Dämplimväggar och stagning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-12 08:51

Kronkan skrev::D

Det kan vara rätt men jag har ingen grundad tanke kring detta. Jag ville bara deltaga i en liten gemensam tankenöt och dialog kring vibrationer och dämplimade högtalarväggar versus stag och vilka grundläggande fysiska samband och begrepp som finns kring vibrationer i en vanlig högtalarlåda.

Min egen förståelse har ökat, tror jag åtminstone. Någonstans i bakhuvudet har saker i min tonårstid växt till liv. Det vat länge sedan.


Det är kul att lära sig nya saker, det har jag verkligen gjort i denna tråd :) . Jag tror att vibrationer i högtalarlådor är underskattat åtminstone på detta forum. På tyska forum och amerikanska forum ( med mätningar ungefär som på faktiskt.io ) ser det helt annorlunda ut.
Det som är kul är att som DIYare så är det ju ganska enkelt att bygga bort ev problem. Något som de flesta tillverkare fuskar med pga kostnaden.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-12 09:51

Mina Martin logan har jag monterat två lager bimuten kring elementet som sköter de nedre regionerna samt placerat en skiva svart granit på ovansidan med bimuten under denna skiva.

Jag har också mjuka fötter men de lossnar ständigt på grund av hustruns behov att flytta saker.

Men massa och styvhet och mjuk koppling till underlaget är nog en del av min filosof.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav IngOehman » 2018-06-12 15:37

i skrev:
Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.


Jag emotsäger inte vad du skriver. Men som jag uppfattar det så fungerar dämplimskivor genom att resonera (?) vid samma frekvens som yttervägg och där den fria rörelsen av den inre skivan spelar en viktig roll. Är det riktigt?
I så fall borde en stagning mot den inre skIvan motverka det.

Du har missförstått hur en dämplimmad vägg verkar.

Dämpnkngen har ingen karakteristisk frekvens som skall stämma med en annan vägg, de är lite viskös dämpning bara. Det vill säga inte bara, sättet den verkar är mångfaldig. Störst dämpning får man ofta av skuveffekter, det vill såga när inner- och ytterväggarna vill gnugga mot varandra t ex på grund av böjvågor.

Så det går alldeles utmärkt att kom inera dämplim i väggar med stag, men de ger ganska olika bidrag med avseende på hur de påverkar konstruktionens egenskaper. Så väldigt ofta finns det inget skäl att kombinera dem. Exempelvis i en baslåda där alla lådans resonansfrekvenser ligger över arbetsområdet finns det ingen poäng med att dämpa resonanser, men ett eller några stag kan väsenligt minska lådans andning, som ju är ett kontraproduktivt beteende.

Som vanligt förslår inte tumregler. Varken sådana som säger att man skall dämplimma, sådana som säger att man inte bör dämplimma, sådana som säger att man bör staga, sådana som säger att man skall akta sig för att använda stag, sådana som säger att man inte bör kombinera dämning och stag eller sådana som säger att de bör användas tillsammans.

Sant är att det beror på och det beror på mycket...

Vill man hitta bästa lösningen bör man lära sig fysiken och sedan göra en relevant analys för det specifika fallet.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Morello » 2018-06-12 15:39

Kronkan skrev:
Jag har också mjuka fötter men de lossnar ständigt på grund av hustruns behov att flytta saker.



Vad du säger är att frugan sköter städningen. :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-12 15:43

IngOehman skrev:
i skrev:
Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.


Jag emotsäger inte vad du skriver. Men som jag uppfattar det så fungerar dämplimskivor genom att resonera (?) vid samma frekvens som yttervägg och där den fria rörelsen av den inre skivan spelar en viktig roll. Är det riktigt?
I så fall borde en stagning mot den inre skIvan motverka det.

Du har missförstått hur en dämplimmad vägg verkar.

Dämpnkngen har ingen karakteristisk frekvens som skall stämma med en annan vägg, de är lite viskös dämpning bara. Det vill säga inte bara, sättet den verkar är mångfaldig. Störst dämpning får man ofta av skuveffekter, det vill såga när inner- och ytterväggarna vill gnugga mot varandra t ex på grund av böjvågor.

Så det går alldeles utmärkt att kom inera dämplim i väggar med stag, men de ger ganska olika bidrag med avseende på hur de påverkar konstruktionens egenskaper. Så väldigt ofta finns det inget skäl att kombinera dem. Exempelvis i en baslåda där alla lådans resonansfrekvenser ligger över arbetsområdet finns det ingen poäng med att dämpa resonanser, men ett eller några stag kan väsenligt minska lådans andning, som ju är ett kontraproduktivt beteende.

Som vanligt förslår inte tumregler. Varken sådana som säger att man skall dämplimma, sådana som säger att man inte bör dämplimma, sådana som säger att man bör staga, sådana som säger att man skall akta sig för att använda stag, sådana som säger att man inte bör kombinera dämning och stag eller sådana som säger att de bör användas tillsammans.

Sant är att det beror på och det beror på mycket...

Vill man hitta bästa lösningen bör man lära sig fysiken och sedan göra en relevant analys för det specifika fallet.


Vh, iö


Kanske en sån här lösning kunde va nåt ?
En trevägare med delning 80 Hz, 2500 Hz i en gemensam stor golvhögtalarlåda skulle kunna ha basvolymen med tjocka väggar och många stag, men ingen dämpning med bitumen eller dämplim. Mellanbasen i sin tur, som spelar mellan 80-2500 Hz skulle kunna byggas med en extra mindre intern högtalarlåda inuti den större och då skulle man slippa de flesta resonanserna vid 200-500 Hz som annars brukar uppstå i många lådor utan dämplim ?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Morello » 2018-06-12 15:47

Om vi pratar om en trevägshögtalare med passiva filter, är 80 Hz en inte helt oproblematisk delningsfrekvens då spolarna blir väldigt stora.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-12 16:17

Morello skrev:Om vi pratar om en trevägshögtalare med passiva filter, är 80 Hz en inte helt oproblematisk delningsfrekvens då spolarna blir väldigt stora.

Jag menade ett aktivt filter

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-12 16:29

Morello skrev:
Kronkan skrev:
Jag har också mjuka fötter men de lossnar ständigt på grund av hustruns behov att flytta saker.



Vad du säger är att frugan sköter städningen. :mrgreen:[/
:D

Vi har genom hela vår relativt långa relation haft en arbetsfördelning. Så hon städar, jag tvättar och har genom åren lagat den mesta maten. Jag blandar drinkar och hon korkar upp vinet.

Jag snickrar och hon målar alltid yttre saker. Hon klipper gräset. Jag sköter nog om trädgården i stort.

Så kan jag rabbla. Hon sköter räkningarna och jag placeringarna.

Vi bråkar sällan om det praktiska.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav jansch » 2018-06-12 22:24

Synd att frugan inte kan sköta dämpningen (av lådresonanser) också......

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Nattlorden » 2018-06-12 22:57

Kronkan skrev:
Morello skrev:
Kronkan skrev:
Jag har också mjuka fötter men de lossnar ständigt på grund av hustruns behov att flytta saker.



Vad du säger är att frugan sköter städningen. :mrgreen:[/
:D

Vi har genom hela vår relativt långa relation haft en arbetsfördelning. Så hon städar, jag tvättar och har genom åren lagat den mesta maten. Jag blandar drinkar och hon korkar upp vinet.

Jag snickrar och hon målar alltid yttre saker. Hon klipper gräset. Jag sköter nog om trädgården i stort.

Så kan jag rabbla. Hon sköter räkningarna och jag placeringarna.

Vi bråkar sällan om det praktiska.



Fast ni kan inte vara överrens om placeringen av saker om de behövs flyttas för städning. Har de nått sin slutgiltiga viloplats behövs de ju inte flyttas på..
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-13 00:29

:D

Ibland mötas inte de två. Om jag säger till Popsnöret att jag mätt in rent akustiskt var högtalaren skall stå bildar det nog inte en för henne en meningsfull sats. Hon accepterar att de finns men flyttar dem dit hon för tillfället tycker ser bra ut.
Hon flyttar runt saker. En gång var jag bort några timmar och hon städade bland verktygen. Jag har inte hämtat mig än :?

Hon frågar vad gör du? Skulle jag säga att jag är med i en diskussion om vibrationer i högtalarlådor skulle det nog inte heller göra något bra intryck. Men hon håller reda på när alla fyller år, datum och mängder av musik och köper presenter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-13 07:20

Kronkan skrev::D


Hon frågar vad gör du? Skulle jag säga att jag är med i en diskussion om vibrationer i högtalarlådor skulle det nog inte heller göra något bra intryck.


Vad menar du ?? :?
Det här är ju livsviktiga frågor ! :D :D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav DQ-20 » 2018-06-17 17:47

Tangband skrev:
Kronkan skrev::D

Det kan vara rätt men jag har ingen grundad tanke kring detta. Jag ville bara deltaga i en liten gemensam tankenöt och dialog kring vibrationer och dämplimade högtalarväggar versus stag och vilka grundläggande fysiska samband och begrepp som finns kring vibrationer i en vanlig högtalarlåda.

Min egen förståelse har ökat, tror jag åtminstone. Någonstans i bakhuvudet har saker i min tonårstid växt till liv. Det vat länge sedan.


Det är kul att lära sig nya saker, det har jag verkligen gjort i denna tråd :) . Jag tror att vibrationer i högtalarlådor är underskattat åtminstone på detta forum. På tyska forum och amerikanska forum ( med mätningar ungefär som på faktiskt.io ) ser det helt annorlunda ut.
Det som är kul är att som DIYare så är det ju ganska enkelt att bygga bort ev problem. Något som de flesta tillverkare fuskar med pga kostnaden.


Nej, det är tvärtom. Att bygga laminerade lådor är det sista man behöver tänka på. Men det är lätt att göra lådor (nåja), därför ägnar amatörer oproportionerlig tid åt detta.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav DQ-20 » 2018-06-17 17:55

Kronkan skrev:Det är ett feltänk att i detta sammanhang prata om feltänk.


Nej, det är det inte om tänket handlar om hur verkligheten fungerar. Det finns rätt och fel i hur en högtalarlåda vibrerar - vibrationerna är inte en social konstruktion. Vi tänker alla fel när vi lär oss men att hävda att inte det finns rätt och fel i fysiken är missriktad relativism.

Mitt råd är att inte återuppfinna hjulet. Betrakta tillsvidare Isidors redogörelse som Sanningen, inkl. den att man inte skall överdriva problemen.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav jonasp » 2018-06-17 19:25

DQ-20 skrev:
Tangband skrev:
Kronkan skrev::D

Det kan vara rätt men jag har ingen grundad tanke kring detta. Jag ville bara deltaga i en liten gemensam tankenöt och dialog kring vibrationer och dämplimade högtalarväggar versus stag och vilka grundläggande fysiska samband och begrepp som finns kring vibrationer i en vanlig högtalarlåda.

Min egen förståelse har ökat, tror jag åtminstone. Någonstans i bakhuvudet har saker i min tonårstid växt till liv. Det vat länge sedan.


Det är kul att lära sig nya saker, det har jag verkligen gjort i denna tråd :) . Jag tror att vibrationer i högtalarlådor är underskattat åtminstone på detta forum. På tyska forum och amerikanska forum ( med mätningar ungefär som på faktiskt.io ) ser det helt annorlunda ut.
Det som är kul är att som DIYare så är det ju ganska enkelt att bygga bort ev problem. Något som de flesta tillverkare fuskar med pga kostnaden.


Nej, det är tvärtom. Att bygga laminerade lådor är det sista man behöver tänka på. Men det är lätt att göra lådor (nåja), därför ägnar amatörer oproportionerlig tid åt detta.

/DQ-20

Och kommersiella aktörer som önskar skilja sig från konkurrenterna på vis som är lätta att förklara för de mer eller mindre hugade spekulanterna!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-17 22:56

DQ-20 skrev:
Kronkan skrev:Det är ett feltänk att i detta sammanhang prata om feltänk.


Nej, det är det inte om tänket handlar om hur verkligheten fungerar. Det finns rätt och fel i hur en högtalarlåda vibrerar - vibrationerna är inte en social konstruktion. Vi tänker alla fel när vi lär oss men att hävda att inte det finns rätt och fel i fysiken är missriktad relativism.

Mitt råd är att inte återuppfinna hjulet. Betrakta tillsvidare Isidors redogörelse som Sanningen, inkl. den att man inte skall överdriva problemen.

/DQ-20


Uppenbarligen läste du inte vad jag skrev. Istället för att för snabbt prata om feltänkt kan man reda ut vad som gäller. Det blir då en grundad idé eller man kan avisa saken.


Har jag någonsin pratat om social konstruktion?

Frågan är hur man kan sjunka så lågt att börja påstå helt falska saker om varandra?



................

Min enda roll i denna tråd har varit ett försök att reda i olika samband som kan finnas i en vägg till en högtalare. Detta i den anda och teoretiska anslag som Isidor skrev.

Om kunskapen skall få någon användning har jag ingen tanke om. Det får andra diskutera.

Sedan använder jag inte ord som sanning. Passar dåligt i evidensbaserade sammanhang. Bästa möjliga tillgängliga kunskap kan ju vara ett mera relevant begrepp.

Begreppet sanning tillhör nog metafysiken. Eventuellt kanske postmodernismen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Bill50x » 2018-06-18 08:36

Kronkan skrev:Har jag någonsin pratat om social konstruktion?

Tror du missförstått DQ20. Nej, du har inte pratat om social konstruktion. Jag uppfattade DQ20 som att när det gäller teknik, typ denna fråga, så finns det ett rätt eller fel. Det handlar alltså inte om några sociala överenskommelser om hur det borde vara.

Och till stor del ger jag DQ20 rätt, antingen beter sig en limmad/laminerad låda (med givna betingelser) på ett visst sätt - eller inte. Det går liksom inte att vara social och tvinga in den i ett beteende :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-18 09:30

Du har inte heller läst tråden? Det enda jag skrivit om är att sökt belysa det Isodor skrev om hur vibrationer i högtalarlådor fungerar och varför.


Dock svarade jag Dewpo i ett sammanhang att han inte skall skriva att han gör ett feltänk. Det är bättre att reda ut hur det fungerar och utifrån detta göra slutsatser kring hur det fungerar.

Detta är och var enbart ett försök att svara en deltagare vänligt och lite konstruktivt och för att gå vidare i sin förståelse.

Så börja med att läsa tråden istället för att ägna sig åt det vanliga tycket och tänket som inte hör till saken.. Sedan kanske det finns sätt att vidga den förståelse som finns i tråden kring vibrationer.

Social konstruktion :roll:

Det här är ett lågvattenmärke årminstone i denna tråd. Diskussion och dialog samt ämnet helt borta.

...............................
Senast redigerad av Kronkan 2018-06-18 10:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Bill50x » 2018-06-18 09:56

Kronkan skrev:Du har inte heller läst tråden? Det enda jag skrivit om är att sökt belysa det Isodor skrev om hur vibrationer i högtalarlådor fungerar och varför.


Dock svarade jag Dewpo i ett sammanhang att han inte skall skriva att han gör ett feltänk. Det är bättre att reda ut hur det fungerar och utifrån detta göra slutsatser kring hur det fungerar.

Detta är och var enbart ett försök att svara en deltagare vänligt och lite konstruktivt och för att gå vidare i sin förståelse.

Så börja med att läsa tråden istället för att ägna sig åt det vanliga tycket och tänket som inte hör till saken.. Sedan kanske det finns sätt att vidga den förståelse som finns i tråden kring vibrationer.

Social konstruktion :roll:

Det här är ett lågvattenmärke årminstone i denna tråd. Diskussion och dialog samt ämnet helt borta.

Du lägger in lite för mycket i det jag skrev. Jo, jag har läst hela tråden, inklusive länken till Isidors inlägg i annan tråd. Men, mitt inlägg ovan handlar inte alls om det tekniska, därtill är jag alldeles för okunnig för att ens ha en åsikt :-) Vad jag menade var bara att DQ20's ansats inte var rent teknisk utan mer filosofisk. Iofs kan DQ20 svara för sig själv, jag kanske borde ha hållit fingrarna borta från tangentbordet i den här tråden?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13676
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-18 10:08

Ursäkta mitt hårda bett!

Jag har bara försökt att vara vänlig :D mot en formumkamrat :D. OBS!!! Granska först sedan säg vad som eventuellt blir rätt och fel. Nu har jag rett ut varför jag skrev i IÖ:s anda till denne. Det går väl alltid att missförstå varandra. Men IÖ skrev så här :

"Så det går alldeles utmärkt att kom inera dämplim i väggar med stag, men de ger ganska olika bidrag med avseende på hur de påverkar konstruktionens egenskaper. Så väldigt ofta finns det inget skäl att kombinera dem. Exempelvis i en baslåda där alla lådans resonansfrekvenser ligger över arbetsområdet finns det ingen poäng med att dämpa resonanser, men ett eller några stag kan väsenligt minska lådans andning, som ju är ett kontraproduktivt beteende.

Som vanligt förslår inte tumregler. Varken sådana som säger att man skall dämplimma, sådana som säger att man inte bör dämplimma, sådana som säger att man bör staga, sådana som säger att man skall akta sig för att använda stag, sådana som säger att man inte bör kombinera dämning och stag eller sådana som säger att de bör användas tillsammans.

Sant är att det beror på och det beror på mycket...

Vill man hitta bästa lösningen bör man lära sig fysiken och sedan göra en relevant analys för det specifika falle
t"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-18 12:17

Kronkan, som en intelligent person så bedömer vi naturligtvis efter den kunskap vi fått. Låt dig inte nedslås av kommentarer av personer som troligen inte ens byggt något själv ?

Med det sagt: DQ20 har nog rätt på så vis att kabinettets resonansvillighet inte är det viktigaste i en högtalarkonstruktion, sett som helhet. Men vi diskuterar ju inte ett sådant scenarium här. Vi diskuterar hur man dämpar en lådvägg- oavsett om det behövs eller ej.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-18 12:36

DQ-20 skrev:
Tangband skrev:
Kronkan skrev::D

Det kan vara rätt men jag har ingen grundad tanke kring detta. Jag ville bara deltaga i en liten gemensam tankenöt och dialog kring vibrationer och dämplimade högtalarväggar versus stag och vilka grundläggande fysiska samband och begrepp som finns kring vibrationer i en vanlig högtalarlåda.

Min egen förståelse har ökat, tror jag åtminstone. Någonstans i bakhuvudet har saker i min tonårstid växt till liv. Det vat länge sedan.


Det är kul att lära sig nya saker, det har jag verkligen gjort i denna tråd :) . Jag tror att vibrationer i högtalarlådor är underskattat åtminstone på detta forum. På tyska forum och amerikanska forum ( med mätningar ungefär som på faktiskt.io ) ser det helt annorlunda ut.
Det som är kul är att som DIYare så är det ju ganska enkelt att bygga bort ev problem. Något som de flesta tillverkare fuskar med pga kostnaden.


Nej, det är tvärtom. Att bygga laminerade lådor är det sista man behöver tänka på. Men det är lätt att göra lådor (nåja), därför ägnar amatörer oproportionerlig tid åt detta.

/DQ-20


Även om det är sant det du skriver ( att amatörer ägnar mycket tid åt kabinett dämpning i vissa fall ) så är det ju bättre med en dämpad låda än en odämpad. I en DIY situation så är det enkelt och billigt att göra.

Även IÖ:s dyraste konstruktioner använder laminatlösningen- för att det är tekniskt bättre

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-18 12:44

DQ-20 skrev:
Kronkan skrev:Det är ett feltänk att i detta sammanhang prata om feltänk.


Nej, det är det inte om tänket handlar om hur verkligheten fungerar. Det finns rätt och fel i hur en högtalarlåda vibrerar - vibrationerna är inte en social konstruktion. Vi tänker alla fel när vi lär oss men att hävda att inte det finns rätt och fel i fysiken är missriktad relativism.

Mitt råd är att inte återuppfinna hjulet. Betrakta tillsvidare Isidors redogörelse som Sanningen, inkl. den att man inte skall överdriva problemen.

/DQ-20


Du har inte så lite auktoritets-tro då du betraktar en enda persons inlägg som sanningen !
( samma person påstår ju dessutom direkta felaktigheter att subbaslådor inte skulle behöver något dämpmaterial , något som IÖ anmärkte på och inte höll med om )

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav gopnik » 2018-06-18 12:47

Men snälla nån... det Isidor skriver är sant för att det är sant. Sanningar kan den skriva som begriper något om ämnet. Personer som inte gör det, gör bäst i att lita på de som gör det. Fria spekulationer leder bara till feltänk.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Cortado » 2018-06-18 13:26

Tangband skrev:Du har inte så lite auktoritets-tro då du betraktar en enda persons inlägg som sanningen !
( samma person påstår ju dessutom direkta felaktigheter att subbaslådor inte skulle behöver något dämpmaterial , något som IÖ anmärkte på och inte höll med om )


Sökte lite och kan inte hitta att Isidor skulle sagt att subbaslådor inte behöver något dämpmaterial. Kan visa vart du läst det, eller missförstår jag det hela?

Edit: Hittade tråden, läser på.

Edit2: viewtopic.php?f=10&t=1107&p=14703&hilit=d%C3%A4mpmaterial#p14703
Senast redigerad av Cortado 2018-06-18 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39777
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav petersteindl » 2018-06-18 13:43

Om en subbaslåda som t.ex. delas vid 60 Hz och har yttermått 4*4*4 dm och är sluten låda så behövs inget dämpmaterial för att dämpa resonanser som man anser uppkomma över 100 Hz ungefär. Däremot behövs den mängd dämpmaterial för att sätta det Q-värde och den resonansfrekvens man vill ha.

Vill man ha ett Q-värde = 0,5 så kan man göra lådan med exakt volym som ger Q=0,5 då lådan är tom på dämpmaterial och då kommer dämpmaterial enbart ändra den parameter man valt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav i » 2018-06-18 13:43

Cortado skrev:
Tangband skrev:Du har inte så lite auktoritets-tro då du betraktar en enda persons inlägg som sanningen !
( samma person påstår ju dessutom direkta felaktigheter att subbaslådor inte skulle behöver något dämpmaterial , något som IÖ anmärkte på och inte höll med om )


Sökte lite och kan inte hitta att Isidor skulle sagt att subbaslådor inte behöver något dämpmaterial. Kan visa vart du läst det, eller missförstår jag det hela?

Edit: Hittade tråden, läser på.


Lägg gärna in länken dit här.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Cortado » 2018-06-18 13:51

i skrev:Lägg gärna in länken dit här.


Gjort.jpg
Gjort.jpg (4.08 KiB) Visad 3272 gånger

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav i » 2018-06-18 14:00

Cortado skrev:
i skrev:Lägg gärna in länken dit här.


Gjort.jpg


Tänkte att va fan slyngel, sen såg jag. :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Cortado » 2018-06-18 14:06

i skrev:
Cortado skrev:
i skrev:Lägg gärna in länken dit här.


Gjort.jpg


Tänkte att va fan slyngel, sen såg jag. :D


Ja, det var ett lustighetsförsök av den faderliga variationen. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster