Byta ut DIN till RCA

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Byta ut DIN till RCA

Inläggav RobotKeso » 2018-07-28 11:17

Köpte en sonab s85 som har din kontakter och vill sätta dit RCA. Är lite fundersam angående hur jag ska löda.

Är det så enkelt att jag löder vänster RCA med vänster där vänster tonarmskabel är och vise versa med höger?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav RobotKeso » 2018-07-28 11:31

Och jordkabel mot grön?
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav paa » 2018-07-28 11:54

Om det finns en separat jordabalken från skivspelaren så kopplar man den enklast till jordskruven baktill på förstärkaren eller Riaa-steget.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav Perfector » 2018-07-28 11:58

RobotKeso skrev:Köpte en sonab s85 som har din kontakter och vill sätta dit RCA. Är lite fundersam angående hur jag ska löda.

Är det så enkelt att jag löder vänster RCA med vänster där vänster tonarmskabel är och vise versa med höger?

Röd = R = Höger
Grön = RG = Höger jord
Vit = Vänster = L
Svart/blå = vänster jord = LG
Enligt Svalander Audio
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav RobotKeso » 2018-07-28 12:02

Bild

såhär är lödningen nu. Ser ut som befintlig kabel är lödd vänster - röd samt vänster - vit, om jag ser rätt.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav RobotKeso » 2018-07-28 12:04

och svarta kabeln i mitten är då kabeln som kopplas till jorden på förstärkaren.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav PerStromgren » 2018-07-28 13:14

När du ändå är igång, kolla att kabkarna sitter rätt monterade i pickup-skalet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav lennartj » 2018-07-28 15:24

RobotKeso skrev:Köpte en sonab s85 som har din kontakter och vill sätta dit RCA. Är lite fundersam angående hur jag ska löda.

Är det så enkelt att jag löder vänster RCA med vänster där vänster tonarmskabel är och vise versa med höger?

Nja, jag vill krångla till det en aning beroende på vad för phono/-ingång/-steg du kommer att använda.
Om Ditt phonosteg inte har sina RCA-kontakter monterade var för sig med isolationsbrickor mot chassit har det inte balanserade ingångar så kan du skippa nedanstående utvikning och följa råden från ovanstående svar och
https://sv.wikipedia.org/wiki/DIN-kontakt.

Om du vill koppla din Sonab S85 på samma sätt som jag tror att SME var först med på SME V-armen, med så kallad DIN-kontakt med 240 grader mellan första och sista stiftet/hylsan DIN 45332 kan du lika gärna utgå från ett 5-poligt lödstöd som RobotKeso visar i sitt inlägg strax ovanför detta.
Bild
En del phonosteg har ett eller flera komplementära transistorpar på ingången, som dels undertrycker störningar (balanserad koppling) och minskar bruset (flera parallella par).
Mitt är (givetvis) ett sådant, med utomordentligt lågt brus, obefintligt brum och i övrigt störningsfritt.
Grön och svart/blå kabel ska i det fallet inte anslutas till jord. Jorden d.v.s. skivspelarchassi och själva tonarmen ansluts via skärmen till pinne 2.
Röd = R = Höger + (1)
Grön = RG = Höger - (4)
Vit = Vänster = L + (3)
Svart/blå = vänster = L - (5)

Bild

Den här lådan är nog ganska dyr
http://www.cardas.com/phono_box.php
för att inte sabba en sådan lösning när du konverterar till RCA kopplar du DIN pinne 1 till stiftet på höger RCA-kontakt och pinne 4 till hylsan och pinne 3 till stiftet på vänster RCA-kontakt och pinne 5 till hylsan.
Pinne 2 ansluts via en separat enkelledare till phonostegets jordskruv.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav RobotKeso » 2018-07-28 17:03

Använder en Sony STR V5 så kommer använda dess phono. Kabeln är avklippt så det finns inga kontakter kvar alls, därav så är jag inne på att sätta dit RCA.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
RobotKeso
 
Inlägg: 575
Blev medlem: 2013-04-27

Re: Byta ut DIN till RCA

Inläggav RobotKeso » 2018-08-03 13:18

Har bytt ström- samt signalkabel nu. Inget brum dock är nålen kass så det låter skit hehe. Tänkt köpa en AT95e.
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster