Gammal tuner. Dålig mottagning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav STDI » 2018-04-10 08:40

Min svägerska har köpt ett par aktiva högtalare till sin tv och dvd. Jag satte dit en gammal tuner som jag fått och aldrig testat. När jag kopplade in den hade den svårt att hitta brusfria stationer. Efter några minuter, kanske 5-10 min) gick det bättre. Dock inte så bra som jag hade hoppats.
Finns det något teknisk skäl till att en tuner bättrar sig efter några minuter?
Är det kanske kondensatorer som ska laddas upp? Eller något annat?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Bill50x » 2018-04-10 09:23

Det har troligen inget med antennsignalen att göra även om denna är viktig för välljudet. Just att prestanda ändrar sig under tid är ett tecken på att renovering är nödvändig. Men om det inte är en väldigt speciell tuner lönar det sig knappast att lägga pengar på detta, det finns hur många bra tuners som helst ute på marknaden för några hundralappar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Morello » 2018-04-10 10:46

Håller med föregående talare givet att ifrågavarande radio inte är någon "klenod" värd att renovera.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav AndersP » 2018-04-10 12:17

Jag har en Technics 9030 från början av 70-talet. Den är underbar och kostar mer än några hundralappar. Jag har länge suktat efter en mcintosh mr78, men tvekar eftersom jag inte hittat nån i Sverige som kan renovera eller ställa in/trimma. Behövs distmätare och annat för att göra det. I USA kan man få det gjort, men det känns fel att skicka fram och tillbaks.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Bill50x » 2018-04-10 12:41

AndersP skrev:Jag har en Technics 9030 från början av 70-talet. Den är underbar och kostar mer än några hundralappar. Jag har länge suktat efter en mcintosh mr78, men tvekar eftersom jag inte hittat nån i Sverige som kan renovera eller ställa in/trimma. Behövs distmätare och annat för att göra det. I USA kan man få det gjort, men det känns fel att skicka fram och tillbaks.

Jo, en Technics ST-9030 skulle jag definitivt lägga slantar på att renovera/trimma. Sålde en sådan för typ 1500:- för 15 år sedan och enda anledningen var just att jag inte orkade leta upp någon som kunde trimma den. En sann kult-maskin precis som gamla Marantz om än inte i samma klass.

Helst skulle jag vilja ha hela stapeln i en retro-anläggning, försteget har jag ägt och det var passivt förutom riaat.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Perfector » 2018-04-10 12:59

STDI skrev:Min svägerska har köpt ett par aktiva högtalare till sin tv och dvd. Jag satte dit en gammal tuner som jag fått och aldrig testat. När jag kopplade in den hade den svårt att hitta brusfria stationer. Efter några minuter, kanske 5-10 min) gick det bättre. Dock inte så bra som jag hade hoppats.
Finns det något teknisk skäl till att en tuner bättrar sig efter några minuter?
Är det kanske kondensatorer som ska laddas upp? Eller något annat?

Funderar på om låsningen av signalen på önskad frekvens (heter det afc?) står fel och driver iväg.
På en del gamla tuners kunde man stänga av den.
Annars kanske tröskelvärdet för god signalkvalitet behöver justeras.
Det gjorde jag på en HK TU-915 radiodel och fick då in P4-sändaren på Åland.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Perfector » 2018-04-10 14:49

Perfector skrev:
STDI skrev:Min svägerska har köpt ett par aktiva högtalare till sin tv och dvd. Jag satte dit en gammal tuner som jag fått och aldrig testat. När jag kopplade in den hade den svårt att hitta brusfria stationer. Efter några minuter, kanske 5-10 min) gick det bättre. Dock inte så bra som jag hade hoppats.
Finns det något teknisk skäl till att en tuner bättrar sig efter några minuter?
Är det kanske kondensatorer som ska laddas upp? Eller något annat?

Funderar på om låsningen av signalen på önskad frekvens (heter det afc?) står fel och driver iväg.
På en del gamla tuners kunde man stänga av den.
Annars kanske tröskelvärdet för god signalkvalitet behöver justeras.
Det gjorde jag på en HK TU-915 radiodel och fick då in P4-sändaren på Åland.

Tillägg på det.
Om det är spänningsreglerad inställning, a la Inertia så kan värdet åka omkring lite hur som helst när komponenterna blir gamla.
Jag fick trimma om afc nån gång så den stämde med bästa signalen (inställd spänning för resp. frekvens)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav AndersP » 2018-04-10 20:13

Bill50x skrev:
AndersP skrev:Jag har en Technics 9030 från början av 70-talet. Den är underbar och kostar mer än några hundralappar. Jag har länge suktat efter en mcintosh mr78, men tvekar eftersom jag inte hittat nån i Sverige som kan renovera eller ställa in/trimma. Behövs distmätare och annat för att göra det. I USA kan man få det gjort, men det känns fel att skicka fram och tillbaks.

Jo, en Technics ST-9030 skulle jag definitivt lägga slantar på att renovera/trimma. Sålde en sådan för typ 1500:- för 15 år sedan och enda anledningen var just att jag inte orkade leta upp någon som kunde trimma den. En sann kult-maskin precis som gamla Marantz om än inte i samma klass.

Helst skulle jag vilja ha hela stapeln i en retro-anläggning, försteget har jag ägt och det var passivt förutom riaat.

[ Bild ]

/ B

Jag har en gång på 70-talet sett en sån komplett anläggning i en butik här i Gävle, monterad i en snygg lite bakåtlutad bänk i limträ som nog var ett orginaltillbehör. Detta eftersom apparaterna faktiskt inte är i full 19" bredd utan lite smalare. 17,5" ungefär. Hela settet är mycket imponerande och ska väl se ut som studiogrejer. Byggda som tanks är dom också.
9030 passar mig perfekt eftersom jag ser den 200 m höga masten från balkongen och tunern tål mycket stark signal beroende på alla 8 vridkondensatorerna. På landsorten har vi långt mellan stationerna och därför gör den lite sämre selektiviteten inte så mycket. Hög oldschool-faktor känns bra i dessa tider också. Men den är ingen MR78 och det sörjer jag lite. Skulle kunna tänka mig att betala dom fantasipriser man ser om jag visste att jag fick ett tekniskt fint och trimmat exemplar. Kolla in http://www.fmtunerinfo.com

Jo och jag menade inte att gå så offtopic, men trådskaparens tuner verkar altså behöva en översyn. Förr i tiden fanns en yrkesgrupp som hette radioreparatörer. Dom kunde byta trådar (dom där ändlösa) och trimma upp gamla radioapparater och verkligen laga saker, men som Bill50x säger kan man hitta fina apparater för småpengar där ute. Riktigt fina saker kommer alltid att kosta, men har man inte dom kraven kan man som sagt fynda. Digitala tuners har dock inget andrahandsvärde alls. Hur fina dom än är. Och inte behöver dom trimmas heller. Kolla Onkyo T-9090II tex.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav STDI » 2018-04-10 20:17

Det är ingen klenod så jag är fullt medveten om att det inte är lönt att serva. Men jag var nyfiken på just varför den verkade funka bättre efter några minuter. Jag ska kolla hur den funkar i framtiden.

(Det är helt ok att vara OT här.)
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav AndersP » 2018-04-10 20:24

Finns förvånansvärt mycket elektronik att felsöka i dom där. Fanns inget annat sätt att bygga radio på den tiden. Öpppna den och titta runt lite. Ibland syns felen. På fmtunerinfo finns ofta scheman också.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav STDI » 2018-04-10 20:34

AndersP skrev:... på den tiden. ...

Det är alltså en digital tuner. Men innan RDS. Inte exakt som den här, men nästan.
Technics ST-GT350.jpg
Technics ST-GT350.jpg (58.13 KiB) Visad 2529 gånger
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav NADifierad » 2018-04-10 20:35

Jag fick för ett tag sedan en Tuner av modernare snitt(om än till åren kommen), en Marantz ST4000. Jag lyssnar aldrig på radio så jag bara provade den som hastigast, med en sån där inomhus sladdantenn. Fick inte någon vidare mottagning, så nu står den oinkopplad. Är det ett vanligt fenomen på Tuners? Att de tappar inställningen om de står oanvända? Eller i mitt fall kanske det bara berodde på den dåliga antennen?
st-4000b.jpg
st-4000b.jpg (43.44 KiB) Visad 2518 gånger
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav AndersP » 2018-04-10 21:06

Jag har en gammal digital Proton som slutat funka helt efter några år på vinden. Men varför har jag ingen aning om.
Digitala tuners tror jag det blir tufft att felsöka. Säkert massa ytmonterat och sånt. Sörj inte mer Göteborg säger jag. Tiden är inne för begravning.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Bill50x » 2018-04-10 22:00

En bra antenn är det absolut viktigaste när man lyssnar på FM i sin tuner. Eftersom det handlar om analoga signaler är det kritiskt att man har en antenn riktiad åt rätt håll och med en direktivitet som trycker ner reflekterande signaler. Har man inte denna braiga insignal kan vilken dyr tuner som helst låta skit. Med en bra antenn kan man få ett ljud så bra att CD kan slänga sig i väggen.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav AndersP » 2018-04-11 11:53

Jag brukar ha sk rundtagande antenn som jag hittar på Classe eller Kjell. Kommersiella stationer sänder från en annan mast här än SR som man får in perfekt med en fyrtumsspik. Med den rundtagande får jag in Uppsalasändaren i stereo. Men, som sagt, vi har starka signaler och bra avstånd emellan.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Fostex » 2018-04-12 16:36

STDI skrev:När jag kopplade in den hade den svårt att hitta brusfria stationer.


I vad kopplade in du den? Om svägerskan bor i ett lägenhetshus kan det vara läge att misstänka hur/om antennen egentligen fungerar. I mitt förra boende var Comhem installerat sedan många år, och ingen i fastigheten använde takantennen längre. När jag skulle koppla in min tuner upptäckte jag att mottagningen var sämre än en trådantenn i rummet. Efter en inspektion av antennen stod det klart att den var i dåligt skick och helt felriktad - inte så konstigt att det var dålig signal alltså. :wink:
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav STDI » 2018-04-13 09:36

Fostex skrev:
STDI skrev:När jag kopplade in den hade den svårt att hitta brusfria stationer.


I vad kopplade in du den? Om svägerskan bor i ett lägenhetshus kan det vara läge att misstänka hur/om antennen egentligen fungerar. I mitt förra boende var Comhem installerat sedan många år, och ingen i fastigheten använde takantennen längre. När jag skulle koppla in min tuner upptäckte jag att mottagningen var sämre än en trådantenn i rummet. Efter en inspektion av antennen stod det klart att den var i dåligt skick och helt felriktad - inte så konstigt att det var dålig signal alltså. :wink:

Det är en alldeles nybyggd lägenhet, alltså inga antennuttag alls. Så antennen är en 75 ohms trådantenn bakom bänken. Jag testade att hålla och vrida den i olika riktningar. Ingen större skillnad.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Perfector » 2018-04-13 09:41

STDI skrev:
Fostex skrev:
STDI skrev:När jag kopplade in den hade den svårt att hitta brusfria stationer.


I vad kopplade in du den? Om svägerskan bor i ett lägenhetshus kan det vara läge att misstänka hur/om antennen egentligen fungerar. I mitt förra boende var Comhem installerat sedan många år, och ingen i fastigheten använde takantennen längre. När jag skulle koppla in min tuner upptäckte jag att mottagningen var sämre än en trådantenn i rummet. Efter en inspektion av antennen stod det klart att den var i dåligt skick och helt felriktad - inte så konstigt att det var dålig signal alltså. :wink:

Det är en alldeles nybyggd lägenhet, alltså inga antennuttag alls. Så antennen är en 75 ohms trådantenn bakom bänken. Jag testade att hålla och vrida den i olika riktningar. Ingen större skillnad.

Ingen centralantenn?
Har du flyttat till ödemarken?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav STDI » 2018-04-13 09:53

Perfector skrev:
STDI skrev:
Fostex skrev:
I vad kopplade in du den? Om svägerskan bor i ett lägenhetshus kan det vara läge att misstänka hur/om antennen egentligen fungerar. I mitt förra boende var Comhem installerat sedan många år, och ingen i fastigheten använde takantennen längre. När jag skulle koppla in min tuner upptäckte jag att mottagningen var sämre än en trådantenn i rummet. Efter en inspektion av antennen stod det klart att den var i dåligt skick och helt felriktad - inte så konstigt att det var dålig signal alltså. :wink:

Det är en alldeles nybyggd lägenhet, alltså inga antennuttag alls. Så antennen är en 75 ohms trådantenn bakom bänken. Jag testade att hålla och vrida den i olika riktningar. Ingen större skillnad.

Ingen centralantenn?
Har du flyttat till ödemarken?

Nej, jag bor kvar. Det är min svägerska det handlar om. Hon har flyttat till en alldeles ny lägenhet. Där finns ingen centralantenn eftersom "allt går med elektricitet" (nätverk) numera. Det är du som bör flytta till nutiden.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Perfector » 2018-04-13 10:02

STDI skrev:
Perfector skrev:
STDI skrev:Det är en alldeles nybyggd lägenhet, alltså inga antennuttag alls. Så antennen är en 75 ohms trådantenn bakom bänken. Jag testade att hålla och vrida den i olika riktningar. Ingen större skillnad.

Ingen centralantenn?
Har du flyttat till ödemarken?

Nej, jag bor kvar. Det är min svägerska det handlar om. Hon har flyttat till en alldeles ny lägenhet. Där finns ingen centralantenn eftersom "allt går med elektricitet" (nätverk) numera. Det är du som bör flytta till nutiden.

Antagligen.
Lycklig är jag som bor i hus från 1963.
Svägerskan bör dra en egen kabel till utsidan och fästa en antenn där så blir det nog bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-04-13 12:38

Bill50x skrev:Helst skulle jag vilja ha hela stapeln i en retro-anläggning, försteget har jag ägt och det var passivt förutom riaat.

[ Bild ]

/ B


Jag lånade hem allt utom tunern och mätarenheten. Passade utmärkt ihop med mina Tympani från 1976. Ville köpa hela stapeln men handlaren var snål med rabatten. Förstärkarna fick bra kritik i dåtidens hifi-press. Den parametriska equalizern var användbar.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav AndersP » 2018-04-21 00:31

Jag kan väl tillägga att, som jag skrev ovan:

- Avståndet mellan radiostationerna i frekvens har stor betydelse. Ligger dom tätt har tunerns selektivitet stor betydelse.

- Avståndet till sändaren är en viktig faktor. Är avståndet stort och sändarens effekt låg bör man välja en apparat med hög sensitivitet. Jag håller delvis med Bill50x när det gäller antennval, men ibland är det så att tunern får så stark signal att frontenden distar. Man ser därför ibland tuners med en knapp som kan dämpa insignalen. Tuners som inte tål starka insignaler och saknar denna dämpningsfunktion kan därför "detunas" lite för att slippa få hela insignalen som en normal inställning ger. I mitt fall med 9030 behövs inte sånt eftersom den tycks tåla hur starka insignaler som helst. Det sägs ibland att signalstyrkan inte är allt och jag ställer mig helt bakom detta.

- Vissa antenner kan ge helt ok signalstyrkor även till avlägsna sändare. Sånna antenner är dock ofta riktade och ger stark signal endast i en riktning.

- I mitt fall med starka signaler och olika riktningar har en rundtagande antenn visat sig fungera bra.

- Centralantenn. Suck. Vissa fungerar, men inte många gör det i dag. Dom allra flesta lyssnar på nätradio om ens det. Min centralantenn fungerar inte alls och jag bor ändå i ett hus byggt 1932. Fyrtumsspiken är bättre hos mig alla dagar i veckan. Med marginal.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav RJohan » 2018-04-30 16:27

När jag flyttade senast hade jag tur som en tokig. På taket till parhuset sitter en riktig FM-radioantenn, med bra signal i vägguttaget. Nu börjar min Akai-tuner från ca 1980 på att bli gaggig m.a.p AFC-kretsen (kallas 'servo' på fronten) som tenderar att vilja ställa fel istället för rätt. S.a.s. Och, jodå, den uppträder lite olika när den är kall och varm. Lösning: den slås aldrig av!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav AndersP » 2018-04-30 17:08

Akai gjorde jättefina radioapparater.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav hifikg » 2018-04-30 17:27

Bill50x skrev:En bra antenn är det absolut viktigaste när man lyssnar på FM i sin tuner. Eftersom det handlar om analoga signaler är det kritiskt att man har en antenn riktiad åt rätt håll och med en direktivitet som trycker ner reflekterande signaler. Har man inte denna braiga insignal kan vilken dyr tuner som helst låta skit. Med en bra antenn kan man få ett ljud så bra att CD kan slänga sig i väggen.

/ B


Är det inte CD de spelar på radion? Förutom när det är live-konserter förstås. Vad kan en bra radiosignal jämföras med då? Och om man lyssnar på webbradio, vad förlorar man då?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav Bill50x » 2018-04-30 17:38

hifikg skrev:
Bill50x skrev:En bra antenn är det absolut viktigaste när man lyssnar på FM i sin tuner. Eftersom det handlar om analoga signaler är det kritiskt att man har en antenn riktiad åt rätt håll och med en direktivitet som trycker ner reflekterande signaler. Har man inte denna braiga insignal kan vilken dyr tuner som helst låta skit. Med en bra antenn kan man få ett ljud så bra att CD kan slänga sig i väggen.


Är det inte CD de spelar på radion? Förutom när det är live-konserter förstås. Vad kan en bra radiosignal jämföras med då? Och om man lyssnar på webbradio, vad förlorar man då?

Jovisst spelar de cd på radion, oftast. I min tillspetsade kommentar menade jag att FM kan låta bättre än cd. Men numera när all distribution är digitaliserad med en relativ låg sample-rate så hjälps det inte vad som spelas. Men man kommer inte ifrån att en bra antenn är nödvändig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Gammal tuner. Dålig mottagning?

Inläggav hifikg » 2018-04-30 18:00

Bill50x skrev:
hifikg skrev:
Bill50x skrev:En bra antenn är det absolut viktigaste när man lyssnar på FM i sin tuner. Eftersom det handlar om analoga signaler är det kritiskt att man har en antenn riktiad åt rätt håll och med en direktivitet som trycker ner reflekterande signaler. Har man inte denna braiga insignal kan vilken dyr tuner som helst låta skit. Med en bra antenn kan man få ett ljud så bra att CD kan slänga sig i väggen.


Är det inte CD de spelar på radion? Förutom när det är live-konserter förstås. Vad kan en bra radiosignal jämföras med då? Och om man lyssnar på webbradio, vad förlorar man då?

Jovisst spelar de cd på radion, oftast. I min tillspetsade kommentar menade jag att FM kan låta bättre än cd. Men numera när all distribution är digitaliserad med en relativ låg sample-rate så hjälps det inte vad som spelas. Men man kommer inte ifrån att en bra antenn är nödvändig.

/ B


jag har någon slags superantenn för FM, inköpt på 90-talet, men inte ens med den lyckas jag få till särskilt imponerande mottagning på FM, så jag väljer webbradio. Nackdelen är att det suger GB och i lyssningsrummet har jag begränsad tillgång till sådana.
Sitter nöjd :)


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster