Hjälp med hörlursförstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-06 12:27

Hej det är jag igen. ;) Denna gång behöver jag hjälp med att tolka schemat till denna hörlursförstärkare. Jag tänkte bygga den samt komplettera den med crossfeed, något som jag kanske behöver ytterligare hjälp med. Men det första jag behöver hjälp med är att försöka förstå hur relästyrningen från hörlursjacket är tänkt att fungera. Dels har vi den ursprungliga varianten där jag knappt kan se vad som står i rutan "R L ring tip". Sen har Rod kompletterat med en "Alternative Relay Driver" utan att kommentera den vidare i text (eller med alla värden för komponenter för den delen). Först och främst så gissar jag att RL1 är för den ena kanalen (den vi ser i schemat) och att RL2 är för den andra kanalen, är det rätt tror ni? Sen har jag försökt tolka Rods Alternative Relay Driver (se bifogad bild) men är lite osäker på hur kopplingen till hörlursjackets jordkontakt är tänkt. Stämmer mitt schema tror ni eller är det något jag missförstått? Sen har jag gissat att dioderna skall vara 1N4148 samt transistorn BC549 men det framgår inte av schemat för Alternative Relay Driver...

P24Relays.jpeg
Rods Alternative Relay Driver
P24Relays.jpeg (513.7 KiB) Visad 1863 gånger


Schemat för hela Rods Project 24:
P24.jpeg
Project 24
P24.jpeg (72.55 KiB) Visad 1863 gånger


Schemat för Rods Alternative Relay Driver:
AlternativeRelayDriver.jpeg
Alternative Relay Driver
AlternativeRelayDriver.jpeg (18.43 KiB) Visad 1863 gånger


Ps. Ett annat alternativ kanske är att helt enkelt ersätta RL1 och RL2 med en strömbrytare. Finns det några nackdelar med det? Det vore också trevligt om det gick att slå av kraftmatningen till förstärkaren när man kopplar i och ur hörlursförstärkaren. Några förslag eller idéer? Eftersom den skall integreras i en förförstärkare så kommer det finnas andra kraftaggregat att föda eventuella reläer från. Jag har också funderat på om det skulle gå att dela en ringtrafo mellan förförstärkaren och hörlursförstärkaren men med ett separat kraftaggregat för var och en av dem. I så fall borde det väl gå att slå av kraftaggregatet för hörlursförstärkaren när den inte används. Men det kanske inte är lönt att ens tänka i de banorna...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-06 14:30

Vi kan nog glömma detta för ju mer jag funderar över att låta reläer växla mellan hörlursförstärkaren och slutsteget via hörlursjacket ju mer tveksam blir jag. Det känns överkomplicerat så jag använder nog en strömbrytare i stället. Inte för att växla mellan hörlursförstärkare och slutsteg utan för att slå till och från kraften till hörlursförstärkaren. Om jag inte vill ha ljud genom slutsteget slår jag helt enkelt av det.

Jag skulle ändå vilja veta hur relästyrningen i Rods Project 24 är tänkt att fungera. Kanske får jag eller någon annan användning för den i något annat projekt.

Sen har vi frågan om crossfeed så jag kanske fortsätter tråden mer som en generell fråga om integration av hörlursförstärkare med försteg...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-06 16:15

Efter en del googlande efter crossfeed-kretsar så snubblade jag över Dr. Meier's hemsida. När jag läst hela artikeln blev jag minst sagt nyfiken på the extended crossfeed filter som inte specificeras närmare. Efter ytterligare googlande så snubblade jag över The Jan Meier Bass enhanced Lite Crossfeed recipe page. Hur "Lite" crossfeed står sig mot CORDA CROSS-1; "low", "medium" och "high" har jag ingen aning om men det är en enkel passiv krets som kan läggas till valfri hörlursförstärkare. Jag gjorde ett enkelt schema över kretsen med kontakt för att koppla i och ur effekten:

xfeed1.jpeg
Jan Meier Bass enhanced Lite Crossfeed + Switch
xfeed1.jpeg (436.94 KiB) Visad 1840 gånger

Om någon ser något fel så säg gärna till...

Ps. Jag inser att även jord borde kopplas via brytaren men jag hittar inga 5PDT eller 6PDT i DipTrace :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-06 17:33

När man ändå är igång så kanske det är bättre att bygga något i den här stilen med både "medium" och "high" crossfeed samt bypass etc. Jag hittade informationen här.

xfeed3.jpeg
Mera Crossfeed...
xfeed3.jpeg (796.66 KiB) Visad 1830 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-06 19:09

Så finns det också Öhman X-feed, två olika varav denna implementerad i Naqref pa-1, viewtopic.php?t=10419

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-06 20:33

RogerGustavsson skrev:Så finns det också Öhman X-feed, två olika varav denna implementerad i Naqref pa-1, viewtopic.php?t=10419

Jag sneglade lite åt Naqref pa-1 men hittade inga bra scheman. Någon som vet hur Öhman X-feed står sig mot Dr. Meier Bass Enhanced Crossfeed?

Ps. Det var faktiskt när jag läste om Naqref pa-1 som jag bestämde mig för att inkludera crossfeed när jag väl byggde en hörlursförstärkare. Det jag gillar med kretsen ovan är att den inte är en integrerad del av själva förstärkaren utan något som kan läggas till eller dras ifrån...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-06 22:57

Jag hittade en annan intressant referens rörande crossfeed: The 'modern' Linkwitz crossfeed. Ni hittar den på Linkwitz Lab som del av Equalizer circuit i artikeln Reference earphones. Det måste vara den enklaste kretsen för den som bara vill ha lite crossfeed mellan kanalerna. S1 för att slå på och av effekten. R1 = 140R (45R), L1 = 30 mH (15 mH). Värdena inom parentes är värden som kan användas som alternativa värden.

xfeed4.jpeg
The 'modern' Linkwitz crossfeed
xfeed4.jpeg (110.86 KiB) Visad 1786 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-07 07:09

En sista krets förhoppningsvis. Jag hittade ytterligare en referens, en arkiverad kopia av Jan Meiers A DIY Headphone-Amplifier with Natural Crossfeed. Där finns hans Enhanced-Bass Natural Crossfeed Filter i en liten annan konfiguration som erbjuder low, medium, high och bypass med en 3P4T-brytare. Bryter man ut kretsen för sig själv så borde det bli såhär:

xfeed5.jpeg
Enhanced-Bass Natural Crossfeed Filter
xfeed5.jpeg (135 KiB) Visad 1766 gånger

Nu får det vara nog med crossfeed. Jag bygger ovanstående så får jag se hur det låter...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-07 07:10

EmuMannen skrev:Jag sneglade lite åt Naqref pa-1 men hittade inga bra scheman.


Naqref's gamla hemsida försvann när han lämnade jordelivet. Du kan försöka med dessa länkar:

http://web.archive.org/web/200412050343 ... aramp.html
http://web.archive.org/web/200504070911 ... schema.pdf
http://web.archive.org/web/200412221048 ... nenter.txt

När det gäller Öhman X-feed, skrevs detta svar i någon tråd:

Man skulle kunna säga att den ursprungliga korsmatningen inte har ändrats alls. Den ser precis likadan ut fortfarande.

Det är ju fortfarande en både möjlig och lämplig korskoppling, som till och med skulle kunna påstås vara mera adekvat (än den senare) i proffessionella monitorlyssningssammanhang.


Den senare korskopplingen, alltså den som sitter i exempelvis ear one, är försedd med lite ändringar, avsedda att på subjektiva grunder ge en mera tillfredsställande totalupplevelse. Den kompenserar nämligen flera egenskaper än de strikt audiologiska, som behöver kompenseras vid hörlurslyssning.

Orsaken att man kan tänkas vilja ha det på det viset i hemmiljö är att man, när man tvingas lyssna med lurar (och det inte är konsthuvudupptagningar man avlyssnar) vill komma så nära musikens intentioner som möjligt, snarare än att kunna göra de bästa bedömningarna av var mikrofoner skall placeras och hur mixen skall göras när man spelar in.


Lite förenklat kan man säga att den ursprungliga Öhman X-feed (som vi kan kalla A som i angle) är utformad för att skapa samma stereolyssningbredd i grader räknat, som vid högtalarlyssning.
. Använder man den i professionella sammanhang (vilket den togs fram för) är det lätt att skapa korrekta mikrofonplaceringar eller mixningar för att få dem att fungera i högtalare - i de fall man inte har möjlighet att använda högtalare "på riktigt" alltså.
. Av psykoakustiska skäl är det dock så, att det är mycket svårt att vid hörlurslyssning förflytta upplevelsen från nära lyssnarens huvud till många meter framåt, såsom högtalare med lätthet gör. Orsaken till att det är så svårt är att varje lyssnarens öron är individunika, och de intrikata korrektioner som skulle behöva tillgripas för att lyckas är lika individuella, och därför otänkbara att lägga in i en apparat som alla skall kunna använda.
. Konsekvensen av det blir att man, även om man kan åstadkomma rätt vinklar (vilket är viktigt för att kunna mixa rätt) kommer att bli sittande med en förminskad totalupplevelse. Det man hör i lurarna får rätt vinklar, men ljudbilden låter nära och liten - som en dockskåpsversion av musiken skulle man kunna säga.

Den senare Öhman X-feed (som vi kan kalla S som i size) är avsedd att kompensera detta genom att berika det för nära perspektivet med att tillåta bredden att vara lite för stor, i vinkel räknat. Vinkeln mellan vänster och höger blir alltså för stor, men breddupplevelsen blir ändå mera "äkta". För musikupplevelsen är bredden ju en storlek som man kanske känner i "meter" snarare än "grader".
. Experiment har visat att det är lite svårare att åstadkomma en optimal mixning om man monitorlyssnar med Öhman X-feed-S. Men i hemmamiljö är det för de flesta viktigare att uppleva musiken rikt och stort - såsom man gör det i högtalare - än att kunna bedöma perspektivet såsom man har behov av att göra när man arbetar professionellt och skall kunna åtadkomma bästa möjliga mikrofonplaceringar eller en mix som fungerar optimalt högtalare.


En intressant sak är att när "proffsversionen" Öhman X-feed-A togs fram för över 25 år sedan, så skedde det helt med hjälp av mätningar på 400 öron i kombination med lite beräkningar, och när dimensioneringen testades visade det sig att den blev helt rätt direkt! Bredden blev perfekt (vinkelmässigt) och fokus rådde i hela ljudbilden.

När "hifi-versionen" Öhman X-feed-S togs fram däremot, saknades på grund av det mjukare, mera totalupplevelseorienterade målet, möjligheterna att luta sig mot stringenta, entydiga mätdata och deterministiska fysikaliska beräkningsmodeller. Istället behövdes hundratals timmar av lyssning och nästan ändlösa finjusteringar av dimensioneringen för att nå subjektivt rätt bredd i kombination med det knivskarpa fokus i olika delar av ljudbilden som var målet.


Vh, iö

- - - - -

PS. Även om de flesta tycks vara eniga om att Öhman X-feed-S är en mycket positiv utveckling, optimerad för maximal behållning vid avlyssning av högkvalitativa musikinspelningar, är det intressant att det finns ett fall (som inte är proffsfallet) där trots allt Öhman X-feed-A trots allt föredras av nästan alla!

Och det är för mobilt hemmabio-bruk! Exempelvis filmtittning på flygplan med läpptåpp eller bärbar DVD-spelare. I dessa fall kommer ju breddvinkeln in och den blir den relevantare parametern igen, eftersom man trivs bäst med perseptiv konsonans mellan bild och ljud. Dissonans stör filmupplevelsen illa (påminner om apparaturen, och tar intresset från filmen ).

Även om Öhman X-feed-S fungerar fantatiskt bra (jämfört med hörlurslyssning utan korrektion - det är en ohygglig perseptiv dissonans att se en grej försvinna ut åt höger på skärmen och samtidigt höra den inuti höger öra ), är Öhman X-feed-A-versionen överlägsen S-versionen i just detta sammanhang.


Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav EmuMannen » 2018-06-07 08:16

Tusen tack Roger! Jag kanske kastar ihop ett schema och PCB för Naqrefs förstärkare, kanske en kombo med Natural crossfeed...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2018-06-07 11:24

Du har fått ett PM från mig!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hjälp med hörlursförstärkare

Inläggav darkg » 2018-06-07 18:34

EmuMannen skrev:En sista krets förhoppningsvis. Jag hittade ytterligare en referens, en arkiverad kopia av Jan Meiers A DIY Headphone-Amplifier with Natural Crossfeed.


Jag har ingen aning om hur bra den är, men den har en tilltalande enkelhet. :)
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster