Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav JonasB » 2018-05-08 19:03

Tjo! "Jag" ska bygga hus och funderar på om dubbel gipsskiva alt. osb och gips gör stor skillnad för ljuddämpning mellan rum. Tillägget skulle bli mycket mer kostsamt än isolerade innerväggar, men visst är det så att isoleringen gör större skillnad än dubbla skivor (om jag skulle välja endera)?

Kan det finnas någon vits med att sätta dubbla skivor vid högtalarväggen? Tänker på att många rekommenderar "stum" vägg bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav paa » 2018-05-08 19:31

Jag tycker du ska sätta OSB-skiva innerst och gips ytterst på väggarna, då kan du skruva upp grejor på väggen var som helst, och detta är väl den vanligaste väggkonstruktionen nuförtiden om man inte snålbygger?
När det gäller isolering i väggen så gör redan lite grann av absorberande material ganska stor nytta, så det går att stoppa t.ex spillbitar i väggen. Dämpningen ska bara käka upp resonanserna i mellan väggskikten det stoppar inte ljudet i sig själv så det behöver inte packas alldeles tätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav bootstrap » 2018-05-08 19:43

Kan inte speciellt mycket om detta men du bör kanske ta en titt här iaf:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_transmission_class

Här kan du också läsa lite, kolla sida 63 (Sidan är med jag har dubbelkollat). Här finns det en fin bild dessutom:
https://books.google.se/books?id=md_oAgAAQBAJ&pg=PA48&hl=sv&source=gbs_toc_r&cad=4#v=onepage&q&f=false

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav paa » 2018-05-08 20:06

Det finns även lite info om sådant i skriften "Buller och bullerbekämpning" som man kan ladda ner gratis här:

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... ekampning/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav jansch » 2018-05-08 20:19

Dörrar är ofta " trista" när det gäller akustik. Vanllga "Swedoor" dörrar läcker som såll.
jag har dörrar från "Porta", ett polskt företag. Dörrarna har tätlist och riktiga moderna gångjärn.

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav JonasB » 2018-05-08 22:50

Tack för svar och länkar. Efter lite skummande tolkar jag det som att isolering eller dubbla skivor är ganska lika, runt 3-4 db. Däremot ger isolering och dubbla skivor betygligt mer dämpning.
Angående dörr blir det en massiv med tätningslist.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav Adhoc » 2018-05-09 00:04

Kör 2 rader stående reglar, mekanisk skilda från varandra, s.k. dubbelvägg. Det ger billigast och effektivaste ljudisoleringen mellan rummen. Bara 1 omgång skivor på en och samma regelrad (inte på bak- och framsida av en och samma regel) mellanrummet mellan regelraderna fylls, utan att packas, med isolering. Lämna en glipa mellan golv/tak/väggytor och gips- och OSB-skivorna, tryck in en bottningslist i glipan och fyll upp med elastisk fogmassa för lufttäthet.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav Kraniet » 2018-05-09 11:21

Vill återigen tipsa om fibergipsskivor som är tyngre än vanliga skivor. En fibergipsskiva motsvarar typ två vanlig gipsskivor. Den har dessutom hög hållfasthet (30 kg utan plugg)

https://www.fermacell.se/fibergips_1187.php
https://www.fermacell.se/se/docs/56321_ ... e_2016.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav Nattlorden » 2018-05-09 21:11

Adhoc skrev:Kör 2 rader stående reglar, mekanisk skilda från varandra, s.k. dubbelvägg. Det ger billigast och effektivaste ljudisoleringen mellan rummen. Bara 1 omgång skivor på en och samma regelrad (inte på bak- och framsida av en och samma regel) mellanrummet mellan regelraderna fylls, utan att packas, med isolering. Lämna en glipa mellan golv/tak/väggytor och gips- och OSB-skivorna, tryck in en bottningslist i glipan och fyll upp med elastisk fogmassa för lufttäthet.


Instämmer om dubbelvägg!
Finns fina alu-skenor med inbyggd list undertill. Ingen fan av stående stålreglar, men just den i underkant gillar jag skarpt

Blir det för tjocka väggar med dubbelvägg så kan man sätta reglarna omlott med lätt förskjutning. Inte lika bra, men fortfarande på pluskontot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav DQ-20 » 2018-05-11 13:05

JonasB skrev:Tjo! "Jag" ska bygga hus och funderar på om dubbel gipsskiva alt. osb och gips gör stor skillnad för ljuddämpning mellan rum. Tillägget skulle bli mycket mer kostsamt än isolerade innerväggar, men visst är det så att isoleringen gör större skillnad än dubbla skivor (om jag skulle välja endera)?

Kan det finnas någon vits med att sätta dubbla skivor vid högtalarväggen? Tänker på att många rekommenderar "stum" vägg bakom högtalarna.


Om du överhuvudtaget bryr dig om ljudisoleringen mellan rummen så är det a) isolering+dubbelgips och b) tätning som gäller. Kostnaden mellan enkel- och dubbelgips är marginell i det stora hela. Om du inte är beredd att isolera kan du bara sätta upp enkelgips och känna 70-talskänslan av att höra någon prassla med ett karamellpapper i rummet bredvid. Lika meningslöst är att köra isolering och dubbelgips utan att se till att dörrarna är någorlunda ljuddämpande och att det är tätat runt karmar samt mot golv och tak. Bakom högtalarvägg kan du köra med dubbelgips och cc 300 mm mellan reglarna.

Dubbelgips ger bättre ljuddämpning än plywood+gips eftersom det ger större ytvikt även om inte skillnaden är enorm. OSB-board tar jag inte i ens med tång. Plywooden enda uppgift är att göra infästningar lättare men nyttan tycker jag är överdriven. Till plywoodskiveväggens försvar kan man säga att den känns väldigt "rejäl", dvs. den blir mycket styv när man t.ex. lutar sig mot den. Men med rätt fästen kan man hänga ganska mycket på gipsväggar. Ett bra men dyrare alternativ är Fermacell. Där räcker det med enkelgips, skivan bär ca 50 kg per infästning och man uppnår samma ljudisolering som med dubbelgips. Även med 450 cc så står sig Fermacell även bra mot saxade träreglar. Skivorna (900 mm) är dock riktiga as: 35 kg/st. Jag har provat att göra en Fermacellvägg med endast 45x45-reglar i en dubbelvägg där det var ont om plats det blev styvt ändå.

När det gäller ljudisolering i allmänhet måste man inse att det är en systemlösning: man måste tänka på väggar, golv, tak, dörrar och stomme. Det räcker med att en av dessa har sämre ljudklassning så klassas hela konstruktionen ned och den fina dubbelväggen man gjort är bortkastade pengar. Känner man att man vill ha "lagom" ljudisolering men inte vill lägga en massa tid på det kör man med en standard-lösning: reglar 70-95, dubbelgips alt. plywood+gips och isolering. Elastisk lufttät fog lägg mellan golv och tak i inre laget. Allt annat är sniklösningar.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
JonasB
 
Inlägg: 680
Blev medlem: 2012-06-20

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav JonasB » 2018-05-18 19:37

Jag har valt att bygga med totalentreprenad och vill gärna inte lägga till för mycket "special"-lösningar eftersom detta blir separata avtal med snickare. Dessutom är budgeten egentligen förbrukad.

Ytterväggarna görs i fabrik med enkelgips med alldeles för dyr tilläggskostnad för dubbla skivor. Men att lägga till dubbelgips på innerväggar kanske inte är så dumt? Tillägget Isolering är redan valt.

Antar att elastisk lufttät fog inte är standard när man bygger? Luftspalt mellan dörr och golv är något jag inte kan göra något åt eftersom huset kommer ha en frånluftsvärmepump.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav jansch » 2018-05-18 19:57

jonasB - dubbelgips är väldigt kostnadseffektivt. Det är dessutom helt OK att hänga tunga grejor på väggen.
Om du gör andra laget gips själv är det en totalkostnad på ca 30kr/kvm

När vi bygger hus föreslår vi alltid 2x13mm (2x12,5mm numera) gips i första hand, gips/osb i andra hand och 18mm armerad gips i tredje hand.
I längden handlar det om "tyst hus" och bra förutsättningar för musik.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav jansch » 2018-05-18 20:04

jonasB - skit i elastisk fog etc. fixa dubbelgips. "svenska" dörrar utan tätlist och med spalt för ventilation är trist men inget att göra åt. En dörr är dock bara knapp 2kvm - du har mycket mer vägg/golv/tak.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav DQ-20 » 2018-05-21 11:54

jansch skrev:jonasB - skit i elastisk fog etc. fixa dubbelgips. "svenska" dörrar utan tätlist och med spalt för ventilation är trist men inget att göra åt. En dörr är dock bara knapp 2kvm - du har mycket mer vägg/golv/tak.


Jag håller med: om det finns en spalt mellan dörr och karm spelar det ingen roll om man håller på att täta fogar mellan vägg och golv/tak. Men dubbla skivor är värt det tycker jag av andra skäl - det ger en betydligt mer solid känsla rent allmänt och är bra när man skall hänga upp grejor. Som jansch säger kan man hänga mycket i gips med rätt fästen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ljuddämpning mellan rum i nytt hus

Inläggav Nattlorden » 2018-05-21 17:58

Måste dock insistera efter de senaste posterna... vill man inte regla separat på de olika sidorna, så sätter man reglarna för vardera sidan omlott - bara så det blir något lite luft mellan vardera sidas reglars baksida och väggen på andra sidan... 1cm räcker då. Att skippa elasticiteten är vansinne, man tappar en mängd dB i dämpning så fort man gör det. Det är så enkelt att sätta väggskivorna på en bottningslist och likaså fylla i på toppen. NRC i Kanada har gjort mätningar på en mängd olika väggtyper och det var rätt uppenbart att det finns massor att tjäna på det. Även utan isolering!

Har man säg 90mm reglar i väggen och sätter dem förskjutna med 1 cm så blir ju bara uppreglingen 10cm likfullt...

Det är ju inte som att jag förordar mina bioväggar:
Bild
(Helt friståede intre regling inklusive separerade takbjälkar, golvspån+dubbelgips med viskoelastiskt klet i båda mellanytorna)

Vikt, mekanisk separation, frikoppling och dämpning är den parametrar du har att jobba med.

Går man sedan på dubbla skivor, så kan man ju täcka till fint mot taket och i hörnen... och kanske mot golvet, ifall man ska lägga lite tjockare golv med underlag efter man satt väggarna.

Sen självklart... sätter man inte tätningslist på dörrarna så kommer det ju att läcka där, men det får man ju förvänta sig att man gör ifall man lagt så mycket extrajobb på väggarna hoppas jag...
It's all fun and games until Darth Vader comes.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster