Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2018-05-24 23:05

Får man koppla ihop minuspolerna på två högtalarutgångar på Denon AVR-2105 om man skulle vilja prova att köra en centerhögtalare med skillnadssignalen mellan de båda plussen?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-05-25 21:43

"minuspolerna" är redan ihopkopplade internt, testa med en multimeter :)

Om du driver slutstegen med ngn form av signal går det, men i och med det är en bryggkoppling du har gjort ser varje steg bara halva högtalarimpedansen och det kan överbelasta densamma. En centerhögtalare är dock normalt inte så hög effekt på så det kan fungera fint ändå.

Men men...

Nu tror jag iofs 2105 är skyddad mot överbelastning, nicht war?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav UrSv » 2018-05-25 22:27

Nja, nån bryggkoppling blir det väl inte då man driver båda kanalerna i fas utan det är skillnadssignal precis som frågeställaren säger.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2018-05-25 23:15

Nu råkar det nog vara en summering av kanalerna jag egentligen ha, tvärt emot vad jag skrev.
Hur kopplar man då? Båda ugångarna i serie över högtalaren s.a.s?
Vanskligt?

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2018-05-26 11:09

Det är A2 eller iP jag har att testa som centerhögtalare.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-05-27 21:26

UrSv skrev:Nja, nån bryggkoppling blir det väl inte då man driver båda kanalerna i fas utan det är skillnadssignal precis som frågeställaren säger.


Visst tusan är det en bryggkoppling. Bryggkoppling = lasten flyter mellan utgången på två separata förstärkare.

Men vilken amplitud du får över elementet beror på differensen mellan de två ingångssignalerna.

Ronnie, vilka kanaler skall summeras? och hur många centerhögtalare pratar du om?

Enklast görs detta dock på lågnivå, det vill säga med elektronk (OP förstärkare)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav UrSv » 2018-05-27 21:54

Den allmänt vedertagna definitionen på bryggkoppling är väl att två kanaler drivs av samma signal men där den ena fasvänts? På det sättet når man dubbel spänningssving och i teori fyrdubblad effekt och kan se det som om lasten känns halverad. I detta fall drivs kanalerna av olika signal och dessutom i fas . Det är ingen bryggkoppling på något sätt. Som jag ser det.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav Ronnie » 2018-05-27 23:34

Jag tänkte passa på att testa att koppla in en A2 som ensam center för något som annars är 2-kanalsstereo när jag nu råkar ha ett par till låns.
Kanske löser jag det hela med att få till rummet optimalt, men jag tycker just nu att ljudet på en del inspelningar liksom är för fokuserat utåt kanterna, eller utdraget ditåt. Att hålla händerna för öronen (några centimeter ifrån dem) gör att allt samlas mer mot mitten och öronen kan slappna av.

Ska bråka med mina receivers och undersöka om de vill släppa ifrån sig centerljud i något multikanalläge. Kanske DTS Matrix ES 6.1? Både min Denon AVR-2105 och Yamaha XV2600 har det.

Måste nog även prova på något sånt här så småningom:
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav Perfector » 2018-05-28 01:14

Ronnie skrev:Jag tänkte passa på att testa att koppla in en A2 som ensam center för något som annars är 2-kanalsstereo när jag nu råkar ha ett par till låns.
Kanske löser jag det hela med att få till rummet optimalt, men jag tycker just nu att ljudet på en del inspelningar liksom är för fokuserat utåt kanterna, eller utdraget ditåt. Att hålla händerna för öronen (några centimeter ifrån dem) gör att allt samlas mer mot mitten och öronen kan slappna av.

Ska bråka med mina receivers och undersöka om de vill släppa ifrån sig centerljud i något multikanalläge. Kanske DTS Matrix ES 6.1? Både min Denon AVR-2105 och Yamaha XV2600 har det.

Måste nog även prova på något sånt här så småningom:
[ Bild ]

De där ser ju ut som det här, fast detta är ju gammalt och mycket primitivt jämfört med moderna elektroniska kopplingar.
Men funkar det gör det.
Bilagor
034.png
034.png (195.58 KiB) Visad 1114 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-05-28 11:25

UrSv skrev:Den allmänt vedertagna definitionen på bryggkoppling är väl att två kanaler drivs av samma signal men där den ena fasvänts? På det sättet når man dubbel spänningssving och i teori fyrdubblad effekt och kan se det som om lasten känns halverad. I detta fall drivs kanalerna av olika signal och dessutom i fas . Det är ingen bryggkoppling på något sätt. Som jag ser det.


Vad kallar vi det då? Vi kan diskutera defintionen till leda iofs. Men bara av nyfikenhet, inget kritiskt menat alltså.


För mig är en bryggkoppling när man driver med två utgångar, lasten flyter mellan dessa.
Det går att driva med helt i fas till helt ur fas, och det går att driva med olika signaler (frånsett fasen då)
Det är vanligt inom kraftelektroniken tex att man driver de två utgångarna lite ur fas, men inte helt i helbryggekopplingar. Och så drivs transistorerna helt bottnade såklart.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Koppla ihop -&- på Denon AVR-2105?

Inläggav UrSv » 2018-05-28 14:04

Ingen aning om vad det skulle kunna heta faktiskt men bryggkoppling ser jag det dock inte som.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster