I stort sett samma frekvensgång i basen.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

I stort sett samma frekvensgång i basen.

Inläggav Eri » 2018-03-31 18:13

För cirka sju sedan provade jag vad jag kunde göra med ett par Scan Speak 12W/8524G00 och Visaton DTW72-8 diskanter. Det blev ett par provlådor på 7,5 liter och i princip en färdig konstruktion.
Bild
De mätte ju hyfsat bra också.
Bild
Spelade på dem ett tag och tyckte de lät riktigt trevligt. Men detta var inte vad jag varken behövde eller ville ha så de skrotades och elementen "arkiverades". Men några år senare kom jag att tänka på de där Scan Speak elementen, synd att de skulle ligga undangömda till ingen nytta, sen var jag nog lite sugen på att sätta händerna i något nytt. Men jag ville göra något extra med dessa och de skulle vara så små som möjligt. Vilket ledde fram till ett 6:e ord. slavbassystem på 2liter netto. Byggbeskrivning på dessa finns här. viewtopic.php?f=3&t=61708
Bild
Här en mätning på dessa.
Bild
Anledningen till att jag skriver den här tråden var att jag tittade igenom mina mappar över tidigare byggen och försök och fastnade för den där mätningen av 7,5 liters lådan med SS12W-elementet här ovan. Det såg bekant ut på något sätt, väldigt lik motsvarande mätning från det senare bygget med SS12:an.
Jag öppnade båda kurvorna i TombStone i samma fönster och justerade dem till samma nivå. Måste säga att jag blev överraskad. Trots att den ena lådan är 3,75 gånger större är det i stort sett samma frekvensgång i basområdet. Tänk vad man kan åstadkomma med lite elektronisk manipulation.
Bild
Medlem i MEK

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: I stort sett samma frekvensgång i basen.

Inläggav Tangband » 2018-03-31 22:10

Jag har läst igenom din byggtråd. Det är intressant att en slavbaslåda kan krympas så pass mycket.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: I stort sett samma frekvensgång i basen.

Inläggav Eri » 2018-04-01 09:01

Tangband skrev:Jag har läst igenom din byggtråd. Det är intressant att en slavbaslåda kan krympas så pass mycket.


Nu är det ju inte slavbasen som gör det hela. Den var ju nödvändig för att ett basreflexrör inte skulle få plats i en så liten låda med den avstämningen. Det är ju den elektroniska kompenseringen som är grejen.
Medlem i MEK


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster