Dämplimväggar och stagning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Dämplimväggar och stagning

Inläggav i » 2018-06-09 02:23

Ja hur funkar väggar i högtalarlådor med dämplimväggar i s k sandwichkonstruktion med stagning?
Kan man ha stagning i sådan konstruktion? Hur ska den i så fall konstrueras?
Måste inte stagning motverka den effekt man är ute efter med dämplim i sandwichkonstruktion?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav paa » 2018-06-09 07:45

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav i » 2018-06-09 09:11

paa skrev:Isidor skrev:
viewtopic.php?p=47468#p47468


Tack för det! Men Isidor är inte 100% tydlig med om han menar att man kan staga samma vägg som man har en dämplimmad skiva på. Föreställer mig att stagningen motverkar dämpningen som den dämplimmade skivan ger?
Mundus Vult Decipi

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-09 09:56

i skrev:
paa skrev:Isidor skrev:
viewtopic.php?p=47468#p47468


Tack för det! Men Isidor är inte 100% tydlig med om han menar att man kan staga samma vägg som man har en dämplimmad skiva på. Föreställer mig att stagningen motverkar dämpningen som den dämplimmade skivan ger?


Jag tycker man bör läsa Isidors inlägg med intresse men inte som amen i kyrkan. Det finns andra duktiga personer som påstår att kabinett dämpning är viktigare än oviktigt.

Stag flyttar resonanserna uppåt i frekvens samtidigt som de ( oftast ) minskar i nivå. Bitumen på insidan av ett kabinett ger dämpning ända upp till 5000hz. Se lilltrolls mätningar.viewtopic.php?f=3&t=43852&full=1 Dämplimmade skivor bör vara bättre än bitumen ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Nattlorden » 2018-06-09 14:10

Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav petersteindl » 2018-06-09 15:54

Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.


+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav i » 2018-06-09 22:34

Nattlorden skrev:Eftersom stag flyttar resonansen uppåt i frekvens, så borde väl effekten av det viskoelasktiska öka snarast... och även de akustiska dämpmöjligheterna av dessa internt. Dessutom ju högre upp i frekvens du skiftar egenresonansen, desto mindre energi har du tillgänglig att excitera dessa. Kan inte se något negativt utöver att stag snor lite internvolym.


Jag emotsäger inte vad du skriver. Men som jag uppfattar det så fungerar dämplimskivor genom att resonera (?) vid samma frekvens som yttervägg och där den fria rörelsen av den inre skivan spelar en viktig roll. Är det riktigt?
I så fall borde en stagning mot den inre skIvan motverka det.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav paa » 2018-06-10 08:10

Om man sätter ett stag mitt på en högtalarvägg så kommer den inte att vibrera speciellt mycket just vid staget. Den största vibrationen blir mellan staget och kanten på lådan och där begränsar inte staget dämpningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 09:38

Den av Paa länkade diskussionsinlägget av Isidor är intressant.

Han avvisar inte stag så långt jag förstår och hävdar snarare att den totala utstrålningen minskar på grund av att de möjliga frekvenserna som lådan kan vibrera i minskar.

Jag uppfattar att Isidor vill använda klassisk teori och ingenjörskunskap.
Han använder begrepp som böjningar och skjuvningar och pratar om massa, styvhet och förluster. Själv tycker jag att begreppet intern dämpning är bättre än förlust i detta sammanhang.

Så försöker jag förstå vad Isidor skriver. Intressant tycker jag från min enkla horisont.

Men vad Isidor hävdar är att han föredrar bredbandiga lösningar som ger effekt på många frekvenser. Stag ger ju dämpning på få. Men han avvisar väl inte stag på en styv samt seg vägg.

??

I den konkreta diskussionen med Svante kring en tunnväggig med stagad låda så verkar Isidor mena att det kanske vore bättre att också ha en styvare, segare och tyngre vägg. Då får man ju en bredbandig dämpning.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav gopnik » 2018-06-10 12:51

i skrev:[
Jag emotsäger inte vad du skriver. Men som jag uppfattar det så fungerar dämplimskivor genom att resonera (?) vid samma frekvens som yttervägg och där den fria rörelsen av den inre skivan spelar en viktig roll. Är det riktigt?
I så fall borde en stagning mot den inre skIvan motverka det.

Laminerade skivor fungerar genom att en böjning av helheten får skivorna att glida mot varandra i gränsskiktet, och dämpguckan ser till att det sker med mycket stora förluster. Stag eller ej spelar ingen roll. Anledningen till att man vill ha lika tjocka skivor är inte för att de ska resonera med varandra vid någon specifik frelvens, utan för att den potentiella glidrörelsen är störst (och därmed också dämplimmets verkan) om glidningen sker mitt den färdiga skivan.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav dewpo » 2018-06-10 13:11

Skulle det fungera eller förta hela effekten om man placerade bitumen i urfrästa spår?
Dämpning.jpg
Dämpning.jpg (78.1 KiB) Visad 3948 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 13:31

gopnik skrev:
i skrev:[
Jag emotsäger inte vad du skriver. Men som jag uppfattar det så fungerar dämplimskivor genom att resonera (?) vid samma frekvens som yttervägg och där den fria rörelsen av den inre skivan spelar en viktig roll. Är det riktigt?
I så fall borde en stagning mot den inre skIvan motverka det.

Laminerade skivor fungerar genom att en böjning av helheten får skivorna att glida mot varandra i gränsskiktet, och dämpguckan ser till att det sker med mycket stora förluster. Stag eller ej spelar ingen roll. Anledningen till att man vill ha lika tjocka skivor är inte för att de ska resonera med varandra vid någon specifik frelvens, utan för att den potentiella glidrörelsen är störst (och därmed också dämplimmets verkan) om glidningen sker mitt den färdiga skivan.


Det är väl detta som Isidor kallar skjuvning vilket som begrepp tillhör hållfasthetsläran.

Om du nu sätter upp et stag kommer du ju hindra denna punkt och de resonanser som är kopplade till punkten. Detta är inget negativt i sig. Att säga att det hindrar den interna dämpningen vid denna punkt är tämligen meningslöst. De frekvenser som finns i punkten är ju redan hindrade.

Som jag förstår saken så är ju övrig vägg odämpad och vibrerar efter de noder som finns.

Den möjlighet som istället finns är att öka massan, styvheten, den inre dämpningen, tjockleken på högtalarväggen. Då dämpas betydligt fler frekvenser.

Så uppfattar jag saken.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 13:59

dewpo skrev:Skulle det fungera eller förta hela effekten om man placerade bitumen i urfrästa spår?
Dämpning.jpg


Den bedömning jag gör att det är bättre att ha bitumen på hela ytan utan infrästa spår.
Tjockleken har betydelse. Ökad tjocklek leder till ökad styvhet och leder att skjuvningen blir större. Den inre dämpningen ökar väl också genom egenskaper hos bitumen.

Om man fräser ner spår och inte limmar kanterna så minskar styvheten jmf med obearbetad skiva. Så det kan till och med bli sämre än en ren skiva.

Men som sagt var är det bara försiktiga reflektioner.i

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav dewpo » 2018-06-10 14:41

Kronkan skrev:
dewpo skrev:Skulle det fungera eller förta hela effekten om man placerade bitumen i urfrästa spår?
Dämpning.jpg


Den bedömning jag gör att det är bättre att ha bitumen på hela ytan utan infrästa spår.
Tjockleken har betydelse. Ökad tjocklek leder till ökad styvhet och leder att skjuvningen blir större. Den inre dämpningen ökar väl också genom egenskaper hos bitumen.

Om man fräser ner spår och inte limmar kanterna så minskar styvheten jmf med obearbetad skiva. Så det kan till och med bli sämre än en ren skiva.

Men som sagt var är det bara försiktiga reflektioner.i


Jag och bilden var nog otydliga, Infräst mellan två skivor menade jag förstås.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 14:46

Jag bedömer även då att det är bättre att ha bimuten eller dämpning över hela ytan för att öka den inre dämpningen, det som Isidor kallar förluster.

Då får skjuvningen maximal dämpning. Skjuvningen uppstår genom konsekvenser av böjningen. På utsidan av böjningen ökar längden medan den trycks ihop på insidan. Så förstår jag saken. Det dämpande materialet skall väl nu förvandla rörelsen till värme.

Detta bör ju ske effektivast om hela ytan har hög intern dämpning.

Men som satt var så vill jag hålla mina inlägg i försiktighet för sådant som jag inte förstått eller missförstått.

Jag har bara haft en DIY. En kombo av transmissionlinje och horn. De är borta nu.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav dewpo » 2018-06-10 16:05

Jag tänkte som så att man kanske ville kombinera stumhet med ökad dämpning,
Så att man fick ökad inre dämpning i väggen, Utan att lådan pumpade mer volym invändigt.
Men det var nog ett feltänk :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav gopnik » 2018-06-10 16:35

Kronkan skrev:Det är väl detta som Isidor kallar skjuvning vilket som begrepp tillhör hållfasthetsläran.

Precis.
Kronkan skrev:Om du nu sätter upp et stag kommer du ju hindra denna punkt och de resonanser som är kopplade till punkten. Detta är inget negativt i sig. Att säga att det hindrar den interna dämpningen vid denna punkt är tämligen meningslöst. De frekvenser som finns i punkten är ju redan hindrade.

Som jag förstår saken så är ju övrig vägg odämpad och vibrerar efter de noder som finns.

Ja. Eller... man kan se det så här: frågeställningen är om ett stag förtar effekten av dämpskikt. Vi kan ta det som ett påstående.

Frågan är då vad ett stag gör. Ett optimalt stag delar av den svängande skivan i två hälften så stora.
Vad annat har hälften så stora skivor? Jo, en låda som är en fjärdedel så stor.
Vilka lådor är en fjärdedel så stora som en fyra gånger så stor låda? Alla lådor.
Om det underförstådda påståendet var sant, alltså att ett stag förtar effelten av dämpning, så skulle inte dämpning fungera alls i någon låda, varken med eller utan stag. Det är falskt.

Således kan vi härleda att dämpning alltid fungerar, helt oavsett stagning. Däremot kan behovet så klart variera, som Nattlorden säger.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 16:59

Gopnik!



Jag har anslut ingen annan tanke än den du åskådliggör. Staget förtar dämningens effekt på just de frekvenser som behöver svänga där staget placeras. I övrigt arbetar/dämpar den inre dämpningen med övriga frekvenser.

Jag tycker dock att det är knepigt att tala om att staget förtar dämpskiktets effekt. Det är ju inte korrekt som helhet.

Sedan ger ju staget vissa fördelar fast på färre frekvenser. Isidor nämner några eventuella nackdelar som jag inte riktigt förstår.

Isidor skriver om risk för overkill. Det är ju här inget fundamentalt fel utan kan ju ha en attraktion för den som bygger eller förbättrar.
Senast redigerad av Kronkan 2018-06-10 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 17:08

dewpo skrev:Jag tänkte som så att man kanske ville kombinera stumhet med ökad dämpning,
Så att man fick ökad inre dämpning i väggen, Utan att lådan pumpade mer volym invändigt.
Men det var nog ett feltänk :oops:


Det är ett feltänk att i detta sammanhang prata om feltänk.

Du gav ett exempel att reda ut. Tankeövningar. Kan vara en nice sak.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav darkg » 2018-06-10 17:24

Dämpningens effekt skulle man kunna definiera som hur stor skillnad det blir med och utan. Motverkas eller minskas denna skillnad av stag?
En förenklad höftning är att effekten procentuellt är ungefär densamma. I absoluta termer minskar nyttan, men det beror ju på att utgångsläget är mycket bättre! (Åtminstone i det förenklade fallet). I praktiken kan det vara så att meningsfullheten minskar, 10% förbättring av det som är nästan perfekt är mindre värt än 10% förbättring av det mediokra. Dämpningen fungerar lika bra, minskar vibrationer med samma faktor, men har inte lika stor effekt, i absoluta tal eller i meningsfullhet.

Om jag har rätt så långt kommer man till förenklingen, som innebär att stagen minskar ett problem och inte förändrar det. Som jag, lite från röven, ser det minskar stagningen kraftigt svängningarna runt 1 frekvens. Denna är därmed avklarad (enligt den förenklade modellen). Enda problemet som skulle innebära att dämp-effekten motverkas är att nytillkomna vibrationsmönster inte lika väl, procentuellt, subjektivt mätt, omhändertas av dämpet.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav i » 2018-06-10 19:16

Då har jag lärt mig en sak: det är skjuvningen som är mekanismen bakom dämplimvägg, inte resonans.
Praktisk fundering: kan man resonera (pun not intended) som så att förenkla byggandet genom att välja extra tjocka väggar (inkl dämpvägg) i stället för stagning? (Antagande att det gör ungefär samma nyttoverkan.)
Nackdelen är förstås vikten.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 19:55

Jaghoppas verkligen att man kritiskt granskar det jag skriver. Jag är ju inte yrkesman i området. Långt därifrån. Det är också lite vingligt genom att jag försöker förstå vad han Isodor skriver. Som jag fångades av.

Men sökt en formel som skulle kunna öka förståelsen för hur tjocklek påverkar styvhet. Hittar en på homogen balk men ite på en vägg. Så här skriver (rödmarkeringen min)
http://www.carbontrikes.com/komposit/hallfasthet.htm


Bild

Vid böjande belastning av tex en balk som i den schematiska figuren till vänster uppstår en kombination av tre belastningsfall: tryckbelastning på ovansidan, dragande belastning på undersidan och skjuvbelastning mellan balkens övre del och undre del.



I en fiberarmerad plast gör kombinationen av belastningarna att den fiberarmerade plastens totala böjhållfasthet både beror på fibrernas och plastens hållfasthetsegenskaper, plastens möjlighet att binda fibrerna, men även fibrernas mängd, riktning och längd i kompositen.



I en homogen balk ökar böjstyvheten med kubiken av tjockleksökningen på balken.

En dubbelt så tjock balk ger alltså 8 ggr så hög böjstyvhet (23 = 8 ) medan böjstyheten ökar med 27 gånger om balken är tre gånger så tjock (33 = 27)
.


I en homogen balk ökar böjhållfastheten för balken med kvadraten av tjockleksökningen.

En dubbelt så tjock balk är alltså 4ggr så stark (22 = 4) medan en tre gånger så tjock balk är 9 ggr så stark (32 = 9).


Vid andra former (cylindrisk, rör mm) påverkas böjstyvheten och böjhållfastheten annorlunda med ökade dimensioner, se facklitteratur tex Karlebo handbok

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav darkg » 2018-06-10 20:14

Av den lilla bilden förstås också lätt att ett styvare skikt nästan inte gör någon nytta mitt i, men väldigt mycket ytterst (Därav I-balkar). Tjockleken är liksom betydelsefull främst för att den flyttar ut trycket och sträcket! Som en ikea Lack-möbel eller wellpapp. Som är styv. Men inte idealisk till högtalare.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav dewpo » 2018-06-10 20:35

Men om det skuver borde det inte bli mindre stumt då?
skuvning.jpg
skuvning.jpg (51.6 KiB) Visad 3852 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-10 23:56

Dewpo!

Det är en bra fråga.

Tanken är väl att dämplimmet mellan skivorna skall öka den interna dämpningen.

Om det är så kanske någon kan belysa

Vänliga hälsningar

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kraniet » 2018-06-11 08:50

finns ju gott om material på nätet om principen. Det heter constrained layer damping på engelska

Här är ett kort dokument.
https://www.rathbun.com/pdfs/EAR-pdf/E- ... niques.pdf

Kan ju vara värt att påpeka att tekniken fungerar bättre ju styvare skivorna är. HDF är bättre än MDF. Plywood eller metall (aluminium) kan ju också vara bra.
I praktiken behövs det ju dock inte någon dämplimning bara man konstruerar lådan korrekt. Så vilken hyffsat styv skiva som helst duger antagligen för dämplimning. :)

Ang styvheten skriver Swedac såhär

Dämpskikt DG-A 2 appliceras i en tjocklek av ca 1 mm vått skikt mellan 2 st
skivor av plywood, spån, board eller gips.
Den största dämpningen får man vid laminering av 2 st lika tjocka skivor, men
även tjockleksförhållande upp till 1 : 3 ger bra dämpning.
Genom dämpskiktets viskoelastiska egenskaper blir böjstyvheten för den laminerade
skivan lägre an för en homogen skiva i motsvarande tjocklek.
För att erhålla samma styvhet i förhållande till homogen skiva skall tjockleken
ökas med 50% för symetriskt och 30% för osymetriskt laminerad skiva.

http://www.revintage.se/dga2.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Almen » 2018-06-11 09:13

Kraniet skrev:Kan ju vara värt att påpeka att tekniken fungerar bättre ju styvare skivorna är. HDF är bättre än MDF. Plywood eller metall (aluminium) kan ju också vara bra.

Och sten: Komorok laminerar labradorit
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-11 10:11

:D

Det var mycket bra och trevliga länkar och text kring ämnet. Verkar vara så att det är effektivare att ha dämpskiktet i mitten av väggen än klistrat på ena yttre ytan.

Det spar tjocklek att ha ett dämpskikt omgivet av två skivor om man jämför minskningen av vibrationer.

Komoroks projekt är ju alltid sevärt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Tangband » 2018-06-11 15:42

Kronkan skrev::D

Det var mycket bra och trevliga länkar och text kring ämnet. Verkar vara så att det är effektivare att ha dämpskiktet i mitten av väggen än klistrat på ena yttre ytan.

Det spar tjocklek att ha ett dämpskikt omgivet av två skivor om man jämför minskningen av vibrationer.

Komoroks projekt är ju alltid sevärt.

Låda i låda ( typ 12 mm mdf- 1cm filt -12mm mdf ) är väl betydligt effektivare * på resonansbekämpning än sandwich där materialet trots allt har mekanisk kontakt ?

*Och mycket lättare att bygga ? ... bara några tankar :)

Alla vet vi skillnaden mellan en-glas ruta eller treglas. Med treglas med luft emellan blir det väldigt tyst. Trots att glaset är tunt. Man borde kunna föra över denna tanke till mdf som i detta fall med låda i låda skulle kunna vara tunnare skivor.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Dämplimväggar och stagning

Inläggav Kronkan » 2018-06-11 16:34

:D

Det kan vara rätt men jag har ingen grundad tanke kring detta. Jag ville bara deltaga i en liten gemensam tankenöt och dialog kring vibrationer och dämplimade högtalarväggar versus stag och vilka grundläggande fysiska samband och begrepp som finns kring vibrationer i en vanlig högtalarlåda.

Min egen förståelse har ökat, tror jag åtminstone. Någonstans i bakhuvudet har saker i min tonårstid växt till liv. Det vat länge sedan.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster