Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-04 08:52

Baffelstegskorrigering för passiv delning verkar handla om att hitta baffelstegsfrekvensen och sedan dämpa över den med typ 6 dB (även om det kanske är vanligare med 3-4 dB i verkliga världen). Nu har jag två frågor:

Om du råkar ha aktivt filter med delningsfrekvens = baffelstegsfrekvensen är det då bara att sänka nivån på det över baffelstegsfrekvensen med 4-6 dB. Vore det att likna vid en passiv baffelstegskorrigering?

Vad är det som räknas som baffelstegsfrekvensen, är det där förstärkningen börjar, i mitten, vid 3 dB eller där förstärkningen avtar som räknas som själva baffelstegsfrekvensen (det verkar ofta vara 3 dB som det refereras till)?

Anledningen att jag frågar är koncept som WAW (Woofer Assisted Wideband, the technology formerly known as FAST) där jag sett att de lagt delningsfrekvensen lika med baffelstegsfrekvensen för att sedan använda nivåerna mellan woofer- och bredbands-elementet för enkel baffelstegskorrigering. Någon som har erfarenhet av något liknande?

Tacksam för svar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 09:03

Väldigt intressant ämne, kul du startade en tråd om detta. :)

Jag kör med trevägs dsp filter och har laborerat mycket med baffelstegs kompensation för det gör väldigt stor skillnad.
Jag använder detta gratisprogram : http://www.micka.de/en/bafflestep.php
Senast redigerad av Tangband 2018-06-04 09:17, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 09:13

då du mätt allting och knappat in i kalkylatorn så kan du laborera med storleken på baffelstegs-kompensationen. Som du skriver så är det sällan det blir 6 db i ett normalt rum. Hos mig är det + 3.1 db från 510 hz med mina jbl 530.
En annan sak du bör prova är olika q-värden på kompensationskurvan. Jag kör q =5 vilket innebär att kompensationen är rätt tvär.

Om du kör mellanbasen som du vill korrigera utan undre subbas vid tex 80 hz så fungerar denna metod bra.
Kör du däremot med en delningsfrekvens vid 80 hz så blir fasen fel om du höjt med baffelstegskompensationen. Med dsp:n
Kan du lätt sänka nivån igen vid säg 90 hz så att kurvan är på 0 db vid delningen. Då blir det mindre fasfel vid delningen.
Detta kan lätt höras.
( Har du istället sänkt med baffelstegskompensstion så blir fasen fel vid delning till diskanten )
Senast redigerad av Tangband 2018-06-04 09:26, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 09:21

En smart konstruktion med tex en 8:a, en 3:a och en 1-tums diskant lägger 3:ans baffelbredd på lådan så att det elementet slipper baffelstegskompensation. Delas det vid 600 hz så bör lådan vara kring ( skjuter från höften nu ) någonstans kring 20 cm bred.
Allt kan knappas in i programmet med stor exakthet eftersom det är fysik det handlar om. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 09:31

Många 2.5 vägs högtalare använder baselementet som baffelstegs kompensator. Ett exempel är monitor audio rx6 som delar det undre elementet vid kring 700 hz med en enkel seriespole 6 db .

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 13:53

...kan tillägga att det är förvånansvärt många köpe-högtalare som man lyssnar på i butik där man inte verkar brytt sig speciellt om baffelsteget. Även många dyra högtalare verkar förlita sig på att ägarens rum ska tillföra tillräckligt med extra nivå i basområdet. Då låter det ofta tunt och inte speciellt verklighetstroget.
Min erfarenhet är att olika justeringar, ibland mindre än 1 db kan göra väldigt stor skillnad i hur man uppfattar ljudet.
Senast redigerad av Tangband 2018-06-04 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-04 14:01

Jag kanske kan använda ett exempel för att illustrera vad jag är ute efter. En WAW är i princip en tvåvägshögtalare som delas riktigt lågt. Så i stället för en woofer + tweeter så har vi en sub/woofer + bredbandare. Delningsfrekvensen brukar ligga någonstans mellan 120 och 400 Hz och eftersom den är låg är det inte ovanligt med aktiv delning. Låt säga att vi använder en woofer som når upp mot 1000Hz och en bredbandare som når ned till 100Hz, då har vi ett ganska stort område mellan 100 och 1000 Hz där vi kan lägga delningsfrekvensen. Det jag funderar på är om det är värt att välja en delningsfrekvens, låt säga 320 Hz och sedan räkna ut baffelns bredd utifrån delningsfrekvensen för att sedan använda den aktiva delningen och olika nivåer för LF och HF för att baffelstegskorrigera. Verkar det vettigt?

Ps. Tack Tangband för all din feedback. Det summerar ungefär vad jag läst mig till såhär långt. Jag gillar principen med två woofers där en delats för att kompensera för baffelsteget. Det fungerar bra om man har plats för två element och gärna i kombination med en baffelbredd anpassad efter elementen över. Det jag skissar på ser tyvärr inte ut så...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 14:57

EmuMannen skrev:Jag kanske kan använda ett exempel för att illustrera vad jag är ute efter. En WAW är i princip en tvåvägshögtalare som delas riktigt lågt. Så i stället för en woofer + tweeter så har vi en sub/woofer + bredbandare. Delningsfrekvensen brukar ligga någonstans mellan 120 och 400 Hz och eftersom den är låg är det inte ovanligt med aktiv delning. Låt säga att vi använder en woofer som når upp mot 1000Hz och en bredbandare som når ned till 100Hz, då har vi ett ganska stort område mellan 100 och 1000 Hz där vi kan lägga delningsfrekvensen. Det jag funderar på är om det är värt att välja en delningsfrekvens, låt säga 320 Hz och sedan räkna ut baffelns bredd utifrån delningsfrekvensen för att sedan använda den aktiva delningen och olika nivåer för LF och HF för att baffelstegskorrigera. Verkar det vettigt?

Ps. Tack Tangband för all din feedback. Det summerar ungefär vad jag läst mig till såhär långt. Jag gillar principen med två woofers där en delats för att kompensera för baffelsteget. Det fungerar bra om man har plats för två element och gärna i kombination med en baffelbredd anpassad efter elementen över. Det jag skissar på ser tyvärr inte ut så...


Jag skulle nog göra baffeln så pass bred att jag inte behöver kompensera i bredbandselementets område. Men det är ju en avvägning- högtalaren blir ju väldigt bred under de premisserna ( se GRIMMs högtalare tillexempel ) om man ska dela nere vid 300 Hz utan kompensation för bredbandaren.
Jag skulle tro att det låter bättre om baffelstegs kompensationen inte behövs i bredbandsområdet, oavsett vilken delningsfrekvens du väljer. Delar du högt vid tex 800 Hz blir det ju möjligt med en smalare högtalare med högre WAF :D

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-04 16:53

Tangband skrev:Jag skulle nog göra baffeln så pass bred att jag inte behöver kompensera i bredbandselementets område.

Och det är just den bredden jag söker. Jag hittade en hel del information på den här sidan. Så ökningen börjar vid frekvensen där våglängden är en åttondel av baffelns smalaste dimension (jag inser att det är något av en approximation).

Våglängden i inch är då 13560/f där f är frekvensen i Hz. Frekvensen där baffelsteget börjar är då = (1/8) x (13560/b) där b är baffelns smalaste dimension i inch. Om vi löser detta för b så borde det bli b = 1695/f. Så om jag tar 320 Hz som exempel: b = 1695/320 -> 5.3 inch -> 13.56 cm.

Max amplitud uppnås för den våglängd som är två gånger baffelns smalaste dimension. Frekvensen där baffelsteget slutar är då = 2(13560/b). Om vi löser detta för b så borde det bli b = 27120/f. Så om jag fortsätter med 320 Hz som exempel: b = 27120/320 -> 84.75 inch -> 215.26 cm.

f3 verkar vara empiriskt fastställd till 4560/b så om f3 = 320 Hz så är b = 4560/320 -> 14.25 inch -> 36.20 cm.

Så om jag räknat rätt på detta ganska bakvända vis så startar baffelsteget vid 320 Hz om baffeln är 13.5 cm bred, det slutar vid 320 Hz om baffeln är 215 cm bred och f3 är 320 Hz om baffeln är 36 cm bred. Så frågan är om jag skall välja en 36 cm bred baffel om jag vill dela vid 320 Hz och använda det aktiva filtret för att baffelstegskorrigera genom att ändra nivåerna mellan woofer och bredbandare? Ett ganska långt resonemang för att komma fram till den slutsatsen (om den är rätt) men kanske kan det hjälpa någon...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav darkg » 2018-06-04 18:06

I stora delar av landet är det alldeles för varmt för att tänka.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-04 18:07

Jag tänker bygga detta bara för att testa. Baffeln kommer bli runt 36 cm bred och jag delar vid 320 Hz. Jag har ett aktivt filter (tyvärr ingen miniDSP) som jag kan konfigurera som ett andra ordningens eller ett fjärde ordningens Linkwitz-Riley. Om jag simulerar det hela i Basta! så ser det mindre dramatiskt ut med ett andra ordningens filter (om jag reverserar polariteten på bredbandaren). Samtidigt är jag sugen att dela med ett fjärde ordningens bara för att det går. Så frågan är vad skulle ni göra? Dela med 2:a eller 4:e ordningens filter? För och nackdelar?

Ps. Ganska lätt att räkna ut baffelns bredd om det är f3 som gäller, några exempel; 120 Hz -> 96.5 cm, 320 Hz -> 36 cm, 500 Hz -> 23 cm, 800 Hz -> 14.5 cm ...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-06-04 18:27, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav NADifierad » 2018-06-04 18:11

Det beror lite på de ingående elementens energikurva. Tex använder jag fjärde ordningens LP filter till mina 0,5basar, som delas för baffelstegskompensation.
Detta pga att det inte räcker med flackare filter i mitt fall. Mina midbasar är bredbandselement.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-04 18:34

NADifierad skrev:Tex använder jag fjärde ordningens LP filter till mina 0,5basar, som delas för baffelstegskompensation.

Intressant NADifierad. Nu inser jag att Basta! bara kan ge en indikation och allt ser riktigt bra ut innan jag slår på baffelsimulering och rumsstöd. Då blir det betydligt stökigare. Du upplever ingen dipp vid delningsfrekvensen?
Senast redigerad av EmuMannen 2018-06-04 18:54, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav NADifierad » 2018-06-04 18:37

Jag fick lägga en del tid på att fintrimma gångtider och fas på de ingående elementen.
Prova att fasvända för att ha något att jämföra med.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-04 19:04

NADifierad skrev:Prova att fasvända för att ha något att jämföra med.

Jag får nog gå lite på känn och korrigera efter hand som jag bygger. Jag kan inte riktigt lita på Basta! eftersom jag inte kommer tillbaka till samma kurvor om jag hoppar runt lite mellan andra och fjärde ordningens filter. Det är inte 100% reproducerbart men om jag sätter upp två element och summerar kurvorna för att sen lägga ut markören vid exempelvis en dipp i den summerade kurvan. Om jag sedan byter mellan 2:a och 4:e ordningen filter och polvänder det ena elementet fram och tillbaka så kommer inte den summerade kurvan tillbaka dit jag lämnade markören när jag går tillbaka till den ursprungliga konfigurationen. Det kan lätt skilja 3 dB i amplitud och 40 Hz i frekvens. Jag har tyvärr inte hittat något mönster men det gör att jag tyvärr inte kan få reproducerbara simuleringar. Någon som upplevt något liknande?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 19:43

NADifierad skrev:Jag fick lägga en del tid på att fintrimma gångtider och fas på de ingående elementen.
Prova att fasvända för att ha något att jämföra med.

Teori och verklighet tar ofta tid att få att gå ihop. Man får prova och tillslut lyssna tills det låter bra :)
Det är bra att räkna på baffelsteget eftersom det är ett väldigt vanligt fel i många konstruktioner där man verkar ha struntat i det helt.
Senast redigerad av Tangband 2018-06-04 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Morello » 2018-06-04 21:07

NADifierad skrev:Det beror lite på de ingående elementens energikurva. Tex använder jag fjärde ordningens LP filter till mina 0,5basar, som delas för baffelstegskompensation.
Detta pga att det inte räcker med flackare filter i mitt fall. Mina midbasar är bredbandselement.


Det torde medföra en mycket skev huvudloob - eller hur kom du runt det?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav NADifierad » 2018-06-04 21:17

Morello skrev:
NADifierad skrev:Det beror lite på de ingående elementens energikurva. Tex använder jag fjärde ordningens LP filter till mina 0,5basar, som delas för baffelstegskompensation.
Detta pga att det inte räcker med flackare filter i mitt fall. Mina midbasar är bredbandselement.


Det torde medföra en mycket skev huvudloob - eller hur kom du runt det?

Jag lyssnar med huvudet lite lätt på sned 8) .
Näh. Jag provade som sagt med olika filterflanker och var noga med att ha tidskorrigera mot övriga element. Det föll till sist på plats med fasvändning av 0,5 basarna. Verifierat av mätningar, som det är för sent att gräva fram just nu :) .
Senast redigerad av NADifierad 2018-06-04 21:21, redigerad totalt 2 gånger.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-04 21:19

EmuMannen skrev:
NADifierad skrev:Prova att fasvända för att ha något att jämföra med.

Jag får nog gå lite på känn och korrigera efter hand som jag bygger. Jag kan inte riktigt lita på Basta! eftersom jag inte kommer tillbaka till samma kurvor om jag hoppar runt lite mellan andra och fjärde ordningens filter. Det är inte 100% reproducerbart men om jag sätter upp två element och summerar kurvorna för att sen lägga ut markören vid exempelvis en dipp i den summerade kurvan. Om jag sedan byter mellan 2:a och 4:e ordningen filter och polvänder det ena elementet fram och tillbaka så kommer inte den summerade kurvan tillbaka dit jag lämnade markören när jag går tillbaka till den ursprungliga konfigurationen. Det kan lätt skilja 3 dB i amplitud och 40 Hz i frekvens. Jag har tyvärr inte hittat något mönster men det gör att jag tyvärr inte kan få reproducerbara simuleringar. Någon som upplevt något liknande?


Ja... Delning i basregistret utan hörbara fasfel är en djungel eftersom elementen inte beter sig som teorin alltid säger- pga rummet. Om en sluten låda enligt teorin faller med 12 db okt under lådans resonansfrekvens så är det inte alltid säkert att det stämmer vid just den frekvens man vill dela. Just nu kör jag delat elektriskt 12 db Butterworth med mina toppar, de ska enligt teorin falla 12 db akustiskt med stängda lådor vid 75 Hz = 24 db linkwitz Riley. Delar sedan mina subbasar uppåt med 24 db linkwitz elektriskt vid samma frekvens. Teorin säger att det bör bli bra. Integrationen är ok, men inte helt perfekt tycker jag.

Om man delar 12 db Butterworth åt båda hållen i en tvåvägare ( innebär polvändning i något av registerna ) tycker jag det låter bättre om de lägre frekvenserna spelar i fas och att man inverterar de högre registren.

Jag tycker att det ofta går att få ett rätt bra resultat nästan direkt med 4:e ordningens linkwitz filter vid delning mellan mellanregister och diskant. Det går säkert lika bra i många fall med 12 db men det kräver ju mer av elementen .
På ett vis tycker jag att 3:e ordningens filter i de övre registren har en naturlig kvalitet som märks vid lyssning på akustisk musik. Men det är säkert olika beroende på element.
GRIMM audio säger att deras tester visar att 24 db linkwitz mellan diskant och bas låter bäst, kanske marketing snack kanske....
Troelsgravesen föredrar i många fall 12 db filter ( beroende om det fungerar med elementen ) .
Senast redigerad av Tangband 2018-06-04 21:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav NADifierad » 2018-06-04 21:31

viewtopic.php?p=1988024#p1988024
Här är en länk till min medlemspresentation med mätning från senaste inställningsmaraton 8) .
Morello, hur blir loben sned? Vertikalt? Jag är väldigt ensidig i mina inställningar med fokus på sweetspot, då det bara är jag som använder anläggningen och alltid sittandes i just sweetspot :) .
Ska prova att mäta för att hitta eventuella loobingeffekter vid nästa mät-tillfälle.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Kraniet » 2018-06-04 22:06

Baffelsteget går ju att simulera med The Edge

http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php

Det visar även diffraktionseffekter. Här är ju exempelbilden från hemsidan
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-04 22:43

Kraniet skrev:Baffelsteget går ju att simulera med The Edge

Jag använder det inbyggda stödet i Basta! Nu när jag bättre förstår principerna bakom så inser jag att kurvan "Driver baffle step" stämmer bra med vad jag räknar ut. Så egentligen är det bara att knappa in baffeln med "Baffle designer" under fliken "Box" och sen välja till kurvan "Driver baffle step" under fliken "Curves". Om man sedan följer kurvan med markören upp till 3 dB så har man f3. Det går dessutom enkelt att fortsätta modellera tillsammans med delningsfrekvensen i samma diagram. Sen går det också att lägga till rumstödet under fliken "Room gain" och sen välja till kurvan "Room gain" under fliken "Curves" osv...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-05 10:15

Morello skrev:Det torde medföra en mycket skev huvudloob - eller hur kom du runt det?

Som vanligt räcker det med en kommentar för att jag skall se nya möjligheter som tar mina projekt i helt nya riktningar. När jag väl bestämt mig för baffel och delningsfrekvens så är tids- och fasfel ganska utslagsgivande mellan olika element så det är klart att jag börjar grubbla på om det går att korrigera på något sätt? Det är nu jag börjar ångra bittert att jag inte köpte en miniDSP HD i stället för att bygga separata kretsar (men det skulle ju bara bli ETT enkelt filter). Teorin bakom finns det gott om på nätet och som vanligt snubblar jag över Rod Elliotts sajt när jag letar efter mer information och kretsar. Är det någon som byggt Rods projekt 103? Jag ser oändliga möjligheter att komplettera mitt aktiva filter med både LT och något i stil med P103. Det börjar likna en riktig op-amp-fest och snart har jag ingen plats kvar i lådan...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-05 12:55

Kraniet skrev:Baffelsteget går ju att simulera med The Edge

http://www.tolvan.com/index.php?page=/edge/edge.php

Det visar även diffraktionseffekter. Här är ju exempelbilden från hemsidan
[ Bild ]


Likadant i micka.de , för de som kör IOS på telefon eller iPad .
http://www.micka.de/en/bafflestep.php

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-05 13:01

EmuMannen skrev:
Morello skrev:Det torde medföra en mycket skev huvudloob - eller hur kom du runt det?

Som vanligt räcker det med en kommentar för att jag skall se nya möjligheter som tar mina projekt i helt nya riktningar. När jag väl bestämt mig för baffel och delningsfrekvens så är tids- och fasfel ganska utslagsgivande mellan olika element så det är klart att jag börjar grubbla på om det går att korrigera på något sätt? Det är nu jag börjar ångra bittert att jag inte köpte en miniDSP HD i stället för att bygga separata kretsar (men det skulle ju bara bli ETT enkelt filter). Teorin bakom finns det gott om på nätet och som vanligt snubblar jag över Rod Elliotts sajt när jag letar efter mer information och kretsar. Är det någon som byggt Rods projekt 103? Jag ser oändliga möjligheter att komplettera mitt aktiva filter med både LT och något i stil med P103. Det börjar likna en riktig op-amp-fest och snart har jag ingen plats kvar i lådan...


Jag kan verkligen rekommendera Dbx driverack p2 med sina oerhört överskådliga menyer. Helt bugg och brusfritt i stort sett.
Jag hade ett tvåvägs aktivt dsp filter förut och ångrar inte en sekund att jag gick över till detta 3- vägs från Dbx.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-05 14:02

Tangband skrev:Jag kan verkligen rekommendera Dbx driverack p2 med sina oerhört överskådliga menyer. Helt bugg och brusfritt i stort sett. Jag hade ett tvåvägs aktivt dsp filter förut och ångrar inte en sekund att jag gick över till detta 3- vägs från Dbx.

Och jag önskar jag kunde släppa taget om 70-tals-teknik men jag tycks hålla krampaktigt fast vid det som en gammal snuttefilt...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Kraniet » 2018-06-05 14:46

finns ju fördelar med den passiva tekniken också. Det största är väl frånvaron av fördröjning av signalen. Å andra sidan kan det ju finnas problem med brus. Är ju inte lika flexibelt heller och processen med filterutvecklingen liknar ju den för passiva filter.

Ang baffelsteget och vilken kompensering som behövs bör det ju utredas med mätmikrofon, men du kanske mäter också?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav EmuMannen » 2018-06-05 15:02

Kraniet skrev:Ang baffelsteget och vilken kompensering som behövs bör det ju utredas med mätmikrofon, men du kanske mäter också?

Problemet är att det inte går att mäta innan man byggt så jag hoppas simulering och goda råd från andra med mer erfarenhet kan lägga en bra grund för själva bygget. När det finns något byggt kan jag mäta och finjustera men om jag landat helt fel så lär det krävas mer än finjustering och i värsta fall är det bara att börja om (inte helt ovanligt när man inte håller sig till beprövade koncept utan tvångsmässigt måste prova något nytt). Då är det givetvis lättare att arbeta med en DSP och mjukvara i stället (för att behöva löda om 20 st motstånd varje gång jag vill byta delningsfrekvens). ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav Tangband » 2018-06-05 19:20

Kraniet skrev:finns ju fördelar med den passiva tekniken också. Det största är väl frånvaron av fördröjning av signalen. Å andra sidan kan det ju finnas problem med brus. Är ju inte lika flexibelt heller och processen med filterutvecklingen liknar ju den för passiva filter.

Ang baffelsteget och vilken kompensering som behövs bör det ju utredas med mätmikrofon, men du kanske mäter också?


Hur är det med vägghängda högtalare, likt de du har? Fördelen är kanske att det inte behövs kompensation ?
Senast redigerad av Tangband 2018-06-05 19:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Baffelstegskorrigering och aktiv delning?

Inläggav jonasp » 2018-06-05 19:27

När man tittar på baffelsteget bör man också ta reflektion från väggen bakom högtalaren samt eventuellt golvreflexen i beaktande.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster