Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-05 19:30

EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Ang baffelsteget och vilken kompensering som behövs bör det ju utredas med mätmikrofon, men du kanske mäter också?

Problemet är att det inte går att mäta innan man byggt så jag hoppas simulering och goda råd från andra med mer erfarenhet kan lägga en bra grund för själva bygget. När det finns något byggt kan jag mäta och finjustera men om jag landat helt fel så lär det krävas mer än finjustering och i värsta fall är det bara att börja om (inte helt ovanligt när man inte håller sig till beprövade koncept utan tvångsmässigt måste prova något nytt). Då är det givetvis lättare att arbeta med en DSP och mjukvara i stället (för att behöva löda om 20 st motstånd varje gång jag vill byta delningsfrekvens). ;)


Hmm... Eftersom det är ren fysik som avgör var baffel-dippen infaller så kan man kanske utan att behöva mäta med mikrofon få reda på rätt exakt vid vilken frekvens dippen ( eller peaken ) infaller. Både Basta! och micka.de skickar ut rätt exakta svar- om man knappat in rätt värden.
Mäta med tumstock lådans alla diametrar och elementets radie och centrum slipper man förstås inte undan :)
Enkla mätningar med min iPhone 6 och pink noice visar att det stämmer rätt bra.

Sedan är det ju dethär med hur mycket kompensation som behövs. Och hur långt från bakväggen står högtalarna ? Tja, låter en cello från skivan som den låter på riktigt ? Låter den tunn eller för resonant ? Öronen fungerar mycket bra tycker jag :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-05 19:50

EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Ang baffelsteget och vilken kompensering som behövs bör det ju utredas med mätmikrofon, men du kanske mäter också?

Problemet är att det inte går att mäta innan man byggt så jag hoppas simulering och goda råd från andra med mer erfarenhet kan lägga en bra grund för själva bygget. När det finns något byggt kan jag mäta och finjustera men om jag landat helt fel så lär det krävas mer än finjustering och i värsta fall är det bara att börja om (inte helt ovanligt när man inte håller sig till beprövade koncept utan tvångsmässigt måste prova något nytt). Då är det givetvis lättare att arbeta med en DSP och mjukvara i stället (för att behöva löda om 20 st motstånd varje gång jag vill byta delningsfrekvens). ;)

Rätt frekvens att dela kan kanske vara där det känns som den bästa kompromissen. Att gå från ett stort till ett litet element innebär alltid kompromisser i själva övergången mellan elementen. Att dela en 8:a till en 3:a vid 1000 Hz eller vid 300 Hz låter troligen helt olika även om frekvenskurvan ser likadan ut efter kompensation i dspn.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-05 20:44

Tangband skrev:Hur är det med vägghängda högtalare, likt de du har? Fördelen är kanske att det inte behövs kompensation ?

Tangband du jonasp med flera har helt rätt. Att jag sedan bygger ett par vägghängda högtalare gör att det blir något av ett specialfall. Jag tvingas till många kompromisser men vill ändå se vart det leder. Inte för att det kommer låta bäst utan snarare för att jag lär mig så mycket på vägen. Att välja baffelbredd och delningsfrekvens baserat på baffelstepsfrekvens i kombination med aktiv delning är ett experiment med förhoppning att det skall vara förhållandevis enkelt att kompensera för baffelsteget. Det enda som oroar mig lite är fas- och tidsfel men får jag till det andra så borde det också gå att lösa. Målet i det här fallet är inte optimalt ljud utan vägghängda högtalare som både jag och min fru kan stå ut med. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-11-12 04:18

Uppdate- sedan jag börjat mäta med tonsvep så blev teori och praktik lite olika. Det slutade med udda ordningen filter i basområdet för att baslooben ska riktas framåt, Samt en baffelstegskompensation ett 50-tal Hz lägre än teorin.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Morello » 2018-11-12 11:42

Udda ordningstal medför att grenarna summerar 90 grader ur fas, dvs looben pekar inte framåt, men å andra sidan blir den totala utstrålningen runt delningen konsekvent - energikurvan blir snygg. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav rajapruk » 2018-11-12 11:59

Finns det någon webbsida som visualiserar hur looberna i delningområdet blir teoretiskt med olika skolboksdelningar?
Jag har 48dB/oktav Linkwitz-Riley nu vid 650Hz, och skulle vilja jämföra det visuellt mot 36dB/oktav.
Jag har 35cm CC för elementen vertikalt.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Morello » 2018-11-12 12:06

Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-11-12 12:45

Morello skrev:Udda ordningstal medför att grenarna summerar 90 grader ur fas, dvs looben pekar inte framåt, men å andra sidan blir den totala utstrålningen runt delningen konsekvent - energikurvan blir snygg. :)

Aha :)

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav rajapruk » 2018-11-12 17:45

Morello skrev:http://www.tolvan.com/index.php?page=/xdir/xdir.php


Grymt, tack!

För övrigt anser jag att Svante bör komma tillbaka.
(lägg in dettta i era signaturer!)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 19:06

Tangband skrev:
EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Ang baffelsteget och vilken kompensering som behövs bör det ju utredas med mätmikrofon, men du kanske mäter också?

Problemet är att det inte går att mäta innan man byggt så jag hoppas simulering och goda råd från andra med mer erfarenhet kan lägga en bra grund för själva bygget. När det finns något byggt kan jag mäta och finjustera men om jag landat helt fel så lär det krävas mer än finjustering och i värsta fall är det bara att börja om (inte helt ovanligt när man inte håller sig till beprövade koncept utan tvångsmässigt måste prova något nytt). Då är det givetvis lättare att arbeta med en DSP och mjukvara i stället (för att behöva löda om 20 st motstånd varje gång jag vill byta delningsfrekvens). ;)


Hmm... Eftersom det är ren fysik som avgör var baffel-dippen infaller så kan man kanske utan att behöva mäta med mikrofon få reda på rätt exakt vid vilken frekvens dippen ( eller peaken ) infaller. Både Basta! och micka.de skickar ut rätt exakta svar- om man knappat in rätt värden.
Mäta med tumstock lådans alla diametrar och elementets radie och centrum slipper man förstås inte undan :)
Enkla mätningar med min iPhone 6 och pink noice visar att det stämmer rätt bra.

Sedan är det ju dethär med hur mycket kompensation som behövs. Och hur långt från bakväggen står högtalarna ? Tja, låter en cello från skivan som den låter på riktigt ? Låter den tunn eller för resonant ? Öronen fungerar mycket bra tycker jag :)



Vad avser du med "baffel-dipp"?

För mig är detta en dipp:
Bild Den lilla smala dippen till höger ser ut som en dipp, vill jag påstå.

Eller menar du istället egentligen en "shelfingfunktion" liknande?:
Bild
Det är vad jag tror att du menade, men jag kan ju inte veta säkert, därför undrar jag.
//Johan Lindroos

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-11-13 07:43

Jo jag menar shelving funktion då jag nämnde baffelstegs-dipp. :) Ursäkta otydligheten

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster