Vertikal rörlighet för tonarm

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-16 22:49

Hej!

Har kommit över en gammal Thorens TD150 Mk2 som jag försöker rusta upp så gott det går utan att lägga ut alltför mycket pengar.
Jag har vissa problem med att tonarmen inte är så rörlig (i höjdled) som man kan önska. Sidled är helt ok.

Min erfarnhet i ämnet rätt begränsad så jag vet inte riktigt hur illa problemet är. Länkar in en film här och ser om någon har något att säga om saken.

https://drive.google.com/file/d/1i3eBWj ... hT5vD/view

Är den här tonarmen redo att kastas eller är detta "normalt"?

PS
Har kollat att skruvarna och lagren är ok.
Har fått armen liiite mer rörlig sen filmen gjordes genom att justera hårdheten skruvarna, men inte mycket.
DS

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Bill50x » 2018-04-16 23:05

Nej, det är inte normalt. Jag vet inte vad det är för typ av lager i armen, men de behöver åtgärdas. Det kan ju bara vara smuts och damm så att blåsa rent dem (om det är kullager tex, och inte kapslade) kan vara lämpligt. Lite tunn olja på dem så är det ok. Men armen ska gunga åtminstone 10ggr upp och ner när du sätter den i gungning. Funkar inte rengöring blir det mer djupgående rengöring/renovering.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-17 08:11

Ja det ante mig. Armen satt väldigt löst så jag hade inget val annat än att justera skruvarna.
Vet faktiskt inte om problemet fanns innan, men nu kan jag inte få armen att röra sig bra i höjdled.
Problemet med att den sitter löst försvann iaf, alltid nåt...

Lagret består av en liten kula i änden på skruven, som i sedan vilar i en liten hålighet.
Finns lite bilder här, jag har den äldre "orignal" varianten med en kula.

http://www.freewebs.com/bornin50-3/tp13aimproved.htm

Har läst att man inte bör olja in dom eftersom att smuts lätt kommer in och det kleggas igen efter ett tag?

Ska prova att blåsa rent dom med lite luftspray. Och fortstätta försöka justera, verkar vara en ädel konst :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Bill50x » 2018-04-17 11:00

NeatNeatNeat skrev:Har läst att man inte bör olja in dom eftersom att smuts lätt kommer in och det kleggas igen efter ett tag?

Är det för tjock/kladdig olja finns det risk för det, ja.

Jag gissar att du behöver plocka isär lagret och polera upp ytorna. Anledningen till att det kärvar kan mycket väl vara att det är smutsigt och grader på ytorna. De spetsiga tapparna kan du tex sätta upp i en borrmaskin och på lågvarv polera med typ kopparputs. Att polera insidan på kulorna kan bli knepigare men du kommer säkert på något :-)

Sedan gäller det att montera ihop alltsammans och knepet är då att få maximal lättrörlighet utan att det glappar. Finns det möjlighet att göra själva lagermontaget utan att montera hela armen, gör detta först men med aningens glapp. Finjustering gör du sedan när allt är på plats.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-17 21:53

Jag har ganska nyligen totalrenoverat en precis likadan Thorens TD-150 Mk2. Min plan från början var att byta originalarmen TP13A mot något annat men efter en del research beslutade jag mig i stället för att renovera den för att se hur den lät. Förra ägaren av min spelare hade misshandlat armen rejält. Vertikallagren finns i två versioner, den första versionen med små kulor i ändarna och den nyare varianten med spetsar. De med spetsar verkar ganska ömtåliga och ett av stiften var av på min arm och det andra hade de försökt driva in lite här och var i mässingen på själva tonarmen. Det slutade till sist med att jag köpte två NOS lager på ebay från SCHOPPER AG. Lagren var svindyra (jag gav mer än hälften av vad jag gett för liket till spelare) men det var i princip det enda jag inte kunde fixa själv. Jag är extremt nöjd med resultatet där jag tillverkat ny botten och plint men i övrigt försökt behålla så mycket original som möjligt (har dock polerat upp tallrik och tonarmsbräda med mera). Jag är också glatt överraskad av TP13A efter renovering så den får sitta kvar så länge. Här kommer några bilder från min renovering:

IMG_1970.jpg
Liket efter inrop på Tradera
IMG_1970.jpg (98.13 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2013.JPG
Tonarmen under demontering
IMG_2013.JPG (114.41 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2032.JPG
Märken efter att förre ägaren försökt köra in lagret direkt i godset :(
IMG_2032.JPG (83.03 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2033.JPG
Kapa av en längre skruv för att hålla fästet i armen på plats vid demontering och återmontering
IMG_2033.JPG (108.62 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2042.jpg
Skivtallrik under polering
IMG_2042.jpg (90.96 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2048.JPG
Nya NOS lager från Schopper.ch
IMG_2048.JPG (86.07 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2051.JPG
Nytt gummi till fötter och bussning mot tonarmsbräda inköpta hos Kunze
IMG_2051.JPG (95.95 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2053.JPG
Vertikalpelare under renovering, var försiktig med det svarta clippet i botten, sök på nätet om du behöver ta bort det (dra inte utåt utan dra av det nedåt i så fall)
IMG_2053.JPG (91.35 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2067.JPG
Ny botten under konstruktion
IMG_2067.JPG (65.8 KiB) Visad 3908 gånger

IMG_2071.jpg
Ny plint i ask under kontruktion
IMG_2071.jpg (57.84 KiB) Visad 3908 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-17 21:58

Fler bilder...

IMG_2130.JPG
Nya NOS lager monterade, obeservera att du behöver en speciell mejsel
IMG_2130.JPG (56.7 KiB) Visad 3907 gånger

IMG_2256.jpg
20 lager vattenbaserad polly innan sista slipningen
IMG_2256.jpg (64.8 KiB) Visad 3907 gånger

IMG_2263.jpg
Pollyn slipad och polerad
IMG_2263.jpg (66.96 KiB) Visad 3907 gånger

IMG_2266.JPG
Om du gör en ny botten, se till att inkludera hål för justering av chassit
IMG_2266.JPG (47.96 KiB) Visad 3907 gånger

IMG_2275.JPG
Nu börjar det bli färdigt :)
IMG_2275.JPG (79.46 KiB) Visad 3907 gånger

IMG_2279.jpg
Mycket nöjd med resultatet och det är den spelare jag använder dagligen nu för tiden
IMG_2279.jpg (94.07 KiB) Visad 3907 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-17 22:20

Bill50x skrev:
NeatNeatNeat skrev:Sedan gäller det att montera ihop alltsammans och knepet är då att få maximal lättrörlighet utan att det glappar. Finns det möjlighet att göra själva lagermontaget utan att montera hela armen, gör detta först men med aningens glapp. Finjustering gör du sedan när allt är på plats.

Jag har läst att TP13A skall låta något bättre med ett litet glapp. Jag har justerat mitt lager så att jag har ett minimalt glapp. Det är inte helt lätt utan rätt verktyg och sedan använder jag även min lupp med inbyggd belysning. Jag hade inte tillgång till originalmejseln (som i princip består av två mejslar, en solid som löper i mitten av en som är som ett ihåligt rör, se bifogad bild). Själv använde jag en vanlig fin spårmejsel (för skruven i mitten) tillsammans med en miniatyr U-bit (för att hålla fast den yttre delen av lagret). Lite pilligt men det gick...
Bilagor
TP13A.jpg
Specialmejsel för lagret till TP13A
TP13A.jpg (360.95 KiB) Visad 3904 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Bill50x » 2018-04-17 22:44

Emumannen - snyggt jobbat av en sann entusiast/nörd!

När det gäller glapp är jag av den bestämda uppfattningen att man inte ska ha något. Har man glapp kan det lika gärna vara stort. Men steget mellan glapp och inte glapp kan vara extremt litet, för ännu värre är tröghet. Man får helt enkelt spänna lagret i små steg och så länge armen gungar upp och ner ett antal gånger så kan man fortsätta. När armen slutar att gunga så får man släppa lite igen, oavsett om man då känner ett glapp eller inte.
"fingerspitzengefühl" som dom säger i Tyskland :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-17 23:03

Wow Emumannen vilken pärla, imponerande! Så kul att se, har ungefär samma plan för min. Försöka rädda den gamla TP13A tonarmen och sätta dit ett kraftigare underrede i plywood/mdf eller liknande. Ny plint får vänta ett tag tror jag. Har skaffat en Nagaoka MP-110 jag tänkt använda, i övrigt tänker jag försöka hålla renoveringarna så enkla/billga som möljigt. Älska när man kan göra stordåd med enkla medel :)

Mina skruvar är den äldre varianten med en kula i ena änden. Har plockat ut dem igen och rengjort dem med lite Vim och en microfiberduk. Hålen sprayade jag med snabbdunstande elektronikspray och sedan blåste jag noga ut dem med luftspray. Ingen förbättring tyvärr. Nästa steg får kanske bli att polera dem som Bill föreslog, roterande på en borrmaskin.

Bifogar en bild på skruvarna, lite svårt för mig att avgöra men kan det vara så att de är utnötta? Tycker framför allt att den överst bild ser lite spårig ut. Ledsen för kass bildkvalla, men det var det bästa jag fick till med mobilen...

/M
Bilagor
IMG_0993.JPG
IMG_0993.JPG (356.7 KiB) Visad 3895 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-18 06:58

NeatNeatNeat skrev:Bifogar en bild på skruvarna, lite svårt för mig att avgöra men kan det vara så att de är utnötta? Tycker framför allt att den överst bild ser lite spårig ut. Ledsen för kass bildkvalla, men det var det bästa jag fick till med mobilen...

Jag tror inte de är utnötta, de såg ut så där. Men det är klart att det måste vara mycket svårare att få till rätt spel med de där runda skallarna jämfört med spetsiga. Du måste nog träffa precis rätt. Jag skulle vara mycket försiktig om du försöker polera dem. Risken är att något går sönder (var glad att du har två hela att börja arbeta med). Kan det vara ledningarna som gör att armen rör sig lite trögt? Se till att det är lite slack mellan övergången mellan vertikalpelaren och själva armen. Jag har inte kört torrt utan använt lite olja (främst i vertikalpelaren se bara till att du använder rätt sort om du skall olja). Sen tror jag att det handlar om att ta det mycket försiktigt och få rätt spel (vad du än gör, dra inte för hårt och se till att du träffar rätt i vertikalpelaren). Konstruktionen är ju så enkel så det är inte mycket som kan gå fel förutom lagret och ledningarna. Lycka till!
Senast redigerad av EmuMannen 2018-04-18 07:09, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-18 07:03

Bill50x skrev:Emumannen - snyggt jobbat av en sann entusiast/nörd!

Tack! :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-18 07:18

Ja dom spetsiga lagren kallas ju för "improved" av en anledning antar jag.
Vilken olja är det som gäller med specifikt, det jag har hemma är symaskinsolja?
EmuMannen vet du hur mycket din arm pendlar om du petar till den lätt när den flyter? (Så jag vet på ett ungefär när jag kan nöja mig)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Bill50x » 2018-04-18 15:22

NeatNeatNeat skrev:Ja dom spetsiga lagren kallas ju för "improved" av en anledning antar jag.
Vilken olja är det som gäller med specifikt, det jag har hemma är symaskinsolja?
EmuMannen vet du hur mycket din arm pendlar om du petar till den lätt när den flyter? (Så jag vet på ett ungefär när jag kan nöja mig)

Jag hade först provat med en droppe CRC 5-56 som ju är en smörjande rengöring. Den lägger sig som en film på ytorna och inget klegg runtom.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-18 19:52

NeatNeatNeat skrev:Vilken olja är det som gäller med specifikt, det jag har hemma är symaskinsolja?

Om det är en symaskinsolja av riktigt bra kvalitet (exempelvis Prym) så tycker jag att det är helt OK att använda (om än sparsamt).

Ps. Se bara till att inte använda symaskinsolja i tonarmslyften vad du än gör! Där skall det vara trögflytande silikonolja (jag tror det är 300,000 cSt viskositet, finns ofta att köpa hos RC-handlare), allt annat förstör lyften. Ta det även försiktig med olja i motorn. Sök på nätet och kolla tillförlitliga källor del för del innan du ger dig på det själv.
NeatNeatNeat skrev:EmuMannen vet du hur mycket din arm pendlar om du petar till den lätt när den flyter? (Så jag vet på ett ungefär när jag kan nöja mig)

Nu är jag lite lat och eftersom armen är kalibrerad så orkar jag inte köra tillbaka vikterna tills den flyter. Men när den går i botten (eller snarare toppen) uppåt så är det cirka 10 cm mellan tonarmsbrädan och nålen. Släpper jag ned tonarmslyften så stannar nålen cirka 4 cm från tonarmsbrädan (men armen vilar då givetvis mot lyften). Motståndet är lika litet (näst intill obefintligt) mellan ändpunkterna.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-18 20:30

Underbart med lite råd, uppskattas verkligen!

Symaskinsoljan är Pressol från Clas O. Har även 5-56 hemma såklart :)
Googlar lite och ser vad som kan passa bäst.

Har förresten kollat sladdarna och de har lite "slack" inne i lådan och åker in och ut när armen sänks/höjs, så jag tror inte de ska orsaka problemet.
Skulle vara om de trasslat in sig på något vis i axeln.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-19 22:47

Hittade en flaska Prym på Jysk som köpte med mig på väg från jobbet. Lite bättre blev det efter smörjning men inte mycket.

Undrar om det inte är kablarna trots allt. Om jag tar bort bottenplattan kan jag trycka/dra dem in och ut ur axeln som håller tonarmen kanske en halv centimeter. Men det går ganska trögt! Efter att ha dragit dem in och ut några gånger går det lite lättare. Upplevde också en förbättring i tonarmens rörlighet då. Kan det vara så att de ska löpa helt friktionsfritt därinne?

/M

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Bill50x » 2018-04-19 23:32

Det låter märkligt att kabeln åker upp och ner i röret. Vad händer om du trycker upp kabeln och sedan sätter armen gungning? Kan du fixa ngn bild hur armen ser ut underifrån?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-20 08:40

Så här ser det ut:

IMG_0996.JPG
IMG_0996.JPG (142.63 KiB) Visad 3720 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Perfector » 2018-04-20 09:05

NeatNeatNeat skrev:Så här ser det ut:

IMG_0996.JPG

Instinktivt kan jag tycka att sladdarna upp i tonarmen är för grova.
I min Inertia och många andra är det 5 trådtunna sladdar som löds mot en plint och sedan grövre kabel till ingången på förstärkaren.
Är det orginalkabel?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-20 09:45

Tror det, här är lite bilder på en likadan arm isärplockad:

http://www.freewebs.com/bornin50-3/tp13.htm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Perfector » 2018-04-20 10:04

NeatNeatNeat skrev:Tror det, här är lite bilder på en likadan arm isärplockad:

http://www.freewebs.com/bornin50-3/tp13.htm

Det här hur jag ser kablage till en tonarm.
Bilagor
SYPX2I9S.jpg
SYPX2I9S.jpg (3.9 KiB) Visad 3698 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-21 00:44

Sladdarna ser nog ut som på min, dvs. original. Jag tror det är något galet med lagret. Sitter de verkligen på rätt ställe i vertikalaxeln? Med kulor i ändarna så gissar jag att spelet måste vara exakt och att de måste ligga precis i rätt läge. Det minsta du drar åt för hårt så kommer armen gå trögt. detsamma gäller om du hamnar snett. Spetsiga lager är lättare eftersom det är enklare att träffa hålen i vertikalaxeln och utrymmet för lite spel är större då anläggningsytan blir mindre och vinkeln flackare (om ni förstår vad jag menar). Var försiktig när du rycker och drar i sladdarna. Det är lätt att dra sönder något och plastfästet i änden av armen mot pickupen går inte att ta lös vad jag förstått (hur man byter kablage är för mig en gåta)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-21 08:42

Känns som att lagren hamnar rätt. När man skruvar in dem känner man att armen liksom rätar till sig en aning när kulan hamnar på plats. När jag smorde lagren prövade jag att stoppa dem direkt i blocket (medans tonarmen satt lös ovanför så att säga) och det är ändå en rätt "tight fit", när de väl åkt in kan de inte röra sig särskilt mycket.

Men hur mycket jag än justerar (har lagt några timmar nu...) fram och tillbaka så blir det aldrig bra.
Bifogar en bild underifrån där man ser ena lagret gå in i blocket.
Bilagor
IMG_1002.JPG
IMG_1002.JPG (161.63 KiB) Visad 3620 gånger

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-21 10:10

Verkar som att folk hoppar över hela plastfästet och fäster kablarna rakt i pickupen om man byter kablar på en sån här arm:

https://www.vinylengine.com/thorens-tp1 ... ring.shtml (Inte exakt samma modell, men jag tror principen är densamma)

Ska försöka finjustera lite till, om det inte funkar måste jag nästan prova att löda loss sladdarna från plinten och dra upp dem genom axeln och se om armen då flyter fritt eller ej. Suck och stön!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav Harryup » 2018-04-22 12:25

Kablarna ser vansinnigt grova ut och att armen rör när man rör kablarna är väldigt illavarslande. Det betyder att kablarna ligger i spänn och kommer påverka när armen rör sig i sidled över skivan även om man skulle få upp rörligheten en del. Och skivspelaren är ju flytande upphängd vilket kommer påverka kabelavlastningen när den flytande upphängningen vill röra på sig.

Min åsikt är att byt kablar, annars så kommer du inte bli nöjd.

/Harryup

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-22 14:44

NeatNeatNeat skrev:Men hur mycket jag än justerar (har lagt några timmar nu...) fram och tillbaka så blir det aldrig bra.
Bifogar en bild underifrån där man ser ena lagret gå in i blocket.

Det ser ju ut som att lagret ligger rätt så då kan det ju bara vara sladdarna. Ta det försiktigt när du tar isär tonarmen. Låt det hela sitta ihop med sladden, dvs försökt inte dra isär allt på en gång utan ta det en cm i taget. När du lossar de bägge skruvarna som håller tonarmen i fästet mot vertikalpelaren så kan du göra såhär. Lossa först bara den ena skruven och kolla vad det är för storlek (jag kommer inte ihåg men låt säga M6). Skaffa en likadan men länge (typ 4 cm). Kapa av skallen på den längre och skruva in den där den första originalskruven satt. Nu sitter den i mothållsblecket som ligger inne i armen och som lätt börjar skramla runt om du skall dra i sladdarna. Nu kan du lossa den andra skruven. Eftersom du kapat skallen på den längre skruven kan du nu dra den genom fästet. Sen är det bara att jämka på sladden cm för cm från botten av vertikalpelaren. Var försiktig med klippet som sitter där. När du fått isär det hela en bit bör det vara enklare att avgöra hur du bäst går vidare...

Ps. När du sätter ihop armen igen så är den långa skruven bra att ha igen. :)

IMG_2034.jpg
Lång skruv utan skalle.
IMG_2034.jpg (184.4 KiB) Visad 3544 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-22 16:23

Mycket bra tips, tack för det! Visste inte att det sitter ett bleck inne i armen. Min plan är att lossa lite på armen och se om det är något skumt med sladdarna. Kan ju ha virats runt varandra eller fastnat på annat sätt.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav NeatNeatNeat » 2018-04-22 23:58

Gav till slut upp och lossade sladdarna, drog ut dem uppifrån och virade dem runt tonarmen.
Ingen skillnad, fortfarande lika dålig rörlighet. Kablaget verkar oskyldigt!

Men med armen nu lösplockad tror jag dock att jag upptäckt problemet. Gängorna i ena hålet för lagren verkar vara dåliga. Lagret sitter inte fast som det ska.
Döm själva:

https://drive.google.com/file/d/1_8uqzN ... 7Y8CF/view

Antar att det blir till att hitta ny arm eller åtmistone nytt fäste till tonarmen?

mvh

/M

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav i » 2018-04-23 01:54

Utan att ha någon kunskap i själva ämnet så vill jag säga att det är föredömliga bilder! :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Vertikal rörlighet för tonarm

Inläggav EmuMannen » 2018-04-23 06:33

NeatNeatNeat skrev:Men med armen nu lösplockad tror jag dock att jag upptäckt problemet. Gängorna i ena hålet för lagren verkar vara dåliga. Lagret sitter inte fast som det ska.

Det där suger! Vet du vad det är för gänga och material i armen? Jag gissar att dimensionen är lite klen för en Helicoil men enligt den här tabellen går de ner till M2. Svensk generalagent är Colly, du kan ju alltid fråga efter ett varuprov. ;)

Du kan ju även prata med typ en guldsmed. Jag är lyckligt lottad med att ha en i familjen. De kan göra underverk med riktigt små prylar. Beroende på vad det är för material så kanske det går att lägga på lite för att sedan gänga om hålet...

En annan variant kan vara att konstruera om lagret (något jag funderat på) så slipper man beroendet till de dyra originallagren. Hur svårt skall det vara att byta ut dem mot några helt vanliga grub screws? Ta ett par i en grövre gänga, gänga upp hålen och använd lite Loctite (222 eller 221) i stället för en låsring. Kanske skulle vara ett alternativ (kräver dock ett visst mått av precision, bra verktyg är inte heller fel)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster