Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav gopnik » 2018-07-02 15:33

Men inte kan du jämföra den tidskillnad du nu talar om med de lobningsfenomen och kamfiltereffekter som två fjärra men varandra närbelägna ljudkällor innebär. Det är ju helt, totalt, olika problem. Inte heller kan du ur de experiment du redovisar slå fast att öronen är fasskillnadsokänsliga vid höga frekvenser.
Senast redigerad av gopnik 2018-07-02 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-02 15:40

Undrar också varför man lägger så stort fokus på frekvenser som med stor sannolikhet ligger utanför ens (Edit: HÖGA, låga frekvenser exkluderade - de har en annan funktion) hörselområde. Superdiskanter är väl (nu generaliserar jag) diskanter som kommer upp långt högre frekvenser än 20k.. om man inte ens hör 20k, vill man då lägga t.ex. 12000kr på diskant för att återge det området?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Perfector » 2018-07-02 15:55

Cortado skrev:Undrar också varför man lägger så stort fokus på frekvenser som med stor sannolikhet ligger utanför ens (Edit: HÖGA, låga frekvenser exkluderade - de har en annan funktion) hörselområde. Superdiskanter är väl (nu generaliserar jag) diskanter som kommer upp långt högre frekvenser än 20k.. om man inte ens hör 20k, vill man då lägga t.ex. 12000kr på diskant för att återge det området?

Jag tycker mig minnas en skrift om hur ohörbara frekvenser ändå påverkar de toner vi hör och att man klart kan urskilja instrument med eller utan övertonerna på olika sätt, men jag kan ju ha dåligt minne åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-02 16:32

Perfector skrev:Jag tycker mig minnas en skrift om hur ohörbara frekvenser ändå påverkar de toner vi hör och att man klart kan urskilja instrument med eller utan övertonerna på olika sätt, men jag kan ju ha dåligt minne åxå.


Jo, den har jag hört också. Det finns många myter i hifi-världen och jag tror för min egna del att det där hör till myterna mer än att det ligger något konkret i det.

När man säger att de ohörbara frekvenskerna påverkar de lägre (ofta sina harmoniska släktingar) - är den påverkan då god eller ond? ( det är alltså inte riktat mot dig, du har ju faktiskt inte tagit något parti om huruvida det är vettigt/ovettigt eller bra/dåligt )

Jag nöjer mig med att inte höra det och med att låta de harmoniska släktingarna vara opåverkade. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Morello » 2018-07-02 16:35

Man kan ju tänka sig att ljud i ultraljudsregistret - om det spelas väldigt starkt - kan ge upphov till intermodulationsprodukter pga luftens egna olinjäriteter.
Det blir dock aningens svårt att verifiera då man först måste säkerställa att elementet per se inte medför intermodulation.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-02 16:57

Morello skrev:Man kan ju tänka sig att ljud i ultraljudsregistret - om det spelas väldigt starkt - kan ge upphov till intermodulationsprodukter pga luftens egna olinjäriteter.
Det blir dock aningens svårt att verifiera då man först måste säkerställa att elementet per se inte medför intermodulation.


Ja, det lär inte vara helt enkelt. Ännu svårare sedan blir att testa det subjektiva av det och få pålitliga resultat.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Piotr » 2018-07-02 17:24

Placera två diskanter (eller fler) nära varandra och och spela enstaka sinusar i resp. element.

Jag har gjort det och inte hört något öht. när nyttosignalerna legat på ca 100dB SPL i området 25-30kHz.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Piotr » 2018-07-02 17:26

Cortado skrev:
Perfector skrev:Jag tycker mig minnas en skrift om hur ohörbara frekvenser ändå påverkar de toner vi hör och att man klart kan urskilja instrument med eller utan övertonerna på olika sätt, men jag kan ju ha dåligt minne åxå.


Jo, den har jag hört också. Det finns många myter i hifi-världen och jag tror för min egna del att det där hör till myterna mer än att det ligger något konkret i det.


De myterna (de studierna) har debunkats grundligt upprepade ggr.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav jansch » 2018-07-02 17:48

Piotr skrev:Placera två diskanter (eller fler) nära varandra och och spela enstaka sinusar i resp. element.

Jag har gjort det och inte hört något öht. när nyttosignalerna legat på ca 100dB SPL i området 25-30kHz.


Jag har gjort liknande tester och ibland gör det ont i öronen, precis som dom reagerar utan att man hör ett dugg.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Piotr » 2018-07-02 18:07

jansch skrev:
Piotr skrev:Placera två diskanter (eller fler) nära varandra och och spela enstaka sinusar i resp. element.

Jag har gjort det och inte hört något öht. när nyttosignalerna legat på ca 100dB SPL i området 25-30kHz.


Jag har gjort liknande tester och ibland gör det ont i öronen, precis som dom reagerar utan att man hör ett dugg.


Då har du förmodligen spelat toner på 20-25kHz vilket ger den upplevelsen du nämner (dvs. de är "hörbara" eller på gränsen till hörbara).

Skulle signifikant IMD var närvarande hamnar ju en skillnadston neråt i audiobandet.

Vid asymmetrisk olinjäritet får du en produkt vid 3kHz om du tex. spelar 30kHz och 33kHz genbom ett olinjärt system.

Användarvisningsbild
Piotr
 
Inlägg: 12464
Blev medlem: 2005-02-06

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Piotr » 2018-07-02 18:10

Om distortionsprodukterna är så kraftiga att det gör ont i öronen så har du intressanta generatorer för mätsignalerna. Gissar på att diskanterna skickar ut 180dB SPL eller så.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav jansch » 2018-07-02 19:20

gopnik skrev:Men inte kan du jämföra den tidskillnad du nu talar om med de lobningsfenomen och kamfiltereffekter som två fjärra men varandra närbelägna ljudkällor innebär. Det är ju helt, totalt, olika problem. Inte heller kan du ur de experiment du redovisar slå fast att öronen är fasskillnadsokänsliga vid höga frekvenser.


Jag antar att du syftar på vad jag har skrivit.

Jag skriver att utsläckning i luften ( t.ex kamfiltereffekter) eller p g a reflektioner är något helt annat!
Den fasskillnad som uppstår av direktljudet mellan öronen p g a man förflyttar sig, svagt vrider på huvudet, lutar sig lite framåt etc väldigt lite , t.ex 1cm är för mej ohörbart. Ändå så ändras fasen (fasskillnaden mellan öronen) på alla toner i musiken mer eller mindre. Om vi förflyttar oss 1cm är fasskillnaden maximal vid 16kHz, om vi flyttar oss 2cm är fasskillnaden maximal för 8kHz.

Alltså, fasskillnaden uppstår så fort vi inte har PERFEKT symmetri, inte befinner oss i en plan vågfront, inte har identiska högtalare,mm. FASSKILLNADEN är ju olika på varje ton som produceras via båda högtalarna.
Idealfallet där bara högtalarnas eventuella fasfel ”hörs” är ju ett teoretiskt fall.
Därför är det för mej svårt att tänka sig att fasfel är någon stor ”grej” och att man någorlunda lätt kan identifiera det som ett ”fel”.

Vad tycker du? Hör du att ”fasen är fel” om du sitter 1 cm fel med huvudet?

PS. Jag är fullt medveten att utsläckning ( mer eller mindre) är helt dominerande i vanliga lyssningsrum och ändå så låter det likadant om man förflyttar huvudet 1cm......eller gör det inte?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 00:01

Från tråden om fukdist- högtalaren under diy. En Dayton-tweeter ovanpå högtalaren.
Blir ljudet bättre ?
viewtopic.php?f=3&t=63950&p=1999721#p1999721

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav DanNorman » 2018-07-04 00:19

Eftersom vi har specat ett lyssningsfönster vertikalt tror jag inte superdiskanten kan sitta så långt från diskanten.
Syftet med superdiskant på Fukdist är bara att bredda spridningen över typ 8-9kHz. Tonkurvan rakt framåt är bra utan, och ska vara identisk med superdiskant.
Superdiskanten delas nedåt och diskanten uppåt. Det blir alltså en trevägare. Ju längre från diskanterna sitter från varandra, desto brantare bör man dela för att minska interferenser.
Ju närmare man kan placera elementen varandra och ju flackare man delar mellan dem, desto jämnare bli övergången mellan registren off axis, iaf. horisontellt.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 13:14

Intressanta tankar DaNorman.

Diskanten på toppen av fukdist är en Dayton nd16.
Den mäter såhär:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-04 15:05

Tangband skrev:Intressanta tankar DaNorman.

Diskanten på toppen av fukdist är en Dayton nd16.
Den mäter såhär:


Vad vill du att ND16 ska göra i ditt fall med dina JBL-högtalare?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Kraniet » 2018-07-04 16:15

Känns som att detta med "superdiskant" har fått lite inflation. Ursprunget är ju att det förr var svårt att tillverka entums diskanter så de hade tillräckligt bra effekttålighet nedåt i frekvens och tillräckligt bra frekvensgång till 20 kHz. Så då användes det istället 1,5 tum tillsammans med en mindre diskant.
Sen har det där liksom hängt med och sedan när det kom "högupplöst" skivmaterial fick det en revival för nu skulle det spelas högre frekvenser än 20 kHz.
Så har jag förstått historien bakom fenomenet "superdiskant". Det var en lösning på ett riktigt problem som sedan blev en säljgimmick.

Frågan är ju dock hur mycket material som faktiskt har nåt användbart ovan 20 kHz eller om det bara är skräp? Spelar man CD så kan det ju finnas en massa skräp däruppe som man absolut inte vill lyssna på.

Öhmans studiohögtalare är ju tex designade med mer utsträckta högfrekventa egenskaper (35-40kHz?) just för att studioteknikerna ska kunna bli uppmärksamma på skräpet och ta bort det. Öhmans "vanliga" högtalare sträcker sig inte lika högt (22kHz?).

Så utan ett klart syfte med superdiskanten förstår jag inte varför det skulle vara intressant. Vilket problem är det som avses lösas? Finns det något problem med de högtalare som nämnts i tråden? Vilka eventuella problem tillför man genom att lägga till ytterligare en diskant?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav DanNorman » 2018-07-04 16:26

Kraniet: Jag tyckte att jag gav ett klart syfte med superdiskant i fallet Fukdist :)
Man kan ju dela av den över 20kHz om man vill.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 16:37

DanNorman skrev:Eftersom vi har specat ett lyssningsfönster vertikalt tror jag inte superdiskanten kan sitta så långt från diskanten.
Syftet med superdiskant på Fukdist är bara att bredda spridningen över typ 8-9kHz. Tonkurvan rakt framåt är bra utan, och ska vara identisk med superdiskant.


Det är det där jag är intresserad om det skulle bli bättre på mina jbl 530. Och jag vet ju inte, föränn jag provat :)
Mitt Dbx driverack pa2 samplar A/D vid 48 khz så det finns ju inte ett jota över 24 khz som kan återges.
Återstår området 8 khz- 24 khz som kanske blir bättre med en superdiskant med breddad spridning

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 16:46

Kraniet skrev:Känns som att detta med "superdiskant" har fått lite inflation. Ursprunget är ju att det förr var svårt att tillverka entums diskanter så de hade tillräckligt bra effekttålighet nedåt i frekvens och tillräckligt bra frekvensgång till 20 kHz. Så då användes det istället 1,5 tum tillsammans med en mindre diskant.
Sen har det där liksom hängt med och sedan när det kom "högupplöst" skivmaterial fick det en revival för nu skulle det spelas högre frekvenser än 20 kHz.
Så har jag förstått historien bakom fenomenet "superdiskant". Det var en lösning på ett riktigt problem som sedan blev en säljgimmick.

Frågan är ju dock hur mycket material som faktiskt har nåt användbart ovan 20 kHz eller om det bara är skräp? Spelar man CD så kan det ju finnas en massa skräp däruppe som man absolut inte vill lyssna på.

Öhmans studiohögtalare är ju tex designade med mer utsträckta högfrekventa egenskaper (35-40kHz?) just för att studioteknikerna ska kunna bli uppmärksamma på skräpet och ta bort det. Öhmans "vanliga" högtalare sträcker sig inte lika högt (22kHz?).

Så utan ett klart syfte med superdiskanten förstår jag inte varför det skulle vara intressant. Vilket problem är det som avses lösas? Finns det något problem med de högtalare som nämnts i tråden? Vilka eventuella problem tillför man genom att lägga till ytterligare en diskant?

Jo, kan hålla med dig en hel del. I mitt fall vill jag kolla om det upplevs som en förbättring med en supertweeter. Gör det inte det så kommer jag inte använda en extra diskant. Det är dessutom inte kostsamt att prova, Dayton tweetern kostar ju bara kring 150:- och kondingen 25:- :)

Det är många högtalare som använder extra supertweeters, Dali, Linn K array mfl. Kanske av marknadsmässig anledning?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 16:49

Cortado skrev:
Tangband skrev:Intressanta tankar DaNorman.

Diskanten på toppen av fukdist är en Dayton nd16.
Den mäter såhär:


Vad vill du att ND16 ska göra i ditt fall med dina JBL-högtalare?

Bredda spridningen över 8-9 khz
Enligt mätningar på avhub så går mina jbl drivers upp till 40 khz men spridningen är antagligen dålig från 8-9 khz.
Nedan jbl 530 passivt:

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-04 17:01

Tangband skrev:Bredda spridningen över 8-9 khz
Enligt mätningar på avhub så går mina jbl drivers upp till 40 khz men spridningen är antagligen dålig från 8-9 khz


Det låter som att du mer citerar DanNorman och antar saker. :)

Finns det några pålitliga mätningar som visar spridningen på dina högtalare?

Om du sveper från 8-9k uppåt och flyttar dig i mellan olika lyssnings platser i sidled så kanske du kan komma fram till om det verkligen är ett problem. Kanske skulle du då testa med endast en högtalare åt gången först och sedan med två. Tänk på att det sker en massa saker när du bara flyttar huvudet sidleds vid de där frekvenserna. Våglängderna är väldigt korta över 8-9k..

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-04 17:04

Tangband skrev:Nedan jbl 530 passivt:


Gissar att det där är onaxis. Den säger som du förstår inget om spridning, varken bra eller dåligt.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 17:08

Cortado skrev:
Tangband skrev:Nedan jbl 530 passivt:


Gissar att det där är onaxis. Den säger som du förstår inget om spridning, varken bra eller dåligt.

Detta skriver hifi och musik om jbl 530:

JBL Frekvensgång: Jämt förlopp för alla spridningsvinklar, som bara störs av ett hack i den förmodade låga delningsfrekvensen vid drygt 1 kHz. Ingen synlig baffeleffekt, men diskanthornet ligger generellt ett par dB högre i nivå. Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav gopnik » 2018-07-04 17:15

Tangband skrev:
Cortado skrev:Vad vill du att ND16 ska göra i ditt fall med dina JBL-högtalare?

Bredda spridningen över 8-9 khz

Det kommer du som sagt inte kunna göra med mindre än att du introducerar en riktig delning. Tvärt om kommer spridningen bli snävare (vertikalt) och dessutom drabbad av mer eller mindre kraftiga lober, och kamfiltereffekter i alla möjliga riktningar. Dessutom köper jag inte att spridningen nödvändigtvis ska vara så väldigt bred... Time/intensity trading för ett stabilt stereofönster förutsätter ju att den inte är för bred.
Tangband skrev:Detta skriver hifi och musik

Hifi och Mystik är inte en blaska med kompetens nog för ens ytlig högtalarkonstruktionsanalys. De är inte Stereophile på långa vägar. Vore jag elak skulle jag säga att de inte besitter någon större kompetens över huvud taget, men de är nog ändå rätt duktiga på fikonspråk och prosaiska beskrivningar av allt de egentligen inte begriper. :twisted:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-04 18:45

Tangband skrev:Detta skriver hifi och musik om jbl 530:

JBL Frekvensgång: Jämt förlopp för alla spridningsvinklar, som bara störs av ett hack i den förmodade låga delningsfrekvensen vid drygt 1 kHz. Ingen synlig baffeleffekt, men diskanthornet ligger generellt ett par dB högre i nivå. Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.


Vad drar du för slutsatser själv av det där?

Får du något konkret ur det?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 18:48

Gopnik, du har säkert rätt i det du skriver, men nyfikenheten hos mig gör att jag vill prova daytondiskanterna på mina jbl.
Upplever jag illusionen av musiken som varande bättre med diskanten än utan, så får den bli kvar. Jag kommer bjuda in flera att lyssna så jag inte blir insnöad :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Tangband » 2018-07-04 18:49

Cortado skrev:
Tangband skrev:Detta skriver hifi och musik om jbl 530:

JBL Frekvensgång: Jämt förlopp för alla spridningsvinklar, som bara störs av ett hack i den förmodade låga delningsfrekvensen vid drygt 1 kHz. Ingen synlig baffeleffekt, men diskanthornet ligger generellt ett par dB högre i nivå. Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.


Vad drar du för slutsatser själv av det där?

Får du något konkret ur det?

De skriver att hornet begränsar spridningen för högre frekvenser. Om det stämmer kanske en superdiskant är ett bra recept för att öka spridningen

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav Cortado » 2018-07-04 18:57

Tangband skrev:De skriver att hornet begränsar spridningen för högre frekvenser. Om det stämmer kanske en superdiskant är ett bra recept för att öka spridningen


Ja, det är typ det enda jag också drar ut av det och det är ju ingen nyhet. Resten är rätt mycket gissning/antagande som jag gärna inte sett.

Tycker du ska mäta själv, med ditt starka intresse så kommer du snart att ha kommit förbi tomtarna på Hifi&Musik.. om du inte redan är det. :)

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fördelar med en extra ”superdiskant ”?

Inläggav jansch » 2018-07-04 19:03

Piotr skrev:
Då har du förmodligen spelat toner på 20-25kHz vilket ger den upplevelsen du nämner (dvs. de är "hörbara" eller på gränsen till hörbara).

Skulle signifikant IMD var närvarande hamnar ju en skillnadston neråt i audiobandet.

Vid asymmetrisk olinjäritet får du en produkt vid 3kHz om du tex. spelar 30kHz och 33kHz genom ett olinjärt system.


Jag har försökt hitta förklaringar till detta men jag hör ju 13kHz med "rimligt" stark nivå 95 -100dBSPL.Kravet på ökad SPL stiger extremt på slutet. Under 12,5kHz är det inga problem. Ibland är gränsen LITE högre p g a "dagsform" och vad jag har blivit utsatt för "buller innan.

Jag anser att IM inte påverkar när man (jag) testar då det är test med sinuston (en ton)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: nikeb och 2 gäster