nätdel bra eller...?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

nätdel bra eller...?

Inläggav Rille » 2018-07-12 08:14

Jag trillade över en närdel när jag var ute och surfade som jag funderar på om den är bra eller inte. Www.amb.org/audio/sigma11/ är produkten. Finns det några åsikter om den här?
Mvh Rille

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav Alexi » 2018-07-12 08:40

Tänkbar kandidat till Morello PEQ?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-12 12:32

Blir nog dyrare än den regulator som presenterades i PEQ-tråden, bara kretskortet verkar kosta 14 $.

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav oa51 » 2018-07-12 14:20

Sigma-11 har fått mycket bra recensioner på nätet, vad det nu är värt. Jag har beställt tre kort till sigma-11 nätdel, håller på att bygga ihop en av dem för att driva en https://www.allo.com/sparky/digione-player.html som jag tänkte använda som mediaspelare.https://www.youtube.com/watch?v=8Iey5yKd-p4 ( bättre nätdel än 5V väggbulan ska visst lyfta ljudet rejält)
Jag tror nätdelen som ingick i gruppköpet räcker bra då det endast är de lägre registren som ska DSP:as. Dessutom krävs 2 11:or (eller en 22:a) om man ska ha matning med både plus och minus. Dyrt....

Då allt är färdigbyggt kan jag återkomma efter provlyssning :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav darkg » 2018-07-12 14:29

Schemat är open source, dock inte pcb-layouten. Om det befinns vara en tillräckligt intressant grej kanske nån™ caddar kort.

(Jag är lite tveksam till det kloka i att använda ultrasnabba dioder, är det att störningarna hamnar högt i frekvens och blir lättare att städa upp som är tanken?)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-12 16:43

Den här regulatorn klarar en större last. Vad har Rille tänkt använda den till?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav Morello » 2018-07-12 17:10

Aggregatet lämnar bara enkel matning och är alltså helt oanvändbart till rums-EQ'n.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav darkg » 2018-07-12 17:24

Morello skrev:Aggregatet lämnar bara enkel matning och är alltså helt oanvändbart till rums-EQ'n.


En dubbel version finns.

Vad anser du om valet av likriktardioder (MUR820)?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav Rille » 2018-07-12 18:23

RogerGustavsson skrev:Den här regulatorn klarar en större last. Vad har Rille tänkt använda den till?

Jag tänkte till PEQn och då är det 22 versionen som behövs har jag förstått. Det står även ett RIAA projekt i hyllan och väntar på att bli byggt..

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav Morello » 2018-07-12 18:38

Denna nätdel kommer dock inte i kraft av till exempel lägre brus att göra rums-EQ'n tystare då 2134 har full tillräckligt stor störundertryckning för att medge att 7815/7915 nyttjas.

Man bör betrakta det hela på systemnivå innan man börjar välja kraftaggregat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav AndersP » 2018-07-12 19:26

Så är det helt säkert, men som många andra som bygger med bristande insikt kommer jag också använda en onödigt bra nätdel i min Morello PEQ. Varför? Jo för att jag kan och för att det inte kostar just nånting. Jag väljer det bästa jag känner till nämligen Jung/Didden Super Regulator:
https://linearaudio.nl/superregs
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav Morello » 2018-07-12 19:53

Glöm inte att använda onödigt bra op's också. :) Det är alltid kul att dra saker till dess spets!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-07-12 20:44

Eller så använder man så pass bra OP att nätdelen spelar mindre roll, men det är svårt att slå OP2134 och andra moderna OP avsedda för audio. Ialla fall för undertryckning av spänningsvariationer upp till några hundra Hz.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 635
Blev medlem: 2003-06-13

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav Rille » 2018-07-12 22:44

Morello skrev:Denna nätdel kommer dock inte i kraft av till exempel lägre brus att göra rums-EQ'n tystare då 2134 har full tillräckligt stor störundertryckning för att medge att 7815/7915 nyttjas.

Man bör betrakta det hela på systemnivå innan man börjar välja kraftaggregat.


Det perfekta svaret. Tack! :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav darkg » 2018-07-13 16:25

Konstruktionen använder konstant ström-dioder som är lite dyra. Dessa är tydligen helt enkelt N-kanals jfet-transistorer, så det finns anledning att titta på den biten om man ogillar den onödiga kostnaden och / eller vill lära sig mer. Jag hittade en genomgång av strömregulatorkretsar som var ganska lärorik: http://www.audioxpress.com/assets/uploa ... 101_P1.pdf

2018-07-13 16_28_26-Window.png
2018-07-13 16_28_26-Window.png (98.48 KiB) Visad 3291 gånger


All input i ämnet kommer att slukas. Jag har liksom gått igång lite nu.

Jag undrar också fortfarande om det inte vore minst lika bra med andra likriktardioder (soft recovery).
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav AndersP » 2018-07-13 18:45

Morello skrev:Glöm inte att använda onödigt bra op's också. :) Det är alltid kul att dra saker till dess spets!

Säg att man har obegränsad kassa; Vad skulle vara optimal op i denna krets? Diskret?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav AndersP » 2018-07-13 19:35

darkg skrev:Konstruktionen använder konstant ström-dioder som är lite dyra. Dessa är tydligen helt enkelt N-kanals jfet-transistorer, så det finns anledning att titta på den biten om man ogillar den onödiga kostnaden och / eller vill lära sig mer. Jag hittade en genomgång av strömregulatorkretsar som var ganska lärorik: http://www.audioxpress.com/assets/uploa ... 101_P1.pdf

2018-07-13 16_28_26-Window.png


All input i ämnet kommer att slukas. Jag har liksom gått igång lite nu.

Jag undrar också fortfarande om det inte vore minst lika bra med andra likriktardioder (soft recovery).

Kostnad? Slå på med max! Så dyra komponenter görs inte att man behöver bry sig. Om vi inte snackar antika yamaha proprietary trissor från 90-talet eller typ 2SK170/2SJ74, men inget av det görs ju längre. Man måste hänga på utländska forum och böna och be om sånna grejor. Det blir ju ändå inga pengar jämfört med tiden pch svettet som går åt under metallarbetet om det bara ska se LITE skapligt ut. Vi lever i en värld där min spotify-kompis köper signalkablar för 10-tusentals kronor. Detta är peanuts! Om jag går med min morsa och käkar gourmet kostar det 2k kronor med dricka typ. Och sen glädjen när man får skiten att funka. I min värld ligger Walt Jung mycket högt i hop med Douglas Self, Siegfried Linkwitz och Nelson Pass.
När det gäller lilriktardioder känner jag att soft recovery är väl så bra i praktiken som dom där extrema mur-dioderna. Ska man nörda loss totalt tror jag att man bör fokusera på intelligent snubberisering istället för diodsortering. Finns små fina kretsar man kan bygga på kretskort man köper och sen kör man bryggan med aktuell trafo, skruvar på en pot och kollar på skåpet. Sen lossar man poten och mäter den och sen löder man in den i snubbern. På så sätt slipper man en massa trista övertonskomponenter på bryggornas utgångar som ändå blir svåra att filtrera bort med en kondensatorbank. Eller en C-R-C-L-C kedja eller vad man nu väljer att överdriva med. Som att det skulle ha nån betydelse i en krets med op-ampar med skyhög PSRR. :lol:
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav darkg » 2018-07-13 19:42

AndersP skrev:
darkg skrev:Konstruktionen använder konstant ström-dioder som är lite dyra. Dessa är tydligen helt enkelt N-kanals jfet-transistorer, så det finns anledning att titta på den biten om man ogillar den onödiga kostnaden och / eller vill lära sig mer. Jag hittade en genomgång av strömregulatorkretsar som var ganska lärorik: http://www.audioxpress.com/assets/uploa ... 101_P1.pdf

2018-07-13 16_28_26-Window.png


All input i ämnet kommer att slukas. Jag har liksom gått igång lite nu.

Jag undrar också fortfarande om det inte vore minst lika bra med andra likriktardioder (soft recovery).

Kostnad? Slå på med max! Så dyra komponenter görs inte att man behöver bry sig. Om vi inte snackar antika yamaha proprietary trissor från 90-talet eller typ 2SK170/2SJ74, men inget av det görs ju längre. Man måste hänga på utländska forum och böna och be om sånna grejor. Det blir ju ändå inga pengar jämfört med tiden pch svettet som går åt under metallarbetet om det bara ska se LITE skapligt ut. Vi lever i en värld där min spotify-kompis köper signalkablar för 10-tusentals kronor. Detta är peanuts! Om jag går med min morsa och käkar gourmet kostar det 2k kronor med dricka typ. Och sen glädjen när man får skiten att funka. I min värld ligger Walt Jung mycket högt i hop med Douglas Self, Siegfried Linkwitz och Nelson Pass.
När det gäller lilriktardioder känner jag att soft recovery är väl så bra i praktiken som dom där extrema mur-dioderna. Ska man nörda loss totalt tror jag att man bör fokusera på intelligent snubberisering istället för diodsortering. Finns små fina kretsar man kan bygga på kretskort man köper och sen kör man bryggan med aktuell trafo, skruvar på en pot och kollar på skåpet. Sen lossar man poten och mäter den och sen löder man in den i snubbern. På så sätt slipper man en massa trista övertonskomponenter på bryggornas utgångar som ändå blir svåra att filtrera bort med en kondensatorbank. Eller en C-R-C-L-C kedja eller vad man nu väljer att överdriva med. Som att det skulle ha nån betydelse i en krets med op-ampar med skyhög PSRR. :lol:


Du säger minst tre saker på en gång :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav AndersP » 2018-07-13 19:46

http://www.diyaudio.com/forums/power-supplies/243100-simple-math-transformer-snubber-using-quasimodo-test-jig.html

Ta ett glas och sluka då. Eller handla och snubbra om det ska va kortfattat. Det är ju Fredag. 8O :D
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav darkg » 2018-07-13 23:39

Tackarr, det verkar vara en genomförbar approach för att optimera eventuell snubberkrets.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: nätdel bra eller...?

Inläggav darkg » 2018-07-24 15:12

Pillar lite med en Sigma22-variant.
Don’t just do something, sit there.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster