Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag blir lätt förbryllad av tråden. Det kan vara mitt fel. Sitter med brutet (nyckel)ben och väntar på transport från sjukhuset. Det räckte att köra fråk Kista till Lahäll på MC.
Men vad är det med denna fixering vid ett elements resonansfrekvens i fri luft? Det är ju bara en funktion av dess rörliga massa och upphängningens styvhet. Det är ingen magisk siffra på något vis, och inte spelar du elementet i fri luft?
jansch skrev:
Under Fs dominerar fjädern, detta "mekaniska vidunder" som består av spindeln och membrankanten som man t o m med handen på vissa högtalare kan känna hur olinjärt det är.
I fri luft! I en högtalare pratar man om fb. Under fb dominerar typiskt luftfjädern i lådan, då Vb<Vas ... ofta. Under det dominerar kopplingen till massan i porten, om man har någon. Ett elements fs är helt ointressant så fort det sitter i en låda. Att tala om hur ett element "beter sig under fs" när det ju ska sitta i en låda är bara rapakalja.
Jag blir lätt förbryllad av tråden. Det kan vara mitt fel. Sitter med brutet (nyckel)ben och väntar på transport från sjukhuset. Det räckte att köra fråk Kista till Lahäll på MC med brutet ben... Och framförallt - senast jag åt var runt 8 igårkväll (Magen kurrar...). Känner mig dock helt klar i skallen. Men man vet ju aldrig.
Men allt det som rapporterats är så vitt jag kan se och förstå helt väntade resultat. Sådär blir det. Vad är konstigt?
Blir även förbryllad av att tråden ju visar hur BRA basreflexlådor är, hur mycket nytta de gör (man behöver typ trefaldigt flera baselement om de skall klara något likanande slutet) men samtidigt bär tråden en rubrik som antyder motsatsen.
Slutligen så nämns det att det är svårt att mäta på porten utan att få med bidrag från baselementets baksida. Det får mig att vilja påminna om att ALLT ljud man mäter när mikrofonen är någonstans i porten, är från antingen elementets fram- eller baksida. Det finns inga andra ljud än dessa! Redan strax utanför porten så är det (vid låga frekvenser) baselementetsbaksida som dominerar som ljudkälla, och ju längre in i porten man trycker mikrofonen desto mera dominerar membranbakisdan över membranframsidan.
Så - det man ser när man mäter porten (säg någon cm instucken räcker) är ljud från baselementets membranbaksida - fitrerat av den överföringsfunktion som helmholtzresonatorn skapar. Porten bidrar om allt är väl med NOLL ljud. Den bara formar elementljudet.
jansch skrev:Gopnik - refererar du till slutna lådor?
jansch skrev:Med basreflexlådor, under helmholzresonansen, eller om jag ska vara övertydlig - när inte längre högtalarelement/port jobbar i motfas (inte längre jobbar för att producera ljudtryck i fas ur lyssnarperspektiv) blir högtalarelementet alltmer obelastat. Porten börja dessutom kortsluta högtalarelementet och vi vet väl alla vad som händer med ljudtrycket? Konsekvens - ju lägre frekvens desto "öppnare" blir lådan och du får ett VÄLDIGT LITE bidrag av fjäder, eller massa i lådan.
jansch skrev:Gopnik - Lär mej vad som är fel med ovanstående resonemang och förklara gärna tydligt hur lådans fjäder, för frekvenser under portens aktiva område, kommer att påverka högtalarens egenskaper. Jag antar att du menar att högtalarlådans bidrag är dominerande, inte 2, 3 , 5 eller 10% utan dominerande eller åtminstone så det märks.
IngOehman skrev:Jag blir lätt förbryllad av tråden. Det kan vara mitt fel.
...
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:Jag blir lätt förbryllad av tråden. Det kan vara mitt fel.
...
Vh, iö
Hur menar du, du har väl inte skrivit i tråden förrän nu?
I en högtalare pratar man om fb. Under fb dominerar typiskt luftfjädern i lådan, då Vb<Vas ... ofta. Under det dominerar kopplingen till massan i porten, om man har någon
Till yttermera visso innebär ju detta att lådans luftfjäder kan linearisera elementet under fs
jansch skrev:JonasP - Hur kraftig är luftfjädern (Cm) i en 43liters låda med 2 basreflexrör (60mm dia och 32,5cm långa) under avstämningen/resonansen?) Alltså samma fråga jag ställde ovan till gopnik.
Man behöver ju knappast räkna, det är därför jag skriver att det blir mer än "pyspunka" och läcker som ett såll.
jansch skrev:JonasP - jag menar inte att du påstår något. Det var inte mening att det skulle uppfattas så.
Det blev ju en väldigt krånglig "debatt" av detta....
Jag menar bara att vid låga frekvenser har inte högtalarelementet något stöd av basreflexlådan, alltså under portresonans.
Det var därför jag efterfrågade Cm
Kraniet skrev:Men porten är ju aktiv långt under avstämningsfrekvensen.
Här är en simulering på en underavstämd låda med SB29NRX75-6 som jag tänkt ska bli mitt nya projekt.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/
Som synes ger porten konstruktivt bidrag ned till typ 10 Hz merparten är centrerat runt avstämningen (ca 10-25 Hz). (portens bidrag är alltså den streckade linjen)
Men poäng är att avstämningen kan i vissa fall vara rejält under fs för elementet i friluft, med ytterst goda resultat!
jonasp skrev:Kraniet skrev:Men porten är ju aktiv långt under avstämningsfrekvensen.
Här är en simulering på en underavstämd låda med SB29NRX75-6 som jag tänkt ska bli mitt nya projekt.
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... 29nrx75-6/
Som synes ger porten konstruktivt bidrag ned till typ 10 Hz merparten är centrerat runt avstämningen (ca 10-25 Hz). (portens bidrag är alltså den streckade linjen)
Fast total output ör under portens nivå. Det innebär att element och port spelar i motfas en bit under avstämningen.
jansch skrev:JonasP skrev:Men poäng är att avstämningen kan i vissa fall vara rejält under fs för elementet i friluft, med ytterst goda resultat!
Precis! Och det kommer jag visa med önskvärd tydlighet när jag svarar på Tangbands inlägg. Men kanske inte riktigt som de flesta tror....
jansch skrev:Alla förutsättningar i den här tråden utgår ifrån mina inlägg, läs gärna första inlägget igen.
- Det står att det är en basreflexlåda jag gjort mätningar på (inget of-topic om någon sluten låda)
- Högtalarelementet varit inmonterat i lådan
- tråden fördjupar sig inte alls i vad som händer ovanför portresonans.
jansch skrev:Så min fråga till dej är då:
Citat: "under fb dominerar typiskt luftfjädern i lådan", vad är värdet på Cm för lådan under resonans?
jansch skrev:Jag har dock dragit den slutsatsen att högtalare skall BARA användas i det massakontrollerade området. Inget av de lösa element som jag har i mina garderober kan uppvisa någon vettig sinuskurva under Fs. Jag tror inte detta kommer som en världsnyhet, varken för mej eller andra....
Svante skrev:En mycket mer relevant fråga än om ett element har mycket dist under fs, är om ett element har mycket dist vid stora konamplituder.
Anledningen till den låga disten vid fs är att konen står nästan still där, och "allt" ljud kommer från basreflexporten. Det är det som är huvudanledningen till att ha basreflex, om man beaktar dist enbart.
IngOehman skrev:Ser att det tråden har användts begreppen Fs för friluftsresonans (kan även kallas Fo) och helmholtzresonansen verkar ni kalla Fb
IngOehman skrev:Så denna massa/fjädrings-resonans är den vi ser som den lägsta impedanstoppen. Fjädringen är den som elementets upphängning ger. Lådan är inte med i väsentlig grad. Och där vid den lägre av kamelpucklarna är elementet EMK-styrt! Och viktigare - över den frekvensen är det faktiskt massastyrt! Trots att vi är under Fh. Därför KAN basreflexlådor trots allt i förekommande fall spela med skapligt låg distorsion även en bra bit under Fh. Mera så ju större skillnad det är i frekvens mellan Fs och Fh. Distorsionen någon halv till en oktav över Fh blir dock högre vid underavstämning.
IngOehman skrev:Som finns det ju diverse fjädrar inblandade vid lite högre frekvenser också, läs mellan de två pucklarna, framför allt övre halvan av det registret, men som regel är det skapligt linjära luftfjädrar som dominerar då
Här är Visation bg20.
Det har ett fs på 38 hz i omoddat tillstånd.
Enligt dina mätningar så är disten från röret väldigt låg ( vid 28 hz ).
Det innebär att elementet beter sig riktigt kul under fs, då elementet mäts i en låda på 43 liter.
Slutsteget har negativ impedans (vi kan återkomma till det om någon är intresserad) och har en frekvensgång som sluttar med nästan 6dB/oktav från lägsta gränsfrekvens. Slutsteget "boostar" rejält med andra ord.
jansch skrev:JonasP skrev:Men poäng är att avstämningen kan i vissa fall vara rejält under fs för elementet i friluft, med ytterst goda resultat!
Precis! Och det kommer jag visa med önskvärd tydlighet när jag svarar på Tangbands inlägg. Men kanske inte riktigt som de flesta tror....
jansch skrev:Tänkte ta och svara på alla inlägg med nya mätningar (och synpunkter om jag vågar!). Detta kommer dock att ske först under nästa vecka då jag kommer att vara "på resande fot" tills på måndag kväll.
Dock ett lite inlägg som svar på Tangbands kommentar den 30 mars som jag är förvånad över att ingen har "nappat på"!
Tangband skrev:Här är Visation bg20.
Det har ett fs på 38 hz i omoddat tillstånd.
Enligt dina mätningar så är disten från röret väldigt låg ( vid 28 hz ).
Det innebär att elementet beter sig riktigt kul under fs, då elementet mäts i en låda på 43 liter.
I mitt första inlägg skrev jag:Slutsteget har negativ impedans (vi kan återkomma till det om någon är intresserad) och har en frekvensgång som sluttar med nästan 6dB/oktav från lägsta gränsfrekvens. Slutsteget "boostar" rejält med andra ord.
För dom "ytterst få"? som inte har satt sig in i vad slutsteg med negativ impedans innebär - googla på Karl-Erik Ståhls patent om negativ impedans.
Tangband - där finner du förklaringen till varför OA6typ2 är avstämd så mycket lägre vad man förväntar sig.
Detta är också förklaringen till varför 2 transistorer "gick på lunch" i slutsteget i den OA6typ2 högtalare som finns i denna tråd när jag förde ihop "signaljord". "Minus" på högtalarutgången är inte = signaljord utan det ligger ett motstånd mellan "minus" och jord som "mäter" strömmen genom högtalarelementet och via en positiv återkopplingsslinga matar slutstegets ingång.
Slutsteget har alltså både en negativ spänningsåtekoppling och en positiv strömåterkoppling.
Tangband skrev:jansch skrev:Tänkte ta och svara på alla inlägg med nya mätningar (och synpunkter om jag vågar!). Detta kommer dock att ske först under nästa vecka då jag kommer att vara "på resande fot" tills på måndag kväll.
Dock ett lite inlägg som svar på Tangbands kommentar den 30 mars som jag är förvånad över att ingen har "nappat på"!
Tangband skrev:Här är Visation bg20.
Det har ett fs på 38 hz i omoddat tillstånd.
Enligt dina mätningar så är disten från röret väldigt låg ( vid 28 hz ).
Det innebär att elementet beter sig riktigt kul under fs, då elementet mäts i en låda på 43 liter.
I mitt första inlägg skrev jag:Slutsteget har negativ impedans (vi kan återkomma till det om någon är intresserad) och har en frekvensgång som sluttar med nästan 6dB/oktav från lägsta gränsfrekvens. Slutsteget "boostar" rejält med andra ord.
För dom "ytterst få"? som inte har satt sig in i vad slutsteg med negativ impedans innebär - googla på Karl-Erik Ståhls patent om negativ impedans.
Tangband - där finner du förklaringen till varför OA6typ2 är avstämd så mycket lägre vad man förväntar sig.
Detta är också förklaringen till varför 2 transistorer "gick på lunch" i slutsteget i den OA6typ2 högtalare som finns i denna tråd när jag förde ihop "signaljord". "Minus" på högtalarutgången är inte = signaljord utan det ligger ett motstånd mellan "minus" och jord som "mäter" strömmen genom högtalarelementet och via en positiv återkopplingsslinga matar slutstegets ingång.
Slutsteget har alltså både en negativ spänningsåtekoppling och en positiv strömåterkoppling.
Detdär du beskriver är intressant. Jag kan dock inget om negativ utimpedans. Du menar att man kan använda element enklare under fs med hjälp av en förstärkare som har negativ spänningsåterkoppling ?
Hur blir det då med ”vanliga” slutsteg ?
Negativ utimpedans kan inte fås med negativ spänningsåterkoppling d v s med normal motkoppling, däremot med positiv strömåterkoppling.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster