Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav Termos_friend » 2018-03-07 11:46

Sitter och läser om lite olika försteg och slutsteg. Men jag är på så låg nivå att jag inte kan avgöra vilka som matchar ihop.
Men först och främst så undrar jag om det går att utläsa något vettig från den data de publicerar för försteg? Några exempel:

Enligt Holographics hemsida så anger de maximum output till 10V för pre 25.

Max output level
10Vrms



Från Nad c375bee manulen:

Maximum voltage output - IHF load
>10 V (ref. 0.03 % THD)
600 ohms load
>10 V (ref. 0.03 % THD)


Manualen för Rotel rc1590
Utnivå
Linjenivå (RCA)
1 volt

Balanserad (XLR)
2 vo

Läser jag manualen för rotel rc1090

Output Sensitivity / Impedance
1 V/ 100 Ohms



Är datat för Rotel rc1090 jämförbart med Nad tex? Rotel 1V/100ohms = 6V/600ohm kontra Nad 10V/600ohm?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-07 16:21

Du jämför två olika typer av nivåer. I fallet NAD är det den maximala utnivån som kan matas ut utan relation till innivån i försteget. I fallet Rotel är det utnivån i relation till en nominell innivå som är angiven. Fast vid vilken innivå är inte angivet.

I princip klarar det flesta förstegen med vanliga integrerade kretsar ungefär 10 V ut. Om det blir så i praktiken beror på vad källan levererar och vilken förstärkning försteget har. Om vi tänker oss att slutsteget behöver 1 V in för att ge max effekt, då blir det ingen nytta med en högre utnivå från försteget.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav Termos_friend » 2018-03-07 16:28

Ah ok. Jag har läst manualen för mitt rb-1090 och det står: 1.8V/33kOhms. Syftar man här då på att 1.8V är vad som krävs för att slutsteget ska ge full förstärkning?
Och om de flesta försteg ger upp mot 10V så är det ju långt över vad som krävs, antar jag?
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-07 16:51

Termos_friend skrev:Ah ok. Jag har läst manualen för mitt rb-1090 och det står: 1.8V/33kOhms. Syftar man här då på att 1.8V är vad som krävs för att slutsteget ska ge full förstärkning?


Ja

Termos_friend skrev:Och om de flesta försteg ger upp mot 10V så är det ju långt över vad som krävs, antar jag?


Ja, det är mera än vad som krävs. Dock måste man veta vilken förstärkning försteget har för veta säkert. Förstärkningen är utgångsnivå/ingångskänslighet, tex. 1 V/100 mV = 10 gånger. Utnivån blir relaterad till innivån. Om man har en väldigt låg innivå är det inte säkert att man får en massa volt ut. Nu är det ofta inget problem med moderna källor, gamla bandspelare kunde det vara problem med nivåmässiga missanpassningar.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav Termos_friend » 2018-03-07 20:41

ok, jag undrar vad en benchmark dac1 klarar av att förstärka. Använde det som ett försteg ganksa länge men när jag satt och slösurfa och lyssnade på musik från youtube så varierade volymen väldigt. Ville därför ha ett steg med fjärr och jag köpte holo pre25. Tycker det blev bättre med det med svag källa. Hörde dock ingen skillnad i ljud (vilket jag hade förväntat mig också)
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-07 22:07

Nu vet jag inte vad du hade för källa till Benchmark:en. Benchmark DAC 1 lämnar enligt databladet ca 23 V ut vid 0 dBFS fullt digitalt utstyrd insignal. Borde vara mer än dubbelt mot vad Holographic Pre 25 klarar av.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav Termos_friend » 2018-03-07 22:23

ofan. Var hittade du det? Jag har för mig att den var mycket svagare bara på någon 1.5-2V ut. Det är iof ganska många år sen jag läste om benchmarken.
Försökte hitta något om det idag men hann inte söka så mycket.
Min upplevelse är väl subjektiv, men jag tyckte att jag fick vrida väldigt mycket på volymvredet för att det skulle hända något jämfört med pre25.
Iaf, jag slipper resa mig från soffan nu iaf :)
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav Vinylcalle » 2018-03-08 02:45

Dels kan det ju vara olika versioner av DAC 1 ni jämför, men upplevelsen av att behöva dra upp volymratten långt är ju också beroende på om volymkontrollen är logaritmisk eller linjär.

mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med att tolka data försteg till slutsteg

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-08 14:15

Termos_friend skrev:ofan. Var hittade du det? Jag har för mig att den var mycket svagare bara på någon 1.5-2V ut. Det är iof ganska många år sen jag läste om benchmarken.
Försökte hitta något om det idag men hann inte söka så mycket.
Min upplevelse är väl subjektiv, men jag tyckte att jag fick vrida väldigt mycket på volymvredet för att det skulle hända något jämfört med pre25.
Iaf, jag slipper resa mig från soffan nu iaf :)


Kollade i manualen på Benchmark's hemsida. Fast där finns flera versioner... Alla fyra har samma data där (balancerade utgången):

Output Level Range (at 0 dBFS) In “Calibrated” Mode: +9 dBu to +29 dBu (Attenuator off)


Notera, det finns rätt många inställningar att välja bland!



Hur mycket man vrider rent mekaniskt på en volymkontroll säger inte så mycket. Om det är en vanlig logaritmisk potentiometer kan den gärna stå högt. Om en sådan vrides ner till halva maxutslaget är dämpningen ofta runt 6 dB. Det finns mängder med olika typer av volymkontroller och många tycker att de med diskreta steg med motstånd är de som släpper igenom mest, dvs. lägger till minst i signalvägen.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster