Hjälp med aktivt delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-13 20:13

Jag rullar vidare med mitt projekt två-vägare delad lågt. Från början hade jag tänk använda en miniDSP men trots att DSP och filter i mjukvara är sjukt intressant så tänker jag nog bygga ett par delningsfilter för dessa högtalare. Förslag till både design och PCB finns det gott om men jag tänkte köpa något färdigt och beprövat. Det är framförallt två produkter jag funderat på en tid. Jag har sökt här på forumet men inte hittat så mycket om dessa men det finns desto mer på diyAudio.

Xkitz Electronics får bra kritik och deras kit är minst sagt väldokumenterade med prydlig BOM och byggbeskrivning (med många vettiga råd). Designmässigt ser de påkostade ut med massor med trimpottar och voltregulator. Nackdelen är att de inte säljer endast PCB och jag tänkte köpa en hel del annat nästa gång jag lägger en beställning hos Digi-Key, Farnell eller Mouser. Så för mig personligen så handlar jag gärna komponenterna själv. En annan nackdel är att de finns i USA men det gör ju Digi-Key också (och jag har inga problem att handla från dem).

Det andra alternativet är KMTech i UK. Designen är inte lika påkostad men även de produkterna får bra kritik från användarna. Dokumentationen är inte lika bra som från Xkitz men jag vet inte om det följer med något mer med korten än det som finns på eBay. En fördel är att det går att köpa endast korten. Nackdelen är att de inte verkar lika påkostade som de från Xkitz men det är ju inte säkert att jag skulle höra skillnad på dem för det...

Så nu till frågorna:

1. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av delningsfilter från Xkitz eller KMTech? Vad är er erfarenhet i så fall?

2. Om jag köper två 2-vägsfilter från KMTech så är det ju lockande att också köpa deras kraftaggregat på samma gång. Jag kollade med Kevin om det var OK att köra två delningsfilter på ett sådant mini PSU och det tyckte han att det var. Men sen kommer vi till trafo, Kevins rekommendation på eBay är ±6V 6VA dual-voltage toroidal. Jag tycker det låter ganska mycket för att driva dessa kort med endast tre stycken OPA2134 per kort. Om jag tittar i dokumentationen från Ti så verkar de till att börja med rekommendera ±15V matarspänning. Sen verkar de dra 5mA på tomgång och ytterligare max 40mA per kanal. För OPA2134 blir det 85mA alternativt 90mA om tomgångsvärdet inte är för kretsen utan per kanal. Med tre per kort och två kort blir det totalt 540mA så 6VA låter mycket. Jag frågade Kevin om det och han sa att det bara var en rekommendation för de som inte kan räkna själv. Så frågan är vad som skulle vara optimala värden för trafon? ±15V 2VA? Vad säger ni som bygger liknande prylar med op-ampar?

3. Till sist har vi själva kraftmatningen. Kortet ser ganska klent ut men det räcker kanske för två filterkort? Ingen voltregulator på vare sig kraftaggregatet eller delningskorten. Vad tror ni, köra på deras kort eller köpa något annat?

Erfarenheter och synpunkter tas tacksamt emot.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-13 20:24

Oups nu tror jag att jag har delar av svaret på både fråga 2 och 3. Deras Mini PSU för filtren är specificerade för max 2 x 12VAC. Det kanske är därför han rekommenderar 2 x 6V och det bör ju inte fungera med 2 x 15V.

Ett annat alternativ om man vill köra 15V är deras PSU avsett för deras förstärkare. Det klarar i alla fall 2 x 25V men är fortfarande extremt simpelt... Åsikter?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-13 20:43

Oups igen, nu inser jag att 6V 6VA ger 1A medan 15V 2VA bara ger 0.13A. :oops:

Så det rekommenderade 6V 6VA kanske inte var så fel i alla fall. Finns det något negativt med att driva op-ampar med en lägre spänning?

Eller snarare är det någon som faktiskt kan räkna och som har ett förslag på lämplig trafo? :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-13 21:35

Nja, tycker inte det verkar vara så genomtänkta prylar. Som du redan nämnt saknas spänningsregulatorer och det kan vara praktiskt med en väggbula som lämnar AC. Det är kanske inte säkert att du vill ha likadana flanker låg och passdelen. Verkar sitta volymreglering utan buffertar, blir hög utimpedans. Ett schema hade varit bra...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav darkg » 2018-03-13 22:53

EmuMannen skrev:Finns det något negativt med att driva op-ampar med en lägre spänning?


Ja, maximalt sving minskar vilket möjligen inte är något bekymmer och thd/brus ökar nog något vilket antagligen inte är mycket att oja sig över.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-13 23:19

RogerGustavsson skrev:Nja, tycker inte det verkar vara så genomtänkta prylar. Som du redan nämnt saknas spänningsregulatorer och det kan vara praktiskt med en väggbula som lämnar AC. Det är kanske inte säkert att du vill ha likadana flanker låg och passdelen. Verkar sitta volymreglering utan buffertar, blir hög utimpedans. Ett schema hade varit bra...

Det är ju det som är lite surt att dels verkar prylarna från KMTech ganska enkla och dels saknar jag dokumentation. Xkitz har däremot allt online så det är mycket bättre att göra sig en bild av deras prylar:

Xkitz XOVER-2 dokumentation inklusive schema
Xkitz XAPS-50 dokumentation inklusive schema
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 00:10

För den som är intresserad av ett DIY-bygge baserat på KMTechs filter kan jag rekommendera John Kenneth Wynns projekt Yamaha NS-1000A Active X-over. Själva filtret börjar vid Yam_14...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-14 08:45

Nja, tycker inte XKitz verkar så intressant, OP-AMP:arna ser ut att vara matade med enkel matningsspänning.

Då är möjligen denna lite bättre, https://tinyurl.com/yb7k2nj5 , även om man får ändra komponentvärden om man önskar en annan delningsfrekvens och den saknar möjlighet till nivåreglering.

Verkar finnas på flera ställen, https://tinyurl.com/y77tdqv6

Här ett annat exempel, https://tinyurl.com/y9p9x9jg

Det här har även buffrade nivåkontroller, http://sound.whsites.net/project09.htm Passande försörjning, http://sound.whsites.net/project05b.htm

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 11:45

RogerGustavsson skrev:Nja, tycker inte XKitz verkar så intressant, OP-AMP:arna ser ut att vara matade med enkel matningsspänning.

Då är möjligen denna lite bättre, https://tinyurl.com/yb7k2nj5 , även om man får ändra komponentvärden om man önskar en annan delningsfrekvens och den saknar möjlighet till nivåreglering.

Tack Roger, dels för din feedback men även för att du pekade ut audiophonics. Jag har tittat på deras produkter tidigare men hade glömt bort dem.
RogerGustavsson skrev:Verkar finnas på flera ställen, https://tinyurl.com/y77tdqv6

Här ett annat exempel, https://tinyurl.com/y9p9x9jg

Skall ta en titt på dem också...
RogerGustavsson skrev:Det här har även buffrade nivåkontroller, http://sound.whsites.net/project09.htm Passande försörjning, http://sound.whsites.net/project05b.htm

ESP Project 09 återkommer jag ofta till (har dock aldrig byggt det). Jag har till och med kontaktat Rod och diskuterat det och flera andra av hans projekt (trevlig kille). Det som är lite struligt är Rods prislista och kostnaden för att skeppa från Australien. Skall jag köpa från ESP så får det nog bli en bibba kort på samma gång (och det verkar aldrig bli aktuellt). Notera att Rod släppt ett "nytt" kort för ett enklare PSU (egentligen är det väl Project 05 i sin ursprungliga version) som kan användas som ett billigare alternativ till Project 05. Han kallar det "nya" kortet P05-Mini.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-14 11:52

Rod Elliot är en trevlig typ, har också varit i kontakt med honom och även handlat en gång. Dock får man köpa komponenterna på annat håll.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav Morello » 2018-03-14 12:47

Lite märkligt att man använt sig av enkel matning, vilket medför att det måste AC-kopplas.

Allvarligare är dock att det inte finns några seriemotstånd på utgångarna, vilket medför att OPamparna lastas direkt med kabeln kapaciatns. Inte bra!!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 13:15

Jag tittade lite närmare på filtret från audiophonics. Ingen dokumentation och inte så mycket information. Crossover : 20 - 2200Hz (basses), 2200 - 20000Hz (aigus) borde betyda att delningsfrekvensen är satt till 2200 Hz men ingen information om hur man byter frekvens. Jag har inget emot att löda om alla motstånden men jag måste veta hur jag räknar fram en ny frekvens. Trevligt att det ingår ett kraftaggregat och priset är svårslaget om man tänker att det motsvarar tre PCB + komponenter + tiden det tar att bygga. Att läsa informationen till den Kinesiska versionen är minst sagt lustigt (automatöversatt?). Ger dock ingen vägledning om hur ny delningsfrekvens kan räknas fram. Jag vågar dessutom inte köpa något med komponenter från Kina om jag inte är beredd att byta i princip allt. Det kanske blir till att köpa kort från Rod i alla fall...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 13:17

RogerGustavsson skrev:Dock får man köpa komponenterna på annat håll.

Vilket inte behöver vara en nackdel. :wink:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 13:38

Jag fortsätter väl lägga till information om aktiva filter som jag snubblat över. Kanske det kan vara till glädje för något?

Marchand Electronics har en hel uppsättning aktiva filter. Bland annat ett enkelt kort: XM1. Men de ser till och med enklare ut än de från KMTech och dessutom vill de ha $40 för dem...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 13:43

Silicon Chip har en artikel online med bland annat scheman och PCB för ett aktivt 3-vägs filter...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-14 13:48

Marchand blir ju dyrt. Två kort som kräver strömförsörjning. Det finns ju färdiga delningsfilter som kostar runt 1600 kr, https://www.thomann.de/se/dbx_223_xs.ht ... _264753_12

Finns ju räknare på Elliot's hemsida: http://sound.whsites.net/project09.htm

Sedan ska förstås komponenterna få plats och ha en tolerans som passar. För kondensatorerna är det nog uppmätning som gäller eftersom de kan vara svårt att hitta sådana med toleransen 1-2%, vilket kan krävas om man ska få en kurva som följer teorin. De flesta av länkarna verkar utgå från små värden på kondensatorerna och de måste förmodligen bytas till långt större om man vill ned i frekvens.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 14:03

elektor har också en riktigt intressant artikel med underlag för PCB. Ett trevägsfilter som kan användas som tvåvägs med möjlighet till bass boost med mera...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav Morello » 2018-03-14 14:19

EmuMannen skrev:elektor har också en riktigt intressant artikel med underlag för PCB. Ett trevägsfilter som kan användas som tvåvägs med möjlighet till bass boost med mera...


Det där ser mycket bättre. Notera den ballade ingången som använder en klassisk instrumentförstärkarkoppling för lågt brus och god CMRR.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 14:36

RogerGustavsson skrev:Sedan ska förstås komponenterna få plats och ha en tolerans som passar. För kondensatorerna är det nog uppmätning som gäller eftersom de kan vara svårt att hitta sådana med toleransen 1-2%, vilket kan krävas om man ska få en kurva som följer teorin. De flesta av länkarna verkar utgå från små värden på kondensatorerna och de måste förmodligen bytas till långt större om man vill ned i frekvens.

Det har väl förvissa samtliga kort gemensamt och desto större anledning att få välja komponenter själv. Rods exempel i P09 använder C = 33nF och R = 11kOhm och det ger en delningsfrekvens = 310,03 Hz. Säg att vi vill ned i 150Hz så kan man använda låt säga C = 47nF som i sin tur ger R = 15.96 kOhm. Med C = 68nF är du nere i R = 11.03 kOhm. Behåller vi C = 33nF så blir R = 22,74 kOhm för 150Hz. För 50Hz och C = 68nF är R = 33.1 kOhm... Om vi väljer ur exempelvis nichicons QYX-serie så är det 5mm mellan benen på såväl 33nF som 68nF. När de kostar runt 1 kr styck så kan man ju kosta på sig några och hoppas man får tillräckligt många med bra värden...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav i » 2018-03-14 14:44

Morello skrev:
EmuMannen skrev:elektor har också en riktigt intressant artikel med underlag för PCB. Ett trevägsfilter som kan användas som tvåvägs med möjlighet till bass boost med mera...


Det där ser mycket bättre. Notera den ballade ingången som använder en klassisk instrumentförstärkarkoppling för lågt brus och god CMRR.


Noterar detta i artikeln:
"The 100 Ω resistor in the output of the buffers prevent oscillations should the capacitive load be to high (from cables)."
Lite intressant m a a aktuella diskussioner. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 19:30

Tack alla för att ni agerat bollplank. Jag köper nog P09 från ESP. Hade jag behövt ett tre-vägs-filter hade jag kanske gjort mig omaket att försöka bygga det från elektor, men det får bli en annan gång. Jag fortsätter och lägger in lite länkar till annat jag hittat. Kanske finns det någon annan som kan ha nytta av det...

Först en länk till the Ultimate-Crossover-PCB, .brd och .sch filer på github. Jag har inte ens tagit hem filerna för jag har inget CAD-program installerat för tillfället.

Sen har vi ett annat projekt med schema, BOM och underlag för PCB. X224 - Electronic Crossover 2-way 24db. Schemat ser ut enligt nedan för de som inte orkar ladda hem och packa upp filerna.
Bilagor
X224.jpeg
X224
X224.jpeg (104.7 KiB) Visad 1744 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-14 19:59

Fanns även dessa i gruppköp tidigare, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... manual.pdf

Bild

Jag har några kort liggande.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-14 21:48

RogerGustavsson skrev:Fanns även dessa i gruppköp tidigare, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... manual.pdf
Jag har några kort liggande.

OMG! Vilket intressant projekt! Option, options, options, det enda jag skulle vara rädd för är att jag aldrig skulle lyckas bygga klart dem. För jag skulle ha svårt att bestämma mig för vad jag skulle implementera och hur!
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav EmuMannen » 2018-03-18 07:35

Ännu en länk till aktivt delningsfilter från audio research, notera att det finns gott om scheman bland bilderna.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Hjälp med aktivt delningsfilter

Inläggav Michael » 2018-03-26 10:36

Om du nöjer dig med pcb och schema, men icke någon lång beskrivning. Så finns en vän som har pcb. Tvåvägs, subsonic, typ basbost av något slag, nästan PEQ. Balancerad in och ut (går köra obal).

PS. Är på resande fot nu, men om du PMar emejl så kan jag om några dagar skicka lite info.

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster