Signalkällor och biasjustering?!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

lestrat
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-05-05

Signalkällor och biasjustering?!

Inläggav lestrat » 2018-03-18 15:02

Hej på er kunniga!
I instruktionerna till min Audio Space Reference 3.1, så står det att jag ska dra ur alla signalkällor, men ha mina högtalare anslutna vid biasjustering. Jag tänkte citera lite ur instruktionerna. punkt "A." handlar om att ha högtalarna anslutna:
" B. input signal cabels are disconnected from the aplifier, or the volume of the pre-amplifier connected to it is turned to the lowest level, or the power of the pre-amplifier is off."

Man kan alltså även använda denna integrerade förstärkare som slutsteg också.

Min fråga är varför måste jag dra ur signalkällorna? Räcker det om de är avstängda? :?:

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Signalkällor och biasjustering?!

Inläggav peterh » 2018-03-18 15:06

lestrat skrev:Hej på er kunniga!
I instruktionerna till min Audio Space Reference 3.1, så står det att jag ska dra ur alla signalkällor, men ha mina högtalare anslutna vid biasjustering. Jag tänkte citera lite ur instruktionerna. punkt "A." handlar om att ha högtalarna anslutna:
" B. input signal cabels are disconnected from the aplifier, or the volume of the pre-amplifier connected to it is turned to the lowest level, or the power of the pre-amplifier is off.
Man kan även använda denna integrerade förstärkare som slutsteg också.

Min fråga är varför måste jag dra ur signalkällorna? Räcker det om de är avstängda? :?:

Jo det räcker. Huvudsaken är att du inte har signal, det ökar strömmen. Det är tomgångsströmmen man brukar avse med bias.

EN fråga : har du KT88 eller 300B ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

lestrat
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-05-05

Re: Signalkällor och biasjustering?!

Inläggav lestrat » 2018-03-20 19:32

Tack för svaret, skönt att slippa dra ur alla sladdar i den där trånga härvan!!! Jag har 300b. :D


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster