Tangband skrev:Svante skrev:Nattlorden skrev:Det intressantaste i mitt tycke är ifall någon kan berätta vilka elementfaktorer som är ansvariga för de olika tillknökningarna på kurvan. Det kan ju mycket möjligt vara något som skulle gå att omdesigna bort?
Min gissning är att det är fjädringen som beter sig illa. Det skulle kunna vara motorn som är olinjär, men eftersom konamplituden är densamma i de två fallen förefaller det inte troligt. Den drivande kraften måste ju vara typ 4 ggr så stor i 50Hz-fallet och här kommer en majoritet av motkraften från massan, därav det linjärare beteendet.
Gissar jag. Det finns dock andra tänkbara förklaringar.
Annars är detta ett utmärkt argument för att stämma av lågt, så att konamplituden minskar vid låga frekvenser. Stämmer man av högt så kommer beteendet vid låga frekvenser (under fh) att se än värre ut. Det finns förstås en massa annat som avgör var man ska stämma av också.
Skulle det inte också kunna vara ett argument att stämma av högt istället ? Beroende på elementet ? Eftersom det som sker under fs på det av Jansh testade elementet inte bidrar med något bra och inte bör återges ? Och ett argument för högpassfilter direkt under fs ?
Alltså, en basreflexport får till följd att konamplituden sjunker intill portresonansen, uppenbart har elementet problem vid låga frekvenser och att lägga portresonansen där borde kunna få det att bete sig bättre. Porten fungerar inte som ett högpassfilter som man kanske kan tro, utan anledningen till att en basreflexhögtalare har brantare avrullning än en sluten låda är att det blir akustisk kortslutning under fh. Konen rör sig alltså mer under fs om man lägger fh över fs än om man lägger fh under fs. En högtalare med fh>fs kommer alltså troligare att råka ut för akustisk kortslutning, eftersom basfrekvenserna finns dä i musiken oavsett var man lägger fh. fh bör ligga vid eller under de lägsta frekvenser man vill spela.
Man kan lägga till ett elektriskt högpassfilter också och det göra ibland, men då går man helt miste om de låga frekvenserna. Det är lite tråkigt.