Klass-D utklingning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Klass-D utklingning?

Inläggav rajapruk » 2018-03-15 17:47

Jag har en sak som jag vill ventilera.

Jag har en högst subjektiv känsla av att de Klass-D förstärkare jag har hört klipper ljudets utklingning på något sätt.
Lite som att lyssna i ett lite mer dämpat rum. Fast artificiellt.
Och att detta kanske är orsaken till att ljudet uppfattas som mer rent/klart, för att komplexitet i form av utklingning klipps bort. Typ att sista sista tiden av ett ljud klipps bort.

Är jag ute och cyklar? Blandar jag ihop med något annat fenomen? Någon annan som upplevt samma sak?
Om det stämmer, vad beror det på?
Vilket mätvärde visar hur bra en förstärkare "klingar ut" toner? Är det mätbart? Har förstärkare olika impulsrespons?

Jag har mest erfarenhet av Hypex nCore, där jag inbillar mig att detta var ett litet problem. Med betoning på litet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav sprudel » 2018-03-15 18:42

rajapruk skrev:Jag har en sak som jag vill ventilera.

Jag har en högst subjektiv känsla av att de Klass-D förstärkare jag har hört klipper ljudets utklingning på något sätt.
Lite som att lyssna i ett lite mer dämpat rum. Fast artificiellt.
Och att detta kanske är orsaken till att ljudet uppfattas som mer rent/klart, för att komplexitet i form av utklingning klipps bort. Typ att sista sista tiden av ett ljud klipps bort.

Är jag ute och cyklar? Blandar jag ihop med något annat fenomen? Någon annan som upplevt samma sak?
Om det stämmer, vad beror det på?
Vilket mätvärde visar hur bra en förstärkare "klingar ut" toner? Är det mätbart? Har förstärkare olika impulsrespons?

Jag har mest erfarenhet av Hypex nCore, där jag inbillar mig att detta var ett litet problem. Med betoning på litet.


Det låter kort, är det så du upplever det?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav rajapruk » 2018-03-15 19:23

Kort och koncist.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav petersteindl » 2018-03-15 19:28

... eller stumt.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav ChristianAndersson » 2018-03-15 20:12

Förr hade en del tydligen katastrofalt dåligt "linjärt spann" ?

https://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1274731

Ordvits:
Spoiler:
Visa
Det lät illa att låta katter gå i sandlådan,
bättre då att ha en hink som spann...
Shatterer of words

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav sprudel » 2018-03-17 23:23

Har du ändrat sig angående Hypex NCore? Har för mig att du hyllade dessa ganska hårt för något år sedan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav rajapruk » 2018-03-18 01:59

sprudel skrev:Har du ändrat sig angående Hypex NCore? Har för mig att du hyllade dessa ganska hårt för något år sedan?


Ja på just denna punkten "utklingning". Det var inget jag tänkte på i början. Och jag vet forfarande inte om det stämmer, eller om det är en inbillning från min sida att det blir lite "torrt".

På de flesta punkterna var nCore helt fantastisk tycker jag, och jag saknar dem. Skulle gärna haft 4 kanaler till mina woofers. Men jag har en annan ekonomisk prioritering i systemet nu, med billigare slutsteg. Går ju 8 slutstegskanaler nu i mitt 2-kanalssystem.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav Tangband » 2018-03-23 21:51

rajapruk skrev:
sprudel skrev:Har du ändrat sig angående Hypex NCore? Har för mig att du hyllade dessa ganska hårt för något år sedan?


Ja på just denna punkten "utklingning". Det var inget jag tänkte på i början. Och jag vet forfarande inte om det stämmer, eller om det är en inbillning från min sida att det blir lite "torrt".

På de flesta punkterna var nCore helt fantastisk tycker jag, och jag saknar dem. Skulle gärna haft 4 kanaler till mina woofers. Men jag har en annan ekonomisk prioritering i systemet nu, med billigare slutsteg. Går ju 8 slutstegskanaler nu i mitt 2-kanalssystem.

Jag har erfarenhet av tvärtom från klass D. Dvs att efterklangen blev längre, som en kompressor som arbetar i diskanten. (tact)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav rajapruk » 2018-03-24 01:33

Jag har funderat på om det kanske är den stora negativa feedbacken i nCore som gör det, och inte klass D per se.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav sprudel » 2018-03-24 09:12

rajapruk skrev:Jag har funderat på om det kanske är den stora negativa feedbacken i nCore som gör det, och inte klass D per se.


Så har jag också funderat, men saknar för mycket kunskap om förstärkardesign för att reda ut det. Får lyssna istället på olika steg med olika konstruktionsfilosofier och leta samband.

Det finns en lång tråd där många som kan är med och diskuterar just detta. Flint och Morello mfl ha lite olika åsikter här. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav petersteindl » 2018-03-24 11:17

Tangband skrev:
rajapruk skrev:
sprudel skrev:Har du ändrat sig angående Hypex NCore? Har för mig att du hyllade dessa ganska hårt för något år sedan?


Ja på just denna punkten "utklingning". Det var inget jag tänkte på i början. Och jag vet forfarande inte om det stämmer, eller om det är en inbillning från min sida att det blir lite "torrt".

På de flesta punkterna var nCore helt fantastisk tycker jag, och jag saknar dem. Skulle gärna haft 4 kanaler till mina woofers. Men jag har en annan ekonomisk prioritering i systemet nu, med billigare slutsteg. Går ju 8 slutstegskanaler nu i mitt 2-kanalssystem.

Jag har erfarenhet av tvärtom från klass D. Dvs att efterklangen blev längre, som en kompressor som arbetar i diskanten. (tact)

TacT var inte klass D om jag förstått saken rätt. TacT var med slutsteg i den digitala domänen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav Tangband » 2018-03-24 12:22

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
rajapruk skrev:
Ja på just denna punkten "utklingning". Det var inget jag tänkte på i början. Och jag vet forfarande inte om det stämmer, eller om det är en inbillning från min sida att det blir lite "torrt".

På de flesta punkterna var nCore helt fantastisk tycker jag, och jag saknar dem. Skulle gärna haft 4 kanaler till mina woofers. Men jag har en annan ekonomisk prioritering i systemet nu, med billigare slutsteg. Går ju 8 slutstegskanaler nu i mitt 2-kanalssystem.

Jag har erfarenhet av tvärtom från klass D. Dvs att efterklangen blev längre, som en kompressor som arbetar i diskanten. (tact)

TacT var inte klass D om jag förstått saken rätt. TacT var med slutsteg i den digitala domänen.

Mvh
Peter

Aha, :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Klass-D utklingning?

Inläggav Tangband » 2018-03-24 12:23

sprudel skrev:
rajapruk skrev:Jag har funderat på om det kanske är den stora negativa feedbacken i nCore som gör det, och inte klass D per se.


Så har jag också funderat, men saknar för mycket kunskap om förstärkardesign för att reda ut det. Får lyssna istället på olika steg med olika konstruktionsfilosofier och leta samband.

Det finns en lång tråd där många som kan är med och diskuterar just detta. Flint och Morello mfl ha lite olika åsikter här. :)

Har du nån länk till tråden ?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster