Varför ljudet från högtalare kantrar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Varför ljudet från högtalare kantrar

Inläggav jonasp » 2018-05-09 10:28

PerStromgren skrev: Om vi tar en högtlare som MP:s "Papperskorgen", så hade det inte funkat så, va? Den hade tre diskantelemnt i tre riktningar på fronten, om jag inte missminner mig.


Känner inte till denna, kan du länka?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Varför ljudet från högtalare kantrar

Inläggav Perfector » 2018-05-09 10:31

2 av MP's modeller till beskådande
Samt en hel sida medmodeller från Martin Persson
https://www.google.se/search?q=martin+p ... 80&bih=660
Bilagor
MP2.jpg
MP2.jpg (24.51 KiB) Visad 632 gånger
AB11.jpg
AB11.jpg (8.21 KiB) Visad 632 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Varför ljudet från högtalare kantrar

Inläggav jonasp » 2018-05-09 11:02

Högtalare som är rundstrålande eller har rundstråle-"liknande" spridning vinner naturligtvis inget på invinkling. På samma sätt kommer ju extremt riktade högtalare bara att fungera vid en viss, specifik invinkling, och så fort man rör sig i sidled kommer ljudet att förändras rätt mycket. Men det är väl självklarheter?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Varför ljudet från högtalare kantrar

Inläggav Kraniet » 2018-05-09 11:10

Rundspridande högtalare har ju typ ingen ljudbild som kan kantra heller, de smetar ju bara ut allt överallt. Så de är ju som diskvalificerade på en gång i min värld.
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Varför ljudet från högtalare kantrar

Inläggav JM » 2018-05-09 12:27

MBL är rundstrålande 360 grader i horisontalplanet och ger en tydlig kantring, vid tisdskillad över 1 ms, till ena högtalaren vid lyssning på högfrekventa transienta ljud i ett stort rum där direktljudet dominerar och reflexerna kommer tidigast efter 20 ms.
Förtidiga reflexer och fördominerande reflexer i det lilla rummet minskar upplevda transienterer och ger därmed en skenbart större sweetspot som jag ser det.
Hornhögtalare är ett bra exempel där sweetspot är liten/optimal vid stereolyssnande och transienterna har inte försämrats av för tidiga reflrexer. Även dipoler kan fungera på samma sätt under vissa förhållanden i ett mindre rum.
Reflexer kring 20 ms påverkar inte transietupplevelsen negativt så länge som direktljudet är minst 6db starkare.
Tyvärr ser jag lådhögtalaren som klart suboptimal, ur ett lyssningsperspektiv, i ett litet rum map sweetspot mm.

Som jag ser det har en upplevd större sweetspot ett pris och är inte något eftersträva om man vill höra ursprungliga transienter.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster