Kopplingstråd?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-23 21:41

Ni som bygger förstärkare vad använder ni för kopplingstråd och var köper ni den? Dels för kraftmatning, lågnivå och lågspänning? Tänkte modda en förstärkare och då kommer jag behöva byta en hel del internt kablage...

Ps. En fråga till. Stärkaren som jag tänkte modda är från 90-talet med ett antal olika PCB (de flesta ganska enkla med bara ett par lysdioder, pottar eller brytare på). Kopplingstråden mellan de olika korten är i en massa olika färger (som skulle vara trevligt att behålla) men sen är de lödda i respektive kort. Jag skulle vilja kontaktera dem för att enklare kunna plocka isär och flytta runt de olika korten i lådan. Så frågan är hur jag bäst kontakterar kablaget mellan korten. Det är ganska trångt på korten men inga ytmonterade komponenter. En fundering jag hade var att använda enradig 2.54mm PCB headers, klippa av dem en och en och löda fast dem i korten. Förutom oxid och dylikt, finns det någon nackdel med den typen av kontakter mellan kort i en förstärkare? I så fall, vad bör man använda i stället?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kopplingstråd?

Inläggav peterh » 2018-03-23 23:22

EmuMannen skrev:Ni som bygger förstärkare vad använder ni för kopplingstråd och var köper ni den? Dels för kraftmatning, lågnivå och lågspänning? Tänkte modda en förstärkare och då kommer jag behöva byta en hel del internt kablage...

Ps. En fråga till. Stärkaren som jag tänkte modda är från 90-talet med ett antal olika PCB (de flesta ganska enkla med bara ett par lysdioder, pottar eller brytare på). Kopplingstråden mellan de olika korten är i en massa olika färger (som skulle vara trevligt att behålla) men sen är de lödda i respektive kort. Jag skulle vilja kontaktera dem för att enklare kunna plocka isär och flytta runt de olika korten i lådan. Så frågan är hur jag bäst kontakterar kablaget mellan korten. Det är ganska trångt på korten men inga ytmonterade komponenter. En fundering jag hade var att använda enradig 2.54mm PCB headers, klippa av dem en och en och löda fast dem i korten. Förutom oxid och dylikt, finns det någon nackdel med den typen av kontakter mellan kort i en förstärkare? I så fall, vad bör man använda i stället?

Jag har köpt på kjell, förpackningar med 10 färger alla enkelledare .

( jag gillar enkelledare då de inte spretar utan går bra att vika över lödben, stoppa i kort etc.)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-24 09:46

peterh skrev:Jag har köpt på kjell, förpackningar med 10 färger alla enkelledare .

( jag gillar enkelledare då de inte spretar utan går bra att vika över lödben, stoppa i kort etc.)

Jag har tittat på dem och jag har något liknande men flertrådig med större kabelarea som jag inte vet vart jag köpt (jag håller på att köra slut på en del färger). Satsen på Kjell med enkelledare var ganska tunna har jag för mig så jag kanske skulle ha formulerat mig något i stil med detta i stället:

  • Vilken kopplingstråd använder ni?
  • Var köper ni den?
  • Vilken kabelarea använder ni?
  • Använder ni solid eller flertrådig ledare?

Några jag hittat förutom att köpa löst per meter är:
Kopplingstråd 10 färger Enkeltråd, Kjell & Co
Kopplingstråd 10 färger Flertrådig, Kjell & Co
Kopplingstråd AWG22 entrådig - sats, electro:kit
Kopplingstråd AWG22 flertrådig - sats, electro:kit

Satserna från Kjell & Co är 0,20 mm² (AWG24), 10 olika färger (10 meter av röd och svart, 5 meter av resten). Totalt 60 meter.
Satserna från electro:kit är 0.32 mm² (AWG22), 6 olika färger (7.5 meter av vardera). Totalt 45 meter.

Många verkar använda partvinnad tråd från CAT5-kablage. Vad finns det mer för prisvärda alternativ?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Kopplingstråd?

Inläggav PeterAkemark » 2018-03-24 10:48

Enkelledare med hölje som behöver skalas av är olämpliga som kopplingstråd. Detta då snittet vid skalning nästan alltid skadar ledaren, det blir ett snitt i ledaren då det skalande verktyget skär igenom höljet. Den uppkomna skadan bildar en brottanvisning där ledaren kommer att gå av efter ett mindre antal vickningar eller vibrationer av ledningen. Av detta skäl så är fler-kardeliga ledare att föredra dessa bör emellertid alltid förtennas innan de appliceras.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1141
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Re: Kopplingstråd?

Inläggav smile » 2018-03-24 11:51

Fast det beror mest på den som skalar kabeln... ;)
Säger jag som ibland kan skala några hundra enkelledare på en dag utan att rispa själva ledaren.

Annars är det som du säger, rispar man ledaren så kommer det att resultera i ett kabelbrott förr eller senare.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Kopplingstråd?

Inläggav peterh » 2018-03-24 13:07

Nu skall varken enkelledare eller flerledare vara utsatta för vibrationer, kablar skall ligga still och "najas" om de kan röra sig.
Samma för komponenter, tyngre kondingar bör fästas med silkon eller smältrim.

Flerledare som ansluts i kretskort riskerar att "spreta" där tycker jag att enkelledare är att föredra.

Bägge typerna fungerar utmärkt när de väl är monterade.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-24 15:27

Bra synpunkter, tack. Då kommer vi till area, jag skulle vilja köpa på mig ett gäng olika färger så jag har att ta av men jag skulle vilja hålla nere antalet varianter. Optimal kabelarea kan bero på många faktorer men kan man säga något rent generellt. Tillämpningen är inom en och samma förstärkare med kabellängder som understiger 1 meter (oftast betydligt mindre än så). Vad är lämplig kabelarea för:

  • Spänningsmatning (AC och DC 240V till typ 35V)?
  • Lågnivå (typ till och från RCA och mellan kort)?
  • Förstärkt signal (typ till högtalarterminaler)?
Det mesta borde gå att kablera med endast de tre ovanstående kategorierna tycker jag men jag kanske har missat något?

Spelar det någon roll om jag använder partvinnad tråd eller tråd med skärm för lågnivå?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kopplingstråd?

Inläggav darkg » 2018-03-24 15:39

EmuMannen skrev:Bra synpunkter, tack. Då kommer vi till area, jag skulle vilja köpa på mig ett gäng olika färger så jag har att ta av men jag skulle vilja hålla nere antalet varianter. Optimal kabelarea kan bero på många faktorer men kan man säga något rent generellt. Tillämpningen är inom en och samma förstärkare med kabellängder som understiger 1 meter (oftast betydligt mindre än så). Vad är lämplig kabelarea för:

  • Spänningsmatning (AC och DC 240V till typ 35V)?
  • Lågnivå (typ till och från RCA och mellan kort)?
  • Förstärkt signal (typ till högtalarterminaler)?
Det mesta borde gå att kablera med endast de tre ovanstående kategorierna tycker jag men jag kanske har missat något?

Spelar det någon roll om jag använder partvinnad tråd eller tråd med skärm för lågnivå?


Jag tror nog att skärm är snäppet vassare. Klen skärmad kabel i så fall, så det blir rimligt obökigt.
Matning och högnivå hade jag tagit grovish tvinnad. Men med klena kopplingstrådar tillhands kan det möjligen vara skoj att fläta ihop några till högnivå. Audiofila kvaliteter :lol: .

Jag gjorde fyrflätor att ha till högtalarterminalerna, trådarna plockade från nån upphittad supermångledare (telefon):

DSC_0788.JPG
DSC_0788.JPG (222.52 KiB) Visad 1990 gånger
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Kopplingstråd?

Inläggav Svante » 2018-03-24 18:27

PeterAkemark skrev:Enkelledare med hölje som behöver skalas av är olämpliga som kopplingstråd. Detta då snittet vid skalning nästan alltid skadar ledaren, det blir ett snitt i ledaren då det skalande verktyget skär igenom höljet. Den uppkomna skadan bildar en brottanvisning där ledaren kommer att gå av efter ett mindre antal vickningar eller vibrationer av ledningen. Av detta skäl så är fler-kardeliga ledare att föredra dessa bör emellertid alltid förtennas innan de appliceras.


Nämen, nä...? Med appliceras, menar du skruvas? För i en skrivförbindelse ska kabeln absolut inte förtennas, då blir det glapp efter några år. Däremot kan den med fördel lödas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-24 20:41

Här är ett tips på något som jag använt för högtalare (internt) och fordons-el. Swedol har en hel del kabel som kan köpas per meter. Ta deras RKKB anslutningskabel till exempel, en meter med 12 ledare så har man ett gäng färger med 1,5 mm2 kabelarea. Sen har vi deras RKUB kopplingskabel. Den finns i ett gäng olika färger i 0,75 till 2,5 mm2. Inte tokbilligt men nära till hands, på löpmeter och rakt över disk. Det får nog bli lite Swedol-kabel och ett kit med lite klenare från Kjell & Co eller electro:kit...

Någon som har tips på skärmad kabel för lågnivå?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
PeterAkemark
 
Inlägg: 1967
Blev medlem: 2005-01-30
Ort: Dalarna

Re: Kopplingstråd?

Inläggav PeterAkemark » 2018-03-25 02:49

Svante skrev:
PeterAkemark skrev:Enkelledare med hölje som behöver skalas av är olämpliga som kopplingstråd. Detta då snittet vid skalning nästan alltid skadar ledaren, det blir ett snitt i ledaren då det skalande verktyget skär igenom höljet. Den uppkomna skadan bildar en brottanvisning där ledaren kommer att gå av efter ett mindre antal vickningar eller vibrationer av ledningen. Av detta skäl så är fler-kardeliga ledare att föredra dessa bör emellertid alltid förtennas innan de appliceras.


Nämen, nä...? Med appliceras, menar du skruvas? För i en skrivförbindelse ska kabeln absolut inte förtennas, då blir det glapp efter några år. Däremot kan den med fördel lödas.


Jag avsåg kopplingstråd med arean 0,5 mm^2 eller där omkring som löds fast. Ledsen att jag inte var tydlig nog.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Kopplingstråd?

Inläggav lennartj » 2018-03-25 03:37

EmuMannen skrev:Här är ett tips på något som jag använt för högtalare (internt) och fordons-el. Swedol har en hel del kabel som kan köpas per meter. Ta deras RKKB anslutningskabel till exempel, en meter med 12 ledare så har man ett gäng färger med 1,5 mm2 kabelarea. Sen har vi deras RKUB kopplingskabel. Den finns i ett gäng olika färger i 0,75 till 2,5 mm2. Inte tokbilligt men nära till hands, på löpmeter och rakt över disk. Det får nog bli lite Swedol-kabel och ett kit med lite klenare från Kjell & Co eller electro:kit...

Någon som har tips på skärmad kabel för lågnivå?
Löpmeter, nja RKUB verkar de inte vilja sälja mindre än 100 m av respektive färg och area, men det är en kul idé att köpa några meter RKKB och spräcka höljet så man får lite ovanliga färger i sortimentet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-03-25 12:03

lennartj skrev:
EmuMannen skrev:...Sen har vi deras RKUB kopplingskabel. Den finns i ett gäng olika färger i 0,75 till 2,5 mm2. Inte tokbilligt men nära till hands, på löpmeter och rakt över disk...

Löpmeter, nja RKUB verkar de inte vilja sälja mindre än 100 m av respektive färg och area, men det är en kul idé att köpa några meter RKKB och spräcka höljet så man får lite ovanliga färger i sortimentet.

Jag åker ned lite nu och då och köper deras RKUB på löpmeter. Det är möjligt att det inte går att beställa per meter på webben men jag har inte haft några problem i butik.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kopplingstråd?

Inläggav darkg » 2018-03-29 13:33

EmuMannen skrev:Någon som har tips på skärmad kabel för lågnivå?


Nej tyvärr. Säg till om du stöter på nåt vettigt. Jag köpte en snutt på Elfa (tror jag) som var onödigt stel. Separat skärmstrumpa finns förresten, tex Svalander har. Kanske inte så dumt!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kopplingstråd?

Inläggav darkg » 2018-04-05 16:33

Kjell har en skärmad isärdragbar parkabel på lösmeter, den heter nåt med lågnivåkabel, som jag tror kan duga. Skärmen är inte flätad och där är ingen folie, men men. Behändigt mått och pris.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-04-05 22:44

darkg skrev:Kjell har en skärmad isärdragbar parkabel på lösmeter, den heter nåt med lågnivåkabel, som jag tror kan duga. Skärmen är inte flätad och där är ingen folie, men men. Behändigt mått och pris.

Kjell har faktiskt två olika lågnivåkablar. Dels har de den tvåledade (2 x 0.25 mm²) som jag använt för att löda ihop lite DIN-till-RCA-adaptrar och till det har den fungerat utmärkt. Sen har de också en lite fetare enkelledare (0,5 mm²) på löpmeter.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-04-05 22:56

darkg skrev:
EmuMannen skrev:Någon som har tips på skärmad kabel för lågnivå?

Nej tyvärr. Säg till om du stöter på nåt vettigt. Jag köpte en snutt på Elfa (tror jag) som var onödigt stel. Separat skärmstrumpa finns förresten, tex Svalander har. Kanske inte så dumt!

Är det någon som handlat från Svebry? Förutom skärmad kabel så har de även en del elektroniköverskott med mera...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Kopplingstråd?

Inläggav EmuMannen » 2018-04-05 23:03

Ps. Jag missade tidigare att electro:kit även har motsvarande satser av den lite klenare tråden (0.2mm²/AWG24) som finns på Kjell (de var på sidan två, deras hemsida är inte alltid så lättnavigerad). Satserna är dock cirka 30 kr billigare på electro:kit:
Kopplingstråd entrådig - sats 60m
Kopplingstråd flertrådig - sats 60m
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Kopplingstråd?

Inläggav darkg » 2018-04-05 23:29

Jo, men den grövre på Kjell känns inte så aktuell tycker jag.

Svebry - det var länge sen! Kul att de fortfarande är i farten. Får titta in vid tillfälle.
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster