Under Fs är det inte kul!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Under Fs är det inte kul!

Inläggav jansch » 2018-03-25 15:58

Tänkte jag senare skulle göra lite mätningar där jag behövde mäta både vibrationer och ljudtryck. (Väntar på en Twinax adapter från USA som jag behöver då)
Gjorde dock nu några förberedande mätningar…..
Bild
För att kontrollera distorsion samt ljudtryck i relation till g -kraft på en specifik högtalare gjorde jag några enklare tester och insåg då hur usel en helt normal bashögtalare är under Fs!
Att en högtalare skall arbeta inom det massakontrollerade området är ju solklart men hur illa det ser ut under resonansfrekvensen hade jag glömt!

Hur som helst ser resultatet ut såhär på en Sonab 6,5 tummare på 5,3ohm.
Den ”vackra kurvan” är ca 50 Hz och den ”fula” ca 25 Hz.
Viktigt! 6mm P-P i båda fallen. Y-axeln på oscilloskopet visar inte kalibrerat värde. Signalen över talspolen är "ren" (under 0,1%THD) i båda fallen.
Bild

Får likadana kurvor oavsett om jag mäter med accelerometer eller mikrofon. Det var ju i sig målet med mätningen dvs visa att distorsionen från accelerometern är försumbar under givna förutsättningar. Tar jag bort accelerometern förändras inte resultatet synbart, accelerometern väger 2,4gram vilket dock givetvis sänker Fs

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Perfector » 2018-03-25 17:15

jansch skrev:Tänkte jag senare skulle göra lite mätningar där jag behövde mäta både vibrationer och ljudtryck. (Väntar på en Twinax adapter från USA som jag behöver då)
Gjorde dock nu några förberedande mätningar…..
[ Bild ]
För att kontrollera distorsion samt ljudtryck i relation till g -kraft på en specifik högtalare gjorde jag några enklare tester och insåg då hur usel en helt normal bashögtalare är under Fs!
Att en högtalare skall arbeta inom det massakontrollerade området är ju solklart men hur illa det ser ut under resonansfrekvensen hade jag glömt!

Hur som helst ser resultatet ut såhär på en Sonab 6,5 tummare på 5,3ohm.
Den ”vackra kurvan” är ca 50 Hz och den ”fula” ca 25 Hz.
Viktigt! 6mm P-P i båda fallen. Y-axeln på oscilloskopet visar inte kalibrerat värde. Signalen över talspolen är "ren" (under 0,1%THD) i båda fallen.
[ Bild ]

Får likadana kurvor oavsett om jag mäter med accelerometer eller mikrofon. Det var ju i sig målet med mätningen dvs visa att distorsionen från accelerometern är försumbar under givna förutsättningar. Tar jag bort accelerometern förändras inte resultatet synbart, accelerometern väger 2,4gram vilket dock givetvis sänker Fs

Det är väl därför jag alltid förespråkat en reflexbelastning där elementet har sin lägsta frekvens = fs enligt fabrik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav paa » 2018-03-25 17:18

Perfector skrev:
jansch skrev:Tänkte jag senare skulle göra lite mätningar där jag behövde mäta både vibrationer och ljudtryck. (Väntar på en Twinax adapter från USA som jag behöver då)
Gjorde dock nu några förberedande mätningar…..
[ Bild ]
För att kontrollera distorsion samt ljudtryck i relation till g -kraft på en specifik högtalare gjorde jag några enklare tester och insåg då hur usel en helt normal bashögtalare är under Fs!
Att en högtalare skall arbeta inom det massakontrollerade området är ju solklart men hur illa det ser ut under resonansfrekvensen hade jag glömt!

Hur som helst ser resultatet ut såhär på en Sonab 6,5 tummare på 5,3ohm.
Den ”vackra kurvan” är ca 50 Hz och den ”fula” ca 25 Hz.
Viktigt! 6mm P-P i båda fallen. Y-axeln på oscilloskopet visar inte kalibrerat värde. Signalen över talspolen är "ren" (under 0,1%THD) i båda fallen.
[ Bild ]

Får likadana kurvor oavsett om jag mäter med accelerometer eller mikrofon. Det var ju i sig målet med mätningen dvs visa att distorsionen från accelerometern är försumbar under givna förutsättningar. Tar jag bort accelerometern förändras inte resultatet synbart, accelerometern väger 2,4gram vilket dock givetvis sänker Fs

Det är väl därför jag alltid förespråkat en reflexbelastning där elementet har sin lägsta frekvens = fs enligt fabrik.

Det är väl inte så du beskrivit det, utan nyligen skrev du att du brukar lägga basreflexavstämningen lite högre än elementets resonansfrekvens?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Perfector » 2018-03-25 17:21

paa skrev:
Perfector skrev:
jansch skrev:Tänkte jag senare skulle göra lite mätningar där jag behövde mäta både vibrationer och ljudtryck. (Väntar på en Twinax adapter från USA som jag behöver då)
Gjorde dock nu några förberedande mätningar…..
[ Bild ]
För att kontrollera distorsion samt ljudtryck i relation till g -kraft på en specifik högtalare gjorde jag några enklare tester och insåg då hur usel en helt normal bashögtalare är under Fs!
Att en högtalare skall arbeta inom det massakontrollerade området är ju solklart men hur illa det ser ut under resonansfrekvensen hade jag glömt!

Hur som helst ser resultatet ut såhär på en Sonab 6,5 tummare på 5,3ohm.
Den ”vackra kurvan” är ca 50 Hz och den ”fula” ca 25 Hz.
Viktigt! 6mm P-P i båda fallen. Y-axeln på oscilloskopet visar inte kalibrerat värde. Signalen över talspolen är "ren" (under 0,1%THD) i båda fallen.
[ Bild ]

Får likadana kurvor oavsett om jag mäter med accelerometer eller mikrofon. Det var ju i sig målet med mätningen dvs visa att distorsionen från accelerometern är försumbar under givna förutsättningar. Tar jag bort accelerometern förändras inte resultatet synbart, accelerometern väger 2,4gram vilket dock givetvis sänker Fs

Det är väl därför jag alltid förespråkat en reflexbelastning där elementet har sin lägsta frekvens = fs enligt fabrik.

Det är väl inte så du beskrivit det, utan nyligen skrev du att du brukar lägga basreflexavstämningen lite högre än elementets resonansfrekvens?

Nä, man tar lägsta frekvens elementet kan återge enligt fabrik och lägger röret där
Då går ju elementet så djupt det ska och man undviker att få fladder i konen. (jamofladder, di kallart)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-25 17:24

Resonansfrekvens i friluft och i låda är dock inte samma sak. Hade man stämt av relativt Fc så hade det vart mer vettigt, men fortfarande inte optimalt i alla lägen.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jansch » 2018-03-25 17:29

OM högtalaren suttit i en basreflexlåda (min mätningar är gjorda med högtalarelementet löst utan baffel) hade ju 25Hz distorsionen (alltså 2:a, 3:e, 4:e ton) hörts

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 17:35

jansch skrev:Tänkte jag senare skulle göra lite mätningar där jag behövde mäta både vibrationer och ljudtryck. (Väntar på en Twinax adapter från USA som jag behöver då)
Gjorde dock nu några förberedande mätningar…..
[ Bild ]
För att kontrollera distorsion samt ljudtryck i relation till g -kraft på en specifik högtalare gjorde jag några enklare tester och insåg då hur usel en helt normal bashögtalare är under Fs!
Att en högtalare skall arbeta inom det massakontrollerade området är ju solklart men hur illa det ser ut under resonansfrekvensen hade jag glömt!

Hur som helst ser resultatet ut såhär på en Sonab 6,5 tummare på 5,3ohm.
Den ”vackra kurvan” är ca 50 Hz och den ”fula” ca 25 Hz.
Viktigt! 6mm P-P i båda fallen. Y-axeln på oscilloskopet visar inte kalibrerat värde. Signalen över talspolen är "ren" (under 0,1%THD) i båda fallen.
[ Bild ]

Får likadana kurvor oavsett om jag mäter med accelerometer eller mikrofon. Det var ju i sig målet med mätningen dvs visa att distorsionen från accelerometern är försumbar under givna förutsättningar. Tar jag bort accelerometern förändras inte resultatet synbart, accelerometern väger 2,4gram vilket dock givetvis sänker Fs


Detdär var ju oerhört intressanta fakta :)
Det förklarar mina lyssningsintryck ( och andras ).
Senast redigerad av Tangband 2018-03-25 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 17:38

Det innebär att man inte bara ska titta på dataprogram med kurvor som ser bra ut , utan att avstämningen bör ske ovanför resonansfrekvensen i fri luft för ett element. Det bör vara utgångspunkten innan dataprogram används.
Nu har du bara mätt på ett element så det kanske kanhända kan vara så att andra element inte beter sig lika uselt under fs.
Senast redigerad av Tangband 2018-03-25 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jonasp » 2018-03-25 17:40

Tangband skrev:Det innebär att man inte bara ska titta på dataprogram med kurvor som ser bra ut , utan att avstämningen bör ske ovanför resonansfrekvensen i fri luft för ett element.
Nu har du bara mätt på ett element så det kanske kanhända att andra element inte beter sig lika uselt under fs.

Den slutsatsen kan man INTE dra av denna tråd!!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 17:42

jonasp skrev:
Tangband skrev:Det innebär att man inte bara ska titta på dataprogram med kurvor som ser bra ut , utan att avstämningen bör ske ovanför resonansfrekvensen i fri luft för ett element.
Nu har du bara mätt på ett element så det kanske kanhända att andra element inte beter sig lika uselt under fs.

Den slutsatsen kan man INTE dra av denna tråd!!!


Är det inte det Jansh just visat med sin mätning ? Att det inte är en självklarhet att stämma av under fs pga att elementet kan bete sig uselt ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57234
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Nattlorden » 2018-03-25 17:43

Det intressantaste i mitt tycke är ifall någon kan berätta vilka elementfaktorer som är ansvariga för de olika tillknökningarna på kurvan. Det kan ju mycket möjligt vara något som skulle gå att omdesigna bort?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 17:46

paa skrev:
Perfector skrev:
jansch skrev:Tänkte jag senare skulle göra lite mätningar där jag behövde mäta både vibrationer och ljudtryck. (Väntar på en Twinax adapter från USA som jag behöver då)
Gjorde dock nu några förberedande mätningar…..
[ Bild ]
För att kontrollera distorsion samt ljudtryck i relation till g -kraft på en specifik högtalare gjorde jag några enklare tester och insåg då hur usel en helt normal bashögtalare är under Fs!
Att en högtalare skall arbeta inom det massakontrollerade området är ju solklart men hur illa det ser ut under resonansfrekvensen hade jag glömt!

Hur som helst ser resultatet ut såhär på en Sonab 6,5 tummare på 5,3ohm.
Den ”vackra kurvan” är ca 50 Hz och den ”fula” ca 25 Hz.
Viktigt! 6mm P-P i båda fallen. Y-axeln på oscilloskopet visar inte kalibrerat värde. Signalen över talspolen är "ren" (under 0,1%THD) i båda fallen.
[ Bild ]

Får likadana kurvor oavsett om jag mäter med accelerometer eller mikrofon. Det var ju i sig målet med mätningen dvs visa att distorsionen från accelerometern är försumbar under givna förutsättningar. Tar jag bort accelerometern förändras inte resultatet synbart, accelerometern väger 2,4gram vilket dock givetvis sänker Fs

Det är väl därför jag alltid förespråkat en reflexbelastning där elementet har sin lägsta frekvens = fs enligt fabrik.

Det är väl inte så du beskrivit det, utan nyligen skrev du att du brukar lägga basreflexavstämningen lite högre än elementets resonansfrekvens?

Högre eller vid fs, absolut inte under har han skrivit.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jonasp » 2018-03-25 17:53

Tangband skrev:
jonasp skrev:
Tangband skrev:Det innebär att man inte bara ska titta på dataprogram med kurvor som ser bra ut , utan att avstämningen bör ske ovanför resonansfrekvensen i fri luft för ett element.
Nu har du bara mätt på ett element så det kanske kanhända att andra element inte beter sig lika uselt under fs.

Den slutsatsen kan man INTE dra av denna tråd!!!


Är det inte det Jansh just visat med sin mätning ? Att det inte är en självklarhet att stämma av under fs pga att elementet kan bete sig uselt ?


Nej, inte det heller, men nu skrev du något annat än du gjorde innan!

Elementet kommer att bete sig annorlunda i låda, sluten ellet basreflex. Beteendet är inte per automatik universellt för alla element (men disten ökar under fs i fri montering). Sedan är vad du ser på ett oscilloskop och vad du hör inte samma sak. Det där elementet är akustiskt kortslutet och kommer inte låta så mycket. Slutligen bör man beakta vilka olinjäriteter som uppstår och deras källa.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav i » 2018-03-25 18:00

Lite OT: Är inte sådana här resonemang argument för att hp-filtrera musiksignalen anpassat till basförmågans nedre gräns, typ lika med fs?
Mundus Vult Decipi

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 18:02

jansch skrev:OM högtalaren suttit i en basreflexlåda (min mätningar är gjorda med högtalarelementet löst utan baffel) hade ju 25Hz distorsionen (alltså 2:a, 3:e, 4:e ton) hörts


Innebär det att elementet inte kan återge något under fs med låg distorsion ? Även i en basreflexlåda ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Svante » 2018-03-25 18:10

Nattlorden skrev:Det intressantaste i mitt tycke är ifall någon kan berätta vilka elementfaktorer som är ansvariga för de olika tillknökningarna på kurvan. Det kan ju mycket möjligt vara något som skulle gå att omdesigna bort?


Min gissning är att det är fjädringen som beter sig illa. Det skulle kunna vara motorn som är olinjär, men eftersom konamplituden är densamma i de två fallen förefaller det inte troligt. Den drivande kraften måste ju vara typ 4 ggr så stor i 50Hz-fallet och här kommer en majoritet av motkraften från massan, därav det linjärare beteendet.

Gissar jag. Det finns dock andra tänkbara förklaringar.

Annars är detta ett utmärkt argument för att stämma av lågt, så att konamplituden minskar vid låga frekvenser. Stämmer man av högt så kommer beteendet vid låga frekvenser (under fh) att se än värre ut. Det finns förstås en massa annat som avgör var man ska stämma av också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 18:15

Svante skrev:
Nattlorden skrev:Det intressantaste i mitt tycke är ifall någon kan berätta vilka elementfaktorer som är ansvariga för de olika tillknökningarna på kurvan. Det kan ju mycket möjligt vara något som skulle gå att omdesigna bort?


Min gissning är att det är fjädringen som beter sig illa. Det skulle kunna vara motorn som är olinjär, men eftersom konamplituden är densamma i de två fallen förefaller det inte troligt. Den drivande kraften måste ju vara typ 4 ggr så stor i 50Hz-fallet och här kommer en majoritet av motkraften från massan, därav det linjärare beteendet.

Gissar jag. Det finns dock andra tänkbara förklaringar.

Annars är detta ett utmärkt argument för att stämma av lågt, så att konamplituden minskar vid låga frekvenser. Stämmer man av högt så kommer beteendet vid låga frekvenser (under fh) att se än värre ut. Det finns förstås en massa annat som avgör var man ska stämma av också.


Skulle det inte också kunna vara ett argument att stämma av högt istället ? Beroende på elementet ? Eftersom det som sker under fs på det av Jansh testade elementet inte bidrar med något bra och inte bör återges ? Och ett argument för högpassfilter direkt under fs ?
Senast redigerad av Tangband 2018-03-25 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 18:17

i skrev:Lite OT: Är inte sådana här resonemang argument för att hp-filtrera musiksignalen anpassat till basförmågans nedre gräns, typ lika med fs?


Jo, många konstruktörer gör precis så i aktiva slavbas och basreflex konstruktioner. Inte så vanligt i slutna lådor dock.
Det Jansh visat med fs-mätningarna är bara ett element. Kanske är andra element mer lämpade att återge frekvenser under elementets resonansfrekvens ?
Men man bör kanske vara lite försiktig och prova många olika alternativ vid avstämningen av högtalaren. Beter sig elementet illa vid låg avstämning så blir det kanske bättre med en högre avstämning ? Det lär isådanafall höras med musik.
Dataprogram kan aldrig visa hur elementet beter sig under fs, det är säkert olika från fall till fall.
Senast redigerad av Tangband 2018-03-25 18:28, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jonasp » 2018-03-25 18:22

i skrev:Lite OT: Är inte sådana här resonemang argument för att hp-filtrera musiksignalen anpassat till basförmågans nedre gräns, typ lika med fs?

Nej. Beror ju på om det är dipol, sluten låda eller basreflex.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jonasp » 2018-03-25 19:17

Kanske ska tillägga att jag gillar Janschs mätning! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-25 19:29

Tangband skrev:Men man bör kanske vara lite försiktig och prova många olika alternativ vid avstämningen av högtalaren. Beter sig elementet illa vid låg avstämning så blir det kanske bättre med en högre avstämning ? Det lär isådanafall höras med musik.


Tycker det är lite felaktigt att stirra på Fs för elementet utan låda. Nu är ju inte de höga avstämningar du visat höga, de tycks ligg under Fs i låda, underavstämt med andra ord. Att man väljer högre avstämningar vid kommersiella basreflexkonstruktioner kan vara ett medvetet val för att inte få för stora lådor, sällan populära ur möbleringssynpunkt. Att skicka in signal under avstämningen blir ju inte bra och då blir det till att skära lågbasen för att minska okontrollerat konfladder.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jansch » 2018-03-25 19:42

JonasP - tack för att du gilla min mätning!

Tog fram en till Sonab 6,5tum 5,3 ohm (SC165-II som den egentligen heter) och mätte på den också. Likadana förutsättningar, fast det blev drygt 23Hz istället.

Bild

Faen också att bilderna inte blir vridna rätt i Pixeltopic!!! Högtalaren ligger med membranet uppåt.

Det är också lite "trixit" med microkoaxkabeln från accelerometern. Måste ligga i rätt böj för att inte störa mätningen, visserligen marginellt men ändå.

Bild

Möjligen lite högre P -P, jag mäter med skjutmått! (vilket går hyfsat om vinkeln på belysningen är rätt)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav Tangband » 2018-03-25 19:58

jansch skrev:JonasP - tack för att du gilla min mätning!

Tog fram en till Sonab 6,5tum 5,3 ohm (SC165-II som den egentligen heter) och mätte på den också. Likadana förutsättningar, fast det blev drygt 23Hz istället.

[ Bild ]

Faen också att bilderna inte blir vridna rätt i Pixeltopic!!! Högtalaren ligger med membranet uppåt.

Det är också lite "trixit" med microkoaxkabeln från accelerometern. Måste ligga i rätt böj för att inte störa mätningen, visserligen marginellt men ändå.

[ Bild ]

Möjligen lite högre P -P, jag mäter med skjutmått! (vilket går hyfsat om vinkeln på belysningen är rätt)

Det där ser ju lika illa ut ....
Ok, två element som presterar uselt under fs, kan man nu se ett samband ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav paa » 2018-03-25 20:22

Om man testar dom i fri luft, ser det lika illa ut, eller är det basreflex porten som skapar problemet? Det kan vara det där beteendet som Seas Dynamic Damping försökte råda bot på.
Kanske även Scan-Speak Symmetric Drive klarar biffen snyggare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jansch » 2018-03-25 20:31

Nytt försök! mitt inlägg bara försvann!

Alltså jag kan inte komma på att jag gör något generalfel. Både mikrofon och accelerometer visar likvärdigt resultat. Spänningen över högtalaranslutningarna visar mindre än 0,1%TDH.

Visserligen är det lite kritiskt att mäta så nära med mikrofon då vågfronten inte är plan, men vid så låga frekvenser..?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jansch » 2018-03-25 20:31

Nytt försök! mitt inlägg bara försvann!

Alltså jag kan inte komma på att jag gör något generalfel. Både mikrofon och accelerometer visar likvärdigt resultat. Spänningen över högtalaranslutningarna visar mindre än 0,1%TDH.

Visserligen är det lite kritiskt att mäta så nära med mikrofon då vågfronten inte är plan, men vid så låga frekvenser..?

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jansch » 2018-03-25 20:41

Jag kan tyvärr inte testa någon basreflex variant.

Nuförtiden har jag bara Sonab OA6 typ1, Sonab OA6 typ2 samt Beolab 5:or. (och en hornladdad basgitarr låda)
OA6 och Oa6 II har visserligen basreflex men slutsteg med positiv strömåterkoppling så att "resonansfrekvensen" ligger på väldigt få Hz.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav nuffe » 2018-03-25 21:52

Eftersom kurvorna ser snarlika ut på 2 olika element, är det nåt annat som mäts?
Eller är mät förfarandet felaktigt?
Eller borde kurvorna se ganska lika ut?

Bara funderar.

Henrik

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav jansch » 2018-03-25 22:06

Henrik - Jag funderar ju också om något kan vara fel.

Mikrofonen INKLUSIVE mikrofonförstärkare har under 0,01% THD vid frekvenser ner till 3-4 Hz och vid så låga ljudtryck, samtidigt som INSIGNALEN till högtalaren ligger under0,1%TDH (uppmätt). Oscilloskopet visar ju också snygg signal när jag mäter över högtalaranslutningarna.
Accelerometern (beroende på vilken) ligger alltid under 0,5% THD och framförallt när man ligger långt från övre gränsfrekvens, d v s under 10-20kHz

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Under Fs är det inte kul!

Inläggav i » 2018-03-25 22:37

jonasp skrev:
i skrev:Lite OT: Är inte sådana här resonemang argument för att hp-filtrera musiksignalen anpassat till basförmågans nedre gräns, typ lika med fs?

Nej. Beror ju på om det är dipol, sluten låda eller basreflex.


Säger du att i vissa fall så är inte signalen distorderad i låga frekvenser eller säger du att fs inte är det som ska utgöra gräns i hp-filter? Om det senare så var inte min avsikt att just fs skulle utgöra den allenarådande gränsen, det var bara ett exempel.

Min tanke var mera att det kanske är så att ju lägre frekvensen är desto mer distorsion och andra problem uppträder i de flesta anläggningar. (Pga begränsningar i främst högtalares förmåga att hantera låga frekvenser.)
Mundus Vult Decipi

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Skugga och 7 gäster