Fixare av elektronik?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

lestrat
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-05-05

Fixare av elektronik?

Inläggav lestrat » 2018-04-01 15:06

Finns det någon som kan tipsa mig om en elektronik kunnig herre som kan ta sig an och laga min Copland cd 288?

Den har ju sådan där knäpp TEAC mekanik med kuggar som förmultnar. Så jag har själv bytt kugge. Så nu matar den ut och in cd-skivor som den aldrig gjort annat. Men den har slutat läsa av cd-skivor istället.... Den beter sig som att det inte är någon skiva i spelaren. Det finns en massa elektronik som styrs av mekanik i själva släden. Min gissning är att någon mekanisk mojäng har hamnat i fel ordning eller hur man ska uttrycka sig. Men jag hittar inte problemet.

Alla tips är välkomna!
Småland.
Länk till välkänt kuggeproblem: http://www.dms-audio.com/teac-vrds-gear

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav Figge77 » 2018-04-01 16:12

om du kör in släden utan skiva och med locket av, kan du se om linsen försöker fokusera? den hoppar upp och ner 3-4ggr innan den märker att ingen skiva är i.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

lestrat
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-05-05

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav lestrat » 2018-04-01 23:51

Tack för svar!!!
Det gjorde den första försöket. Men då kunde cd´n bara mata ut, men inte dra tillbaka släden. Så då plockade jag isär allt igen och hittade något läge på någon fjäderbelastad plastgrunka i framkant på släden, så cd´n både kunde mata ut och in. Men då slutade linsen försöka fokusera istället....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav Perfector » 2018-04-02 00:00

lestrat skrev:Tack för svar!!!
Det gjorde den första försöket. Men då kunde cd´n bara mata ut, men inte dra tillbaka släden. Så då plockade jag isär allt igen och hittade något läge på någon fjäderbelastad plastgrunka i framkant på släden, så cd´n både kunde mata ut och in. Men då slutade linsen försöka fokusera istället....

Det låter ju som om lyftaren som normalt trycker upp linsen till rätt höjd så den kan läsa har lossnat eller inte sitter som den ska.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

lestrat
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-05-05

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav lestrat » 2018-04-02 18:54

Tackar för input. Det ska jag försöka kolla efter! :)

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav Figge77 » 2018-04-02 19:48

Låter som du fått ihop mekaniken galet.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

lestrat
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2014-05-05

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav lestrat » 2018-04-06 09:46

Nu har jag kollat igen. Linsen försöker fokusera, men släden som linsen sitter på åker inte fram i "spelarposition" eller vad man ska säga. Jag kollar vidare, men alla tips är välkomna!! :!: :?:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav Perfector » 2018-04-06 10:41

lestrat skrev:Nu har jag kollat igen. Linsen försöker fokusera, men släden som linsen sitter på åker inte fram i "spelarposition" eller vad man ska säga. Jag kollar vidare, men alla tips är välkomna!! :!: :?:

Ta en bild på det och kanske kan vi se om nåt verkar galet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Fixare av elektronik?

Inläggav Figge77 » 2018-04-06 20:01

vad är det för kuggar du grejat med? till skivsläden eller till lasersläden?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster