor under kontroll.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-21 18:58

Jo, du kan ha rätt i detta. Undrar om det var design som styrde utformningen av baffeln runt basen ?

JBL 2414H-1 HF Driver 1" High Frequency Screw-On Driver
Size: 1", 25mm
Power Rating: 35W AES
Frequency Response: 1.9k-20kHz
Sensitivity: 98db
Impedance: 8 ohms
Voice Coil: 1.0"
Recommended Crossover Frequency: 1.9kHz
Weight: 2 lbs

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-08-21 19:20

Drivern finns i några aktiva högtalare, tex Jbl EON 510


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster