Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav EmuMannen » 2018-05-10 19:00

Jag har precis beställt ett Tripath-kort och vad jag förstår så är det både single supply, BTL och saknar speaker protection. Det finns ju gott om kretsar för normal DC-detection och en hel del på ebay hävdar att de även klarar BTL. Men jag är inte helt övertygad och vill gärna förstå vad kretsen gör och hur den är uppbyggd. Så snubblade jag (som vanligt) över Rod Elliotts sidor där han "nyligen" publicerat sitt Project 175 - Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection. Jag vet dock inte om han byggt och testat kretsen eller om det är ren teori. Jag har en del frågor men tyvärr så verkar Rod ha legat på sjukhus och har för tillfället svårt att svara på frågor via mail. Så jag vänder mig till alla elektronikkunniga här på forumet i stället. Första frågan - är det någon som byggt eller köpt en krets för BTL som ni vet fungerar? Jag förstår hur Rods krets fungerar men det är en sak jag inte förstår. I figur 1 är D1 en vanlig diod, i figur 2 är det en LED som indikerar fel och i figur 3 (den slutgiltiga kretsen) är det en 1N4004. Jag skulle gärna vilja ha en LED som indikerar att allt är OK men jag är osäker på hur jag bäst "petar in den" i den slutgiltiga kretsen. Jag är även osäker på Q1, BC547 finns ju i många varianter så vad är bäst, BC547B eller BC547C eller någon annan variant?

Tacksam för svar :)

Ps. Jag planerar att använda ett PSU på +28V och 24V, 10A reläer (G2R-1A-E-DC24), så high voltage alternativet är inte aktuellt. Jag inser också problemet med att försöka skydda högtalarna under givna förhållanden och att en säkring förmodligen är det enklaste och bästa alternativet. Jag inser vidare att Tripath kretsen har inbyggd DC detection och att förstärkaren förmodligen redan är körd när väl Rods krets kickar in. Men det känns som en pragmatisk lösning eftersom jag även vill ha power on muting delay och någon form av skydd för högtalarna om förstärkaren packar ihop totalt. Så det vore kul om jag kunde få kretsen att fungera som det är tänkt...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav EmuMannen » 2018-05-11 09:55

Ingen som har någon ide om hur en status-LED kan petas in i den slutgiltiga kretsen? Jag har försökt skapa ett ensidigt kort som jag kan etsa för att testa kretsen. Kan inte säga att jag är särskilt imponerad över min layout men den passerar i alla fall alla kriterier så jag hoppas den fungerar som det är tänkt. Men innan jag sätter igång och etsar så tar jag gladeligen emot förslag på förbättringar och ... hur man kan få in en status-LED ;)

BTL-SP.jpeg
Ganska rörig layout
BTL-SP.jpeg (409.61 KiB) Visad 1146 gånger

J1/J5 = SPK#A, J2/J6 = SPK#B, J3/J7 = COM, J4/J8 = NO, J9 = PWR, J10 = GND.

Observera R10, R11, R21 och R22 är uträknade för +28V (och inte +30V som på Rods websida).

Kod: Markera allt
RefDes                               Value        Quantity
___________________________________________________________

C1, C5                               100uF        2       
C2, C3, C4, C6, C7, C8               10uF         6       
D1, D2                               1N4004       2       
J1, J2, J4, J5, J6, J7, J8, J9, J10  FASTON      10             
K1, K2                               G2R1AE24DC   2       
Q1, Q2                               BC547        2       
R1, R2, R12, R13                     3k3          4       
R3, R4, R5, R8, R14, R15, R16, R19   100k         8       
R6, R7, R17, R18                     15k          4       
R9, R20                              10k          2       
R10, R21                             180R         2       
R11, R22                             3R3          2       
U1, U2, U3, U4                       LM393N       4
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav EmuMannen » 2018-05-12 08:11

Ingen fart i den här tråden direkt så jag passar på att ställa några frågor om BTL. Själv har jag bara renoverat vintage-förstärkare tidigare så jag saknar helt erfarenhet från Class D och Tripath. Jag tror jag fattar konceptet med BTL men det är lika bra att fråga. Det jag vill förstå är vad jag inte kan göra med utgångarna och hur signalen ser ut.

Jag kan uppenbarligen inte koppla samman de bägge negativa utgångarna (om man nu kan tala om negativa) eftersom de inte representerar gemensam jord. Så långt är jag med men vad händer om jag gör det, går något sönder? Är det något annat jag absolut inte får göra med utgångarna? Om jag fattat det hela rätt så om jag matar förstärkaren med ett SMPS på +28V så ligger båda utgångarna utan signal på typ +14V men 180 grader fasvända (när den ena svänger åt ena hållet så svänger den andra åt andra hållet) stämmer det? Så om jag mäter spänningen mellan utgångarna så borde de vara 0V men om jag mäter mellan utgången och jord så borde det vara +14V. Men det är inte säkert att det alltid är halva matarspänningen som används vad jag förstår, när kan det vara något annat och varför?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav Kralle » 2018-05-12 09:40

EmuMannen skrev:Ingen som har någon ide om hur en status-LED kan petas in i den slutgiltiga kretsen?

Lägg lysdioden (och dess seriemotstånd) över reläspolen.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav EmuMannen » 2018-05-12 16:10

Kralle skrev:
EmuMannen skrev:Ingen som har någon ide om hur en status-LED kan petas in i den slutgiltiga kretsen?

Lägg lysdioden (och dess seriemotstånd) över reläspolen.

Tack Kralle, will do... Måste nog göra ledningsbanorna till reläet fetare också...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav Kralle » 2018-05-12 18:18

EmuMannen skrev:Jag har precis beställt ett Tripath-kort

Du har ingen länk till kortet?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav EmuMannen » 2018-05-12 23:11

Kralle skrev:
EmuMannen skrev:Jag har precis beställt ett Tripath-kort

Du har ingen länk till kortet?

Jodå Kralle det har jag, här är den. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Single Supply BTL Amplifier Speaker Protection

Inläggav EmuMannen » 2018-05-27 21:59

En kort uppdatering. Jag gjorde om layouten av kortet och har precis byggt den första kanalen. Jag har testat med förstärkare och kraftaggregat och kretsen fungerar perfekt! Jag satte även dit stöd för en status-led som lyser när reläet är slutet (tack Kralle). Rod Elliott tyckte mina banor var lite klena till reläkontakterna på första kortet. Det löste jag med hjälp av Panasonics ALE14B24 ;)

IMG_0096.jpg
ALE14B24
IMG_0096.jpg (61.77 KiB) Visad 928 gånger


Ps. Förstärkaren matas med 28V och då ligger utgångarna på 13.47V vardera, om det är någon som undrar.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster