Mikrofonkåt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Mikrofonkåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-08 21:09

Jag har börjat fundera på att skaffa mig en mikrofon. Det får inte kosta mycket (helst ingenting). Jag har kollat litet på Nätet... Dynamiska mikrofoner finns, billigt. Kinesiska. Men jag vet inget om mikrofoner, eller i alla fall väldigt lite.

Det som skall spelas in är;
- Mig själv (host host)
- Nära aukustiska Händelser som när Max Headroom knackar på ett plaströr med en pinne, glasklirr och andra oljud som Max kan åstadkomma.

Mikken skall pluggas in i något av datorns extrena ljudkort som har XLR ingångar bägge två. Inbyggda mik-förstärkare finns i ljudkorten (ett Roland och ett Zoom).

Några krav på frekvensgång finns knapps, allt som skall spelas in skall skyfflas över i en sampler där ljuden skall manipuleras bortom allt förstånd oavsett. Men jag vill inte ha brus, dist och annat bös som kan ställa till det senare i Processen.

Förslag?

Dynamisk mikrofon? Kondensatormikkar och bandmikkar har man ju hört om. Men sen då? Köper gärna begagnat om det finns något vettigt, men som sagt, dålig koll.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Mikrofonkåt

Inläggav E » 2018-05-08 21:44

Det var väl dryga tiotalet år sedan jag hade skaplig koll på mikrofonmarknaden, men den lilla rundtagande "mätmikrofonen" Behringer ECM8000 kostade inte många hundralappar då. Finns den kvar eller nåt liknande?

Den blir brusig om man spelar in svaga ljud (/på för stort avstånd), och man skall minnas att den är rundtagande (vilket kräver att man går in nära om det finns störkällor som skall undertryckas). Men man kan ju inte få allt för de pengarna.

Redigerat: Ser nu när jag läser bättre att det kanske är fel val. Lågt brus låter som ett starkt önskemål? Och tonkurvan var inte lika viktig?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Mikrofonkåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-08 22:56

E skrev: Lågt brus låter som ett starkt önskemål? Och tonkurvan var inte lika viktig?

Mvh E*


Helt riktigt. Fel tonkurva kan enkelt EQas. Brus är svårt att få bort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Mikrofonkåt

Inläggav gopnik » 2018-05-09 00:15

Med tanke på hur lite Line Audio CM3/OM1 kostar (typ en tusenlapp plus moms) känns det dumsnålt med en Behringer. Vill man ha väldigt lågt brus är det väl däremot en stormembranmikrofon man vill ha, eller? Både Røde, Sennheiser, Audio Technica och AKG har billiga sådana.
När jag var yngre och dummare var jag lite kär i Studio Projects B1/C1. Den var inte skitdyr, vad jag minns. Däremot har jag ingen aning om den verkligen är bra på riktigt, i teknisk mening. :roll:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Mikrofonkåt

Inläggav E » 2018-05-09 00:24

Skulle gärna ha ett par CM3. (Förr tittade man väl mer på SP C4 eller MXL 603S vill jag minnas? Eller kanske Oktava MC012.)

gopnik skrev:När jag var yngre och dummare var jag lite kär i Studio Projects B1/C1. Den var inte skitdyr, vad jag minns. Däremot har jag ingen aning om den verkligen är bra på riktigt, i teknisk mening. :roll:

Stirrade också en del på dem då men det blev en snygg rörmick i svart och guld med mera karaktär i stället. :D 8O

Studio Projects hade ju nån Stephen Paul-mick på gång, men det blev väl aldrig nåt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Mikrofonkåt

Inläggav goat76 » 2018-05-09 01:52

Först måste du lista ut vilken typ av mikrofon du behöver/passar för dina ändamål. Här är några generella riktlinjer men det finns alltid undantag.

Dynamiska mikrofoner:
+ Ofta robusta och tåliga.
+ Klarar ofta väldigt högt ljudtryck.
+ Behöver inte fantommatning.
+/- Inte så känsliga, tar mest upp det ljud man riktar den mot. Kan också vara ett minus om man vill få med mer av rummets ljud.
- Ofta tungdrivna och behöver då en stark mikrofonförstärkare.
- Passar sällan till kvinnlig sång.
Typiska användningsområden: Radioprat, kraftigare mans-sång, baskraftiga ljud som basgitarr och bastrumma.
Vanligast ljudupptagning: Kardioid vilket är rakt framifrån och sidorna med avtagande styrka.

Kondensatormikrofoner (stormembran):
+ Oftast finkänsliga och tar upp både försiktiga och kraftfulla ljud, känns sällan maskerande som en dynamisk mikrofon kan uppfattas.
+/- Kan klara hyfsade ljudtryck men man bör läsa specifikationerna för den aktuella micken.
+ Ofta lättdrivna.
- Tar upp allt ljud, även allt oljud. Glöm att hålla den i handen, kräver i stort sett stativ.
- Kräver fanommatning.
Typiska användningsområden: Det mesta där man kan använda stativ. Studioinspelad manlig/kvinnlig sång, lågmält till medelhögt.
Vanligast ljudupptagning: Olika typer av kardioid, Omni(rundtagande) och figure 8(tar upp ljudet lika mycket framifrån som bakifrån) men det finns alla typer och många kondensatormikrofoner är ställbara.

Bandmikrofoner:
+ Uppfattas ofta som naturliga med ett "varmt" ljud.
+ Ljudet uppfattas ofta tredimensionellt då dom alltid(?) är figure 8.
+/- Sticker sällan ut då dom ofta har ett något begränsat omfång. Kan även därför uppfattas som lite tråkiga.
- Klarar inte högt ljudtryck. Kan i stort sett gå sönder om du blåser hårt på den.
- Transformer-lösa bandmikrofoner tvärdör troligtvis om du glömt stänga av fantommatningen på mickförstärkaren.
Typiska användningområden: Sång och rumsljud.
Ljudupptagning: Figure-of-8.

Jag har säkert missat något viktigt. Jag tror inte du ska kolla på bandmikrofoner för dina ändamål och jag har inte några tips på billiga mickar, som med allt annat så får man ofta det man betalar för.
Det går säkert att fynda på begagnatmarknaden. https://vend.se/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mikrofonkåt

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-09 07:24

Elektret-/kondensatormikrofoner med stora membran ser häftiga ut men har ofta en puckel i diskanten. De blir relativt riktade i diskanten pga. det stora membranet. Tycker det är bättre med lite mindre membran som Line Audio CM3 har, är en utmärkt mikrofon. Finns även den rundtagande OM1.

Bandmikrofoner är i regel dyra och kräver väldigt lågbrusande mikrofonförstärkare då utnivån brukar vara låg. Mig veterligt alltid en "åtta" när det gäller upptagningsmönstret.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Mikrofonkåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-09 12:32

goat76 skrev:Först måste du lista ut vilken typ av mikrofon du behöver/passar för dina ändamål. Här är några generella riktlinjer men det finns alltid undantag.

Dynamiska mikrofoner:
+ Ofta robusta och tåliga.
+ Klarar ofta väldigt högt ljudtryck.
+ Behöver inte fantommatning.
+/- Inte så känsliga, tar mest upp det ljud man riktar den mot. Kan också vara ett minus om man vill få med mer av rummets ljud.
- Ofta tungdrivna och behöver då en stark mikrofonförstärkare.
- Passar sällan till kvinnlig sång.
Typiska användningsområden: Radioprat, kraftigare mans-sång, baskraftiga ljud som basgitarr och bastrumma.
Vanligast ljudupptagning: Kardioid vilket är rakt framifrån och sidorna med avtagande styrka.

Kondensatormikrofoner (stormembran):
+ Oftast finkänsliga och tar upp både försiktiga och kraftfulla ljud, känns sällan maskerande som en dynamisk mikrofon kan uppfattas.
+/- Kan klara hyfsade ljudtryck men man bör läsa specifikationerna för den aktuella micken.
+ Ofta lättdrivna.
- Tar upp allt ljud, även allt oljud. Glöm att hålla den i handen, kräver i stort sett stativ.
- Kräver fanommatning.
Typiska användningsområden: Det mesta där man kan använda stativ. Studioinspelad manlig/kvinnlig sång, lågmält till medelhögt.
Vanligast ljudupptagning: Olika typer av kardioid, Omni(rundtagande) och figure 8(tar upp ljudet lika mycket framifrån som bakifrån) men det finns alla typer och många kondensatormikrofoner är ställbara.

Bandmikrofoner:
+ Uppfattas ofta som naturliga med ett "varmt" ljud.
+ Ljudet uppfattas ofta tredimensionellt då dom alltid(?) är figure 8.
+/- Sticker sällan ut då dom ofta har ett något begränsat omfång. Kan även därför uppfattas som lite tråkiga.
- Klarar inte högt ljudtryck. Kan i stort sett gå sönder om du blåser hårt på den.
- Transformer-lösa bandmikrofoner tvärdör troligtvis om du glömt stänga av fantommatningen på mickförstärkaren.
Typiska användningområden: Sång och rumsljud.
Ljudupptagning: Figure-of-8.

Jag har säkert missat något viktigt. Jag tror inte du ska kolla på bandmikrofoner för dina ändamål och jag har inte några tips på billiga mickar, som med allt annat så får man ofta det man betalar för.
Det går säkert att fynda på begagnatmarknaden. https://vend.se/


Tackar! Det värkar vara en dynamisk mikrofon som jag behöver.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Mikrofonkåt

Inläggav jonasp » 2018-05-09 12:42

Ja jag kommer att tänka på Rusiak/Petter/Petra Marklund.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonkåt

Inläggav jansch » 2018-05-09 13:59

jag tycker du skall satsa på en stormembran Neumann U67/U87 kopia. t.ex en t.bone eller Samson. Det finns massor av kopior för under 1000 kr. Kolla på Youtube. Bra signal = lite brus. Men fel mick Om du tänker köra hårdrock eller punk i garaget).
För t.ex gitarr o sång blir den perfekt.

En Behringer mätmic ger alldeles för mycket brus om du ska spela in akustiskt. Den har för litet membran och är rundtagande vilket gör att det krävs ett bra rum att spela in i.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Mikrofonkåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-09 22:17

jonasp skrev:Ja jag kommer att tänka på Rusiak/Petter/Petra Marklund.


Det är avsiktligt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Mikrofonkåt

Inläggav Max_Headroom » 2018-05-09 22:18

jansch skrev:jag tycker du skall satsa på en stormembran Neumann U67/U87 kopia. t.ex en t.bone eller Samson. Det finns massor av kopior för under 1000 kr. Kolla på Youtube. Bra signal = lite brus. Men fel mick Om du tänker köra hårdrock eller punk i garaget).
För t.ex gitarr o sång blir den perfekt.

En Behringer mätmic ger alldeles för mycket brus om du ska spela in akustiskt. Den har för litet membran och är rundtagande vilket gör att det krävs ett bra rum att spela in i.


Det blir nog mest "umpf" och andra grymtanden samt fläkkottletter som smälls i köksbäknen, slag på glasflaskor, borrmaskiner... Sånna grejjor. Mer tidig Einstutzende Neubaten än kammarmusik, om man säger så.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mikrofonkåt

Inläggav jansch » 2018-05-09 23:47

Dom har tekniskt bra inspelningar - oftast...

Men frågan är om du ska ha en distad 200w Marshall med Mic:en inkörd i en 12tums Celestion eller om du tänker att nivån ska vara lagom hälsosam.
Fläskkotletten blir perfekt med en kondensatormic.....

Men vill du 140dB får du nog köra med mätmic, t,ex en B&K 4191 (klassiker!) eller varför inte en 4939 så har du lite marginal (164dB). Över 25000:- men går att hitta begagnad....å så behöver du special nätagg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster