Seas dxt diskant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Seas dxt diskant

Inläggav paa » 2018-05-12 19:04

Ja, precis, men man vill ju verifiera att resultatet med filter blir enligt beräkning, även för de eggna exen av diskanter om det skulle skilja sig i tillverkningen på något sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Seas dxt diskant

Inläggav DQ-20 » 2018-05-17 16:01

paa skrev:
jonasp skrev:Klart man kan lägga in ett notchfilter. Tror inte det nyttar dock.

Om det inte är ett reellt problem så är det klart at det inte blir till någon praktisk nytta.


Jag tycker det verkar som om att även om det är ett problem gör det ingen praktiskt nytta om det inte finns information i musiksignalen vid 27 kHz. Eventuella distorsionsprodukter skapas ju i själva elementet av signaler som ligger långt under 27 kHz. Övertonerna kan inte filteras bort elektriskt, men väl mekaniskt. Jämför gärna med IÖ:s resonemang om PA-basar.

viewtopic.php?f=3&t=51429&start=360#p1657465

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Seas dxt diskant

Inläggav Tangband » 2018-05-17 16:36

DQ-20 skrev:
paa skrev:
jonasp skrev:Klart man kan lägga in ett notchfilter. Tror inte det nyttar dock.

Om det inte är ett reellt problem så är det klart at det inte blir till någon praktisk nytta.


Jag tycker det verkar som om att även om det är ett problem gör det ingen praktiskt nytta om det inte finns information i musiksignalen vid 27 kHz. Eventuella distorsionsprodukter skapas ju i själva elementet av signaler som ligger långt under 27 kHz. Övertonerna kan inte filteras bort elektriskt, men väl mekaniskt. Jämför gärna med IÖ:s resonemang om PA-basar.

viewtopic.php?f=3&t=51429&start=360#p1657465

/DQ-20


Om jag inte minns helt fel skrev IÖ om detta i Molt för länge sedan, en metalldiskant ( tror det var en Seas till LTS högtalaren? ) som bryter upp vid det ohörbara området låter sämre än den borde i det hörbara området -OM man lyssnar på SACD-skivor med mycket hf skräp. Samma diskant vid cd-material lät däremot bra, lika bra som silkesdomen.
Det vore kul om nån kunde skanna den artikeln och lägga ut.

Edit: det kanske var denna intressanta artikel från 2002 http://www.lts.a.se/pub/artiklar/media/SACD-praktik.pdf

Kanske är själva uppbrytningen inte så farlig i en metalldiskant, det verkar som att bandbredden är värre om materialet innehåller hf skräp ?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Seas dxt diskant

Inläggav DQ-20 » 2018-05-17 17:55

Tangband skrev:
DQ-20 skrev:
paa skrev:Om det inte är ett reellt problem så är det klart at det inte blir till någon praktisk nytta.


Jag tycker det verkar som om att även om det är ett problem gör det ingen praktiskt nytta om det inte finns information i musiksignalen vid 27 kHz. Eventuella distorsionsprodukter skapas ju i själva elementet av signaler som ligger långt under 27 kHz. Övertonerna kan inte filteras bort elektriskt, men väl mekaniskt. Jämför gärna med IÖ:s resonemang om PA-basar.

viewtopic.php?f=3&t=51429&start=360#p1657465

/DQ-20


Om jag inte minns helt fel skrev IÖ om detta i Molt för länge sedan, en metalldiskant ( tror det var en Seas till LTS högtalaren? ) som bryter upp vid det ohörbara området låter sämre än den borde i det hörbara området -OM man lyssnar på SACD-skivor med mycket hf skräp. Samma diskant vid cd-material lät däremot bra, lika bra som silkesdomen.
Det vore kul om nån kunde skanna den artikeln och lägga ut.

Edit: det kanske var denna intressanta artikel från 2002 http://www.lts.a.se/pub/artiklar/media/SACD-praktik.pdf

Kanske är själva uppbrytningen inte så farlig i en metalldiskant, det verkar som att bandbredden är värre om materialet innehåller hf skräp ?


Ja, i alla fall var det en farhåga och textildomen var en "option" om man var nervöst lagd. Förstahandsvalet var metalldomen (H534). Jag har byggt med både "mjuka" och "hårda" alternativet och tycker nog att jag föredrar metalldomen. Rent empiriskt verkar hf-resonanser i metalldomare inte vara ett större problem även med nya "bredbandiga" format, eftersom det endast är sekundära fenomen som man hör. Även om man skulle köra 27 kHz på elementet så att talspolen smälte skulle jag inte höra ett dugg. Harmonisk distortion vid 13,5 kHz skulle jag heller inte höra särskilt mycket av. Hundar skulle möjligen börja vrida på sig lite...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Seas dxt diskant

Inläggav Tangband » 2018-05-17 18:45

Jo, man har väl ingen hundhörsel kvar längre.... här intressanta diskussioner på diy forum om Seas dxt

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... dxt-4.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Seas dxt diskant

Inläggav Tangband » 2018-05-17 19:20

Här finns några enkla modifikationer med mätningar som visar att dxt:n kan bli lite bättre. Bl.a. skruvhålen i waveguiden bör fyllas igen, denna gång med blutack (häftmassa )
http://www.speakerdesign.net/seas/tweet ... eeter.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Seas dxt diskant

Inläggav Tangband » 2018-05-17 19:46


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Seas dxt diskant

Inläggav Tangband » 2018-05-18 07:46

Som jämförelse en billigare men bra Vifa diskant ( numera Peerless dx25 )
http://heissmann-acoustics.de/test-vifa ... 25bg60-04/

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster