Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Inläggav NADifierad » 2018-03-30 16:34

Michael skrev:
NADifierad skrev:Samtliga slutsteg och förförstärkare är jordade via elsladden (230V).

Jamen va bra, inga problem.

...om du inte någongång i framtiden råkar koppla in någon av de i ojordat uttag.
...eller återanvänder 17-kablarna med annat (de borde ha varningstext)

//Michael

:D Jag gör en mental varningsanteckning, och lovar att destruera kablarna, när de gjort sitt i denna setupèn.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-31 14:18

joakimfors skrev:
Tangband skrev:
joakimfors skrev:Följer tråden med intresse. Har lite samma fenomen med mitt Najda. Har fyra kanaler från en Najda kopplade till en NAD S250. Direkt någon RCA-kabel är ansluten mellan DSP och slutsteg så börjar det brumma. Behöver inte ens ha igång Najdan för att det ska uppstå.

Kör du obalanserat in i NADen ? Alltså- ingen xlr adapter in i NADen ?


Obalanserat in. Den har bara RCA ingångar. Najdan har bara RCA ut då jag inte har expansionsdelen med XLR.

Testade lite mera idag och det klarar sig utan brum i högtalaren om man bara kopplar in en signalkabel. Direkt man kopplar in en till så börjar det brumma i alla. Transformatorn brummar lite svagt (hörs om man lägger örat mot slutsteget) när den är igång men oinkopplad. Hur/Om det sen fortplantar sig till högtalarna har jag inte luskat ut ännu… ej heller om det är samma typ av problem som NADifierad har.

Hur går det för dig? Några framsteg?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Inläggav joakimfors » 2018-04-11 09:48

Har tyvärr inte hunnit testa så mycket men kan hända att signalkablarna legat för nära/inklämda bland apparatkablarna och plockat upp lite skit. Blir ju inte bättre av att jag ännu inte fått tummen ur med att få fräst front- och bakpanelerna. :lol:

IMG_1600.JPG
IMG_1600.JPG (619.67 KiB) Visad 705 gånger

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MichaelG och 10 gäster