Orena s-ljud kontra pickup

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2018-05-30 07:46

Laila skrev:Har inte lusläst tråden, men om det bara är något spår på en Dire Straits -skiva som låter "essigt" så förstår jag inte riktigt var problemet är . . . låter alla plattor "essigt" när man börjar närma sig innerspår ? Om inte så är välan saken kanske i dä närmaste ena
ickeproblem . . . Om det låter illa på "alla" avspelade innerspår så bör man nog återigen
se över* sina puppinställningar . . . typ.
*Gärna då med hjälp av någon i gebitet kunnig.

Kan säkert anses vara icke-problem av vissa, men jag skulle gärna vilja veta den tekniska orsaken till att s-ljuden på den aktuella låten låter bättre med viss avspelningsutrustning.
Nörderi måhända, men jag kan ta det i så fall.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-30 23:52

Nu har jag inte hört låtarna från de andra skivorna men min erfarehet från olika nålar/pickuper säger att det finns en del skillnader i dist men de är inte jättestora. Däremot vet jag att utgåvor kan skilja sig och även slitage. Men om skivorna är hyfsat nya så är det inte slitage. Jag noterar från MasVis att det skiljer en del i kanalbalans mellan skivorna. Något som jag också erfarit senast mellan ett par ABBA-skivor. (Låten The King has Lost his Crown är ett innerspår där tjejernas röster spricker upp och där det finns en elakt hög topp vid 8 kHz.) Frågan är om skillnaden i kanalbalans beror på pressningen.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2018-05-30 23:59

Och. Jag saknar toppen vid 7-8 kHz resp 10-12 kHz i mina mätningar i Audacity.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Kralle » 2019-12-02 13:13

Kralle skrev:är bättre pickuper okänsligare för slitna skivor med avseende på reproduktion av rena s-ljud?

Kan nu besvara min egen fråga. Audio Technica VM540ML ger s-ljud utan hörbar förvrängning på det aktuella spåret , Six blade knife. Trevlig pickup i övriga avseenden oxo.
Pickupen har MicroLine nål.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Orena s-ljud kontra pickup

Inläggav Thomas_A » 2019-12-02 23:09

Kralle skrev:
Kralle skrev:är bättre pickuper okänsligare för slitna skivor med avseende på reproduktion av rena s-ljud?

Kan nu besvara min egen fråga. Audio Technica VM540ML ger s-ljud utan hörbar förvrängning på det aktuella spåret , Six blade knife. Trevlig pickup i övriga avseenden oxo.
Pickupen har MicroLine nål.


Se där, alltså samma nåltyp som min SAS-nål på min Shure.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 7 gäster