Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav Tangband » 2018-04-07 20:47

Ni som kör pa-förstärkare i aktiva system- hur ställer ni volymreglagen på era steg ? Står den på max eller pekar de rakt upp ?

Vid en lyssning hos en entusiast förklarade han att man tappade dynamik om man inte hade reglagen på slutstegen på ”max” dvs på klockan 5 istället för 12. Att det är bättre att sänka i dsp filtret än i slutstegen.

Stämmer det ?
( förutsättningen är naturligtvis att volymen ut är samma- att den alltså styrs från dsp filtret. )

På bilden har crownsteget sina reglage på kl. 10, ja, ni fattar vad jag menar med min fråga . Blir det bättre att ställa reglaget på steget på max och dämpa i dspn istället ?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav HenrikE » 2018-04-07 22:00

Jag har nåt diffust minne av att nåt populärt pa-steg (behringer?) skulle ha problem med dist om volymreglagen inte stod på max. Kan det vara nåt sånt som spökar här?
Annars borde det vara bättre att köra full nivå ut ur dsp:n och sänka på stegen. Enda fördelen jag kan se med att ha rattarna på max är att då vet man alltid exakt var de ska stå.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav rajapruk » 2018-04-07 23:59

Det finns olika strategier för gainstruktur. Om man vill optimera för SPL eller SNR (eller kanske THD).

Det vanligaste är nog att ställa in gainstrukturen så att alla apparater klipper samtidigt. Då blir möjlig SPL maxad (och nog också THD minimerad i många fall)

DAC:ar med variabel utgångsnivå till exempel, kan ge högre THD men bättre SNR vid den höga output-nivån.

Att man skulle tappa dynamik har jag inte hört talas om. Kanske om det är den dålig pot i slutsteget?

Man får också ha koll på om reglaget ändrar slutstegets gain, eller om det bara reducerar input-signalen. Ibland finns bägge möjligheterna.

Googla på gain structure. Viktigt ämne.
Senast redigerad av rajapruk 2018-04-08 00:06, redigerad totalt 1 gång.

oivavoi
 
Inlägg: 107
Blev medlem: 2017-05-01

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav oivavoi » 2018-04-08 00:04

Enligt Geoff Martin i B&O är det bättre att skruva ned volymet i slutsteget, och upp i DSPen m.m. Har att göra med att minimera SNR i systemet. Så här skrev han:
http://www.tonmeister.ca/wordpress/2017 ... mic-range/

"Generally, there are two good “rules of thumb” that can help you here.

The first one is to try to align all your maximum levels as much as possible. So, as in the last example above, if your source device has a maximum output of 2.0 V RMS, set the input sensitivity of your next device to “expect” 2.0 V RMS maximum. This will make the tops of the red rectangles all align, and the dynamic range will be defined by the worst link in the chain instead of the way the devices are connected.

The second rule of thumb is to put as much gain as possible at the beginning of the chain. This is particularly true if you’re working in a recording studio. This is because every piece of gear contributes noise to the audio signal. If you put all the gain at the end of the chain, then you are making the signal louder, but you’re also making all of the noise from all of the gear “upstream” louder as well. If you put all the gain at the beginning of the chain, then you might wind up in a situation where you have to turn DOWN the signal through the chain, those reducing your signal to the correct level, and bringing the noise floor down with it. (Two obvious examples of this are using lots of gain at your mic preamp in a recording studio, or getting a RIAA preamp with a healthy output level for your turntable…) Another good example of this is the case where you have a headphone output from your phone connected to the aux input of a small stereo system. You want to turn up the phone as much as possible, and turn down the stereo volume. If you do the opposite, you’ll be using the stereo system to turn up the noise output of your phone."

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav Tangband » 2018-04-08 06:37

Tack för input ! :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav Tangband » 2018-04-08 08:39

rajapruk skrev:Det finns olika strategier för gainstruktur. Om man vill optimera för SPL eller SNR (eller kanske THD).

Det vanligaste är nog att ställa in gainstrukturen så att alla apparater klipper samtidigt. Då blir möjlig SPL maxad (och nog också THD minimerad i många fall)

DAC:ar med variabel utgångsnivå till exempel, kan ge högre THD men bättre SNR vid den höga output-nivån.

Att man skulle tappa dynamik har jag inte hört talas om. Kanske om det är den dålig pot i slutsteget?

Man får också ha koll på om reglaget ändrar slutstegets gain, eller om det bara reducerar input-signalen. Ibland finns bägge möjligheterna.

Googla på gain structure. Viktigt ämne.


Fråga: Kör du på känslighet 0,775 volt eller 1,4 volt på dina crownsteg ?

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav rajapruk » 2018-04-08 12:44

Mina är inställda på 26dB gain. Det är minsta möjliga gainen, av 3 möjliga. Intern jumper.

Sedan har jag input attenuators på 10 (av 20) för woofers och på 3 för hornen.
10 motsvarar -9dB och 3 motsvarar -24dB någonting.

Mitt delningsfilter har ”pro”-nivå ut, 19dBu analogt ut för full signal 0dBfs digitalt.

Jag har försökt optimera för SNR. Så låg gain som möjligt i slutstegen, och så hög signal som möjligt ur källan.
Och jag vill använda så lite digital volymkontroll som möjligt, därför input attenuators satta så lågt på hornen.

När jag gör om hela setupen med hörlursförstärkarna till hormen så tror jag att jag kommer ställa in allt för att klippa samtidigt istället.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav Kraniet » 2018-04-09 11:04

I senaste Molt så visar testet av telefoner att max volym kan ge sämre ljud än en inställning något under max.
Så kan det väl vara med annan digital utrustning också? Dvs att den överstyr om volymen är satt för hög. Å andra sidan kan det väl bli för få bitar kvar om ljudet sänks för mycket också. Så det beror väl lite på hur utrustningen ser ut.

Men hur bär man sig åt för att få reda på vilka inställningar som ger bättre resultat? Brus är ju en sak, det hörs ju, men överstyrning, dist osv?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Gain vid aktiv drift ? Maximal dynamik !

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-09 11:21

Kraniet skrev:I senaste Molt så visar testet av telefoner att max volym kan ge sämre ljud än en inställning något under max.
Så kan det väl vara med annan digital utrustning också? Dvs att den överstyr om volymen är satt för hög. Å andra sidan kan det väl bli för få bitar kvar om ljudet sänks för mycket också. Så det beror väl lite på hur utrustningen ser ut.

Men hur bär man sig åt för att få reda på vilka inställningar som ger bättre resultat? Brus är ju en sak, det hörs ju, men överstyrning, dist osv?

Ja alla digitala signaler kan klippa. Bästa sättet är nog att mäta, men det kräver ju att man vet hur. Du kan ju annars bara lyssna. Klippning och dist är ju saker som hörs ganska tydligt och kan du inte höra någon skillnad så spelar det kanske ingen roll?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster