Orena s-ljud kontra pickup

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-16 09:01

Lånade en skiva (Dire Straits första) av en bekant och slogs av att s-ljuden var orena. Märks särskilt på Six Blade Knife.
Antar att skivan är sliten.
Har nu en rätt enkel pickup (Rega Carbon). Skulle man kunna tänka sig att en uppgradering av pickupen skulle medföra renare s-ljud?
Dvs, är bättre pickuper okänsligare för slitna skivor med avseende på reproduktion av rena s-ljud?
Man kan även tänka sig att en bättre pickup plockar upp defekterna bättre, så det blir ännu värre.. hmm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav paa » 2018-05-16 09:12

Kan även vara så att en bättre RIAA ger renare S-ljud.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-16 09:13

Kralle skrev:Lånade en skiva (Dire Straits första) av en bekant och slogs av att s-ljuden var orena. Märks särskilt på Six Blade Knife.
Antar att skivan är sliten.
Har nu en rätt enkel pickup (Rega Carbon). Skulle man kunna tänka sig att en uppgradering av pickupen skulle medföra renare s-ljud?
Dvs, är bättre pickuper okänsligare för slitna skivor med avseende på reproduktion av rena s-ljud?
Man kan även tänka sig att en bättre pickup plockar upp defekterna bättre, så det blir ännu värre.. hmm.

Skräpiga S-ljud kan väl bero på sliten nålspets, eller att nålspetsen är full ab vinylresten av friktionen.
Kolla även att rätt nåltryck för pickup'en är inställt.
Visst kan det vara skivan, men det är troligt att det är en kombination av flera saker som spelar in
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-16 09:26

Kanske skulle tillägga att andra skivor låter bättre. Har faktiskt provat två olika RIAA-steg också.
Frågan är om en bättre pickup är okänsligare för slitna skivor. Nåltrycket är korrekt, nålen är ren och antiskate är rätt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-16 09:29

Kralle skrev:Kanske skulle tillägga att andra skivor låter bättre. Har faktiskt provat två olika RIAA-steg också.
Frågan är om en bättre pickup är okänsligare för slitna skivor.

En pickup m ed mindre nålgeometri kan hjälpa till stor del.
Grado har 7x3 um nålspets som gör att nålen går ner under den normala kontaktytan.
Det finns pickuper från 500:- och uppåt beroende på önskemål.
Standard nålslipning är annars 18-8 för elips och 35-8 för hyperelips, men då hamnar nålen högre i spåret där skador lättare kan uppstå i vinylen.

Edit:
Man kan tvätta skivorna med fingervarmt vatten och Yes diskmedel.
En väldigt mjuk svamp som man blöter ner och lägger några droppar diskmedel på.
Tvätta runt i cirkel på skivan, skölj av noga, mycket noga.
Ta en jättemjuk frottehandduk och ta skivan i tumgreppet samt rotera den runt flera varv.
Vänd skivan ett halvt varv (andra sidan) och gör samma på baksidan.
Låt den lufttorka nån minut innan du spelar den.
Diskmedlet löser upp allt utom rena repor och man kan få en helt "ny" skiva om man bara har lite tur.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav paa » 2018-05-16 09:49

Nålspetsar som ligger an mot större delen av spårets höjd brukar bli mindre påverkade av att det är en rundare spets som slitit ett eget spår en bit upp i skivspåret, den liksom överbryggar det slitna. Van Den Hul, Fritz Gyger och Shibata har en sådan geometri, och även Ortofons "Fine Line" i lite mindre utsträckning. De är dock mycket mer känsliga för att justeras in perfekt för att låta riktigt bra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-16 09:52

Intressant info. Ska begrunda detta.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Morello » 2018-05-16 09:54

Six blade knife är näst sista låten på LP'n och drabbas av innerspårsdistorsion.
Är inte skivan i mint condition och grammofonen väl intrimmad låter denna låt apa med fula s-ljud.

Det är för övrigt en av mina favoritlåtar med DS.

Jag rekommenderar att du köper CD'n från Vertigo med katalognummer 800 051-2 för att få det bästa av detta album.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-16 14:30

Morello skrev:Jag rekommenderar att du köper CD'n från Vertigo med katalognummer 800 051-2 för att få det bästa av detta album.


Beställd!

Noterade för övrigt nu att s-ljuden blev bättre om jag ökade antiskating något över det rekommenderade värdet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-16 15:35

Kralle skrev:
Morello skrev:Jag rekommenderar att du köper CD'n från Vertigo med katalognummer 800 051-2 för att få det bästa av detta album.


Beställd!

Noterade för övrigt nu att s-ljuden blev bättre om jag ökade antiskating något över det rekommenderade värdet.

Jo, antiskatingen skall stå så att nålen kommer ner i spåret utanför det man lyfte den ifrån.
Det är möjligt att det finns andra bedömningar idag, men jag som är från mitten av förra seklet fick lära mig det i stereons barndom.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Morello » 2018-05-16 15:36

Kolla nog att det inte är en remaster! Ibland får dessa misshandlade utgåvor samma katalognummer. Det gäller tex Brothers in arms.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Morello » 2018-05-16 15:40

Perfector skrev:
Kralle skrev:
Morello skrev:Jag rekommenderar att du köper CD'n från Vertigo med katalognummer 800 051-2 för att få det bästa av detta album.


Beställd!

Noterade för övrigt nu att s-ljuden blev bättre om jag ökade antiskating något över det rekommenderade värdet.

Jo, antiskatingen skall stå så att nålen kommer ner i spåret utanför det man lyfte den ifrån.
Det är möjligt att det finns andra bedömningar idag, men jag som är från mitten av förra seklet fick lära mig det i stereons barndom.


Nej, så kan man inte göra. Antiskating skall justeras med testskiva så att spårningen blir optimal.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav paa » 2018-05-16 16:21

Spårar det inte bra så kan man i alla fall öka nåltrycket till max rekommenderat och se om det blir bättre. Bättre spårning med högre nåltryck sliter mindre på skivorna än att nålen sladdar omkring okontrollerat vid mindre nåltryck. Det är ändå accelerationen av nålen vid full utstyrning som skapar mer kraft mot spåret än vad det statiska nåltrycket gör.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Morello » 2018-05-16 16:25

Bör dock påpekas att detta spår sällan låter riktigt bra; trots fintrimmad vinylspelare.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav paa » 2018-05-16 16:42

Morello skrev:Bör dock påpekas att detta spår sällan låter riktigt bra; trots fintrimmad vinylspelare.

Du hade väl skaffat en pickup som skulle spåra det mesta, hur klarar den denna skivan?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-16 17:22

Mörker i bygden.
Min dire straits S-ar åxå nåt vettlöst och den är helt repfri i övrigt.
Hade jag ingen aning om att det kunde vara så dåligt pressat, eller om det är inspelningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15185
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Harryup » 2018-05-16 22:37

Skulle stryka Shibata ifrån fine-line nålar. Den har en böjd anliggningskant i bakkant vilket gör att den kommer även gå i höjdled och hacka sönder de finaste spåren. CD-4 skivor klarade inte så många spelningar med bibehållna bakkanaler.
I övrigt så fungerar riktiga fine-line nålspetsar överlägset runda och ellipstiska spetsar och ger mycket bättre spårning på ospelade delar av skivspåret.

/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-17 08:09

Alltid svårt att säga hur mycket som är pickup/nål och hur mycket som är spår. Jag hittade en gammal skiva av Dire inköpt begagnad i bulk någon gång som jag aldrig spelat. Den har ganska knastrig och behöver rengöras/tvättas, men tycker inte den är så utmanande vad gäller s-ljud. Finns värre skivor där, som ABCs poison arrow. Spelas nu med en ny JICO SAS nål/Shure V15Vx.

https://www.dropbox.com/s/q39jxincu3tu0 ... e.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-17 12:12

Så här ser låten ut i MasVis från Tidal resp. vinylen i länken ovan:

six blade knife.gif
six blade knife.gif (31.39 KiB) Visad 5816 gånger


vinyl Six blade knife.gif
vinyl Six blade knife.gif (28.81 KiB) Visad 5816 gånger

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Almen » 2018-05-17 12:19

Vinylen ser (så klart) generellt bättre ut, men har ju mycket styggare toppar vid 2 kHz och 3,5-5 kHz. Kan säkert låta essigare.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Morello » 2018-05-17 13:01

På Tidal ligger en remaster - bojkotta skräpet.

Det är den tidiga utgåvan på CD från Vertigo som gäller.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6840
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Jax » 2018-05-17 13:44

Morello skrev:På Tidal ligger en remaster - bojkotta skräpet.

Det är den tidiga utgåvan på CD från Vertigo som gäller.

Första CD-utgåvan känns igen på att man får vrida upp volymen ganska mycket 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-17 15:22

Jag tänkte återkomma med klipp från en rengjord skiva.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-17 18:18

Så här ser korvarna ut för flac vs vinyl. Lite tillplattade toppar på flac (Tidal) Skiljer inte så mycket rent ljudmässigt i mina lurar.

six blade knife flac vs vinyl.jpg
six blade knife flac vs vinyl.jpg (461.65 KiB) Visad 5753 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-17 19:26

Vore intressant att få en utläsning av min platta där jag gjort en Wav fil av spår 4 six blade knife.
Kan skicka via sprend, men inte dropbox som inte vill ansluta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-17 20:45

Nu kanske vi är lite utanför topic, dvs att det är orena s-ljud från en skiva. Är det skivan eller pickupen, vilket är lite svårt att veta. Hur låter s-ljuden jämförelse med min uppladdade fil?

Om man fortsätter med jämförelser med remastrade utgåvor så hör jag en mer framskjuten basgång i den remastrade spotify-versionen. Jag har hört liknande skillnader mellan andra skivor och spotify-versioner som är remastrade, dvs en mer betonad basgång. Jag har en av två möjliga förklaringar; den första att komprimering som gör att det blir en tonal skillnad, 2; att min enkla Moerch unipivotarm har lite att önska vad gäller basåtergivning. Det är inget jag kunnat mäta upp dock med statiska toner ner till 20 Hz, men jag kan ändå inte utesluta detta. Planerar under en framtida ledighet att renovera min gamla Linn Akito tonarm med nya kullager (som är förskräckligt dåliga efter 20 år) och om jag lyckas med det även göra en liten DIY-version av en "anisotropisk" tonarm a la Moerch DP-8. Då tänkte jag göra en mer kontrollerad test av tonarmar i samma verk och pickup, och tonarmar som då har en väldigt stor skillnad i konstruktion.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-17 21:27

Gjorde vad jag kunde i avsaknad av en ultraljudstvätt och det blev nog bara något bättre avs knaster. Något renare på s-ljud i vissa partier. Frågan om det gör någon som helst skillnad i analysen.

https://www.dropbox.com/s/pkir33tfws413 ... v.wav?dl=0

(Tyvärr lite närskräp/brum från min RIAA som jag måste fixa med lite bättre jordning.)
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-17 22:03

Thomas_A skrev:Hur låter s-ljuden jämförelse med min uppladdade fil?

Tack för filerna. Det är intressant. Dina s-ljud är bättre än min inspelning. Har dock tagit tjuren vid hornen och beställt en uppgradering i form av pickup med elliptisk nål, Rega Bias 2. Ska bli intressant att se hur det aktuella spåret låter då jämfört med den gamla pickupen som har rund/konisk nål (Rega Carbon).

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-17 22:28

Hm, jag misstänker inte det är någon stor skillnad om du jämför en konisk mot en standard elliptisk, allt annat lika. Men som alltid är det intressant att testa, även om hobbyn tenderar bli lite dyr i längden.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-17 22:29

Thomas_A skrev:Hm, jag misstänker inte det är någon stor skillnad om du jämför en konisk mot en standard elliptisk, allt annat lika. Men som alltid är det intressant att testa, även om hobbyn tenderar bli lite dyr i längden.

Jo. En del köper golfbollar som de slår ut i skogen. En del köper pickup:er.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Bill50x » 2018-05-17 23:18

Thomas_A skrev:Hm, jag misstänker inte det är någon stor skillnad om du jämför en konisk mot en standard elliptisk, allt annat lika. Men som alltid är det intressant att testa, även om hobbyn tenderar bli lite dyr i längden.

I slutet av 60-talet bytte jag nål i min Shure M75, från konisk till elliptisk. STOR skillnad. Och den koniska var inte gammal och sliten utan rätt fräsch.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-17 23:24

Bill50x skrev:
Thomas_A skrev:Hm, jag misstänker inte det är någon stor skillnad om du jämför en konisk mot en standard elliptisk, allt annat lika. Men som alltid är det intressant att testa, även om hobbyn tenderar bli lite dyr i längden.

I slutet av 60-talet bytte jag nål i min Shure M75, från konisk till elliptisk. STOR skillnad. Och den koniska var inte gammal och sliten utan rätt fräsch.

/ B


Som sagt beror nog lite på hur den elliptiska är slipad. Äkta ellips eller bara en konisk nål där man slipat ett rakt plan på fram och baksida (vanligast).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-18 07:18

Perfectors fil ser ut så här, diskanthöjd:

04-Six Blade Knife.gif
04-Six Blade Knife.gif (29.75 KiB) Visad 5586 gånger


Efter att ha lyssnat - väldigt orena s-ljud! Thomas_A fil är klart bättre. Den remastrade på Tidal har minst framträdande s-ljud.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 08:04

Så antagligen har skillnaden att göra med olika mastrade kopior. Min kopia är Vertigo 1978. Stämplade matrisnumret: 6360 162 1 9 P 78 FE 710. Numret 6360 162 1 är nog katalognummer, står också på etikett. 9 P 78 står gissningsvis för pressningsnummer, men kan inte sådant här.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Almen » 2018-05-18 08:58

Fast oavsett mastring så ser ju diskanten extrem ut.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 09:34

Har lite svårt att bedöma vad som är extrem diskant och hur dessa ska avläsas. Vi har också olika pickuper och min är lastad just nu så att den är ca +/-1 dB mellan 1 kHz tom ca 16 kHz och -3 dB vid ca 18 kHz.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Morello » 2018-05-18 09:56

Thomas_A skrev:Gjorde vad jag kunde i avsaknad av en ultraljudstvätt och det blev nog bara något bättre avs knaster. Något renare på s-ljud i vissa partier. Frågan om det gör någon som helst skillnad i analysen.

https://www.dropbox.com/s/pkir33tfws413 ... v.wav?dl=0

(Tyvärr lite närskräp/brum från min RIAA som jag måste fixa med lite bättre jordning.)



Tycker din LP-inspelning låter ganska bra ändå. Lite mycket knaster dock.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 10:06

Morello skrev:
Thomas_A skrev:Gjorde vad jag kunde i avsaknad av en ultraljudstvätt och det blev nog bara något bättre avs knaster. Något renare på s-ljud i vissa partier. Frågan om det gör någon som helst skillnad i analysen.

https://www.dropbox.com/s/pkir33tfws413 ... v.wav?dl=0

(Tyvärr lite närskräp/brum från min RIAA som jag måste fixa med lite bättre jordning.)



Tycker din LP-inspelning låter ganska bra ändå. Lite mycket knaster dock.


Ja den är knastrig tyvärr och har en liten fundering på om basen är lite klen med just Moerch-tonarmen. Men som alltid svårt att jämföra när utgåvorna varierar så pass.

Jag ska göra ett försök med ultraljudstvätt på denna och några andra när tvätten är konstruerad. Annars tänkte jag spela över den på och köra clickrepair, en sådan fil tänkte jag också lägga upp för analys. Tror att dessa knaster stör en del om man ska analysera filen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 10:13

Och denna skiva köpte jag nog för under 10 kr då jag köpte ett parti billigt för länge sedan.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-18 11:28

Jag ser fram emot vad en ultraljudstvätt kan göra för störnivån! Diskantnivån på Perfectors fil är "rejäl".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-18 11:44

RogerGustavsson skrev:Jag ser fram emot vad en ultraljudstvätt kan göra för störnivån! Diskantnivån på Perfectors fil är "rejäl".

Jag misstänker att det är CD-brännaren vid stereon som "förbättrar ljudet"
Den har en filter i sig om jag förstått manualen rätt.
Men i bil blir det kalasfint ljud med en medioker stereo.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-18 11:50

Några Grado-pickuper var ökända för sitt diskantlyft. Kan det vara så med din också? Har själv en Grado-pickup liggandes sedan ca 35 år och den fick anpassas med en annan lastimpedans hos RIAA-steget (10 kOhm) och en annan vinkling i tonarmen. Det beskrevs i LTS' medlemtidskrift MoLt när det begav sig.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 11:53

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag ser fram emot vad en ultraljudstvätt kan göra för störnivån! Diskantnivån på Perfectors fil är "rejäl".

Jag misstänker att det är CD-brännaren vid stereon som "förbättrar ljudet"
Den har en filter i sig om jag förstått manualen rätt.
Men i bil blir det kalasfint ljud med en medioker stereo.


Vad är det för utgåva, år? Matrisnummer?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-18 12:04

RogerGustavsson skrev:Några Grado-pickuper var ökända för sitt diskantlyft. Kan det vara så med din också? Har själv en Grado-pickup liggandes sedan ca 35 år och den fick anpassas med en annan lastimpedans hos RIAA-steget (10 kOhm) och en annan vinkling i tonarmen. Det beskrevs i LTS' medlemtidskrift MoLt när det begav sig.

Jag hör ingen lyftning hemma.
Men det kanske kan stämma.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 12:19

RogerGustavsson skrev:Jag ser fram emot vad en ultraljudstvätt kan göra för störnivån! Diskantnivån på Perfectors fil är "rejäl".


En misstanke är att Kralle och Perfector har en utgåva/pressning som är mastrad ej "original" och diskanthöjd. Vore intressant att få ta del av vilka utgåvor det är.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 13:35

Här kommer en mer nöjsam version där jag kört ClickRepair:

https://www.dropbox.com/s/5d0kpyp137rgu ... r.wav?dl=0
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Morello » 2018-05-18 13:43

Var hittar man Perfectors inspelning?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-18 13:59

Morello skrev:Var hittar man Perfectors inspelning?

Roger fick den via sprend, du kanske kan få den av honom.
Jag ska även se vilken pressning det är.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-18 14:06

Thomas_A skrev:En misstanke är att Kralle och Perfector har en utgåva/pressning som är mastrad ej "original" och diskanthöjd. Vore intressant att få ta del av vilka utgåvor det är.

Sida A: 6360 162 A 9 P 78 FE 710
Sida B: 6360 162 B 9 P 78 FE 710 2
MasVis_Six_Blade_Knife_separat_RIAA.png
MasVis_Six_Blade_Knife_separat_RIAA.png (58.32 KiB) Visad 5486 gånger

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 14:08

Jämfört min LP med Tidal så tycker jag mig kunna se att de skiljer sig i basen, Tidalen är någon/några dB högre. Är dock lite osäker på om knastret kan störa så jag skulle i så fall se om den knasterfria versionen ser annorlunda ut i MasVis. Oklart om detta beror på Tidalens komprimering.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 14:12

hm mysteriet tätnar. Ser även mot Kralle's version att min spelning är lite lägre i basen. Tonarmseffekt? Eller illusion? Kan vara lite olika kanalbalanser mellan inspelningarna?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-18 14:20

Vet inte om detta är till nån hjälp att se utgåvan, men bilder är det med en 8 Mp kodak
Bilagor
100_2019.JPG
100_2019.JPG (909.23 KiB) Visad 5483 gånger
100_2018.JPG
100_2018.JPG (900.77 KiB) Visad 5483 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 14:25

Som sagt mysteriet tätnar, ser ut att vara 1978 års original detta. Jag har dock en svart gitarr och inte röd/orange längst ner på konvolutet. Samt att det står lite mer text längst till ner till höger under loggan "phonogram"
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-18 16:02

Perfector skrev:
Morello skrev:Var hittar man Perfectors inspelning?

Roger fick den via sprend, du kanske kan få den av honom.
Jag ska även se vilken pressning det är.



Den ligger på en av jobbets datorer. Kommer inte åt C-partitionen hemifrån. Åter på jobbet först på måndag. Fast Perfector kanske kan skicka den igen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-18 17:02

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:
Morello skrev:Var hittar man Perfectors inspelning?

Roger fick den via sprend, du kanske kan få den av honom.
Jag ska även se vilken pressning det är.



Den ligger på en av jobbets datorer. Kommer inte åt C-partitionen hemifrån. Åter på jobbet först på måndag. Fast Perfector kanske kan skicka den igen?

Det går nog att ordna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 17:19

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:
Morello skrev:Var hittar man Perfectors inspelning?

Roger fick den via sprend, du kanske kan få den av honom.
Jag ska även se vilken pressning det är.



Den ligger på en av jobbets datorer. Kommer inte åt C-partitionen hemifrån. Åter på jobbet först på måndag. Fast Perfector kanske kan skicka den igen?


Kan du möjligen checka om den version utan knaster visar andra resultat än den knastriga i MasVis? Kör inte med windows så kan inte kolla själv.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-18 19:04

Här efter Click Repair. Det är effektivt, möjligen försvinner en del nyttoljud. Har helt kort testat Click Repair på några raspiga vinyler.

Six blade knife tv-cr.gif
Six blade knife tv-cr.gif (28.67 KiB) Visad 5424 gånger

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-18 20:43

RogerGustavsson skrev:Här efter Click Repair. Det är effektivt, möjligen försvinner en del nyttoljud. Har helt kort testat Click Repair på några raspiga vinyler.

Six blade knife tv-cr.gif


Tack för den, ser att det är en del skillnader när man tagit bort knaster.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-25 21:15

Thomas_A skrev:Hm, jag misstänker inte det är någon stor skillnad om du jämför en konisk mot en standard elliptisk, allt annat lika.

Har installerat Rega Bias 2 nu och får konstatera att Thomas_A hade rätt. Det blir en förbättring men ingen jättestor sådan. Dock så åkte tonarmsresonansen ner från 16 till 10 Hz så det är väl en bra sak i sig.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Laila » 2018-05-25 23:43

Om du får 16 Hz lateralt(horisontalt) med carbonpuppen så vågar jag påstå att den
är felaktig, har du verkligen mätt upp det värdet eller har du kikat i en tabell. . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-25 23:49

Mätt
Bilagor
bias2.png
bias2.png (48.94 KiB) Visad 5855 gånger
Carbon.png
Carbon.png (47.92 KiB) Visad 5855 gånger

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Laila » 2018-05-26 00:45

Du verkar ju att få ca 8 Hz med Biasen å ca 15 Hz med Carbonen, märkligt . . .
vad har du för testskiva . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-26 00:48

Ja, jag förstår det inte heller riktigt. Det är oberoende av skiva.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-26 08:19

Carbonen har väl 2-3 g rek nåltryck dvs ganska lågkompliant, medan Elys2 har 1.75 och borde vara ganska mediumkompliant. 8 Hz borde väl vara runt 20 i kompilians.

Ser också att carbonen toppar tidigare i frekvenskurvan - REGAs pickuper behöver ha lite speciell last så jag undrar vad du har idag.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-26 09:48

Thomas_A skrev:<snip> Ser också att carbonen toppar tidigare i frekvenskurvan - REGAs pickuper behöver ha lite speciell last så jag undrar vad du har idag.


47 kOhm/220 pF är det på ingången till Kjell-riaat som jag använde när inspelningen gjordes.
Har även en Rotel RC960BX som också har 47 kOhm. Kapacitansen är inte specad men ser i schemat att det ligger 100 pF över ingången. Kanske blir något mer med diverse strökapacitanser.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-26 10:32

Kralle skrev:
Thomas_A skrev:<snip> Ser också att carbonen toppar tidigare i frekvenskurvan - REGAs pickuper behöver ha lite speciell last så jag undrar vad du har idag.


47 kOhm/220 pF är det på ingången till Kjell-riaat som jag använde när inspelningen gjordes.
Har även en Rotel RC960BX som också har 47 kOhm. Kapacitansen är inte specad men ser i schemat att det ligger 100 pF över ingången. Kanske blir något mer med diverse strökapacitanser.


Tonarmskabeln, både den i tonarmen och koppling mellan arm och RIAA, torde bidra med 100-120 pF. Är detta samma låt som tidigare? Är ju inte säkert att det är mätt på samma del på låten men här kommer jämförelsen med min Shure:

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-26 10:48

Thomas_A skrev:REGAs pickuper behöver ha lite speciell last

På vilket sätt?
Thomas_A skrev:Är detta samma låt som tidigare?

Yep

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-26 11:25

Kralle skrev:
Thomas_A skrev:REGAs pickuper behöver ha lite speciell last

På vilket sätt?
Thomas_A skrev:Är detta samma låt som tidigare?

Yep


Tror 500-600 pF och 27-35 kOhm skulle passa. Jag har bara sett en mätning på en tidigare Exact och om de nya 2 serierna skulle vara liknande så tror jag det skulle passa bättre.

http://www.audiomisc.co.uk/HFN/LP4/NewLampsForOld.html
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-26 12:37

Lade till 330 pF på varje ingång i Kjell-riaat. Blir totalt 220+330=550 pF. Kanske på rätt spår? Ska testa att minska R också.
TC750_med_330pF_extra.png
TC750_med_330pF_extra.png (41 KiB) Visad 5787 gånger

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-26 12:58

Här med samma 330 pF extra samt har även lagt 100k över varje 47k så det blir 32 k på ingången. Vet inte om det tillförde något. Men kanske lite mer C kan vara på sin plats?
TC750_C_330pF_R_32k.png
TC750_C_330pF_R_32k.png (45.5 KiB) Visad 5784 gånger

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-26 13:30

Fläskade på med ytterligare 330 pF så nu är det 220+330+330 = 880 pF på ingången.
Ändrade tillbaks R så det är original 47k.
TC750_660pF_extra.png
TC750_660pF_extra.png (45.33 KiB) Visad 5783 gånger

Nu ska jag inte spamma forumet mer på ett tag.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-26 15:48

Hur låter det? Skillnad?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-26 15:52

Du kan också tanka ut data från Graferna och plotta upp skillnaden melan lasterna.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-26 15:57

Thomas_A skrev:Hur låter det? Skillnad?

Tycker 880 pF liksom tog bort något bra. Ska gå tillbaks till 550 pF och utvärdera det ett tag.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-27 09:33

Thomas_A skrev:Du kan också tanka ut data från Graferna och plotta upp skillnaden melan lasterna.

Provade detta men det blir så mycket data så det blir ohanterligt i mitt kalkylprogram. Kör med Open Office.
Exportfilen från Audacity har ett nivåvärde för varje Hertz. Man skulle behöva gallra så man behåller vart tionde värde eller så för att få det hanterbart, särskilt om man ska jämföra många kurvor.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-27 09:47

En annan sak. När jag köpte Bias 2 pickupen ingick kostnadsfri montering och injustering av personal i fackbutiken. De använde då en mall som det stod Linn på.
När jag kom hem jämförde jag med min egen mall som är utskriven från PDF från Vinylengine. Det är "The Rega Stevenson ARC protractor". Den har rätt mått (222 mm) mellan pivotpunkten och centrum på axeln.
Konstaterade att det skiljde ca 5 mm mellan inner- och ytterpunkterna på min mall, med affärens inställning alltså. Pickupen var då monterad ungefär i mitten av sin justerbara position.
För att få det att stämma med min egen mall fick jag flytta pickuppen till sitt bortre läge i spåret, alltså största möjliga avstånd från pivotpunkten.
Vad ska man tro om detta.
Kan jag vara lugn med att jag har rätt inställning med nuvarande Stevenson-mall?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav gopnik » 2018-05-27 11:28

Är inte en av poängerna med en Rega på en Rega att om man drar i den tredje(!) skruven så hamnar nålen automatiskt rätt?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-27 11:44

Vilken tredje skruv?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav gopnik » 2018-05-27 11:48

1512001-rega-exact-mm-cartridge.jpg
1512001-rega-exact-mm-cartridge.jpg (30.34 KiB) Visad 5712 gånger

Den längst ner på bilden.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav gopnik » 2018-05-27 12:01

Fast efter lite påläsning verkar det som att det inte finns på modellerna under Elys. 8O Det var ju tråkigt. Jag har alltid tyckt att det var en rätt bra USP, och så finns den inte ens i det kundsegment den skulle varit till mest nytta. :?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-27 15:26

Kralle skrev:En annan sak. När jag köpte Bias 2 pickupen ingick kostnadsfri montering och injustering av personal i fackbutiken. De använde då en mall som det stod Linn på.
När jag kom hem jämförde jag med min egen mall som är utskriven från PDF från Vinylengine. Det är "The Rega Stevenson ARC protractor". Den har rätt mått (222 mm) mellan pivotpunkten och centrum på axeln.
Konstaterade att det skiljde ca 5 mm mellan inner- och ytterpunkterna på min mall, med affärens inställning alltså. Pickupen var då monterad ungefär i mitten av sin justerbara position.
För att få det att stämma med min egen mall fick jag flytta pickuppen till sitt bortre läge i spåret, alltså största möjliga avstånd från pivotpunkten.
Vad ska man tro om detta.
Kan jag vara lugn med att jag har rätt inställning med nuvarande Stevenson-mall?


Linn har inte samma mått som REGA och det kan ju vara olika mallar:

https://www.youtube.com/watch?v=x1xAATbd6bY
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav lennartj » 2018-05-27 17:46

Perfector skrev:
Kralle skrev:Kanske skulle tillägga att andra skivor låter bättre. Har faktiskt provat två olika RIAA-steg också.
Frågan är om en bättre pickup är okänsligare för slitna skivor.

En pickup m ed mindre nålgeometri kan hjälpa till stor del.
Grado har 7x3 um nålspets som gör att nålen går ner under den normala kontaktytan.
Det finns pickuper från 500:- och uppåt beroende på önskemål.
Standard nålslipning är annars 18-8 för elips och 35-8 för hyperelips, men då hamnar nålen högre i spåret där skador lättare kan uppstå i vinylen.


En liten kommentar till villfarelsen att Grados nålspetsar skulle vara bara ungefär en tredjedel så stora som alla andra tillverkares nålar.
Den grundar sig nog på en sammanblandning av den amerikanska måttet 1 Mil som är exakt en tusendels tum med SI enheten mikrometer (en miljondels meter) samt amerikanernas ovana att utelämna den inledande nollan i decimaltal.
Se exempel längst ner på det gröna bladet som följde med min gamla Grado GCE+1 pickup.
Grado GCE+1 Elliptical_sheet.jpg
Grado GCE+1 Elliptical_sheet.jpg (145.12 KiB) Visad 5682 gånger

Lägg märke till den utelämnade nollan före decimalpunkten.
Skriv in .7 i översta rutan i den här lilla omräknaren http://www.alcula.com/conversion/length/mil-to-micron/ och svaret blir ungefär 18 mikrometer vilket är en vanlig bredd på elliptiska nålar.
Egentligen är det bara att multiplicera måttet i Mil. med 25,4 för att få det i mikrometer istället.
På Grados aktuella hemsida
http://www.gradoheadphones.ca/phono_cartridges.htm
nämns tyvärr inte nålspetsmåtten utan endast "Conical" eller "Elliptical"
utom allra längst ner där de beträffande pickuper för 78-varvare nämner:
Both cartridges use a 3mil spherical stylus.


Av samma anledning som det är ytterst olämpligt att spela av 78-varvare (normalspår) med en nål avsedd för LP (mikrospår) enligt https://www.lpgear.com/category/78STYL.html
To playback your 78 RPM record with fidelity and accuracy you need to use a stylus designed for 78 RPM record grooves. A very common misconception is that you can use a LP stylus for playing 78 RPM records. This is one quick and sure way to damage the 78 record groove. Playing it once is enough. Moreover, the LP stylus is much narrower than the 78 RPM record groove hence the tip will slide to the bottom of the groove where debris has collected for many decades. This results in extraordinarily high surface noise. The LP stylus will also sway on either side of the groove wall or misses the groove wall where the sound was recorded. All in all, it's not good for the 78 RPM record, for your LP stylus, and for listening.

skulle det vara lika illa att spela av LP med en betydligt mindre nål. Vill man komma undan missljud från slitna skivor är bästa botemedlet en nålprofil med lång anliggningsyta mot skivspåret så att nålen stöder mot spårväggen både över och under där en typisk rund eller elliptisk nål orsakat det värsta slitaget.
van den Hul var först.
Jag skaffade min första pick-up med hans nål redan 1981 och tycker fortfarande att de var bäst, men det inns inte så många tillverkare som använder originalet utan använder snarlika slipningar, som kan kallas Gyger, FinLine, etc.


Tidiga mono-LP var avsedda att avspelas med rund nål med 1 Mil diameter vilket i SI enhet blir 25 mikrometer = 0,025 mm och en typisk 78-varvsnål (3 Mil.) har alltså en diameter på 75 mikrometer.
Exempel; en Grado-ellips kan anges som .2 X .7 Mil = 25,4 * (0,2 X 0,7) um = 5 x 18 mikometer
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav lennartj » 2018-05-29 08:37

Hade glömt att frågan om måttenheterna Mil och mikrometer varit på tapeten tidigare, och att jag inte ens lyckades övertyga mig själv helt, den gången.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=62286&p=1799653&hilit=Grado+Mil#p1799185
Nu råder inga tvivel från min sida, i alla fall.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-29 18:21

Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Perfector » 2018-05-29 18:31

Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?

Stora presserier där man pressar mer än 10000 plattor per matris kan vara ett otyg.
Jag har en platta med Black sabbath som pressats av ett oseriöst bolag och där diskant och s-ljud låter illa, både otydligt och s-igt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-29 19:25

Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?

Jag har två utgåvor, om vi fortfarande pratar Dire Straits första.
Vertigo 3752902 utgiven 2014 (remaster) och Vertigo 6360162 från 1978. S-ljuden låter lika illa i Six Blade Knife på båda, i min spelare.
Vore intressant om lennartj kunde lägga på den hos sig.

https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... se/6968502
https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... ase/435164

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav lennartj » 2018-05-29 20:07

Det blir svårt om ingen kommer och hälsar på mig och har med någon vinylutgåva.
Jag har inte det albumet i någon version vare sig på LP och CD.
Dessutom är min Systemdek IIS-spelare med Lyra Delos-pickupen utlånad en vecka ytterligare,
för tillfället har jag en Thorens TD124 med Denon DL103 inkopplad
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-29 23:08

Kralle skrev:
Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?

Jag har två utgåvor, om vi fortfarande pratar Dire Straits första.
Vertigo 3752902 utgiven 2014 (remaster) och Vertigo 6360162 från 1978. S-ljuden låter lika illa i Six Blade Knife på båda, i min spelare.
Vore intressant om lennartj kunde lägga på den hos sig.

https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... se/6968502
https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... ase/435164


Hm ok hur är historien på skivorna? Begagnade? Slitage?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Laila » 2018-05-30 00:36

Har inte lusläst tråden, men om det bara är något spår på en Dire Straits -skiva som låter "essigt" så förstår jag inte riktigt var problemet är . . . låter alla plattor "essigt" när man börjar närma sig innerspår ? Om inte så är välan saken kanske i dä närmaste ena
ickeproblem . . . Om det låter illa på "alla" avspelade innerspår så bör man nog återigen
se över* sina puppinställningar . . . typ.

*Gärna då med hjälp av någon i gebitet kunnig.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-30 07:42

Thomas_A skrev:
Kralle skrev:
Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?

Jag har två utgåvor, om vi fortfarande pratar Dire Straits första.
Vertigo 3752902 utgiven 2014 (remaster) och Vertigo 6360162 från 1978. S-ljuden låter lika illa i Six Blade Knife på båda, i min spelare.
Vore intressant om lennartj kunde lägga på den hos sig.

https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... se/6968502
https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... ase/435164


Hm ok hur är historien på skivorna? Begagnade? Slitage?

Den från 2014 är spelad max fem gånger, dvs nyskick.
Den från 1978 är också i bra skick. Kan inte märka att den skulle vara särskilt sliten.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-30 07:46

Laila skrev:Har inte lusläst tråden, men om det bara är något spår på en Dire Straits -skiva som låter "essigt" så förstår jag inte riktigt var problemet är . . . låter alla plattor "essigt" när man börjar närma sig innerspår ? Om inte så är välan saken kanske i dä närmaste ena
ickeproblem . . . Om det låter illa på "alla" avspelade innerspår så bör man nog återigen
se över* sina puppinställningar . . . typ.
*Gärna då med hjälp av någon i gebitet kunnig.

Kan säkert anses vara icke-problem av vissa, men jag skulle gärna vilja veta den tekniska orsaken till att s-ljuden på den aktuella låten låter bättre med viss avspelningsutrustning.
Nörderi måhända, men jag kan ta det i så fall.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-30 23:52

Nu har jag inte hört låtarna från de andra skivorna men min erfarehet från olika nålar/pickuper säger att det finns en del skillnader i dist men de är inte jättestora. Däremot vet jag att utgåvor kan skilja sig och även slitage. Men om skivorna är hyfsat nya så är det inte slitage. Jag noterar från MasVis att det skiljer en del i kanalbalans mellan skivorna. Något som jag också erfarit senast mellan ett par ABBA-skivor. (Låten The King has Lost his Crown är ett innerspår där tjejernas röster spricker upp och där det finns en elakt hög topp vid 8 kHz.) Frågan är om skillnaden i kanalbalans beror på pressningen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-30 23:59

Och. Jag saknar toppen vid 7-8 kHz resp 10-12 kHz i mina mätningar i Audacity.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2019-12-02 13:13

Kralle skrev:är bättre pickuper okänsligare för slitna skivor med avseende på reproduktion av rena s-ljud?

Kan nu besvara min egen fråga. Audio Technica VM540ML ger s-ljud utan hörbar förvrängning på det aktuella spåret , Six blade knife. Trevlig pickup i övriga avseenden oxo.
Pickupen har MicroLine nål.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2019-12-02 23:09

Kralle skrev:
Kralle skrev:är bättre pickuper okänsligare för slitna skivor med avseende på reproduktion av rena s-ljud?

Kan nu besvara min egen fråga. Audio Technica VM540ML ger s-ljud utan hörbar förvrängning på det aktuella spåret , Six blade knife. Trevlig pickup i övriga avseenden oxo.
Pickupen har MicroLine nål.


Se där, alltså samma nåltyp som min SAS-nål på min Shure.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster