Akustik"kassetter"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Akustik"kassetter"

Inläggav ante_77 » 2018-05-24 08:35

På jobbet har vi en del akustikkassetter som för mig verkar vara omåttligt galet bygda.
Det är perforerad plåt med hål på ca Ø5mm och en skiva med typ Rockwool bakom, gissningsvis 40-50mm tjock.
Så långt verkar den vara någorlunda genomtänkt...men....
Denna Rockwool är antingen inplastad eller så har man klätt den med alufolie.
Uppfyller den någon som helst funktion då den knappast släpper igenom någon luft?

Jag kan tänka mig att man kapslar in rockwoolen p.g.a att man vill slippa en massa damm, men då är väl funktionen helt borta?

Är jag ute och snurrar?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Akustik"kassetter"

Inläggav DQ-20 » 2018-05-24 13:34

ante_77 skrev:På jobbet har vi en del akustikkassetter som för mig verkar vara omåttligt galet bygda.
Det är perforerad plåt med hål på ca Ø5mm och en skiva med typ Rockwool bakom, gissningsvis 40-50mm tjock.
Så långt verkar den vara någorlunda genomtänkt...men....
Denna Rockwool är antingen inplastad eller så har man klätt den med alufolie.
Uppfyller den någon som helst funktion då den knappast släpper igenom någon luft?

Jag kan tänka mig att man kapslar in rockwoolen p.g.a att man vill slippa en massa damm, men då är väl funktionen helt borta?

Är jag ute och snurrar?


Man tar inte helt bort effekten eftersom luften kan "putta" på det tunna membranet så att ljudvågen fortplantar sig. Tänk dig själv att du använder en mylarfilm som vägg - det kommer att låta rakt igenom (halvdan analogi). Filmen används för att skydda mot smuts och fukt och då tar man gärna lite sämre dämpning.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Akustik"kassetter"

Inläggav Nattlorden » 2018-05-24 13:56

Filmen brukar väl även ha en påverkan på vilket frekvensområde som den är som mest effektiv vid?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Akustik"kassetter"

Inläggav ante_77 » 2018-05-24 14:37

DQ-20 skrev:
ante_77 skrev:På jobbet har vi en del akustikkassetter som för mig verkar vara omåttligt galet bygda.
Det är perforerad plåt med hål på ca Ø5mm och en skiva med typ Rockwool bakom, gissningsvis 40-50mm tjock.
Så långt verkar den vara någorlunda genomtänkt...men....
Denna Rockwool är antingen inplastad eller så har man klätt den med alufolie.
Uppfyller den någon som helst funktion då den knappast släpper igenom någon luft?

Jag kan tänka mig att man kapslar in rockwoolen p.g.a att man vill slippa en massa damm, men då är väl funktionen helt borta?

Är jag ute och snurrar?


Man tar inte helt bort effekten eftersom luften kan "putta" på det tunna membranet så att ljudvågen fortplantar sig. Tänk dig själv att du använder en mylarfilm som vägg - det kommer att låta rakt igenom (halvdan analogi). Filmen används för att skydda mot smuts och fukt och då tar man gärna lite sämre dämpning.

/DQ-20


Ja, någon form av effekt har den säkert fortfarande, men jag gissar att effekten avtar avsevärt när isoleringen är inkapslad och jag tror inte att det är så direkt genomtänkt.
Är de någon på forumet som har plastat in sina absorbenter?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Akustik"kassetter"

Inläggav DQ-20 » 2018-05-26 14:09

ante_77 skrev:Ja, någon form av effekt har den säkert fortfarande, men jag gissar att effekten avtar avsevärt när isoleringen är inkapslad och jag tror inte att det är så direkt genomtänkt.


Det är genomtänkt + att man inte har så mycket val om det är skitiga/fuktiga miljöer. Effekten påverkas mindre än du tror vid lite lägre frekvenser - borde finnas mätningar att tillgå på nätet på liknande produkter. Inget för placering i och nära högtalare dock - då vill man ha absorption hela vägen upp så att säga + att det är annan akustisk impedans som gäller. I industrilokaler är det planvåg och efterklang som gäller och då kan man kompensera med större ytor.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Akustik"kassetter"

Inläggav Nattlorden » 2018-05-26 14:12

DQ-20 skrev:
ante_77 skrev:Ja, någon form av effekt har den säkert fortfarande, men jag gissar att effekten avtar avsevärt när isoleringen är inkapslad och jag tror inte att det är så direkt genomtänkt.


Det är genomtänkt + att man inte har så mycket val om det är skitiga/fuktiga miljöer. Effekten påverkas mindre än du tror vid lite lägre frekvenser - borde finnas mätningar att tillgå på nätet på liknande produkter. Inget för placering i och nära högtalare dock - då vill man ha absorption hela vägen upp så att säga.

/DQ-20


inte nödvändigtvis - det är lätt att överdämpa högre upp, så produkter med lägre betoning har sin plats.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Akustik"kassetter"

Inläggav DQ-20 » 2018-05-26 23:02

Nattlorden skrev:inte nödvändigtvis - det är lätt att överdämpa högre upp, så produkter med lägre betoning har sin plats.


Erevälvisstde!

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster