Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav avr7000 » 2018-04-12 23:14

Rörförstärkaren har 4 och 8 ohms utg från trafo.

Om man har 6 Ohms högtalare, - vilken skall man köra på?

Vad händer om man kör 4 Ohms högtalare på 8 Ohms tap och tvärtom.

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav peterh » 2018-04-13 07:08

avr7000 skrev:Rörförstärkaren har 4 och 8 ohms utg från trafo.

Om man har 6 Ohms högtalare, - vilken skall man köra på?

Vad händer om man kör 4 Ohms högtalare på 8 Ohms tap och tvärtom.

Stefan


Högtalares impedans varierar med frekvens, att den märks 6 ohm skall du inte ta så bokstavligt.

Koppla dig på 8 ohm, lyssna. Prova sedan med 4 ohm och lyssna. Väl det som låter bäst, välj 4 om du inte hör någon skillnad.

( men stäng av förstärkaren när du kopplar om ! )
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav Almen » 2018-04-13 07:45

Finns ju en klassisk recension i Stereophile av ett av de allra dyraste rörslutstegen, Wavac SH-833.

Frekvensgången blir helt olika beroende på både utgång och högtalarimpedans - intressant nog blir den rakaste kurvan för 2 ohms last ur 8 ohms-utgången.

John Atkinson skrev:The SH-833's output impedance was on the high side, at 5 ohms from the 8 ohm transformer tap and 2.6 ohms from the 4 ohm tap. These figures were maintained across most of the audioband, with a rise at 20kHz from the 4 ohm tap to 3.6 ohms. Unexpectedly, the 20kHz source impedance from the 8 ohm tap dropped from 5 to 4.3 ohms. This difference in top-octave behavior can be seen in the amplifier's frequency-response plots from the 8 and 4 ohm taps (figs.1 and 2, respectively). The amplifier's output from the 8 ohm tap (fig.1) tips up slightly between 20kHz and 40kHz (more so into lower impedances), whereas that from the 4 ohm tap rolls off into lower impedances, reaching -3dB at 18.5kHz into 2 ohms (fig.2).


Bild
Fig.1 Wavac SH-833, 8 ohm tap, frequency response at 2.83V into (from top to bottom at 80Hz): simulated loudspeaker load, 16 ohms, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms (1dB/vertical div.).

Bild
Fig.2 Wavac SH-833, 4 ohm tap, frequency response at 2.83V into (from top to bottom at 80Hz): simulated loudspeaker load, 16 ohms, 8 ohms, 4 ohms, 2 ohms (1dB/vertical div.).

This rolloff will be audible, but is not that important. What is subjectively important is the SH-833's behavior in the bass. As with another amplifier using a circuit developed by the late Shishido-san—the Antique Sound Lab Explorer reviewed by Art Dudley in March 2004—there is a bass boost, the amount of which depends on the output transformer tap, the source impedance, and the load impedance. In the worst case, 4 ohm tap into 16 ohms, the boost reaches 9dB between 80Hz and 160Hz, while in the best case, 8 ohm tap into 2 ohms, there is a broad plateau 2dB high between 30Hz and 200Hz. With our simulated loudspeaker load, the high source impedance and exaggerated low frequencies produce a well-defined, 10dB peak at the woofer's resonant frequency.


Disten verkar lite mer entydig, med lägre dist för 4 ohms-utgången och lägre dist för högre högtalarimpedans.

Så ger till exempel exemplet ovan, 2 ohms last på 8 ohms-utgången rakast frekvensgång och mest dist (1% THD+N vid knappa 0,2 W). Kanske låter bäst? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav Morello » 2018-04-13 10:21

Kunde du inte någon ännu sämre apparat? :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav jonasp » 2018-04-13 10:25

Alltså..... 8O
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav Almen » 2018-04-13 10:25

Morello skrev:Kunde du inte [hittat] någon ännu sämre apparat? :mrgreen:


Det kunde jag möjligen med stort besvär, men den där är så exempellöst dyr också, så... :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav Morello » 2018-04-13 10:26

Almen skrev:Det kunde jag kanske, men den där är så exempellöst dyr också, så... :)



Kika på Mcintosh MC275 från 60-talet - rena skolboksexemplet jämfört med det där böset.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav Almen » 2018-04-13 10:42

Morello skrev:
Almen skrev:Det kunde jag kanske, men den där är så exempellöst dyr också, så... :)



Kika på Mcintosh MC275 från 60-talet - rena skolboksexemplet jämfört med det där böset.

Jag vet. 8)

Men även där ser man samma tendens för disten.

- Distorsion: 4 ohm-uttag < 8 ohm-uttag < 16 ohm-uttag, 8 ohm last < 4 ohm last < 2 ohm last

Frekvenskurvan, däremot, är tvärtom.

- Avvikelser i frekvenskurva: 4 ohm-uttag < 8 ohm-uttag < 16 ohm-uttag
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav avr7000 » 2018-04-13 16:41

Förklara för en maskiningenjör (som är usel på elektronik) vad som tekniskt händer när man kopplar olika impedanser på de två olika lindningarna...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6840
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav Jax » 2018-04-13 16:47

avr7000 skrev:Förklara för en maskiningenjör (som är usel på elektronik) vad som tekniskt händer när man kopplar olika impedanser på de två olika lindningarna...

Stefan

Det som händer är att högtalarens impedans transformeras upp till en hög impedans rören trivs med. Ska jag korta historien så är det sannolikast bättre att hänga 6-ohmarna på 8-ohmstappen, den något lägre primärimpedansen brukar gynna jämna övertoner framför udda (illalåtande).
- Militant slacker

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav avr7000 » 2018-04-13 17:48

Så kör jag 4 Ohms högtalar på 8 Ohms tapp drar det mer ström ur rören än vad de trivs med...
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav peterh » 2018-04-13 18:01

avr7000 skrev:Så kör jag 4 Ohms högtalar på 8 Ohms tapp drar det mer ström ur rören än vad de trivs med...

Det tidigare inlägget om någon förstärkare och mätningar på olika uttag är helt och hållet för denna kombination, inget allmänt för förstärkare i allmänhet.

Detta sagt, ja, växelströmsbelastningen blir större, men det har inget att göra med rörens vilpunkt eller påverkan på livslängd.

Lägg även märke till att högatalare har väldigt olika impedans för olika frekvenser, det som anges brukar vara lägsta
impedansen vin någon frekvens. Ett i stort sett meningslöst tal ( enligt mig).

Testa du 4 och 8 ohms uttagen och använd det som du tycker bäst om.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Rörförstärkare 4 och 8 Ohms tap och högtalare

Inläggav avr7000 » 2018-04-14 08:09

peterh skrev:
avr7000 skrev:Så kör jag 4 Ohms högtalar på 8 Ohms tapp drar det mer ström ur rören än vad de trivs med...

Det tidigare inlägget om någon förstärkare och mätningar på olika uttag är helt och hållet för denna kombination, inget allmänt för förstärkare i allmänhet.

Detta sagt, ja, växelströmsbelastningen blir större, men det har inget att göra med rörens vilpunkt eller påverkan på livslängd.

Lägg även märke till att högatalare har väldigt olika impedans för olika frekvenser, det som anges brukar vara lägsta
impedansen vin någon frekvens. Ett i stort sett meningslöst tal ( enligt mig).

Testa du 4 och 8 ohms uttagen och använd det som du tycker bäst om.



Tack! jag skall testa...

Jag byte fram och tillbaka i början och tyckte att 8 Ohms tapp lät "bättre" men insåg att den lät starkare och att all "förbättring" förmodligen kommer från nivåskillnaden (man tycker alltid att den starkare är bättre, mer dynamik etc.etc.).
Jag får testa nivåmatchat och se vad jag tycker...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster