Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Fungerar det ?
gopnik skrev:Tangband skrev:Fungerar det ?
Självklart inte.
Nattlorden skrev:Du uppnår ingen vinst i renhet hos topparna genom att avlasta i nedre regionen. och normal sett är det svårt att integrera en subbas man bara lägger till.
MEN, kan man dela av så pass lågt som 20-30Hz så kan det väl iofs börja bli småintressant igen, för då kan man försöka integrera den mot högtalarnas naturliga avrullning. Men det kommer inte att bli värst mycket signal som man avdelar till en så pass dyr extra investering. Och du kommer inte att tjäna en endaste lite dB i ökad effekttålighet eller effektbehov hos högtalarna..
joakimfors skrev:Går knappast att gå efter så enkla regler. Beror ju helt på vad man har för prylar, rum, placering etc. Iofs råkar jag för tillfället köra med just 12 dB/okt (både LP och HP) för tillfället samt lite annat hittepå. Dock har jag bara pipor/horn som ska försöka samsas med lite knepiga faser, frekvensgångar, och fördröjningar.
joakimfors skrev:Behöver inte testa när jag kan mäta om det behövs eller inte. Har en Najda så har lite mer kontroll än på en REL minisub.
joakimfors skrev:Inte i mitt fall iaf. Har kvartvågspipor som huvudhögtalare och hybrid tappade horn/pipor som basar.
Väldigt luddiga begrepp de använder i alla fall och mycket utrymme för misstolkning. Ännu värre är ju den där Akkelis reklamen om en liten pluttsub som är -6 dB redan vid 38 Hz. Enda elementen i min anläggning som är mindre än basen i den är diskanterna (och knappt det Audax TW034 på 1,3" ).
Kraniet skrev:Bestämma riktningen går ju inte under 80 Hz
AndreasArvidsson skrev:Vill försiktigt påpeka att identifiera en sub delad vid 80Hz är inte samma sak som att identifiera frekvenser under 80Hz.
AndreasArvidsson skrev:Vill försiktigt påpeka att identifiera en sub delad vid 80Hz är inte samma sak som att identifiera frekvenser under 80Hz.
goat76 skrev:joakimfors skrev:Inte i mitt fall iaf. Har kvartvågspipor som huvudhögtalare och hybrid tappade horn/pipor som basar.
Väldigt luddiga begrepp de använder i alla fall och mycket utrymme för misstolkning. Ännu värre är ju den där Akkelis reklamen om en liten pluttsub som är -6 dB redan vid 38 Hz. Enda elementen i min anläggning som är mindre än basen i den är diskanterna (och knappt det Audax TW034 på 1,3" ).
Fast det är väl ändå ganska uppenbart att RELs minsta sub inte kommer vara ett komplement till dina högtalare.
Så länge man inte sitter och lyssnar i sin man-cave med feta högtalare spridda i hela rummet, alltså för oss som vill implementera ett någorlunda baskapabelt system under normala vardagsrums-förhållanden så är RELs musiksubbar riktigt bra.
Min REL går definitivt djupare än mina golvhögtalare och eftersom den bara tar vid succesivt där frontarna ger upp (omkring 40Hz) så känns inte behovet av 2 subbar lika stort, det är ändå ganska svårt att riktningsbedömma ljud i så låga frekvenser och frontarna sköter "stereo-basen". Subben är kopplad med högnivå från samma utgångar som frontarna och får exakt samma signal.
Riktigt enkelt att installera och förstå RELs principer när man läser "REL Set-Up Made Simple" i manualen (sidan 12).
https://www.avcenter.cz/fotky5592/fotov ... Manual.pdf
NADifierad skrev:Jag överväger starkt att testa med mono till subbarna.
Jag håller på att införliva ytterligare två basmoduler i anläggningen. Att välja mono passar dessutom bäst med med de slutsteg jag har tillgängliga.
Kommer inte på något annat än fördelar.
Dessutom mäts och justeras de ju redan som mono med DSP och mitt mätprogram.
What could go wrong ?
jansch skrev:Att dela en sub vid 80Hz och 12dB/oktav resulterar ju i att man hör 160Hz ungefär lika bra som 80Hz. Och i praktiken ända upp till 250Hz med några decibels tapp vid normala lyssningsnivåer (dock inte peakar).
Som nämnts är det ju då inte 80Hz som "avslöjar" sub:en. Tom distorsionen från sub:en kan ju bidra till att man kan lokalisera den
Tangband skrev:Som jag fattat det vill Rel köra sina subbasar som ett slags " fillers" , dvs de fyller i och spelar ljudet tillsammans med frontarna och ger mer bas där det behövs . Frontarna blir inte avlastade men integrationen (enligt Rel ) blir bättre med musik. Enligt RELs manual så ska man börja att ställa subwoofern så lågt som 25 hz och spela med frontarna och sedan gradvis öka delningsfrekvens och nivå för att med örat kolla när det låter bäst.
Tangband skrev:Det där att subbasen får samma sorts signal som frontarna då man kopplar via högnivå är väl en sanning med modifikation ? Du har ju fortfarande ett slutsteg i Rel subben som kan tillföra färgning ? Som jag ser det så riskeras det tvärtom att bli extra färgning från två slutsteg efter varandra ?
Med det sagt- blir det en bättre integration så skulle jag ändå köra på det viset och låta öronen avgöra.
Vill tillägga att det bästa basljud jag hört var från två Rel subbar, Rel s5. Men de var inkopplade via lågnivå. I stereo.
Tangband skrev:NADifierad skrev:Jag överväger starkt att testa med mono till subbarna.
Jag håller på att införliva ytterligare två basmoduler i anläggningen. Att välja mono passar dessutom bäst med med de slutsteg jag har tillgängliga.
Kommer inte på något annat än fördelar.
Dessutom mäts och justeras de ju redan som mono med DSP och mitt mätprogram.
What could go wrong ?
Ingenting kan väl gå fel . det blir till att lyssna och kolla vad som låter bättre .
Jag har testat mono- inställda dubbla subwoofers i mitt Dbx där jag delar vid 75 hz 24 db okt.
Jag provade olika brantheter men stereokoppling blev i mitt fall alltid bättre. (Jag delar av mina jbl 530 nedåt vid 75 hz )
NADifierad skrev:Tangband skrev:NADifierad skrev:Jag överväger starkt att testa med mono till subbarna.
Jag håller på att införliva ytterligare två basmoduler i anläggningen. Att välja mono passar dessutom bäst med med de slutsteg jag har tillgängliga.
Kommer inte på något annat än fördelar.
Dessutom mäts och justeras de ju redan som mono med DSP och mitt mätprogram.
What could go wrong ?
Ingenting kan väl gå fel . det blir till att lyssna och kolla vad som låter bättre .
Jag har testat mono- inställda dubbla subwoofers i mitt Dbx där jag delar vid 75 hz 24 db okt.
Jag provade olika brantheter men stereokoppling blev i mitt fall alltid bättre. (Jag delar av mina jbl 530 nedåt vid 75 hz )
Vad var det som blev bättre med stereokopplingen?
jansch skrev:tagband - Så uppfattar jag också REL. Men mitt inlägg handlar mer om att en delning på 80Hz (uppåt i registret) är i praktiken delning över 200 Hz. Alltså om man tänker på hörseln och uppleva riktning.
Tangband skrev:jansch skrev:tagband - Så uppfattar jag också REL. Men mitt inlägg handlar mer om att en delning på 80Hz (uppåt i registret) är i praktiken delning över 200 Hz. Alltså om man tänker på hörseln och uppleva riktning.
Jo, det blir väl som en Bass reinforcement loudspeaker, ungefär som en extra låda som fyller i extra i basområdet.
Undras om inte Ino audio även har en sån låda till pi 60 ( kommer inte ihåg vad den heter ) men jag kanske minns fel.
Kraniet skrev:Bestämma riktningen går ju inte under 80 Hz så eventuella problem har knappast med riktning att göra. Stereosub är kanske inte helt smart heller (argumenten för monosub tycker jag överväger).
Jag tror inte ett dyft på den typen av rekommendationer som tex REL ger. Det känns väldigt bortkastat att göra på det viset som de förespråkar. Självaste vitsen med att använda en baslåda är ju delvis för att avlasta frontarna. Man vinner både ljudtrycksförmåga (innan det låter illa) och i många fall renhet (lägre dist).
Är baslådan bra och integreringen görs korrekt så är det omöjligt att "höra" att det är ett delat system. En brant delning vid 80-120 Hz fungerar väldigt bra. Men det viktiga är ju att få till integreringen av filterflankerna.
Inte för att blåsa mitt eget horn men jag hör då inte att mitt system är delat alls. Med mina förra basar (Peerless SLS10) kunde jag höra basarna om de delades över 80 Hz och inte stod i närheten av frontarna.
Tycker återigen att den typen av resonemang som REL eller Linn för drar mer åt det "mystiska" hållet. En ren vetenskapsbaserad approach verkar helt enkelt vara "för tråkig".
Det som jag tycker är väldigt förbryllande är att exakt samma bas med exakt samma dimensionering är okej att dela högre om den sitter i samma låda som "topparna" (dvs om det är en tre- eller fyrvägare) men bara för att basen placeras i en egen låda ska den helt plötsligt hanteras på något "speciellt" sätt för att det ska "låta musikaliskt".
Ted_B skrev:När jag körde mina Oa50 ihop med en subwoofer så var jag aldrig helt nöjd när jag delade i förstärkaren, jag provade alla möjliga frekvenser men fick det aldrig riktigt bra.
Konstigt tyckte jag, för det var ju så man "skulle" göra och helst dela vid 80 Hz enligt de vanligaste rekommendationerna. Det ledde bara till ett ständigt pillande på olika inställningar för att försöka få det bättre.
Inte förrän jag började köra frontarna odelade och använde subwooferns eget delningsfilter, delat vid 60Hz (eller var det 50 Hz?) , så började det låta riktigt bra.
Det kändes då som om suben tog över på ett mycket bra sätt där frontarna började tappa.
goat76 skrev:Kraniet skrev:Bestämma riktningen går ju inte under 80 Hz så eventuella problem har knappast med riktning att göra. Stereosub är kanske inte helt smart heller (argumenten för monosub tycker jag överväger).
Jag tror inte ett dyft på den typen av rekommendationer som tex REL ger. Det känns väldigt bortkastat att göra på det viset som de förespråkar. Självaste vitsen med att använda en baslåda är ju delvis för att avlasta frontarna. Man vinner både ljudtrycksförmåga (innan det låter illa) och i många fall renhet (lägre dist).
Är baslådan bra och integreringen görs korrekt så är det omöjligt att "höra" att det är ett delat system. En brant delning vid 80-120 Hz fungerar väldigt bra. Men det viktiga är ju att få till integreringen av filterflankerna.
Inte för att blåsa mitt eget horn men jag hör då inte att mitt system är delat alls. Med mina förra basar (Peerless SLS10) kunde jag höra basarna om de delades över 80 Hz och inte stod i närheten av frontarna.
Tycker återigen att den typen av resonemang som REL eller Linn för drar mer åt det "mystiska" hållet. En ren vetenskapsbaserad approach verkar helt enkelt vara "för tråkig".
Det som jag tycker är väldigt förbryllande är att exakt samma bas med exakt samma dimensionering är okej att dela högre om den sitter i samma låda som "topparna" (dvs om det är en tre- eller fyrvägare) men bara för att basen placeras i en egen låda ska den helt plötsligt hanteras på något "speciellt" sätt för att det ska "låta musikaliskt".
Det här inlägget väcker många frågor som jag skulle vilja ha svar på och ta det inte som om jag försöker ställa dig mot väggen, jag vill helt uppriktigt bara veta och kanske lära mig något.
Själva vitsen med en baslåda är för mig att få en djupare bas än mina fronthögtalare förmår att spela men jag är nöjd med det ljud dom presterar ända ner till omkring 40Hz. Är det då inte ganska naturligt (inte mystiskt) att baslådan succesivt tar vid däromkring och nedåt?
Har inte de flesta av oss förstärkare starka nog att under normala hemmaförhållanden kunna driva ett par fronthögtalare till tillräckligt starka ljudnivåer utan att behöva avlasta dem eller oroa oss för distortion?
Och det där med att dela basen högre om den sitter i samma låda är väl egentligen inte så förbryllande. Som du själv sa så kunde du med dina förra basar höra om de delades över 80Hz och inte stod i närheten av frontarna.
Om ljudet kommer från exakt samma fysiska plats i rummet som det blir när det är samma låda (eller toppar som står på basmoduler) så kan man/bör man väl helt enkelt dela upp det så att man drar nytta av de olika elementens styrkor. Hur högt i frekvens basen då är delad är väl då ganska oväsentlig?
Tangband skrev:jansch skrev:tagband - Så uppfattar jag också REL. Men mitt inlägg handlar mer om att en delning på 80Hz (uppåt i registret) är i praktiken delning över 200 Hz. Alltså om man tänker på hörseln och uppleva riktning.
Jo, det blir väl som en Bass reinforcement loudspeaker, ungefär som en extra låda som fyller i extra i basområdet.
Undras om inte Ino audio även har en sån låda till pi 60 ( kommer inte ihåg vad den heter ) men jag kanske minns fel.
Johan_Lindroos skrev:För övrigt anser jag att argumentationen FÖR den föreslagna inkopplingsmetoden haltar betänkligt. Väldigt lite fakta helt enkelt. Och mycket tyckande. Jag ser det mer som ett enkelt, och dåligt sätt, för en lätt okunnig vanlig konsument att koppla en en subbwåffer. Såna system är ju rena rama leksakerna!
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:För övrigt anser jag att argumentationen FÖR den föreslagna inkopplingsmetoden haltar betänkligt. Väldigt lite fakta helt enkelt. Och mycket tyckande. Jag ser det mer som ett enkelt, och dåligt sätt, för en lätt okunnig vanlig konsument att koppla en en subbwåffer. Såna system är ju rena rama leksakerna!
Jag har en liten sidofrågeställningar till er mätexperter. Egentligen väldigt grundläggande fråga om basfrekvenser och den mänskliga hörseln.
Om man tar de två djupaste bastonerna hos en orgel och begränsar båda dessa med ett skarpt lågpassfilter och flyttar detta stegvis från 0Hz och uppåt, vid varje frekvens jämnför man de två olika tonerna.
Vid vilken frekvens börjar en normalt fungerande hörsel uppfatta tonerna som just två olika toner?
Det jag egentligen är intresserad av att veta med den frågan är vid vilken frekvens man behöver börja oroa sig för de tonala skillnader som olika högtalarelement kan besitta?
Kanske föredrar man tonen i fronthögtalarnas baselement.
Johan_Lindroos skrev:
Nej, inte alls. Pi60 och bs60 har liknande tonkurvor i basområdet.
PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:
Nej, inte alls. Pi60 och bs60 har liknande tonkurvor i basområdet.
Menar du det, eller menar du att pi60 och pi60+bs60+tillhörande eq har det? Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?
PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:
Nej, inte alls. Pi60 och bs60 har liknande tonkurvor i basområdet.
Menar du det, eller menar du att pi60 och pi60+bs60+tillhörande eq har det? Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?
PerStromgren skrev:Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?
gopnik skrev:PerStromgren skrev:Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?
Man får ju sänkt distorsion, högre känslighet, möjlighet att justera baffelsteget och en annan spridning också.
gopnik skrev:PerStromgren skrev:Bs60 är alltså bara till för att kunna spela starkare?
Man får ju sänkt distorsion, högre känslighet, möjlighet att justera baffelsteget och en annan spridning också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster