Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-10 09:13

Jag tänkte använda aktiva delningsfilter för mitt nästa projekt. Jag har sneglat på miniDSP en längre tid och nu tänkte jag ta tillfället i akt och köpa. Men sen läste jag Why You Should Think Twice About Buying an Unbalanced miniDSP 2x4 och vart lite konfunderad. Förstärkarna jag tänkte använda har: input sensitivity = 1V. Nu undrar jag vad ni som kör med miniDSP 2x4 (unbalanced) har för erfarenheter av detta? Är input sensitivity något ni tagit hänsyn till när ni valt förstärkare? Är det någon här som kör med förstärkare med högre input sensitivity än 0.9V och hur tycker ni att det fungerar i så fall?

Jag tar även tacksamt emot erfarenheter av miniDSP rent generellt och förslag på alternativ. Jag kan även tänka mig att bygga ett par aktiva filter själv men de blir ju inte lika flexibla som att ha dem i mjukvara. Förslag på aktiva filter annars? De jag tittat på är givetvis Rod Elliots projekt och de från KMTech. Åsikter eller andra förslag?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 2004-05-12

Re: Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav Kitchenmaster » 2018-03-10 10:03

Då jag använder två st EP4000 så köpte jag först en balanserad mini-DSP, men innan min bio var färdigbyggd så lanserades mini-DSP HD, så jag köpte en sådan i stället för att förenkla inkopplingen. Trots 2 V ut så har jag haft utmaningar att hitta en bra balans mellan brum och möjlighet att driva slutstegen till max effekt. Möjligt att det är en del sbs från mig, men min rekommendation är att du köper HD-varianten. Ett konstigt ”fel” var en gammal mjukvara i HD’n som resulterade i distad basåtergivning som främst hördes men införa-testtoner. En del kontakt med deras support samt eget meckande löste till slut problemet, vilket finns beskrivet i min byggtråd.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav matssvensson » 2018-03-10 10:09

Av den anledningen köpte jag miniDSP 2x4 balanced istället, som utvecklingsverktyg. Jag är mycket nöjd. Väldigt lättarbetad och tillräckligt flexibel för mina behov. Den brusar svagt i min anläggning, så jag tycker resultatet blir ännu bättre med mina egna aktiva filter. Men som utvecklings- och labbverktyg är miniDSPn suveränt bekväm.

Jag utvecklade mina egna aktiva filter från Siegfried Linkwitz ASP plattform http://www.linkwitzlab.com/orion_asp.htm. Där fanns fler byggklossar som allpass länkar, sugkretsar trappstegsfunktioner som jag haft användning av i mitt filterbygge. Han säljer inte längre själv, utan hänvisar till https://www.magiclx521.com/epages/17940394.sf/en_GB/?ObjectID=66161723&ViewAction=ViewFaceted&FacetValue_CategoryID=66161723&CurrencyID=EUR&CurrencyID=EUR&FacetRange_ListPrice=&FacetRange_ListPrice=. Dokumentation följde med när jag köpte av Siegfried, så det behöver du kolla upp att det följer med om du bara köper kretskorten. Normalt ingår ju dessa kretskort i kompletta byggsatser till hans högtalare.

Lycka till!

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-10 10:20

Tack för feedback. För labbande verkar miniDSP vara helt suveränt, framförallt tillsammans med UMIK-1 och REW. Mitt fokus kommer dock vara ett par aktivt delade 2-vägare och då verkar det nästa enklare med några aktiva kort som kan dela analogt. Ett annat alternativ som jag tittat på är produkterna från xkitz. De verkar genomtänkta och är förhållandevis prisvärda. Synd att de inte finns att köpa inom EU...

Ett par XOVER-2 och ett XAPS-50 + en trafo, låda och lite kontakter... :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav Belker » 2018-03-10 11:13

Med MiniDSP HD (finns ingen anledning att inte köpa HD!), UMIK och REW öppnades en helt ny dimension av den här hobbyn, eller vad vi ska kalla det. Om man gillar att mixtra med ljud och lära sig hur saker och ting påverkar kan jag varmt rekommendera dessa prylar. Och ja, rätt in i slutsteget brusar den en del, men det har jag löst genom att sätta MiniDSPn före försteget/volymkontrollen. På så sätt slipper man dessutom en AD-DAomvandling eftersom man såklart bara har digitala källor.
Musiklyssning här i grottan närmar börjar nästan bli ett missbruk och MiniDSPn är starkt bidragande.

Det du kan undersöka innan köp är om det numera går att plocka ut signalen innan DA (kit-versionen isf). Det var inte möjligt sist jag kollade, men det lär ligga i backlog. Då kan du bygga på en fyrkanalig DAC av helt gränslös kvalitet och glömma allt vad brus och audiophilus neurosis heter!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-03-10 16:21

EmuMannen skrev:Jag tänkte använda aktiva delningsfilter för mitt nästa projekt. Jag har sneglat på miniDSP en längre tid och nu tänkte jag ta tillfället i akt och köpa. Men sen läste jag Why You Should Think Twice About Buying an Unbalanced miniDSP 2x4 och vart lite konfunderad. Förstärkarna jag tänkte använda har: input sensitivity = 1V. Nu undrar jag vad ni som kör med miniDSP 2x4 (unbalanced) har för erfarenheter av detta? Är input sensitivity något ni tagit hänsyn till när ni valt förstärkare? Är det någon här som kör med förstärkare med högre input sensitivity än 0.9V och hur tycker ni att det fungerar i så fall?

Jag tar även tacksamt emot erfarenheter av miniDSP rent generellt och förslag på alternativ. Jag kan även tänka mig att bygga ett par aktiva filter själv men de blir ju inte lika flexibla som att ha dem i mjukvara. Förslag på aktiva filter annars? De jag tittat på är givetvis Rod Elliots projekt och de från KMTech. Åsikter eller andra förslag?


Om du köper ett digitalt pa- filter som tex Behringer eller Dbx driverack pa 2 får du väldigt användarvänliga filter som klarar att styra ut PA - förstärkare balanserat eftersom de ger många volt ut med låg dist. Inget brus alls hemma hos mig
(jag kör Dbx ) :). Med pa2 kan man ändra allt från lyssningsposition i realtid, utan att musiken stoppar. Det enda jag saknar är en digital ingång till filtret.

Ska du däremot börja använda faslinjära filter så finns det ju plugg in:s till minidsp:n. Men då är det nog bäst att köra med vanliga hifisteg för hemmabruk.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav Kraniet » 2018-03-13 10:08

Jag har en minidsp 2x4 (B?) som jag använt i fem år nu. Tycker det har fungerat ypperligt.

Med min så har jag inte upplevt några speciella brister i ljudet alls. Fördelen att kunna rumsoptimea ljudet har kanske överröstat andra eventuella "ljudkvalitetsbrister" i själva dspn.
Jag delar vid ca 100 Hz mellan basar och toppar samt har applicerat lite EQ för att ta hand om de lägsta rumsresonanserna.

Men det finns ju ingen anledning att inte köpa en HD. Med en sådan bör väl alla farhågor man kan tänkas ha om ljudkvalitén vara bortröjda.

Men du bör ju ha tillgång till en mätmikrofon och göra lite uttänkta mätningar och rimliga bedömningar av dessa för att kunna applicera EQ på ett förtjänstfullt sätt.

edit: just det. kan ju tillägga att mitt "slutsteg" är en Denon 2802 reciever så jag har kanske haft mindre problem med känsligheten i minidspn av den anledningen.
Själv har jag funderat på att skaffa en 4x10 HD för att kunna eventuellt köra aktivt.
Är lite fundersam på C-dsp också då den har högnivåingångar. Det borde göra så att man inte är beroende av lågnivåutgångar på recievern? Frågan är hur det påverkar ljudkvalitén.

edit2: Fast en nanoAVRA kanske är ett bättre alternativ? Då kör man HDMI in i den och sedan ut till TVn, fast med analoga utgångar för 8 kanaler? Om det nu går, manualen tar inte upp en sådan koppling..
Men det borde ha bättre ljudkvalitet än att köra hågnivåomvandling kanske.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Erfarenheter av miniDSP och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-13 20:14

Tack för alla svar och erfarenheter. Jag är fortfarande lockad av alla möjligheter med DSP och mjukvarufilter etc. Men för detta projekt kommer jag nog till att börja med bygga ett par aktiva filter.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster