Varför kan inte basreflexhögtalare uppföra sig som folk?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför kan inte basreflexhögtalare uppföra sig som folk?

Inläggav IngOehman » 2018-04-14 13:05

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
jansch skrev:Tänkte ta och svara på alla inlägg med nya mätningar (och synpunkter om jag vågar!). Detta kommer dock att ske först under nästa vecka då jag kommer att vara "på resande fot" tills på måndag kväll.

Dock ett lite inlägg som svar på Tangbands kommentar den 30 mars som jag är förvånad över att ingen har "nappat på"!
Tangband skrev:


I mitt första inlägg skrev jag:

För dom "ytterst få"? som inte har satt sig in i vad slutsteg med negativ impedans innebär - googla på Karl-Erik Ståhls patent om negativ impedans.
Tangband - där finner du förklaringen till varför OA6typ2 är avstämd så mycket lägre vad man förväntar sig.

Detta är också förklaringen till varför 2 transistorer "gick på lunch" i slutsteget i den OA6typ2 högtalare som finns i denna tråd när jag förde ihop "signaljord". "Minus" på högtalarutgången är inte = signaljord utan det ligger ett motstånd mellan "minus" och jord som "mäter" strömmen genom högtalarelementet och via en positiv återkopplingsslinga matar slutstegets ingång.
Slutsteget har alltså både en negativ spänningsåtekoppling och en positiv strömåterkoppling.


Detdär du beskriver är intressant. Jag kan dock inget om negativ utimpedans. Du menar att man kan använda element enklare under fs med hjälp av en förstärkare som har negativ spänningsåterkoppling ?
Hur blir det då med ”vanliga” slutsteg ?

Negativ utimpedans kan inte fås med negativ spänningsåterkoppling d v s med normal motkoppling, däremot med positiv strömåterkoppling.

Exakt, precis som Jansch skrev.

Jag tror många undrar vad negativ gör och vad det är bra för. Svaret är att det påverkar högtalarelementet således att det beter sig ungefär som om det hade ett mycket starkare magnetsystem. Det beror på att elementets elektromagnetiska dämpning är proportionellt mot Bl^2/R, där R är den seriella resistansen, i normalfallet talspolens resistans plus resistansen i filterspolar i filtret plus högtalarkabeln...

Så ökar man magnetiska flödet i spalten så ökar flödestätheten (B); +20% ger en ökning av elektromagnetiska dämpningen om 44%. Detsamma kan man uppnå genom att till resistansen addera en negativ resistans (förstärkarens utimpedans) som är 30,555...% av Re.

Faktorer som grundläggande linjäritet och slaglängd påverkas dock inte, så även om manövern på vissa sätt "förbättrar billiga/dåliga element" så kan den bara väsentligt hantera just det att sådana element ofta är undermotoriserade.


Vh, iö

- - - - -

PS, jag skriver "grundläggande" linjäritet bara för att klargöra att jag pekar på de intrinsiska egenskaperna. I praktiken kan elementet komma att prestera linjärare, helt enkelt för att en egenskap (den elektromotoriska dämpningen) med manövern kan fås att dominera över den mekaniska dämpningen, för att inte tala om över fjädringen.

Kort sagt: Negativ utimpedans kan påverka på många sätt. Inte bara genom att ge tonkurveeffekter. Även diskortionen kan påverkas. Vill sig allt väl till det bättre. Ju sämre element man utgår ifrån desto bättre är oddsen att negativ utimpedans ger gynnsam förändring.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför kan inte basreflexhögtalare uppföra sig som folk?

Inläggav Tangband » 2018-04-14 14:26

Det där var intressanta info.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Varför kan inte basreflexhögtalare uppföra sig som folk?

Inläggav IngOehman » 2018-04-15 13:32

Ok, kul.

Kan väl då också nämna att negativ utimpedans från en förstärkare även (i förekommande fall/register) kan väsentligt öka distorsionen. Det beror på och det beror på mycket.

Det vanligaste fallet är om man tittar på registret där talspoleinduktansen börjar märkas lite mera. Den är ofta olinjär, både som funktion av strömmen som går i talspolen och som funktion av talspolens läge.

Konsekvensen är att strömmen som går genom talspolen blir distorderad, vilket leder till distorsion!

Om man matar högtalarelementet med en hög impedans (går lite i riktning mot att strömmata) så blir strömmen mindre distorderad, och därmed även drivkraften, och distorsionen blir lägre. :)

Matar man iställlet med en negativ impedans i det registret så sker motsatsen, och distorsionen förvärras, ibland kraftigt. :(

Praktiskt taget undantagslöst ger negativ utimpedans klara nackdelar utanför området där EMK dominerar. Speciellt i registret ovanför. Så man behöver veta vad man gör när man dimensionerar med negativ utimpedans från förstärkare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Varför kan inte basreflexhögtalare uppföra sig som folk?

Inläggav Tangband » 2018-04-18 07:46

Jansch, om du har lite mätningar eller kommentarer på lur så ser jag fram emot det :)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster