Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:En piezo som delas över 15000 Hz kan ge ett lyft i de register som annars kan vara luriga för äldre öron att höra.
Dahlquist DQ10 hade ju en med väldigt hög delning.
10 Ohm över hornet och en 1.0 uF konding i serie ger nog det behövliga.
Man kan minska kondingen om man tycker att den går för lågt.
Perfector skrev:En piezo som delas över 15000 Hz kan ge ett lyft i de register som annars kan vara luriga för äldre öron att höra.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:En piezo som delas över 15000 Hz kan ge ett lyft i de register som annars kan vara luriga för äldre öron att höra.
Totalt feltänk om du inte är en stor egoist.... Lyfter du för att dina egna öron fallit av så kommer det ju att låta fruktansvärt för alla familjemedlemmar/besökare med normal hörsel...
Tangband skrev:Perfector skrev:En piezo som delas över 15000 Hz kan ge ett lyft i de register som annars kan vara luriga för äldre öron att höra.
Dahlquist DQ10 hade ju en med väldigt hög delning.
10 Ohm över hornet och en 1.0 uF konding i serie ger nog det behövliga.
Man kan minska kondingen om man tycker att den går för lågt.
Intressant, Har du nåt bra exempel på en bra Piezo jag kan prova och lägga ovanpå mina Jbl 530 ?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:En piezo som delas över 15000 Hz kan ge ett lyft i de register som annars kan vara luriga för äldre öron att höra.
Totalt feltänk om du inte är en stor egoist.... Lyfter du för att dina egna öron fallit av så kommer det ju att låta fruktansvärt för alla familjemedlemmar/besökare med normal hörsel...
jansch skrev:Att vrida på huvudet (så att örat rör sig 1cm längre från högtalaren) ger 180grader fasvridning av direktljudet. OBS! gäller ju bara just den tonen.
Piotr skrev:jansch skrev:Att vrida på huvudet (så att örat rör sig 1cm längre från högtalaren) ger 180grader fasvridning av direktljudet. OBS! gäller ju bara just den tonen.
En fasvridning syns i tidsdomänen dvs. på systemets impulsrespons (IR).
IR påverkas inte menligt om man mäter på 301cm avstånd jämfört med 300cm.
Det är i stort sett fråga om en ren tidsfördröjning = "linear phase".
jansch skrev:Piotr skrev:jansch skrev:Att vrida på huvudet (så att örat rör sig 1cm längre från högtalaren) ger 180grader fasvridning av direktljudet. OBS! gäller ju bara just den tonen.
En fasvridning syns i tidsdomänen dvs. på systemets impulsrespons (IR).
IR påverkas inte menligt om man mäter på 301cm avstånd jämfört med 300cm.
Det är i stort sett fråga om en ren tidsfördröjning = "linear phase".
Impulrespons? På en 16kHz ton? Jag förutsatte nog EN varaktig 16kHz ton....samt att lyssna. Som vanligt är jag nog väldigt otydlig i mina inlägg.
Piotr skrev:jansch skrev:Piotr skrev:
En fasvridning syns i tidsdomänen dvs. på systemets impulsrespons (IR).
IR påverkas inte menligt om man mäter på 301cm avstånd jämfört med 300cm.
Det är i stort sett fråga om en ren tidsfördröjning = "linear phase".
Impulrespons? På en 16kHz ton? Jag förutsatte nog EN varaktig 16kHz ton....samt att lyssna. Som vanligt är jag nog väldigt otydlig i mina inlägg.
Ja eller så läser eller tänker jag otydligt.
Om du har en fasvridning eller en "påverkan på fasgången vid höga frekvenser" (såsom du skrev) så tänker jag att det går att mäta. Det spelar ju ingen roll hur "fasgången" ser ut för en statisk ton, om det finns en fasvridning så syns den i en IR-mätning.
Menar också att en förflyttning av öra/mätpunkt på under en % påverkar inte "direktljudet".. dvs. signalen i sig.
Jag utgår från signalens kvalitéer i sig, som inte ändras (inte dess fasgång iaf.) när man flyttar betraktelsepunkt under 1% i ljudets färdriktning.
Men givetvis roterar fasen konstant för en utbredande våg och sinustonens fas momentant är ju alltid olika inom en våglängds utsträckning.
Jag tror vi båda förstår vad som händer men möjligen skiljer sig vår terminologi och referenspunkt i detta fall.
DQ-20 skrev:Om jag sätter på en sinus på typ 18 kHz så är det knäpptyst i rummet hur mycket jag än drar på. För mig. Ungarna blir dock galna. Framåtriktade "superdiskanter" tycker jag alltså verkar vara nys. Däremot verkar ju t.ex. bakåtriktade diskanter kunna vara till nytta för att behålla energin i efterklangen om man har det problemet. Det finns en del konstruktioner som använt detta, bl.a. Snell. Jag tror det var Naqref eller IÖ som föreslog en slags vinklad dipol med två kondiskanter (om används till Carlsson) som var så orienterade att de skickade ut diskantenergi rummet utom i riktning mot lyssnaren.
/DQ-20
petersteindl skrev:
Power respons.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:DQ-20 skrev:Om jag sätter på en sinus på typ 18 kHz så är det knäpptyst i rummet hur mycket jag än drar på. För mig. Ungarna blir dock galna. Framåtriktade "superdiskanter" tycker jag alltså verkar vara nys. Däremot verkar ju t.ex. bakåtriktade diskanter kunna vara till nytta för att behålla energin i efterklangen om man har det problemet. Det finns en del konstruktioner som använt detta, bl.a. Snell. Jag tror det var Naqref eller IÖ som föreslog en slags vinklad dipol med två kondiskanter (om används till Carlsson) som var så orienterade att de skickade ut diskantenergi rummet utom i riktning mot lyssnaren.
/DQ-20
Det var nog Naq och så är L8 konfigurerad. Det är dock inte helt oproblematiskt, som jag ser det. Vad jag vet så var Stig Carlsson före Snell i att använda bakåtriktade diskanter eller diskanter för annat än direktljud för att få en rakare Power respons.
Med vänlig hälsning
Peter
Harryup skrev:Jag skulle alla dagar i veckan vara skeptisk mot att lägga till en diskanthöjning som man inte får vid naturlig lyssning. Och vill jag ha en bättre diskant skulle jag inte bara gå efter nivå utan hur den verkligen låter. Min känsla är att jag skulle inte lägga till något för att kompensera för hörselproblem och jag skulle inte lägga till något över ungefär 8kHz. Tidsfel är jag allergisk emot.
/Harryup
gopnik skrev:Effekten av en extra diskant utan ordentlig delning - alltså lobning, diskanthöjning, kamfiltereffekter - är ju redan redovisade. Vad jag undrar och ofta saknar är vad du tror själv. Vilket problem försöker du lösa, och varför tror du att detta är en möjlig lösning? Alltså, du ställer ibland väldigt öppna frågor och önskar enkla svar. Ofta utan att först presentera förutsättningarna och de bakomliggande antaganden och resonemang som föranleder frågan.
Saknar du spridning, nivå, HOM-frihet eller vad är problemet?
Tangband skrev:luftighet i diskanten
jansch skrev:Piotr skrev:jansch skrev:
Impulrespons? På en 16kHz ton? Jag förutsatte nog EN varaktig 16kHz ton....samt att lyssna. Som vanligt är jag nog väldigt otydlig i mina inlägg.
Ja eller så läser eller tänker jag otydligt.
Om du har en fasvridning eller en "påverkan på fasgången vid höga frekvenser" (såsom du skrev) så tänker jag att det går att mäta. Det spelar ju ingen roll hur "fasgången" ser ut för en statisk ton, om det finns en fasvridning så syns den i en IR-mätning.
Menar också att en förflyttning av öra/mätpunkt på under en % påverkar inte "direktljudet".. dvs. signalen i sig.
Jag utgår från signalens kvalitéer i sig, som inte ändras (inte dess fasgång iaf.) när man flyttar betraktelsepunkt under 1% i ljudets färdriktning.
Men givetvis roterar fasen konstant för en utbredande våg och sinustonens fas momentant är ju alltid olika inom en våglängds utsträckning.
Jag tror vi båda förstår vad som händer men möjligen skiljer sig vår terminologi och referenspunkt i detta fall.
Som jag skrev i förra inlägget är det ju en mängd förutsättningar som krävs men som jag anser självklara. T.ex att vågutbredningen från ljudkällan vid lyssningpunkten kan anses vara plan. Det är ju också en bra förutsättning om man vill verifiera med mätning. Det är ju en väldigt enkel mätning i ett frifältsrum - inte lika självklart i ett vardagsrum med en kontinurerlig 16kHz ton.
Jag vet inte varför du skriver 1% i ljudets färdriktning? Om nu t.ex lyssningsavståndet är 3 meter och vi ändrar avståndet med 1% vrider sig fasen ca 540grader för en 16kHz ton. Då har vi tur då fasläget blir lika med 180grader. Om lyssningsavståndet är 4 meter blir ju 1% inte 180grader.
Eller menar du samma som jag att vi måste komma tillräckligt långt från ljudkällan för att den kan anses vara punktformad och plan vågfront är uppfylld?
Det blir, tycker jag, lite tjafsigt om vi inte bara kan konstatera att: om vi vrider på huvudet så att en avståndsskillnad på 1cm uppstår för öronen i förhållande till ljudkällan uppstår 180grader fasskillnad mellan öronen om tonen är ca 16kHz. (för direktljudet).
Då var den enkla frågan: är det någon,t.ex. Tangband som hör skillnad vid normal musiklyssning när man vrider på huvudet litegran=1cm.
Att jag tog just 16kHz och bara EN ton var för att göra exemplet enkelt. Vid musiklyssning kommer ju alla toner fasvridas olika mycket. Störs vi av det, hör vi det (fasen alltså)?
Om vi bara lyssnar på EN ton , t.ex. 16kHz ( för dom som hör den!), hörs ett enormt kvittrande ljud när man rör på huvudet. Detta beror dock på fasens konsekvens med utsläckning i ett vanligt rum pga reflekterade ytor.
Tangband skrev:jansch skrev:Piotr skrev:
Ja eller så läser eller tänker jag otydligt.
Om du har en fasvridning eller en "påverkan på fasgången vid höga frekvenser" (såsom du skrev) så tänker jag att det går att mäta. Det spelar ju ingen roll hur "fasgången" ser ut för en statisk ton, om det finns en fasvridning så syns den i en IR-mätning.
Menar också att en förflyttning av öra/mätpunkt på under en % påverkar inte "direktljudet".. dvs. signalen i sig.
Jag utgår från signalens kvalitéer i sig, som inte ändras (inte dess fasgång iaf.) när man flyttar betraktelsepunkt under 1% i ljudets färdriktning.
Men givetvis roterar fasen konstant för en utbredande våg och sinustonens fas momentant är ju alltid olika inom en våglängds utsträckning.
Jag tror vi båda förstår vad som händer men möjligen skiljer sig vår terminologi och referenspunkt i detta fall.
Som jag skrev i förra inlägget är det ju en mängd förutsättningar som krävs men som jag anser självklara. T.ex att vågutbredningen från ljudkällan vid lyssningpunkten kan anses vara plan. Det är ju också en bra förutsättning om man vill verifiera med mätning. Det är ju en väldigt enkel mätning i ett frifältsrum - inte lika självklart i ett vardagsrum med en kontinurerlig 16kHz ton.
Jag vet inte varför du skriver 1% i ljudets färdriktning? Om nu t.ex lyssningsavståndet är 3 meter och vi ändrar avståndet med 1% vrider sig fasen ca 540grader för en 16kHz ton. Då har vi tur då fasläget blir lika med 180grader. Om lyssningsavståndet är 4 meter blir ju 1% inte 180grader.
Eller menar du samma som jag att vi måste komma tillräckligt långt från ljudkällan för att den kan anses vara punktformad och plan vågfront är uppfylld?
Det blir, tycker jag, lite tjafsigt om vi inte bara kan konstatera att: om vi vrider på huvudet så att en avståndsskillnad på 1cm uppstår för öronen i förhållande till ljudkällan uppstår 180grader fasskillnad mellan öronen om tonen är ca 16kHz. (för direktljudet).
Då var den enkla frågan: är det någon,t.ex. Tangband som hör skillnad vid normal musiklyssning när man vrider på huvudet litegran=1cm.
Att jag tog just 16kHz och bara EN ton var för att göra exemplet enkelt. Vid musiklyssning kommer ju alla toner fasvridas olika mycket. Störs vi av det, hör vi det (fasen alltså)?
Om vi bara lyssnar på EN ton , t.ex. 16kHz ( för dom som hör den!), hörs ett enormt kvittrande ljud när man rör på huvudet. Detta beror dock på fasens konsekvens med utsläckning i ett vanligt rum pga reflekterade ytor.
Jansch, mina Jbl 530 med cd-horn har en helt stabil stereobild även om jag flyttar mig +-30 cm från sweetspot. Jag antar att det är en av fördelarna med constant directivity. Har inte upplevt samma med vanliga högtalare. Om jag kompletterar med en superdiskant som sprider annorlunda kanske jag däremot får problemen som du beskriver ?
Cortado skrev:Undrar också varför man lägger så stort fokus på frekvenser som med stor sannolikhet ligger utanför ens (Edit: HÖGA, låga frekvenser exkluderade - de har en annan funktion) hörselområde. Superdiskanter är väl (nu generaliserar jag) diskanter som kommer upp långt högre frekvenser än 20k.. om man inte ens hör 20k, vill man då lägga t.ex. 12000kr på diskant för att återge det området?
Perfector skrev:Jag tycker mig minnas en skrift om hur ohörbara frekvenser ändå påverkar de toner vi hör och att man klart kan urskilja instrument med eller utan övertonerna på olika sätt, men jag kan ju ha dåligt minne åxå.
Morello skrev:Man kan ju tänka sig att ljud i ultraljudsregistret - om det spelas väldigt starkt - kan ge upphov till intermodulationsprodukter pga luftens egna olinjäriteter.
Det blir dock aningens svårt att verifiera då man först måste säkerställa att elementet per se inte medför intermodulation.
Cortado skrev:Perfector skrev:Jag tycker mig minnas en skrift om hur ohörbara frekvenser ändå påverkar de toner vi hör och att man klart kan urskilja instrument med eller utan övertonerna på olika sätt, men jag kan ju ha dåligt minne åxå.
Jo, den har jag hört också. Det finns många myter i hifi-världen och jag tror för min egna del att det där hör till myterna mer än att det ligger något konkret i det.
Piotr skrev:Placera två diskanter (eller fler) nära varandra och och spela enstaka sinusar i resp. element.
Jag har gjort det och inte hört något öht. när nyttosignalerna legat på ca 100dB SPL i området 25-30kHz.
jansch skrev:Piotr skrev:Placera två diskanter (eller fler) nära varandra och och spela enstaka sinusar i resp. element.
Jag har gjort det och inte hört något öht. när nyttosignalerna legat på ca 100dB SPL i området 25-30kHz.
Jag har gjort liknande tester och ibland gör det ont i öronen, precis som dom reagerar utan att man hör ett dugg.
gopnik skrev:Men inte kan du jämföra den tidskillnad du nu talar om med de lobningsfenomen och kamfiltereffekter som två fjärra men varandra närbelägna ljudkällor innebär. Det är ju helt, totalt, olika problem. Inte heller kan du ur de experiment du redovisar slå fast att öronen är fasskillnadsokänsliga vid höga frekvenser.
Tangband skrev:Intressanta tankar DaNorman.
Diskanten på toppen av fukdist är en Dayton nd16.
Den mäter såhär:
DanNorman skrev:Eftersom vi har specat ett lyssningsfönster vertikalt tror jag inte superdiskanten kan sitta så långt från diskanten.
Syftet med superdiskant på Fukdist är bara att bredda spridningen över typ 8-9kHz. Tonkurvan rakt framåt är bra utan, och ska vara identisk med superdiskant.
Kraniet skrev:Känns som att detta med "superdiskant" har fått lite inflation. Ursprunget är ju att det förr var svårt att tillverka entums diskanter så de hade tillräckligt bra effekttålighet nedåt i frekvens och tillräckligt bra frekvensgång till 20 kHz. Så då användes det istället 1,5 tum tillsammans med en mindre diskant.
Sen har det där liksom hängt med och sedan när det kom "högupplöst" skivmaterial fick det en revival för nu skulle det spelas högre frekvenser än 20 kHz.
Så har jag förstått historien bakom fenomenet "superdiskant". Det var en lösning på ett riktigt problem som sedan blev en säljgimmick.
Frågan är ju dock hur mycket material som faktiskt har nåt användbart ovan 20 kHz eller om det bara är skräp? Spelar man CD så kan det ju finnas en massa skräp däruppe som man absolut inte vill lyssna på.
Öhmans studiohögtalare är ju tex designade med mer utsträckta högfrekventa egenskaper (35-40kHz?) just för att studioteknikerna ska kunna bli uppmärksamma på skräpet och ta bort det. Öhmans "vanliga" högtalare sträcker sig inte lika högt (22kHz?).
Så utan ett klart syfte med superdiskanten förstår jag inte varför det skulle vara intressant. Vilket problem är det som avses lösas? Finns det något problem med de högtalare som nämnts i tråden? Vilka eventuella problem tillför man genom att lägga till ytterligare en diskant?
Cortado skrev:Tangband skrev:Intressanta tankar DaNorman.
Diskanten på toppen av fukdist är en Dayton nd16.
Den mäter såhär:
Vad vill du att ND16 ska göra i ditt fall med dina JBL-högtalare?
Tangband skrev:Bredda spridningen över 8-9 khz
Enligt mätningar på avhub så går mina jbl drivers upp till 40 khz men spridningen är antagligen dålig från 8-9 khz
Tangband skrev:Nedan jbl 530 passivt:
Cortado skrev:Tangband skrev:Nedan jbl 530 passivt:
Gissar att det där är onaxis. Den säger som du förstår inget om spridning, varken bra eller dåligt.
Tangband skrev:Cortado skrev:Vad vill du att ND16 ska göra i ditt fall med dina JBL-högtalare?
Bredda spridningen över 8-9 khz
Tangband skrev:Detta skriver hifi och musik
Tangband skrev:Detta skriver hifi och musik om jbl 530:
JBL Frekvensgång: Jämt förlopp för alla spridningsvinklar, som bara störs av ett hack i den förmodade låga delningsfrekvensen vid drygt 1 kHz. Ingen synlig baffeleffekt, men diskanthornet ligger generellt ett par dB högre i nivå. Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.
Cortado skrev:Tangband skrev:Detta skriver hifi och musik om jbl 530:
JBL Frekvensgång: Jämt förlopp för alla spridningsvinklar, som bara störs av ett hack i den förmodade låga delningsfrekvensen vid drygt 1 kHz. Ingen synlig baffeleffekt, men diskanthornet ligger generellt ett par dB högre i nivå. Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.
Vad drar du för slutsatser själv av det där?
Får du något konkret ur det?
Tangband skrev:De skriver att hornet begränsar spridningen för högre frekvenser. Om det stämmer kanske en superdiskant är ett bra recept för att öka spridningen
Tangband skrev:Det är det där jag är intresserad om det skulle bli bättre på mina jbl 530. Och jag vet ju inte, föränn jag provat
Mitt Dbx driverack pa2 samplar A/D vid 48 khz så det finns ju inte ett jota över 24 khz som kan återges.
Återstår området 8 khz- 24 khz som kanske blir bättre med en superdiskant med breddad spridning
DanNorman skrev:Dessutom löser den ju inte problemet med att vi vill ha bred spridning i toppoktaven
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster