Korrekt filterbranthet subwoofer / toppar med basreflex?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Korrekt filterbranthet subwoofer / toppar med basreflex?

Inläggav Tangband » 2018-04-29 18:55

Jag vet att det är svårt, kanske omöjligt att med en normal dsp få en bra integration mellan subwoofrar och sidosystem vid 80 Hz om topparna är basreflex utan pluggning. Men jag upplever dynamiken som bättre med öppna portar i mina Jbl ( de är reflex-tunade vid 42 Hz ) vid delning 80 Hz 24 db okt linkwitz Riley.
Jag vet att opluggade toppar troligen sabbar fasgången längre ned i frekvens och samtidigt som jag upplever en förbättring i dynamiken blir integrationen en aning sämre än pluggade topp-högtalare.

Vilken sorts filter passar vid toppar med basreflex som delas till två subwoofers ?

Jag vet att pluggade Jbl ( slutna ) låter hjälpligt bra med 12 db butterworth och subwoofrarna med 24 db linkwitz .
Den slutna lådan faller ju med 12 db vid systemresonansen och ett elektriskt filter på 12 db Butterworth bildar tillsammans ett 24 db Linkwitzfilter .

Men hur blir det med toppar som har basreflex opluggat och som är tunade betydligt lägre än den delade frekvensen vid 80 Hz ?
är den korrekta lösningen att plugga topparna och ge upp integrationen mellan basreflextoppar och subbasar ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Korrekt filterbranthet subwoofer / toppar med basreflex?

Inläggav paa » 2018-04-29 19:37

Här finns lite diskussion om hur man delar mellan sub och toppar med och utan basreflex:
viewtopic.php?p=625073
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Korrekt filterbranthet subwoofer / toppar med basreflex?

Inläggav Tangband » 2018-04-29 20:33

paa skrev:Här finns lite diskussion om hur man delar mellan sub och toppar med och utan basreflex:
viewtopic.php?p=625073

Tack för tråden

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Korrekt filterbranthet subwoofer / toppar med basreflex?

Inläggav Tangband » 2018-04-29 20:36

paa skrev:Här finns lite diskussion om hur man delar mellan sub och toppar med och utan basreflex:
viewtopic.php?p=625073


Det beskrivs på ett ställe att integreringen kan förbättras om man stämmer av topparna väldigt lågt, typ 20 Hz . Innebär det att man kan prova att förlänga röret i mina Jbl 530 ?


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster