Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Dum fråga kanske... Jag har läst om att tex frontbaffeln och bakstycket i en högtalare bör ha olika tjocklek för att undvika stämgaffel -effekten.
Men hur är det med övriga 4 väggar i en högtalare? Borde inte en bra sak vara att ha olika dimensioner på alla väggarna ?
( tex 12 mm, 16 mm, 19mm och 22 mm )
Ofta är ju högtalarens sidopaneler lika stora eller större till ytan än fram och bakstycke. Skulle det vara fördelaktigt att använda tex 16 mm Mdf på ena sidan och 19 mm på den andra ?
Om man sedan använder påklistrad bitumen på insidan, är det tekniskt bättre att inte göra det på alla väggarna i högtalaren, utan bara på några, så att man därigenom får olika resonansfrekvenser i alla väggarna ?
( jag har upplevt på en moddad högtalare att halva intern-väggen med bitumen lät bättre än alla insidans väggar , men upplevelsen kanske hade andra orsaker , tex minskad internvolym )
Nedanstående högtalare är ju snygg men de olika materialen i väggarna är kanske även tekniskt bra
Perfector skrev:Tangband skrev:Dum fråga kanske... Jag har läst om att tex frontbaffeln och bakstycket i en högtalare bör ha olika tjocklek för att undvika stämgaffel -effekten.
Men hur är det med övriga 4 väggar i en högtalare? Borde inte en bra sak vara att ha olika dimensioner på alla väggarna ?
( tex 12 mm, 16 mm, 19mm och 22 mm )
Ofta är ju högtalarens sidopaneler lika stora eller större till ytan än fram och bakstycke. Skulle det vara fördelaktigt att använda tex 16 mm Mdf på ena sidan och 19 mm på den andra ?
Om man sedan använder påklistrad bitumen på insidan, är det tekniskt bättre att inte göra det på alla väggarna i högtalaren, utan bara på några, så att man därigenom får olika resonansfrekvenser i alla väggarna ?
( jag har upplevt på en moddad högtalare att halva intern-väggen med bitumen lät bättre än alla insidans väggar , men upplevelsen kanske hade andra orsaker , tex minskad internvolym )
Nedanstående högtalare är ju snygg men de olika materialen i väggarna är kanske även tekniskt bra
Jag föredrar samma tjocklek och ordentlig sådan i en låda.
19 mm i 12 till 25 liter och 22 mm i större lådor.
Har aldrig drabbats av stämgaffeleffekter.
Riktigt stora lådor över 120 liter kan behöva en stagning eller en extra vägg för att bli stadig.
Blymattor på de största ytorna suger upp vibrationer och gör ljudet renare ( i mina öron)
Men det är jag det.
RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Det finns några få högtalarkonstruktörer som menar att dämpning suger energi, energi som borde användas för att få ett dynamiskt ljud. Alltså en lätt låda med intern stagning.
Jämför känslan i en 500 kg bil med 100 hk motor och en 1000 kg bil med 200 hk. Samma effekt/viktförhållande men känns helt olika. Och vilken är kvickast att komma iväg vid grönljus?
/ B
Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Exvis på en bildörr som inte klangar lika mycket med en dämpande blymatta på största ytan.
Det har funkat fint alla år jag använde det.
Tillsammans med en låda av hög materialtäthet så blir det en stabil låda som inte har egna hyss för sig utan låter elementen stå för musiken.
Men det är ju jag det.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Exvis på en bildörr som inte klangar lika mycket med en dämpande blymatta på största ytan.
Det har funkat fint alla år jag använde det.
Tillsammans med en låda av hög materialtäthet så blir det en stabil låda som inte har egna hyss för sig utan låter elementen stå för musiken.
Men det är ju jag det.
Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag säger inte att jämförelsen mellan bil och högtalare är adekvat, bara att det är lättare att förstå tanken bakom vad dämpning av högtalarkabinettet kan orsaka - enligt vissa konstruktörer. Kanske en anledning varför vissa horn-konstruktioner låter så dynamiskt även om de fallerar på andra punkter?
/ B
Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Exvis på en bildörr som inte klangar lika mycket med en dämpande blymatta på största ytan.
Det har funkat fint alla år jag använde det.
Tillsammans med en låda av hög materialtäthet så blir det en stabil låda som inte har egna hyss för sig utan låter elementen stå för musiken.
Men det är j ag det.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Exvis på en bildörr som inte klangar lika mycket med en dämpande blymatta på största ytan.
Det har funkat fint alla år jag använde det.
Tillsammans med en låda av hög materialtäthet så blir det en stabil låda som inte har egna hyss för sig utan låter elementen stå för musiken.
Men det är j ag det.
Jag har också pysslat med blyplåt i bil men jag tror inte det är riktigt samma sak i en låda av någon typ av trämaterial. Trä ringer inte på samma sätt som en tunn plåt. Tunn plåt kan även dämpas med tjock papp och i äldre bilar var det ibland något pappliknande på plåtens insida. Ibland satt det där också en plåtprofil som både styvade upp och dödade en del klang hos plåten.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Min tanke med blymattor är samma som i en bil, man dämpar ringningar där den sitter.
Exvis på en bildörr som inte klangar lika mycket med en dämpande blymatta på största ytan.
Det har funkat fint alla år jag använde det.
Tillsammans med en låda av hög materialtäthet så blir det en stabil låda som inte har egna hyss för sig utan låter elementen stå för musiken.
Men det är ju jag det.
Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag säger inte att jämförelsen mellan bil och högtalare är adekvat, bara att det är lättare att förstå tanken bakom vad dämpning av högtalarkabinettet kan orsaka - enligt vissa konstruktörer. Kanske en anledning varför vissa horn-konstruktioner låter så dynamiskt även om de fallerar på andra punkter?
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag säger inte att jämförelsen mellan bil och högtalare är adekvat, bara att det är lättare att förstå tanken bakom vad dämpning av högtalarkabinettet kan orsaka - enligt vissa konstruktörer. Kanske en anledning varför vissa horn-konstruktioner låter så dynamiskt även om de fallerar på andra punkter?
Det finns även konstruktörer som säger att dämpning är problematiskt eftersom man korrigerar ( i det här fallet ) dämpar det som redan hänt, i tid. Blymattor dämpar inte i förväg ( om vi talar om musikens transienter )
Jag vet inte om denna teori stämmer
Bill50x skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag säger inte att jämförelsen mellan bil och högtalare är adekvat, bara att det är lättare att förstå tanken bakom vad dämpning av högtalarkabinettet kan orsaka - enligt vissa konstruktörer. Kanske en anledning varför vissa horn-konstruktioner låter så dynamiskt även om de fallerar på andra punkter?
Det finns även konstruktörer som säger att dämpning är problematiskt eftersom man korrigerar ( i det här fallet ) dämpar det som redan hänt, i tid. Blymattor dämpar inte i förväg ( om vi talar om musikens transienter )
Jag vet inte om denna teori stämmer
Jag är väldigt kluven till dämpning. Det låter nästan alltid bättre, jämnare osv, men ofta också lite dött och tamt. Och tanken att dämpning tar hand om det som redan har hänt (i jämförelse med det som är på väg att hända) är spännande. Men är tanken rätt?
/ B
Perfector skrev:Man kan döddämpa lådan så det inte uppstår akustiska studsar med hjälp av äggkartonger i flak som läggs topp mot topp i hela lådan, varefter man skär ut det som behövs för att elementen ska få plats.
Kartongerna dämpar bara reflexer, inte lådans naturliga resonans vilket har fungerat utmärkt i alla år jag gjort det.
Bill50x skrev:Perfector skrev:Man kan döddämpa lådan så det inte uppstår akustiska studsar med hjälp av äggkartonger i flak som läggs topp mot topp i hela lådan, varefter man skär ut det som behövs för att elementen ska få plats.
Kartongerna dämpar bara reflexer, inte lådans naturliga resonans vilket har fungerat utmärkt i alla år jag gjort det.
Låter som en intressant lösning. Kan du utveckla den?
/ B
joakimfors skrev:Staplade äggkartonger har nog inget gemensamt med akustikbehandlingen i en anekoisk kammare.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Det finns några få högtalarkonstruktörer som menar att dämpning suger energi, energi som borde användas för att få ett dynamiskt ljud. Alltså en lätt låda med intern stagning.
Jämför känslan i en 500 kg bil med 100 hk motor och en 1000 kg bil med 200 hk. Samma effekt/viktförhållande men känns helt olika. Och vilken är kvickast att komma iväg vid grönljus?
/ B
Bill50x skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Visst, men ju fler blymattor du dämpar med ju långsammare blir bilen. Det räcker inte ens med att öka på motorstyrkan (för att behålla vikt/hk-förhållandet) för du har ju tröghetsmomentet som spelar in.
Jag säger inte att jämförelsen mellan bil och högtalare är adekvat, bara att det är lättare att förstå tanken bakom vad dämpning av högtalarkabinettet kan orsaka - enligt vissa konstruktörer. Kanske en anledning varför vissa horn-konstruktioner låter så dynamiskt även om de fallerar på andra punkter?
Det finns även konstruktörer som säger att dämpning är problematiskt eftersom man korrigerar ( i det här fallet ) dämpar det som redan hänt, i tid. Blymattor dämpar inte i förväg ( om vi talar om musikens transienter )
Jag vet inte om denna teori stämmer
Jag är väldigt kluven till dämpning. Det låter nästan alltid bättre, jämnare osv, men ofta också lite dött och tamt. Och tanken att dämpning tar hand om det som redan har hänt (i jämförelse med det som är på väg att hända) är spännande. Men är tanken rätt?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Det finns några få högtalarkonstruktörer som menar att dämpning suger energi, energi som borde användas för att få ett dynamiskt ljud. Alltså en lätt låda med intern stagning.
Jämför känslan i en 500 kg bil med 100 hk motor och en 1000 kg bil med 200 hk. Samma effekt/viktförhållande men känns helt olika. Och vilken är kvickast att komma iväg vid grönljus?
/ B
En fullständigt absurd analogi - avstrålningen skall komma från elementen och i förekommande fall porten - inte från lådan.
petersteindl skrev:joakimfors skrev:Staplade äggkartonger har nog inget gemensamt med akustikbehandlingen i en anekoisk kammare.
Jamen Perfector älskar att äta ägg. Vad skall han göra med alla kartonger?
gopnik skrev:Det gör man med skum eller glasull. Inte äggkartonger. Bara för att någonting till formen ser ut som väggarna i en ekofri kammare betyder det inte att det har samma funktion.
Perfector skrev:Det fungerar lika dant.
Perfector skrev:Jag har även gjort försök med profilskum efter alla väggar i lådan, men det blir inte lika ekodött som kartongerna.
gopnik skrev:Perfector skrev:Det fungerar lika dant.
Nej, verkligen inte.Perfector skrev:Jag har även gjort försök med profilskum efter alla väggar i lådan, men det blir inte lika ekodött som kartongerna.
Det kan jag tänka mig. Naturligtvis ska fyllnadsgraden vara densamma, det vill säga det räcker inte att täcka väggarna med en tunn skiva skum utan hela lådan ska vara skumfylld. Då får man inte bara en mycket effektivare dämpning även av reflexer i elementets närområde utan dessutom temperaturbalansering och Q-minskning som får lådan att verka rätt mycket större än den är.
Tråden Allram moffar är bra läsning men jag orkar inte leta upp den. Han testar dock inte äggkartonger. Han testar heller inte lecakulor, spiralmakaroner, Ahlgrens bilar eller Oboypulver. Däremot dämpmaterial som man har anledning att tro skull kunna göra jobbet bra.
Alltså, fanns det absolut inga alternativ i hela världen skulle jag också använda pappfackverk för att bryta upp lådvolymen. Det är dock definitivt äggkartongerna som är nödlösningen och inte de traditionella dämpmaterialen. Viss Falkenbergsteaterfaktor har det också.
gopnik skrev:Snömos, är mitt snällaste omdömme.
Morello skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tycker stagning är ett bättre sätt att styra resonanser än att lägga på blymattor. Mattorna åker ändå med lådväggen när den rör sig. Dubbelväggar med dämpskikt imellan kan vara effektivt men kräver en del jobb.
Det finns några få högtalarkonstruktörer som menar att dämpning suger energi, energi som borde användas för att få ett dynamiskt ljud. Alltså en lätt låda med intern stagning.
Jämför känslan i en 500 kg bil med 100 hk motor och en 1000 kg bil med 200 hk. Samma effekt/viktförhållande men känns helt olika. Och vilken är kvickast att komma iväg vid grönljus?
/ B
En fullständigt absurd analogi - avstrålningen skall komma från elementen och i förekommande fall porten - inte från lådan.
Platis skrev:Hur står sej trä(stavlimmat) mot tex spånskiva och mdf relativt tjockleken?
Funderar på ett par högtalare med sidorna av stavlimmat furu 25mm och resten 19mm mdf!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster