HDMI - kan låta olika?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

HDMI - kan låta olika?

Inläggav MichaelG » 2018-05-07 07:43

Jag har två blu-ray-spelare, en Oppo 103 och en Denon 3313. Jag kopplar in dem via HDMI in i receivern, så jag tänker att de i princip bara funkar som transporter. Trots att jag fått för mig att det borde låta helt identiskt oavsett vilken av spelarna jag använder, så tycker jag att det låter något bättre om Denon. Varje gång jag lyssnar via Denon, är det som om den tillåter mig att lyssna längre in i musiken. Jag lägger märke till små detaljer som att mekaniken i en flygel faktiskt låter, andhämtningen i blåssektionen, karaktären på efterklangen i lokalen, etc. Det skumma är att när jag lyssnar efter samma detaljer via Oppon, så finns de alla där. Det är bara det att jag inte lägger märke till dem om jag inte aktivt lyssnar efter dem. Via Denon så bara finns alla småljud där som en integrerad del av musiken.

Min fråga är alltså; Är det tekniskt möjligt att två olika apparater kan "låta" olika trots att de är kopplade via HDMI till samma receiver? Och i så fall varför? (Alternativet är förstås att jag bara inbillar mig när jag tycker att det låter olika.)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: HDMI - kan låta olika?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-05-07 08:05

Ja det är möjligt. Oppon har tex en inställning för dynamikkomprimering. Den hoppas jag du stängt av? Det kan även skilja på något så enkelt som nivå.

Låt mig förenkla: Är bägge signalerna identiska så kommer det låta samma, men det är inga problem att manipulera en digital signal medvetet och det gör (för) många källor.

Det kan ju dock vara något så vanligt som placebo. För att kolla så skillnaderna faktiskt finns där så kan du ju lyssna med ögonbindel och be någon annan växla mellan källorna.

Sätt dynamic range control till off och output volume till fixed.
Bild

Se även till att bägge frontarna står som large. Annars kommer oppon beskära basen i dessa. Vilket du kanske iof vill i en hembioanläggning, men det är inte säkert att denon gör på samma sätt.
Se även till att bägga frontar har samma distance och trim annars kommer ljudbilden kantra.
Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: HDMI - kan låta olika?

Inläggav Harryup » 2018-05-08 10:27

MichaelG skrev:Jag har två blu-ray-spelare, en Oppo 103 och en Denon 3313. Jag kopplar in dem via HDMI in i receivern, så jag tänker att de i princip bara funkar som transporter. Trots att jag fått för mig att det borde låta helt identiskt oavsett vilken av spelarna jag använder, så tycker jag att det låter något bättre om Denon. Varje gång jag lyssnar via Denon, är det som om den tillåter mig att lyssna längre in i musiken. Jag lägger märke till små detaljer som att mekaniken i en flygel faktiskt låter, andhämtningen i blåssektionen, karaktären på efterklangen i lokalen, etc. Det skumma är att när jag lyssnar efter samma detaljer via Oppon, så finns de alla där. Det är bara det att jag inte lägger märke till dem om jag inte aktivt lyssnar efter dem. Via Denon så bara finns alla småljud där som en integrerad del av musiken.

Min fråga är alltså; Är det tekniskt möjligt att två olika apparater kan "låta" olika trots att de är kopplade via HDMI till samma receiver? Och i så fall varför? (Alternativet är förstås att jag bara inbillar mig när jag tycker att det låter olika.)


Personligen så skulle jag vara mera förvånad om apparater låter lika när det är så pass mycket processing inblandat i digitala delar och det är så pass olika uppbyggnader mellan apparater. EN tanke man kan ha i bakhuvudet är ju att LTS har hört skillnader på "allt" man har testat. Osäker på om det verkligen är allt eller bara i princip allt. När det gäller digitala apparatar så kan du få ljudmässiga skillnader bara genom att uppgradera firmware.

/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: HDMI - kan låta olika?

Inläggav MichaelG » 2018-05-08 17:55

AndreasArvidsson; Ja, alla "förbättringar" etc är av. För säkerhets skull kör jag genom "pure direct"- lägena också. När jag kopplar in båda apparater samtidigt via varsin HDMI-ingång, spelar samma skiva och växlar mellan apparat A och B är det väldigt svårt att höra någon skillnad. Jag har iofs aldrig varit bra på att höra skillnader på det sättet.

Men när jag lyssnar normalt på musik via Denonen noterar jag emellanåt massa saker utanför själva musiken. Som exempelvis olika ljud från flygelns mekanik, notprassel, andhämtning, osv. Jag hör alla dessa ljud även via Oppon när jag lyssnar efter dem, men jag tänker i princip aldrig på dem annars. Jag har haft dem växelvis inkopplade flera månader i taget och när jag använder Oppon låter det bra och jag tänker inte så mycket mer på det. Men när jag växlar till Denon så kommer jag på mig själv att nästan kunna se sinnesstämningen på solisten. Men som du konstaterar - har jag inte påverkat signalen från CD:n så bör det vara samma signal som kommer in i receivern. Och det borde då låta helt lika. Skillnaderna jag hör är då typ inbillning i så fall.

Harryup; Om jag använt olika DA-omvandlare, olika analogkretsar, olika digital processing, etc så skulle jag förvänta mig olika resultat (mer, eller mindre). Men nu låter jag två olika spelare avkoda en CD och skicka koden via HDMI till en receiver. För att de olika spelarna ska ge olika ljudande resultat, så torde de skicka olika koder, eller skicka koden på olika sätt via HDMI till receivern, så att något händer med den. Är detta verkligen möjligt? Och var/hur kan dessa fel i så fall uppstå?

Kan det vara resultat av mer, eller mindre jitter jag hör? Kan en transport bidra med distorsion? Eller...?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: HDMI - kan låta olika?

Inläggav HenrikTornquist » 2018-05-08 20:12

Kan det vara så illa att kablarna låter olika?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: HDMI - kan låta olika?

Inläggav MichaelG » 2018-05-08 22:09

HenrikTornquist skrev:Kan det vara så illa att kablarna låter olika?

Jag vet inte om du skämtar, eller inte. Men - nej. Normalt när jag känner för att byta till den andra spelaren, använder jag samma kablage. Det är bara när jag försökt jämföra dem mot varann som jag använt två olika hdmi-kablar. Och då hörde jag ingen direkt skillnad.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: HDMI - kan låta olika?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-05-08 22:42

Harryup skrev:Personligen så skulle jag vara mera förvånad om apparater låter lika när det är så pass mycket processing inblandat i digitala delar och det är så pass olika uppbyggnader mellan apparater. EN tanke man kan ha i bakhuvudet är ju att LTS har hört skillnader på "allt" man har testat. Osäker på om det verkligen är allt eller bara i princip allt. När det gäller digitala apparatar så kan du få ljudmässiga skillnader bara genom att uppgradera firmware.

Exakt min erfarenhet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: HDMI - kan låta olika?

Inläggav Michael » 2018-05-10 00:22

Jo visst skulle det kunna va jitter relaterat som ger skillnad, så som med spdif.

...eller är detta mindre problematiskt med hdmi än spdif?

Skulle ju även kunna va som så att ena spelaren ger mer störningar som plockas upp av förstärkaren.

//Michael


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster