Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav dewpo » 2018-05-06 13:10

Kan man strunta i all andra mätningar och bara döma en förstärker utifrån hur bra den återger en fyrkantsvåg?

http://sound.whsites.net/articles/squarewave.htm
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav paa » 2018-05-06 13:18

Bruset syns väl också i fyrkantsvågen, men blir väl onödigt krångligt att mäta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.


jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jansch » 2018-05-06 17:39

En fyrkantvåg innefattar ju bara udda övertoner på grundtonen så hela sanningen finns ju inte i frekvenssvaret. (strikt teoretiskt stämmer det inte heller helt med en exakt fyrkantvåg)
Den är ju inte heller lätt att tolka med t.ex. en bandbreddsbegränsning på 20 - 20kHz....även om bandbredds begränsningen är idealisk.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jonasp » 2018-05-06 17:56

jansch skrev:En fyrkantvåg innefattar ju bara udda övertoner på grundtonen så hela sanningen finns ju inte i frekvenssvaret. (strikt teoretiskt stämmer det inte heller helt med en exakt fyrkantvåg)
Den är ju inte heller lätt att tolka med t.ex. en bandbreddsbegränsning på 20 - 20kHz....även om bandbredds begränsningen är idealisk.


Precis. En vågform är svår för ögat att tolka. Vill man se frekvensberoende information (och det vill man) lämpar sig andra representationer bättre, även om de i grunden är baserade på samma data.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav Morello » 2018-05-06 18:25

dewpo skrev:Kan man strunta i all andra mätningar och bara döma en förstärker utifrån hur bra den återger en fyrkantsvåg?

http://sound.whsites.net/articles/squarewave.htm
[ Bild ]


Svar nej.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav dewpo » 2018-05-06 18:53

Jag tycker nog lite annorlunda, Det är lätt att se att exemplet nedan inte ser ut som en fyrkantsvåg.

https://www.ap.com/technical-library/square-waves/
Bild

Och då kan man tänka sig att det skulle vara svårt för förstärkaren återge även andra komplexa-vågformer.
Medans det inte känns intuitivt alls att tänka sig att ett sinus-svep skulle ge information om något annat än just hur förstärkaren hanterar en ren ton :?
Stereophile brukar ha med fyrkantsvågor i sina mätningar och det ser ofta inte så snyggt ut även om frekvenssvaret ser bra ut.
THD+N, IMD och andra mätvärden är svåra att relatera till och jag vet inte hur mycket de säger egentligen?

Kan en förstärkare låta bra utan att en fyrkantsvåg ser ut som en fyrkantsvåg menar ni? Eller dåligt även om?
eller kanske både och?

Vad fattas i informationen från från fyrkantsvågen? Som jag förstått det är det bara distorsionen man måste komplettera med,
Och den är ju nästan alltid ohörbar nu för tiden fast det är kanske alla andra fel också?

edit: Det kom ett inlägg i mellan medans jag skrev detta, Djävulens intervention? :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jansch » 2018-05-06 19:11

Devpo skrev:
Kan en förstärkare låta bra utan att en fyrkantsvåg ser ut som en fyrkantsvåg menar ni? Eller dåligt även om?
eller kanske både och?


Ja, absolut!!!!
I sig beror det ju på vad man tror på för ideal.
Jag tror inte på att förstärkare som går från DC - 300kHz är idealiskt. Jag tror på att skära av infrabas åtminstone under 10-15 Hz och skära av det mesta över 30kHz.
Om man fokuserar på 20-20kHz så ser ingen fyrkantvåg kul ut, oavsett om grundtonen är 20Hz eller 1kHz.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav dewpo » 2018-05-06 19:51

jansch skrev:Devpo skrev:
Kan en förstärkare låta bra utan att en fyrkantsvåg ser ut som en fyrkantsvåg menar ni? Eller dåligt även om?
eller kanske både och?


Ja, absolut!!!!
I sig beror det ju på vad man tror på för ideal.
Jag tror inte på att förstärkare som går från DC - 300kHz är idealiskt. Jag tror på att skära av infrabas åtminstone under 10-15 Hz och skära av det mesta över 30kHz.
Om man fokuserar på 20-20kHz så ser ingen fyrkantvåg kul ut, oavsett om grundtonen är 20Hz eller 1kHz.


Ser det illa ut även med kompenserade fyrkantsvågor?

Mer om bandbegränsade fyrkantsvågor...
https://www.nayuki.io/page/band-limited-square-waves
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav IngOehman » 2018-05-06 21:17

dewpo skrev:Kan man strunta i all andra mätningar och bara döma en förstärker utifrån hur bra den återger en fyrkantsvåg?

http://sound.whsites.net/articles/squarewave.htm
[ Bild ]

Nej.

Förenklingar är alltid falska.

Denna är ovanligt falsk.

Därmed inte sagt att det inte kan vara meningsfullt att titta på hur fyrkantvågor (av olika frekvenser och amplituder) tar sig igenom en förstärkare. Speciellt om man utöver att variera frekvensen och amplituden, även manipulerar lasten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jansch » 2018-05-06 22:33

Öhmans kommentar:
Därmed inte sagt att det inte kan vara meningsfullt att titta på hur fyrkantvågor (av olika frekvenser och amplituder) tar sig igenom en förstärkare.


Den kommentaren är riktigt bra på hårt återkopplade effektförstärkarlösningar.
Många 70-tals konstruktioner fick jätteproblem när spänningsförstärkningssteg internt blev överstyrda av fyrkantvåg pga bl.a. sega sluttransistorer, framförallt den slöaste av alla - 2N3055.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav IngOehman » 2018-05-09 16:07

Alltså... 2N3055 är långt ifrån det slöaste som finns i effekttransistorväg.

Men framförall: Det går att bygga förstärkare med den - som inte hamnar i slewrate trubbel alls.

Att konstruera förstärkare handlar lika mycket (eller mera) om att förstå hur de komponenter och kopplingar man använder beter sig och att ha kunskap om hur man måste göra för att åstadkomma en välfungerande helhet, som att läsa datablad och välja det som ser ut att ha "bäst siffror".

En av audiohistoriens mest högaktade förstärkare heter NAD 2030. Man kan självklart diskutera om det är välförtjänt, men den använder Oavsett vilket 3055 och 2955.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav petersteindl » 2018-05-09 20:52

3020 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jansch » 2018-05-09 21:10

IÖ - visst går det! Eller rättare sagt gick det... det är väl inte så värst många som satsar idag på nykonstruktioner med 2N3055.
Minns jag rätt så hade väl åtminstone en av Bang Olufsens förstärkare 2N3055 sluttrissor och lät hyfsat.
Men! Det fanns MÅNGA slutsteg i början av 70 talet som man lätt dömde ut m h a fyrkantvåg. T o m Motorola som hade t o m en lite bättre variant (MJE3055 och dess komplementär MJE2955) Motorola hade en liten röd bok (typ ringpärm) med massa förslag på slutstegs schemor och just en lösning med MJE3055 överstyrde hopplöst av fyrkantvåg. Jag minns att ganska lite insignal, kanske motsvarande 1/10 av full uteffekt, fick spänningssteg att bottna.

Det var ju i samma veva när slutstegs schemor skulle se ut som LM709..... och Matti Otala var ”gud”.

Men visst går det att fixa om inte spänningsförstärkningsstegen är för snabba (klassiska lösningar med 50-100pF mellan C och B lite här och där t.ex) Det gällde dock att hålla reda på fasmarginalen.
Det var dock lite ”kinkigt” med Slew rate:n också.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav IngOehman » 2018-05-10 11:25

Det är väl helt enkelt så enkelt som att drivsteget behöver ha låg nog impedans, tillräcklig strömförmåga, gainsteget bör inte kvävas av försegande kapacitanser - och att ingångssteget behöver vara LP-filtrerat nog för att inte provocera resulterande slewrategränsen för effektsteget. Konstigare än så är det inte.

Sen kan man ju ändå välja att ingångsfiltrera mindre än så och acceptera slewrate-begränsning (läs flankklippning) med fyrkantvåg, eftersom man vet att förstärkaren inte kommer att matas med insignaler som slewar så snabbt. :)

Spelar man t ex CD så går det ju mjukt till med 22,05 kHz-gränsen.

petersteindl skrev:3020 :)

Jag vet inte om jag skall skylla på ordblindhet, feta tummar eller dålig koordination... ingen av dem imponerar ju liksom, men jag har dem alla! :wink: :oops:

Det enda jag kan säga till mitt försvar är att jag mumlade 3020 när jag skrev det, och såg inte att tummarna skrev tvärtom! :evil:


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-05-10 12:21, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jonasp » 2018-05-10 12:21

Är den bra, egentligen? NAD 3020 alltså. (Jag är övertygad om att Ingvar egentligen vet exakt vad den heter! :) )
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav IngOehman » 2018-05-10 12:31

Den är inte sista ordet när det gäller transparens, men den påverkar på ett behagligt sätt. Den excellerar dock när det gäller att överträffa förväntningar. Vissa förväntningar...

Den specificerades till 2x20 W, och de flesta tyckte den lät avsevärt mycket kraftfullare än så. Begreppet NAD-watt myntades, som en sorts parallell till rör-watt. Även rörförstärkare upplevs ofta ha högre uteffekt än specificerade effekten. Skälet är dock ett helt annat.

Det vill säga skälet till att 3020 lät som en förstärkare kraftfullare än 2x20 W var... att den var det! :)

Om jag minns min mätning rätt (koll av klippnivå under musikspelning) så klippte den vid >40 W i 8 ohm och >60 W i 4 ohm!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jonasp » 2018-05-10 13:06

Har aldrig hört den, men har mött en person som föredrar den framför NAD 208. Därvidlag är jag försiktigt skeptisk. :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav IngOehman » 2018-05-11 20:37

Jomen det skall man förstås vara.

NAD 208 är en väldigt neutral, kraftfull och ofärgande förstärkare. Något man tycker låter "mycket bättre" är nästan garanterat färgande.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-05-11 21:03, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Platis
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 2017-08-12

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav Platis » 2018-05-11 20:56

När vi ändå är inne på 2N3055, finns det nån gammal DIY design som kan rekommenderas så här efterhand om man vill bygga nåt själv?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav Helmut » 2018-05-18 18:27

Jag skulle vilja ha en högtalare som kunde återge fyrkantsvågor. Skulle vara häftigt med en subbas till hemmabion som kunde återge fyrkantsvågor. Inbillar mig själv att en basreflex måste svänga bra många gånger innan basen och trycket i porten börjar svänga i takt och kan återge en baston.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav Nattlorden » 2018-05-18 18:53

Helmut skrev:Skulle vara häftigt med en subbas till hemmabion som kunde återge fyrkantsvågor.


Om en subbas skulle kunna återge fyrkantsvågor, så vore det ingen subbas längre utan en, av aldrig tidigare skådat format, bredbandshögtalare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jonasp » 2018-05-18 21:01

Beror lite på frekvensen på fyrkantvågen.... och hur skarpa flanker man kräver.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav IngOehman » 2018-05-18 21:09

Njae... man kan inte rekonstruera något som är fyrkantvågslikt med en bandbredd som bara sträcker dig till 80 Hz, även om grundtonen är låg (nedåt 10 Hz, vilket oftast är gränsen för kavitetsstödet). Återgivning av fyrkantvåg fordrar i skälva verket BÅDE stor bandbredd och faslinjäritet.

Ett delningsfilter till en basmodul fördärvar återgivningen av en fyrkantvåg mångfaldigt värre än ett normalt (eller rättare sagt optimalt välkonstruerat) basreflexsystem. För att inte tala om reflexerna och rumsresonanserna...


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jonasp » 2018-05-18 21:32

Nu antog jag förstås att man kunde låta basmodulen vara någorlunda bredbandig och låta bli att koppla in det aktiva delningsfiltret. Med 80 Hz som över gränsfrekvens blir det precis som du skriver jobbigt. Ett par-tre oktaver är ju för lite för en fyrkantvåg. Men om basmodulen kunde spela från säg... 20 Hz till 1 kHz? Inte alls särskilt rimligt att åstadkomma.

Sen får vi väl ha den ute på den jättestora gräsmattan, eller hur? :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jansch » 2018-05-18 21:57

Helmut - vad man inte spontant tänker på , om man inte mätt med fyrkantvåg är just vad det innebär med en "fyrkantig" signal.

- Att flanken stiger rakt upp betyder oändlig acceleration
- att flanken övergår till en horisontell kurva betyder oändlg retardation
- att fyrkantvågen är helt plan betyder 0Hz undre gränsfrekvens
- mm

kravet på ett högtalarmembran och med tillhörande talspole/magnet blir alltså oändligt liten massa och oändligt stor kraft. i praktiken kommer Ri (spolens resistans), konvikten och magneten sätta gränserna.
Fyrkant våg in i ett baselement resulterar i en ganska "trist" , ungefär lite "kamelformad" kurva normalt
(en väldigt dålig ritad kamel!)

Sedan kan man tänka lite fel om en subbas - Är den begränsad till t.ex max 80Hz kommer inte subbasen svara snabbt, den kan ju inte sparka igång som en transient utan styrs av 80Hz gränsfrekvens. Det snabba, transientrika svaret kommer ju från de högtalare som inte är begränsade av 80Hz

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav gopnik » 2018-05-18 23:04

jansch skrev:- Att flanken stiger rakt upp betyder oändlig acceleration
- att flanken övergår till en horisontell kurva betyder oändlg retardation

Nä. Alltså, högtalarens ljudtrycksoutput är proportionerlig till dess acceleration. Inte dess läge. Det behövs alltså bara snabbt påbörjad/avslutad acceleration, och det är jämförelsevis lätt löst. Sen behövs det lite bandbredd också. Och fin-fina fasegenskaper inom passbandet.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jonasp » 2018-05-19 08:32

jonasp skrev:Nu antog jag förstås att man kunde låta basmodulen vara någorlunda bredbandig och låta bli att koppla in det aktiva delningsfiltret. Med 80 Hz som över gränsfrekvens blir det precis som du skriver jobbigt. Ett par-tre oktaver är ju för lite för en fyrkantvåg. Men om basmodulen kunde spela från säg... 20 Hz till 1 kHz? Inte alls särskilt rimligt att åstadkomma.

Sen får vi väl ha den ute på den jättestora gräsmattan, eller hur? :D


Särskilt orimligt menade jag ju... sorry.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav jansch » 2018-05-19 08:42

gopnik - jag svarade på Helmuts önskan: "en subbas till hemmabion som skulle återge fyrkantsvågor" - inget annat.

Jag vet inte hur du tolkar "återge fyrkantsvågor".
För mej är det att kunna visa att insignal = utsignal, när insignal är en fyrkantvåg.

Grundkursen i vad ljud /ljudtryck är, är vi nog förhoppningsvis helt överens om.

Alltså det som gör det svårt/oöverskådligt/ouppnåeligt att "återge fyrkantvågor" är faktiskt om man kan betrakta fyrkantvåg som ljud eller borde se det som upprepade "chockvågor" med mellanliggande pauser.
Men det är ju inte riktigt korrek då de mellanliggande pauserna också skall uppvisa en omväxlande statisk tryckförändring.
I praktiken blir ju detta omöjligt.....om man inte har en tryckkammare.
Att se det bara som en Fourierserie blir nog lite fel då.....eller?

Frågan blir ju också hur man MÄTER att man "återger fyrkantvåg" korrekt?
Jag TROR att de flesta människor "ser" en mätmikrofon framför en högtalare och en oscilloskopbild med en kurva som liknar en fyrkantvåg.

inte kommer det se ut som en fyrkant våg..... oavsett högtalare.
Gopnik - Visa gärna en oscilloskopbild om du tycker det är lättlöst

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ger en fyrkantsvåg all information man behöver?

Inläggav IngOehman » 2018-05-19 11:05

jansch skrev:Helmut - vad man inte spontant tänker på , om man inte mätt med fyrkantvåg är just vad det innebär med en "fyrkantig" signal.

- Att flanken stiger rakt upp betyder oändlig acceleration
- att flanken övergår till en horisontell kurva betyder oändlg retardation
- att fyrkantvågen är helt plan betyder 0Hz undre gränsfrekvens
- mm

kravet på ett högtalarmembran och med tillhörande talspole/magnet blir alltså oändligt liten massa och oändligt stor kraft. i praktiken kommer Ri (spolens resistans), konvikten och magneten sätta gränserna.
Fyrkant våg in i ett baselement resulterar i en ganska "trist" , ungefär lite "kamelformad" kurva normalt
(en väldigt dålig ritad kamel!)

Sedan kan man tänka lite fel om en subbas - Är den begränsad till t.ex max 80Hz kommer inte subbasen svara snabbt, den kan ju inte sparka igång som en transient utan styrs av 80Hz gränsfrekvens. Det snabba, transientrika svaret kommer ju från de högtalare som inte är begränsade av 80Hz

Det du skriver visar att du delar en väldigt vanlig vanföreställning om hur högtalare fungerar, med den stora massan.

Konrörelserna ligger dock i verkligheten två derivator bort från ljudtrycket som skapas. Så det du skriver om oändligt låga massor och oändligt stora krafter är helt fel. Därmed inte sagt att en normal högtalare (eller någon högtalare, eller förstärkare, eller...) har oändlig bandbredd. Men skälen till den ändliga bandbredd (som dock kan vara fullt tillräcklig för att återge hörbara ljud) som alla högtalare har är andra än de du tror.

I själva verket får en välkonstruerad (envägs, dynamisk) högtalare sämre och sämre återgivning av en fyrkantvåg ju mera man från den välkonstruerade utgångspunkten sänker rörliga massan och ökar kraftfaktorn! Verkningsgraden (smalbandigt) ökar dock.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster