Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Tangband » 2018-06-10 14:29

Kraniet skrev:
Tangband skrev:Klistrar in en intressant tråd om bitumen och dess förmåga att dämpa resonanser 200-5000 Hz i Mdf lådor.
Effekten och säkert hörbarheten är mångdubbelt större i det här fallet, än tex olika dist-nivå mellan olika förstärkare.


Jag är nog fortfarande tveksam över hur hörbart det är. Det är ju fortfarande mätningar med accelerometer så hur det relaterar till vad som hörs i rummet är ju lite svårt att avgöra.
Att det hörs när örat läggs mot lådan är ju en sak, men hörs det på 1meters avstånd, eller hur är det när man sitter i soffan 3-4m bort?

Lilltroll verkar ju säga att den där panelresonansen är ansvarigt för fnurran på frekvensgången vid 400 Hz. En avvikelse på -0,5 dB och +0,5 dB. Det är nog svårt att höra skulle jag tro, speciellt i ett rum.
[ Bild ]

Jag vet iofs inte om effekterna av panelresonanser blir värre vid ökat ljudtryck. Dvs om kurvan påverkas mer elelr mindre. Det beror väl på om förhållandet mellan direktljud och panelljudet ändras. Det kan kanske bli bättre när man spelar högre också?


Tankeexperiment : tänk dig att grannen sätter en jättestor fullregisterhögtalare utanför din ytterdörr och spelar med 115 db volym ( mycket, mycket lägre än ljudtrycket inuti i en typisk högtalare. )
Hur tjock dörr tror du krävs för att du inte ska höra högtalaren inne i ditt rum ?
Som jag ser det så är ljudet inifrån lådan endast distorsion och den bör väl inte vara högre än övriga källor, dvs lägre än -80 db? Ofta kommer man inte lägre än -40db med enkelväggar och det borde väl betraktas som extremt dåligt ?
( efter denna tanke ser jag nästan ingen annan möjlighet än dubbellådor eller trippellådor med isolering emellan om man ska vara kompromisslös, dvs sandwich eller bitumen duger inte )
Men jag kanske tänker fel ? :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-06-10 16:20

Tangband skrev:
Kraniet skrev:
Tangband skrev:Klistrar in en intressant tråd om bitumen och dess förmåga att dämpa resonanser 200-5000 Hz i Mdf lådor.
Effekten och säkert hörbarheten är mångdubbelt större i det här fallet, än tex olika dist-nivå mellan olika förstärkare.


Jag är nog fortfarande tveksam över hur hörbart det är. Det är ju fortfarande mätningar med accelerometer så hur det relaterar till vad som hörs i rummet är ju lite svårt att avgöra.
Att det hörs när örat läggs mot lådan är ju en sak, men hörs det på 1meters avstånd, eller hur är det när man sitter i soffan 3-4m bort?

Lilltroll verkar ju säga att den där panelresonansen är ansvarigt för fnurran på frekvensgången vid 400 Hz. En avvikelse på -0,5 dB och +0,5 dB. Det är nog svårt att höra skulle jag tro, speciellt i ett rum.
[ Bild ]

Jag vet iofs inte om effekterna av panelresonanser blir värre vid ökat ljudtryck. Dvs om kurvan påverkas mer elelr mindre. Det beror väl på om förhållandet mellan direktljud och panelljudet ändras. Det kan kanske bli bättre när man spelar högre också?


Tankeexperiment : tänk dig att grannen sätter en jättestor fullregisterhögtalare utanför din ytterdörr och spelar med 115 db volym ( mycket, mycket lägre än ljudtrycket inuti i en typisk högtalare. )
Hur tjock dörr tror du krävs för att du inte ska höra högtalaren inne i ditt rum ?
Som jag ser det så är ljudet inifrån lådan endast distorsion och den bör väl inte vara högre än övriga källor, dvs lägre än -80 db? Ofta kommer man inte lägre än -40db med enkelväggar och det borde väl betraktas som extremt dåligt ?
( efter denna tanke ser jag nästan ingen annan möjlighet än dubbellådor eller trippellådor med isolering emellan om man ska vara kompromisslös, dvs sandwich eller bitumen duger inte )
Men jag kanske tänker fel ? :roll:

Ljudkällan i Örebro byggde dubbla lådor med sandfyllning emellan skikten vilket enligt honom (ägaren) var det bästa sättet att få en "död" låda.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Tangband » 2018-06-14 08:37

Hmm... om analogin med ytterdörren och pa-högtalaren stämmer så är väl sand mellan högtalar-väggarna inte perfekt?, isolering löst packat mellan skivorna i dubbelådan bör vara bättre, för att minimera mekanisk kontakt. Om ljudnivån genom högtalarväggen ska minimeras ?

Tänk tre-glasfönster och hur uppbyggnaden ser ut . Där är det ju bara luft mellan de tunna styva glasskivorna. Ändå blir det väldigt tyst, ofta tystare än en ytterdörr.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-06-14 08:44

Tangband skrev:Hmm... om analogin med ytterdörren och pa-högtalaren stämmer så är väl sand mellan högtalar-väggarna inte perfekt?, isolering löst packat mellan skivorna i dubbelådan bör vara bättre, för att minimera mekanisk kontakt. Om ljudnivån genom högtalarväggen ska minimeras ?

Tänk tre-glasfönster och hur uppbyggnaden ser ut . Där är det ju bara luft mellan de tunna styva glasskivorna. Ändå blir det väldigt tyst, ofta tystare än en ytterdörr.

Har ingen erfarenhet av byggmetoden.
Jag bara refererar till hans eget uttalande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Kraniet » 2018-06-14 09:06

Ytterdörrsexemplet är nog inte riktigt jämförbart. När det kommer till den typen av ljuddämpning är det viktigt att det inte finns springor. En springa under dörren kan minska ljuddämpningen jättemycket trots att konstruktionen i övrigt har höga reduktionstal.

Trycket i lådan byggs upp av baselementets pumpande, dvs tryckökning. Jag har inte förstått det som ett ljudtryck. Det trycket måste ju dock motarbetas genom att göra lådan så styv som möjligt, det hanteras enklast med ordentlig stagning.

Lådan har ju dämpmaterial så det mesta högfrekventa dämpas ju ganska effektivt i de flesta fall. En del högtalare kan ju ha problem med läckage från basreflexröret, beroende på placering av dämpmaterialet och mängd, samt av rörets placering i lådan.

Lådresonanserna skapas väl i första hand av elementens vibrationer.
Mvh
Magnus

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav jansch » 2018-06-14 11:54

Kraniet skrev:
Lådresonanserna skapas väl i första hand av elementens vibrationer


Njaa, det verkar inte så när man mäter med accelerometer. Fast det kan ju också bero mycket på vilken högtalare/låda det är.

Elementets vibrationer...
Högtalarelementet har ju en reaktionskraft, - när membranet rör sig t.ex. framåt kommer resten av högtalarelementet att röra sig bakåt. det skapar vibrationer. Dom är ganska små, t.ex. 20gram Mms och 2 kilo magnet och korg, men givetvis rör sig högtalaren och det är lätt att räkna ut. Av detta skäl är det bra att ha en TUNG låda och att åtminstone baffeln är väldigt styv.
När jag mäter hur mycket ett golv vibrerar är det sannolikt den kraften som till största del får golvet att vibrera. D v s vid frontmonterade högtalarelement kommer då högtalarlådan att vicka fram och tillbaka.
Detta sker ju oavsett om lådan är väldigt styv = inte har några resonanser
Vi låga frekvenser (i relation till storleken på lådan) blir det akustisk kortslutning mellan fram och baksida.
Jag TROR därför att vid låga frekvenser är det lådans väggar som flexar fast även där kommer viss akustisk kortslutning ske mellan element och låda.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-14 12:39

Ett intressant test är att hålla ett element (inte diskant) med händerna när man spelar musik på det. Skulle tro att det är rätt rejäla vibrationer/reaktionskrafter som lådan får ta emot. En av de tyska tidskrifterna för gör-det-självbyggen (Hobby Hifi eller Klang und Ton) gjorde mätningar på olika lådväggar.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Kraniet » 2018-06-14 13:59

RogerGustavsson skrev:Ett intressant test är att hålla ett element (inte diskant) med händerna när man spelar musik på det. Skulle tro att det är rätt rejäla vibrationer/reaktionskrafter som lådan får ta emot. En av de tyska tidskrifterna för gör-det-självbyggen (Hobby Hifi eller Klang und Ton) gjorde mätningar på olika lådväggar.


Ja det märker man ju tydligt om man spelar kraftig bas på ett löst element, man måste ju hålla fast det annars dansar det ju runt som bara den.

det är ju ett bekymmer för de där ultrasmå baslådorna med långslagiga baselement. Som sunfire-subben som behövde vägas ned för att inte dansa runt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-06-14 14:02

Man kan även "OOOa" sig ner i frekvens i en håltagen låda och höra var resonanser som är bundna till lådvolymen uppstår.
Sedan kan man använda den till att ge basen lite pregnans vilket låter mycket trevligt, speciellt om man spelar upp volymen ordentligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Morello » 2018-06-14 14:07

Det man hör är stående vågor mellan parallella ytor, vilket inte har med lådans volym att göra, utan beror på lådans inre dimensioner.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Perfector » 2018-06-14 14:12

Morello skrev:Det man hör är stående vågor mellan parallella ytor, vilket inte har med lådans volym att göra, utan beror på lådans inre dimensioner.

dimensioner som kan uttydas som volym i liter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav jansch » 2018-06-14 14:25

Skrev ett inlägg som bara försvann...nåväl..

Som jag skrev tidigare och litar på farbror Newtons lagar/formler, vilket man borde göra, är
reaktionskraften är ju lika stor som membranets kraft och motriktad.
Men för att få ihop den ekvationen är amplituden på lådan i relation till vikten på lådan och även masscentrum.

Om nu lådan rör sig, om lådan i detta avseende kan anses som ideal, rör sig HELA lådan fram och tillbaka.
Det medför att alla frekvenser som har en våglängd som är väsentligt längre än lådans mått kommer att släckas ut. Alltså, lådans framsida och baksida ligger ju i fas. Kvar blir högtalarelementets ljud.

Intressant är dock att membranets amplitud är ju egentligen lite mindre p g a att lådan rör sig i motfas av reaktionskraften. (100 - 1000 delar blir det i praktiken)

Det blir helt annat när lådväggarna kommer i resonans eller "bågnar" av trycket. Då kan lådväggar och även högtalarelement samverka.
Det blir alltså så att fasskillnaden kommer att vara avgörande i detta fall (svårt att mäta, åtminstone har jag inte tillräckligt med grejor....)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Olika väggtjocklek på högtalarkabinett bra ?

Inläggav Morello » 2018-06-14 14:38

Perfector skrev:
Morello skrev:Det man hör är stående vågor mellan parallella ytor, vilket inte har med lådans volym att göra, utan beror på lådans inre dimensioner.

dimensioner som kan uttydas som volym i liter.


Samma volym kan erhållas med en oändlig uppsättning av dimensioner (x,y,z).
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster