Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Termos_friend » 2018-03-07 22:46

Antar att svaret på frågan är ja. Googlade en del och insåg att det verkar vara så att guckan stelnar, torkar eller läcker kanske ur med tiden.

Iaf, jag har ju börjat ge min ljudanläggning lite tid igen efter en, sisådär 11-12 år. Vi köpte hus för 2 år sedan och jag packade upp mina högtalare då för det var första gången på länge som jag haft plats för dem. Spelade lite musik då och tänkte väl att såhär lät de inte sist. Var och är som att det ligger ett
lock på ljudet. Livlöst... Nåväl tänkte inte så mycket på det då. Men nu har jag börjat på allvar störa mig och haft tid att både fundera och labba med placering av högtalarna samt provat lite provisorisk dämpning. Rotade även fram ljudkort och mic för att försöka mäta på grejorna. Och enligt mätresultatet är diskanten ganska rejält dämpad jämfört med bas och mellanregister.

Vad jag kan läsa här https://www.ljudmakarn.se/downloads/fic ... nglish.pdf så är det en diskant som innehåller ferrofluid. Men kan den ha blivit dålig på 11-12 år eller är det för kort tid? Och vad händer när den blir dålig, kan det vara så att hela diskanten blir dämpad?

Det släpper inte om man eldar på rejäl volym i några timmar i sträck :) :D
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Perfector » 2018-03-07 22:49

Olja kan ju becka ihop med tid, det vet jag.
Du kanske kan kolla om det finns annat än delning till dom, exvis dämpning och koppla förbi dom i så fall.
Om inte så kan det vara som du misstänker, att dom legat för länge och tjocknat i oljan.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Termos_friend » 2018-03-07 22:56

mm, högtalaren har ju en jumper på baksidan som gör att diskanten är ställbar. (+3, +1,5, 0, -1.5, -3)dB. Har alltid gillat dem bäst i 0dB läget.
Nu sitter jumpern i +3dB och det låter lite bättre då och det mäter något bättre. Det lustiga är att om jag sätter den i -3dB och mäter så faller diskanten mycket mer än vad den höjs åt andra hållet. Det är som en förskjutning nedåt.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Perfector » 2018-03-07 22:58

Termos_friend skrev:mm, högtalaren har ju en jumper på baksidan som gör att diskanten är ställbar. (+3, +1,5, 0, -1.5, -3)dB. Har alltid gillat dem bäst i 0dB läget.
Nu sitter jumpern i +3dB och det låter lite bättre då och det mäter något bättre. Det lustiga är att om jag sätter den i -3dB och mäter så faller diskanten mycket mer än vad den höjs åt andra hållet. Det är som en förskjutning nedåt.

Kör med förhöjd diskant ett tag och se om det hjälper att få dom att spela som du minns dom igen.
Annars finns ju olja att köpa, då kan du plocka isär diskanterna och suga upp den gamla oljan och fylla på ny.
Lite trixigt men väl värt besväret om du gillar ljudet i övrigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav i » 2018-03-08 08:27

Perfector skrev:
Termos_friend skrev:mm, högtalaren har ju en jumper på baksidan som gör att diskanten är ställbar. (+3, +1,5, 0, -1.5, -3)dB. Har alltid gillat dem bäst i 0dB läget.
Nu sitter jumpern i +3dB och det låter lite bättre då och det mäter något bättre. Det lustiga är att om jag sätter den i -3dB och mäter så faller diskanten mycket mer än vad den höjs åt andra hållet. Det är som en förskjutning nedåt.

Kör med förhöjd diskant ett tag och se om det hjälper att få dom att spela som du minns dom igen.
Annars finns ju olja att köpa, då kan du plocka isär diskanterna och suga upp den gamla oljan och fylla på ny.
Lite trixigt men väl värt besväret om du gillar ljudet i övrigt.


Hur sugen man upp gammal olja om den beckat igen?
Mundus Vult Decipi

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Termos_friend » 2018-03-08 09:48

Har kikat lite på diskantrenoveringar. Verkar ju görbart om man bara är försiktig. Får väl ta och testa det först.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Perfector » 2018-03-08 09:59

i skrev:
Perfector skrev:
Termos_friend skrev:mm, högtalaren har ju en jumper på baksidan som gör att diskanten är ställbar. (+3, +1,5, 0, -1.5, -3)dB. Har alltid gillat dem bäst i 0dB läget.
Nu sitter jumpern i +3dB och det låter lite bättre då och det mäter något bättre. Det lustiga är att om jag sätter den i -3dB och mäter så faller diskanten mycket mer än vad den höjs åt andra hållet. Det är som en förskjutning nedåt.

Kör med förhöjd diskant ett tag och se om det hjälper att få dom att spela som du minns dom igen.
Annars finns ju olja att köpa, då kan du plocka isär diskanterna och suga upp den gamla oljan och fylla på ny.
Lite trixigt men väl värt besväret om du gillar ljudet i övrigt.


Hur sugen man upp gammal olja om den beckat igen?

Oljan sitter till stora delar på talspolen och kan fås bort med en tops och en droppe sprit.
Likadant i magnetgapet
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Termos_friend » 2018-03-09 12:56

Är det ferrofluid i mellanregister också? Sitter väl ett par seas 6.5" i mina högtalare.
Jag vill ha crest-Crest-CREST

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Perfector » 2018-03-09 13:11

Termos_friend skrev:Är det ferrofluid i mellanregister också? Sitter väl ett par seas 6.5" i mina högtalare.

Vad är det för beteckning på elementen?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Termos_friend
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2007-06-25

Re: Blir diskanter gamla (ferrofluid)?

Inläggav Termos_friend » 2018-03-09 13:25

Perfector skrev:
Termos_friend skrev:Är det ferrofluid i mellanregister också? Sitter väl ett par seas 6.5" i mina högtalare.

Vad är det för beteckning på elementen?


Det vet jag inte. Funderar fortfarande på vilken vägen in till elementen är. Men på bild ser det väl ut som att det är genom plattan för delningsfiltret på baksidan.
Ska kika på det. Passade på att maila seas också. Kan bli kul o se om de svarar.
Jag vill ha crest-Crest-CREST


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 5 gäster