Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Bättre att de har rätt längd än att de är dyra
RogerGustavsson skrev:Kabelns kapacitans, den drivande och mottagande elektronikens egenskaper är viktiga. Låg kapacitans hos kabeln, låg utgångsimpedans på RIAA-stegets utgång och en hyggligt hög ingångsimpedans på den mottagande förstärkaren.
olaume skrev:RogerGustavsson skrev:Kabelns kapacitans, den drivande och mottagande elektronikens egenskaper är viktiga. Låg kapacitans hos kabeln, låg utgångsimpedans på RIAA-stegets utgång och en hyggligt hög ingångsimpedans på den mottagande förstärkaren.
Intressant. Men för oss icke-ingenjörer svårt att ha en uppfattning om. Förstärkaren är en Denon AVR-2807. Riaan Dynavox TC-750.
RogerGustavsson skrev:Kabelns kapacitans, den drivande och mottagande elektronikens egenskaper är viktiga. Låg kapacitans hos kabeln, låg utgångsimpedans på RIAA-stegets utgång och en hyggligt hög ingångsimpedans på den mottagande förstärkaren.
olaume skrev:Hur vet man vad det är för kapacitans på en standardkabel? Typ https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... 0-m-p69618
Hur är alternativet att istället ta den långa kabeln före riaa, dvs. phono-signalen från MM? Orkar den ens ända fram?
olaume skrev:Hur vet man vad det är för kapacitans på en standardkabel? Typ https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... 0-m-p69618
Hur är alternativet att istället ta den långa kabeln före riaa, dvs. phono-signalen från MM? Orkar den ens ända fram?
Laila skrev:olaume skrev:Hur vet man vad det är för kapacitans på en standardkabel? Typ https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... 0-m-p69618
Hur är alternativet att istället ta den långa kabeln före riaa, dvs. phono-signalen från MM? Orkar den ens ända fram?
Inte så bra, utan snarare att tillförpassa till "glömsidan" . . . typer.
Bill50x skrev:Laila skrev:olaume skrev:Hur vet man vad det är för kapacitans på en standardkabel? Typ https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... 0-m-p69618
Hur är alternativet att istället ta den långa kabeln före riaa, dvs. phono-signalen från MM? Orkar den ens ända fram?
Inte så bra, utan snarare att tillförpassa till "glömsidan" . . . typer.
I klartext, nej det ska du inte ens överväga!
/ B
RogerGustavsson skrev:Nja, egentligen är det MM-pickupen som är lastkänslig, inte signalnivån i sig. En mikrofon kan ha samma nivå på signalen och ändå driva en längre kabel. Det kan inte en pickup.
Här visas hur frekvensgången varierar beroende på vald kapacitans hos RIAA-steg/kabel.
[ Bild ]
olaume skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, egentligen är det MM-pickupen som är lastkänslig, inte signalnivån i sig. En mikrofon kan ha samma nivå på signalen och ändå driva en längre kabel. Det kan inte en pickup.
Här visas hur frekvensgången varierar beroende på vald kapacitans hos RIAA-steg/kabel.
[ Bild ]
Mycket intressant. Onekligen en dramatisk försämring. Hur lång är kabeln i grafen?
RogerGustavsson skrev:olaume skrev:RogerGustavsson skrev:Nja, egentligen är det MM-pickupen som är lastkänslig, inte signalnivån i sig. En mikrofon kan ha samma nivå på signalen och ändå driva en längre kabel. Det kan inte en pickup.
Här visas hur frekvensgången varierar beroende på vald kapacitans hos RIAA-steg/kabel.
[ Bild ]
Mycket intressant. Onekligen en dramatisk försämring. Hur lång är kabeln i grafen?
Tror inte det är mätt med kabel utan med olika kapacitans på RIAA-stegets ingång, den belastning pickupen får. Bör noteras att många "high end" kablar kan ha hög kapacitans, kanske 150 pF/m. Det är den totala kapacitansen från pickup-tonarm-kabel-RIAA som räknas. Många MM-pickuper vill ha runt 200 pF men det varierar.
Ni vill du skicka ljudet från ditt RIAA-steg och då är det inte alls lika kritiskt. Dock är det en fördel om utgången på RIAA-steget har en rimligt låg utgångsimepdans, 100 Ohm är ofta att föredra före 1 kOhm.
UrSv skrev:Enda skillnaden är att subwooferkabeln ofta säljs som en enda kanal och andra signalkablar säljs som två kanaler.
olaume skrev:UrSv skrev:Enda skillnaden är att subwooferkabeln ofta säljs som en enda kanal och andra signalkablar säljs som två kanaler.
Jo, den skillnaden är ju hyfsat uppenbar... Är det verkligen inget mer som skiljer?
olaume skrev:Nu har jag genomfört ett praktiskt test. Kopplade in en enmeters Linn-kabel (dock ej Linns värsting) på höger kanal från RIAA:n och en tiometers subwooferkabel från Netonnet på vänster kanal. Sedan försökte jag höja och sänka ljudet på respektive kanal (något så enkelt som en balanskontroll har jag aldrig lyckats hitta på min Denon) för att avgöra vilken som lät bäst.
Och jo, Linn-kabeln, höger kanal, lät verkligen bättre. Det omtalade diskantfallet med tiometerskabeln hörde jag däremot inget av. Tvärtom var det snarare mer diskant på Netonnet-kabeln, men Linn-kabeln lät mustigare. Gott så. Tills jag till min stora fasa upptäckte att jag hade förväxlat kanalerna. Linn-kabeln var i själva verket på vänster kanal och Netonnet på höger!
Ny lyssning. Och ja, visst är det ett diskantfall på tiometers. Inte våldsamt och inte mer än att man alltså rentav kan uppleva det som en fördel. Men nu tyckte jag också att Linn-kabeln lät mer distinkt och Netonnet lite pappaktigt tutig. Vad lär vi av detta? Att en meter Linn låter bättre än tio meter Netonnet? Om det beror på kabelns längd eller dess kvalitet vet vi däremot inte. Eller placebo. (Jag tänker inte kosta på mig tio meter Linn för att jämföra, någon måtta får det vara!) Nu lyssnar jag på en meter Linn på bägge kanalerna, tycker det låter ljuvligt, och lämnar tillbaka tiometern och får mina 149 kr tillbaka av Netonnet. Ordningen återställd.
AndersP skrev:olaume skrev:Nu har jag genomfört ett praktiskt test. Kopplade in en enmeters Linn-kabel (dock ej Linns värsting) på höger kanal från RIAA:n och en tiometers subwooferkabel från Netonnet på vänster kanal. Sedan försökte jag höja och sänka ljudet på respektive kanal (något så enkelt som en balanskontroll har jag aldrig lyckats hitta på min Denon) för att avgöra vilken som lät bäst.
Och jo, Linn-kabeln, höger kanal, lät verkligen bättre. Det omtalade diskantfallet med tiometerskabeln hörde jag däremot inget av. Tvärtom var det snarare mer diskant på Netonnet-kabeln, men Linn-kabeln lät mustigare. Gott så. Tills jag till min stora fasa upptäckte att jag hade förväxlat kanalerna. Linn-kabeln var i själva verket på vänster kanal och Netonnet på höger!
Ny lyssning. Och ja, visst är det ett diskantfall på tiometers. Inte våldsamt och inte mer än att man alltså rentav kan uppleva det som en fördel. Men nu tyckte jag också att Linn-kabeln lät mer distinkt och Netonnet lite pappaktigt tutig. Vad lär vi av detta? Att en meter Linn låter bättre än tio meter Netonnet? Om det beror på kabelns längd eller dess kvalitet vet vi däremot inte. Eller placebo. (Jag tänker inte kosta på mig tio meter Linn för att jämföra, någon måtta får det vara!) Nu lyssnar jag på en meter Linn på bägge kanalerna, tycker det låter ljuvligt, och lämnar tillbaka tiometern och får mina 149 kr tillbaka av Netonnet. Ordningen återställd.
Ganska intressant. Den kabel du trodde eller visste var Linn lät bäst i båda testuppställningarna. Oavsett om det var Linn eller inte. Typexempel på att blind lyssning är det enda som duger. Jag vet att det känns hårt när ens egna illusioner krossas; Framförallt när man offrat tid eller pengar på apparater eller kabel. I slutändan har man två val: Antingen väljer man ett resultat som motsvarar ens önskningar eller drömmar eller så tar man reda på vad som verkligen låter bäst, dyrt eller billigt och kör på det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster