"veckat tak" -bra eller inte ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tordnilsson
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 2006-12-08

"veckat tak" -bra eller inte ?

Inläggav tordnilsson » 2018-04-13 23:28

Jag har funderat på.om det är en bra eller dålig idé att bygga ett veckat tak i lyssningsrummet/ musikrummet, jag tänker ett gipstak som monteras på reglar med olika höjd så att taket blir lite oregelbundet veckat så att akustiken skulle kunna påverkas i positiv riktning. När man ändå skall sätta upp ett nytt undertak... min tanke var typ 30 eller 60 cm mellan reglar och lite lagom oregelbundet förstås.
Vad tror ni ?

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: "veckat tak" -bra eller inte ?

Inläggav jansch » 2018-04-14 11:19

Det verkar som man i vissa fall använder veckade tak för att kontrollera reflektion. Man kan se sådant tak i vissa hörsalar och konsertsalar. Ibland ser de mer ut som ljudfällor. Har inte bl.a. operahuset i Sydney sådant innertak?

Att göra det i ett normalt lyssningsrum är nog ingen fördel om det inte görs så att tak/golv avståndet blir lite "utsmetat" typ snedtak.
Om man antar att dina högtalare är definitivt närmare golvet än taket kommer golvet stå för tidiga reflexer, typiskt sådana som man inte borde ha = bra med matta och soffbord framför lyssningsplatsen.
Taket ger ju visserligen en hel del reflektion men påverkar mer efterklangstiden i rummet (inte i grunden negativt) och då kan det nog vara enklare att använda möbler eller väggabsorbenter om rummet behöver dämpas.
Eller enklare uttryckt - Att göra ett komplext tak som dessutom kanske inte ser normalt eller snyggt ut och till råga på allt är svårt att ändra på om "det låter fel" verkar inte rätt väg att gå.

Mitt förslag är att du använder din snickarglädje till eventuellt väggabsorbenter och Helmholtzabsorbenter OM det skulle behövas. Känns helt enkelt säkrare.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: "veckat tak" -bra eller inte ?

Inläggav Kraniet » 2018-04-17 21:49

Öhman brukar förespråkar ett tak med brädor satta som "lock", typ så som en del husväggar ser ut. Men då med samma mått på brädorna och samma avstånd mellan brädorna. Brädorna ska gå i riktning från högtalarna mot lyssnaren.
Finns beskrivet i trådar här och där, men jag kan inte komma på nån att länka till..

edit: det kluriga är att det inte ska vara oregelbundna reflexer från taket. det känns konstigt rent intuitivt men det finns förstås en bra förklaring..
Mvh
Magnus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster