Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Inläggav NADifierad » 2018-03-22 21:06

Hola!
Jag håller på att införliva min nyinköpta Najda i anläggningen, och allt är mer eller mindre frid och fröjd.
Bortsett från ett svagt brummande på tomgång. Detta brumm är konstant i ljudstyrka och följer inte volympådrag.
Har i dag slitit loss alla nyinköpta 3m lakrits-RCA, och monotele/RCA adaptrar, ur såväl Najdan som alla slutsteg.
Tyst.... 8) .
Men så fort jag stoppar i en enda monoteleadapter i valfritt slutsteg, så återkommer brummet!? Och då är det endast jordade nätkablar och högtalarkablar anslutna till slutstegen.
Inga signalkablar...?
Provade med en XLR/RCA adapter istället, men det är samma sak. Det är så fort den balanserade ingången förändras till en obalanserad, som brummet uppstår.
Detta är adaptrarna i fråga: https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... ane-p37541
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... ono-p39191
Efter att sökt fram den gamla tråden om semibalanserad kabel " (citat)
IÖ semiballad.PNG
IÖ semiballad.PNG (107.87 KiB) Visad 6846 gånger
(slut citat) "
Så provade jag att koppla in 3 meters balanserade kablar i diskantstegen, för att sedan sätta en XLR/RCA-adapter i ändan (på kabeln :wink: ). Allt enligt min tolkning av det ursaxade inlägget. För att få med skärmjord och extra jord i hela kabelns längd.
Men! Det börjar brumma så fort jag tryckte dit adaptern 8O .
De ingående slutstegen ligger utspridda på skilda faser, fast jag tror inte att det påverkar?
Tacksam för idèer !?
Senast redigerad av NADifierad 2018-03-29 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-23 10:51


Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-23 17:29

Tack Roger :) .
Jag ska studera dem noga.
Kanske framgår det även där, om man kan välja att använda endast "Hot" och "Ground", och helt enkelt utesluta "Cold".
Då bekymret verkar hänga ihop med kortslutningen av "Cold" mot "Ground"? 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-24 10:37

Den här kanske också är intressant, http://www.rane.com/pdf/ranenotes/Pin_1_Revisited.pdf

Tidigare var inte standarden samma i Nordamerika och Europa vad "hot" och "cold" beträffar.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-24 16:27

Tack ännu en gång för länkarna.
Jag har hittat en variant jag ska testa:
Quasi lösning.PNG
Quasi lösning.PNG (16.36 KiB) Visad 6707 gånger

Nummer 18 är en het kandidat :) .

Trodde först att det skulle funka med den här:
ljudadapter-rca-till-6-3-mm.jpg
ljudadapter-rca-till-6-3-mm.jpg (5.02 KiB) Visad 6707 gånger

Då slapp jag kortslutning av ringen mot jord. Och visst försvann brummet, men även det mesta av signalstyrkan :roll: .
Ska besöka Kjelle på Måndag, för inköp av ingredienser till testkabel.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Michael » 2018-03-26 21:48

#18 är superdum, om du inte vet exakt vad du sysslar med och absolut ingen ändrar något i setupen - mitt råd, aldrig!

Den bygger på att båda apparaterna är ihopkopplade med jord på något sätt, t.ex. skyddsjord. Är de inte det, eller det bryts. Så kan du få ca 100 volt signal på ingången - ryker det inte, så går det nog i alla fall sönder! Se upp!

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Michael » 2018-03-26 21:52

NADifierad skrev:Men så fort jag stoppar i en enda monoteleadapter i valfritt slutsteg, så återkommer brummet!?
Om jag förstår dig rätt (vilket jag tror), så är steget paj.

PS. Om du vill kan du beskriva exakt hur det är kopplat ännu engång, typ dummies beskrivning. Bara för att reda ut eventuella missförstånd.

PS2. Om du däremot hade använt en rca->xlr adapter typ kjell (men inte den du länkade till), så kunde förklaring varit den idioti adaptern. ...hmm, nu inser jag att jag inte riktigt får ihop din beskrivning - blev allt helt rätt i det du skrev!

Vad är det för slutsteg?

//Michael

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav joakimfors » 2018-03-26 22:01

Följer tråden med intresse. Har lite samma fenomen med mitt Najda. Har fyra kanaler från en Najda kopplade till en NAD S250. Direkt någon RCA-kabel är ansluten mellan DSP och slutsteg så börjar det brumma. Behöver inte ens ha igång Najdan för att det ska uppstå.


Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Michael » 2018-03-26 22:34

Ursäkta, inser nu att beroende på hur det är kopplat inne i steget. Så kanske det kan bli lite brum om du lämnar ena ingången i luften. När du provar med bara teleadapter så skulle du kanske haft ett motstånd i rca'n (eller kortis).

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-27 06:27

Oj 8O ! Här händer det grejer medan man sover :D .
Ska försöka beskriva problemet igen.
Jag har ett antal bryggkopplade slutsteg med balanserade ingångar. Man kan välja att ansluta med XLR, eller stereotele 6,4mm.
Jag ska mata dem med ett försteg/DSP som har RCA utgångar.
Så jag behöver då använda någon typ av adapter, från RCA till balanserad, XLR eller teleplugg.
Jag har testat olika adaptrar, som funkat i andra setups tidigare, de som finns på bild tidigare i tråden.

Efter att ha använt mig av uteslutningsmetoden, kan jag konstatera att : När slutstegen är kopplade till respektive högtalare, så uppstår brummet så fort en adapter ansluts till valfri balanserad ingång!??
Det är alltså inget annat kopplat till stegen, mer än spänning och högtalare.
Så min slutsats blir att det beror på på kortslutning av pin 1och 3, eller i telefallet ,av "ring" och "ground"?
Jag provade även en adaptervariant stereotele/RCA, för att se vad som hände . Då är inte "ringen" med i ekvationen. Men det resulterade bara i en mycket svag signal. Sista exemplet provades med signal från försteget.
Ska strax åka och jobba, men tittar in i tråden vid tid och tillfälle. Hoppas på en lösning :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Michael » 2018-03-27 09:28

Så uppfattade jag det. Det vore intressant om du ansluter ett 100ohms motstånd också, för att hålla nere insignalen (bara som test, motståndet är istället för riktig signal källa). Alltså (xlr) p1-p3 och p2-100ohm-p3, inget till chassiet. Frågan är om brummet blir mer eller mindre med motståndet.

PS. Kabelbeskrivningen längst ner i skärmdumpen i första inlägget bör du ha, tycker jag. Den går även finlira, tror beskrivet av iö. Med motstånd som anpassas till signalkällan. Inget jag gjort.

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-27 17:57

Jag ska snoka rätt på 100 ohms motstånd för test.
Vad gäller ditt förslag med den nedersta kabeln i skärmdumpen i första inlägget, så liknar den kabel variant 18, som du varnar för. Skillnaden är ju då skärmen, som inte är ansluten i bägge ändar. Så jag ska prova ditt förslag, från IÖ's inlägg.
Har jag uppfattat dig rätt vad gäller motståndet? Det ska sättas mellan p2 och p3?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Tangband » 2018-03-27 18:03

joakimfors skrev:Följer tråden med intresse. Har lite samma fenomen med mitt Najda. Har fyra kanaler från en Najda kopplade till en NAD S250. Direkt någon RCA-kabel är ansluten mellan DSP och slutsteg så börjar det brumma. Behöver inte ens ha igång Najdan för att det ska uppstå.

Kör du obalanserat in i NADen ? Alltså- ingen xlr adapter in i NADen ?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-27 18:11

dewpo skrev:Kan en aktiv konverter hjälpa?
[ Bild ]
https://www.ebay.com/itm/Finished-unbalanced-to-balanced-unbalanced-to-balance-RCA-to-XLR-preamp/122152815444?_trkparms=aid%3D888007%26algo%3DDISC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20131227121020%26meid%3Dba1ee050c9074585a9a88905b76c6b00%26pid%3D100009%26rk%3D1%26rkt%3D1%26sd%3D132332833345%26itm%3D122152815444&_trksid=p2047675.c100009.m1982

Som sista utväg :) .
Fast jag behöver 3 stycken :? .
Jag hoppas lösa det med rätt kabel.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav joakimfors » 2018-03-27 19:46

Tangband skrev:
joakimfors skrev:Följer tråden med intresse. Har lite samma fenomen med mitt Najda. Har fyra kanaler från en Najda kopplade till en NAD S250. Direkt någon RCA-kabel är ansluten mellan DSP och slutsteg så börjar det brumma. Behöver inte ens ha igång Najdan för att det ska uppstå.

Kör du obalanserat in i NADen ? Alltså- ingen xlr adapter in i NADen ?


Obalanserat in. Den har bara RCA ingångar. Najdan har bara RCA ut då jag inte har expansionsdelen med XLR.

Testade lite mera idag och det klarar sig utan brum i högtalaren om man bara kopplar in en signalkabel. Direkt man kopplar in en till så börjar det brumma i alla. Transformatorn brummar lite svagt (hörs om man lägger örat mot slutsteget) när den är igång men oinkopplad. Hur/Om det sen fortplantar sig till högtalarna har jag inte luskat ut ännu… ej heller om det är samma typ av problem som NADifierad har.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-27 20:15

IMG_1246.JPG
IMG_1246.JPG (148.67 KiB) Visad 6535 gånger

Har tillverkat ett par kablar enligt "Sista IÖ anvisningen".
Efter att ha vänt upp och ner på alla bra att ha lådor i skafferiet, så fick jag även ihop 120 Ohm :) .
Ska nu testa....... Friskt kopplat, hälften brunnit 8) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-27 20:24

Och med kablarna i slutsteget, återstår brummfenomenet :( .
Men, så snart jag byglar RCA-kontakten med 120 Ohms-resistorn, så tystnar det :) .
Så nu är frågan??? Hur går jag vidare Michael :?:
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-27 20:54

Gjorde även en variant på den inte rekommenderade nr 18....
IMG_1248.JPG
IMG_1248.JPG (121.51 KiB) Visad 6525 gånger

Dvs pin2 till RCA plus, och pin3 till RCA chassi. skärmen bara ansluten på pin1 i XLR kontakten.
Något uppskrämd av vad Mich skrev om 100V och fördärvade apparater, så fick jag fundera fram en testrigg, som i nödfall kan offras på kunskapens altare 8) .
Det spelar för fullt, och verkar funka bra.
Frågan är om jag vågar testa i huvudanläggningen... :? ?
IMG_1250 (1).JPG
IMG_1250 (1).JPG (93.88 KiB) Visad 6525 gånger
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-27 21:02

Michael skrev:#18 är superdum, om du inte vet exakt vad du sysslar med och absolut ingen ändrar något i setupen - mitt råd, aldrig!

Den bygger på att båda apparaterna är ihopkopplade med jord på något sätt, t.ex. skyddsjord. Är de inte det, eller det bryts. Så kan du få ca 100 volt signal på ingången - ryker det inte, så går det nog i alla fall sönder! Se upp!

//Michael

Testar som sagt det där i skrivande stund, på testriggen ovan.
Radion är inte jordad och ihopkopplad med slutsteget endast via pin2 och 3. Alltså ingen skärmanslutning till pin1. Ännu ingen rök... :? :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Michael » 2018-03-28 13:37

NADifierad skrev:så liknar den kabel variant 18

Absolut inte, läs iö inlägget igen. Det är liksom natt och dag mellan de. Helt olika, om vi nu pratar om det elektriska. Färger och skönhet kan ju likna varandra.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Michael » 2018-03-28 13:39

NADifierad skrev:Men, så snart jag byglar RCA-kontakten med 120 Ohms-resistorn, så tystnar det :) .
Så nu är frågan??? Hur går jag vidare Michael :?:

Det verkar vara den 'rätta' kabeln som vi (jag) rekommenderade som du skall ha. Att det brummar när den är oansluten gör inget.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav Michael » 2018-03-28 13:43

joakimfors skrev:Testade lite mera idag och det klarar sig utan brum i högtalaren om man bara kopplar in en signalkabel. Direkt man kopplar in en till så börjar det brumma i alla.

Tips: Lika långa kablar. Och främst se till så de alla rcakablarna ligger mycket nära varandra. Lite tvinn kanske, eventuellt kabelstrumpa.

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-28 14:52

Michael skrev:
NADifierad skrev:så liknar den kabel variant 18

Absolut inte, läs iö inlägget igen. Det är liksom natt och dag mellan de. Helt olika, om vi nu pratar om det elektriska. Färger och skönhet kan ju likna varandra.

//Michael

Det liknar varandra på samma sätt som två tvillingkillar, varav den ena valt att klippa en ledare för att slippa skydda sig.
De liknar varandra, men funkar inte likadant. Fast det finns inget som säger att inte båda sjunger vackert!? :D

Har för mig att IÖ-kabeln brummade även när jag anslöt den till förförstärkaren...?
Ska kolla ikväll.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-28 18:04

Och nu har jag provat.
Tyvärr så kvarstår brummet med IÖ kabeln ansluten även i förförstärkareändan :? . Varför blev det tyst med 120 Ohms resistorn?
Kopplade in fulsladden (18) i huvudanläggningen, och det funkar. Spelade lite musik, och det verkar ärligt talat fungera problemfritt!?
Jag ska löda ihop ytterligare tre "Y-splitt modell 18", och se om det funkar med alla utgångar och steg i drift samtidigt.
Y splitt 17.PNG
Y splitt 17.PNG (23.52 KiB) Visad 6441 gånger

Och för att vara tydlig, så är det Nummer 17 jag avser, då jag just nu använder RCA/XLR. Funktionen är den samma som nummer 18.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälp)

Inläggav NADifierad » 2018-03-28 20:47

Och nu lirar det! Förutom när jag trycker på paus. Då är det bedövande tyst :D .

Tack för inläggen, och låt gärna diskussionen fortsätta, då det är ett ämne som dyker upp då och då.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Inläggav Michael » 2018-03-30 11:49

Bra att det funkar, men det är ändå en kabel typ som inte bör rekommenderas. Nu beror det på alla inblandade apparater vad som kommer att hända i just din anläggning, men låt oss försöka med hur det kan vara (jag vet ej vad du kör med för apparater). Din källa (eller rättare sagt allt innan slutsteg) kan vara ojordade och flyta omkring 100 volt (relativt PEN, d.v.s. jordklotet). Dina slutsteg skyddsjordade (dvs PEN). Då kommer källan bli nerdragen till jord via negativa ingångsimpedansen i slutsteget. Detta borde normalt ske med jord i slutsteget, men #17 har ju ingen jordledare. Så nu lever vi lite farligt, kanske. ...hmm, detta borde ju ger brum... men det beror nog på att denna jordström även kommer att gå via signal ledaren och då kommer slutsteget ignorera den (ty diff ingång). Hur mycket ström som kommer att gå och hur lågt som slustegen kan sänka ner jordströmmen/spänningen från källorna beror också på ingångsimpedansen i sluteget.

Men (om nu källorna är ojordade) så kommer jordströmmen att variera beroende på alla källorna. Om det är flera så är det flera apparater med små jordströmmar. Så om du kopplar in en apparat till, så kan det bli mera ström. En annan sak som oroar är vad som sker vid strömtillslag. Vissa apparater kan nog ge en kraftig pulsström. Denna kan då ge spänningsspik på ingången på slutsteget.

Summering: Vad som händer och hur bra det i långa loppet är med en sådan kabel, beror på alla inblandade apparater.

Tips (kabel 17):
Testa med att ansluta ett 100ohms motstånd i RCA kontakten. Mellan RCA-jord och kabelskärmen. Detta medför att eventuella jordströmmar kommer att främst gå via detta motstånd. Istället för att gå via signalingången ner till jord. Detta under förutsättning att källor är icke skyddsjordade och slutsteg jordade. Är allt skyddsjordat, så gör ett sådant motstånd inget (förutom när en 230-kabel kopplas ur).

//Michael

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Inläggav NADifierad » 2018-03-30 12:31

Jag ska begrunda det där över tid, för att förstå det så gott jag kan :) .
Samtliga slutsteg och förförstärkare är jordade via elsladden (230V).
Källorna är : Dator via optisk toslink, dvs ojordat.
CD-spelare via coaxial ,ojordad.
Skivspelare via separat RIAA , ojordad.

Vad gäller strömtillslag, så är faktiskt min nya förförstärkare, dvs Najda, den första DSP jag haft som går att starta efter att slutstegen startats, utan att det smäller som f--n i högtalarna 8O .
Den har väl någon sorts mjukstartstjofräs inbyggd?
Det funkar även att slå av den innan stegen.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Inläggav NADifierad » 2018-03-30 15:10

En annan positiv aspekt av kabelbytet är att missljudet jag haft när Najdan varit uppkopplad mot datorn via USB (för inställning/programmering/mätning), har även det försvunnit.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Kabel/Adapter bekymmer (Hjälpt)

Inläggav Michael » 2018-03-30 16:29

NADifierad skrev:Samtliga slutsteg och förförstärkare är jordade via elsladden (230V).

Jamen va bra, inga problem.

...om du inte någongång i framtiden råkar koppla in någon av de i ojordat uttag.
...eller återanvänder 17-kablarna med annat (de borde ha varningstext)

//Michael

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster