Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 13:31

Gopnik rekommenderade detta element i tråden " staga upp en baslåda "
Det kostar 1080 danska kronor vilket blir ungefär 1500:- svenska .
Hur bra och användbart är det ? Är det lika bra som de dyrare scanspeak ?
Finns här: https://frequence.dk/hifi/58-wavecor-ba ... per-4-ohm/
Senast redigerad av Tangband 2018-08-06 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 15:28

Här en byggsats med elementet. Lådan är tunad till 26 hz, uppskattningsvis drygt 30 liter internvolym.

Det finns även en byggsats med två seriekopplade element monterade på var sida, ca 52 liter volym i lådan.
https://frequence.dk/hifi/8-byggesaet-s ... ofer-2x10/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 15:46

Här är gopniks förslag, lådan är större här, Edit: 75 liter per element .
Senast redigerad av Tangband 2018-08-06 16:27, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav DanNorman » 2018-08-06 15:50

Alldeles för klen port i det där kittet, speciellt som det saknar rundningar.
gopniks förslag med 2x100mm är rimligare.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Cortado » 2018-08-06 15:53

Allt beror väl på hur man ska använda det exakt. Av principskäl skulle jag inte lita på kitlådan för att jag inte vet vilka mål den konstruktören haft. En gissning är att mina ideal ligger närmare gopniks än den som konstruerat den där lådan mtp låd- och portstorlekar. Elementet är säkert bra.

Om du kunde simulera med Basta! så skulle du ju snabbt få egen uppfattning. (Genom att se saker såsom porthastigheter, MOL, lådtryck, konutslag etc - vilka jag inte tror att du kan se med micka.de-programmet du kört med)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 15:55

DanNorman skrev:Alldeles för klen port i det där kittet, speciellt som det saknar rundningar.
gopniks förslag med 2x100mm är rimligare.


DanNorman: Jo, det verkar så. Kitet med dubbla seriekopplade element har bara 52 liter intern volym. Skulle du istället köra på gopniks förslag på ca 75 liter per element istället ?
(Inlägget är editerat)
Vilken volym på lådan skulle du använda ?
Senast redigerad av Tangband 2018-08-06 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav gopnik » 2018-08-06 16:03

Tangband skrev:Här är gopniks förslag, lådan är större här, 75 liter för två element.

Nej, alltså jag tänkte två moduler på 75 liter var. Men det kanske jag aldrig var så tydlig med...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Cortado » 2018-08-06 16:05

gopnik skrev:
Tangband skrev:Här är gopniks förslag, lådan är större här, 75 liter för två element.

Nej, alltså jag tänkte två moduler på 75 liter var. Men det kanske jag aldrig var så tydlig med...


+1.

Förstår inte varför man väljer att sätta två i en låda med ett förhållandevis "sugrörigt" rör för port. Det känns som att ett sådant val bara kan bero på okunskap.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 16:28

gopnik skrev:
Tangband skrev:Här är gopniks förslag, lådan är större här, 75 liter för två element.

Nej, alltså jag tänkte två moduler på 75 liter var. Men det kanske jag aldrig var så tydlig med...


Aha, har ändrat ovanstående inlägg till 75 liter per element

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 16:33

Cortado skrev:
gopnik skrev:
Tangband skrev:Här är gopniks förslag, lådan är större här, 75 liter för två element.

Nej, alltså jag tänkte två moduler på 75 liter var. Men det kanske jag aldrig var så tydlig med...


+1.

Förstår inte varför man väljer att sätta två i en låda med ett förhållandevis "sugrörigt" rör för port. Det känns som att ett sådant val bara kan bero på okunskap.


Du kan få två sådana här element för samma pris som ett av de bättre scanspeak, verkar vara prisvärt.
Skulle du använda elementet i sluten låda med LT och vilken volym skulle du Isådanafall använda ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 16:40

Cortago, jag har ingen PC övht. Basta! finns tyvärr inte för Apple.
Såhär ser simuleringen ut i micka.de
Ca 47 liter för sluten låda , ett element.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 16:51

Svagheter med elementet jämfört med tex scanspeak för dubbla summan?
För subwooferbruk:

Jag säger: lite högt fs, plåtschassie.

Vad tycker ni andra ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Cortado » 2018-08-06 16:52

Tangband skrev:
Cortado skrev:
gopnik skrev:Nej, alltså jag tänkte två moduler på 75 liter var. Men det kanske jag aldrig var så tydlig med...


+1.

Förstår inte varför man väljer att sätta två i en låda med ett förhållandevis "sugrörigt" rör för port. Det känns som att ett sådant val bara kan bero på okunskap.


Du kan få två sådana här element för samma pris som ett av de bättre scanspeak, verkar vara prisvärt.
Skulle du använda elementet i sluten låda med LT och vilken volym skulle du Isådanafall använda ?


Ptja, är nog mer för en välkonstruerad portad låda just för att man inte behöver så mycket förstärkare för det då. Hade kanske gått ner lite i pumpvolym och haft fler moduler iom svårigheterna som elementets pumpvolym presenterar för portdimensioneringen. Om man nu ändå tittar på just SW270WA01 så;

SW270WA01 s_vs_p.png
75L slutet vs portat
SW270WA01 s_vs_p.png (15.91 KiB) Visad 3417 gånger


Området mellan dem kan man säga är akustisk effekt du får "gratis" av porten. Om du ska ha samma tonkurva med den slutna som den portade så kostar det förstärkareffekt och dist av olika sorter. Naturligtvis är ju inte den portade lösningen problemfri. Man får välja vilka problem man vill försöka leva med eller lösa.

Den tjocka kurvan är tonkurvan vid 2,83V medan den tunnare är MOL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Cortado » 2018-08-06 17:09

Tangband skrev:Cortago, jag har ingen PC övht. Basta! finns tyvärr inte för Apple.
Såhär ser simuleringen ut i micka.de
Ca 47 liter för sluten låda , ett element.


Man verkar kunna köra Basta! med Wine på Mac, om man kör det på en dator då.

Du får ut en del märklig information från micka.de, vet inte ifall jag riktigt litar på den där sidan. Vad ska du t.ex. med ett teoretiskt impulssvar till? ( Jag vet helt ärligt inte! :) )

Hur som, problemet med en liten sluten låda att du får ett högt lådtryck och luften i lådan börjar dista tidigt.

47 vs 75L slutet lådtryck.png
47 vs 75L slutet lådtryck.png (33.11 KiB) Visad 3414 gånger


Där har du skillnaden mellan 47 och 75L. De streckade graferna representerar lådtryck vid 2,83V och MOL. Utöver det högre lådtrycket tappar du lite känslighet med den mindre lådan. Nu visar jag de såklart utan EQ, men lägger man på EQ så kommer du att öka lådtrycket och dist för elementet iom mer effekt för "korrigeringen".

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav gopnik » 2018-08-06 17:23

Cortado skrev:Ptja, är nog mer för en välkonstruerad portad låda just för att man inte behöver så mycket förstärkare för det då. Hade kanske gått ner lite i pumpvolym och haft fler moduler iom svårigheterna som elementets pumpvolym presenterar för portdimensioneringen. Om man nu ändå tittar på just SW270WA01 så;

SW270WA01 s_vs_p.png


Området mellan dem kan man säga är akustisk effekt du får "gratis" av porten. Om du ska ha samma tonkurva med den slutna som den portade så kostar det förstärkareffekt och dist av olika sorter. Naturligtvis är ju inte den portade lösningen problemfri. Man får välja vilka problem man vill försöka leva med eller lösa.

Kanske framför allt är den portade lådan och den med LT så totalt olika system att de varken kan eller ska jämföras med varandra. Om man över huvud taget överväger LT-versionen bör jämförelsen stå med ett helt annat - mycket mindre i både volym och budget - portat system.

Jag har sagt det förr, men de här 'är detta ett bra element'-trådarna är verkligen att sätta kärran framför hästen. Kan man inte formulera vilka tekniska krav man vill uppnå först, innan man intresserar sig för en viss typ av element, så blir det mest blidder-bludder.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Cortado » 2018-08-06 17:26

gopnik skrev:Jag har sagt det förr, men de här 'är detta ett bra element'-trådarna är verkligen att sätta kärran framför hästen.


Jag önskar att jag hade sagt det där. :D

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav DanNorman » 2018-08-06 17:32

Jag tror att jag har sagt det tidigare :)
På det här viset får vi bara fram randomresultat. Ett element i sig kan aldrig vara bra eller dåligt, då det bara är en delkomponent i ett system.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 18:16

DanNorman skrev:Jag tror att jag har sagt det tidigare :)
På det här viset får vi bara fram randomresultat. Ett element i sig kan aldrig vara bra eller dåligt, då det bara är en delkomponent i ett system.


Ok jag håller med, men ändå rätt intressant ( för mig ) eftersom det verkar vara ett rätt nytt element som inte kostar skjortan.
Om jag tex skulle bygga något inspirerat av tex denna modell av Legend acoustics så är det intressant.
Jag kör ju med dsp filter och separata steg så jag behöver inte ta hänsyn till något fastlagt.
Jag tackar för er input som ni gjort

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav i » 2018-08-06 18:56

gopnik skrev:Jag har sagt det förr, men de här 'är detta ett bra element'-trådarna är verkligen att sätta kärran framför hästen. Kan man inte formulera vilka tekniska krav man vill uppnå först, innan man intresserar sig för en viss typ av element, så blir det mest blidder-bludder.


Fast problemet är väl att kraven är väldigt flexibla just beroende på vilka element som finns tillgängliga och till vilket pris?

Tekniskt skulle man ju (t ex) vilja ha fs 10 Hz med mycket hög känslighet, mycket låg distorsion och hög effekttålighet mm. Men det hjälper inte då det inte finns ett sådant element. Så det är inte så konstigt att man utgår från befintliga element som finns inom de ekonomiska ramarna.
Mundus Vult Decipi

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 19:01

i skrev:
gopnik skrev:Jag har sagt det förr, men de här 'är detta ett bra element'-trådarna är verkligen att sätta kärran framför hästen. Kan man inte formulera vilka tekniska krav man vill uppnå först, innan man intresserar sig för en viss typ av element, så blir det mest blidder-bludder.


Fast problemet är väl att kraven är väldigt flexibla just beroende på vilka element som finns tillgängliga och till vilket pris?

Tekniskt skulle man ju (t ex) vilja ha fs 10 Hz med mycket hög känslighet, mycket låg distorsion och hög effekttålighet mm. Men det hjälper inte då det inte finns ett sådant element. Så det är inte så konstigt att man utgår från befintliga element som finns inom de ekonomiska ramarna.


+1. Det hade såklart varit nice med fs på 20 hz för subwoofer-bruk men man kan inte få allt för pengarna och övriga data verkar attraktiva .
( lägger man på en tusenlapp får man ett scanspeak med gjutet schassie och lågt fs. Men hur mycket bättre blir det ? )

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav gopnik » 2018-08-06 19:34

i skrev:Fast problemet är väl att kraven är väldigt flexibla just beroende på vilka element som finns tillgängliga och till vilket pris?

Tekniskt skulle man ju (t ex) vilja ha fs 10 Hz med mycket hög känslighet, mycket låg distorsion och hög effekttålighet mm. Men det hjälper inte då det inte finns ett sådant element. Så det är inte så konstigt att man utgår från befintliga element som finns inom de ekonomiska ramarna.

Nej. Alltså, det är klart att det finns en viss elasticitet i kravspecen, men här talar vi ju om designparadigm som nästan är varandras antiteser. Vi talar inte ens om önskefantasielement som kan allt - jag talar om att man måste göra de där grundläggande analyserna och prioriteringarna innan man tittar på element. Man måste liksom först konstatera att man vill kunna spela si-och-så högt, ha bandbredd som täcker de musiksignaler (eller film...) man tänker sig, ha en aning om hur mycket golvyta eller annan rumsvolym det får ta i anspråk - och naturligtvis ha en idé om vad det maximalt får kosta. Sen kan man göra avvägningar och eventuella avkall på vissa parametrar om det visar sig att man måste.
Man kan till och med lämna en (eller max två...) parametrar öppna och säga att man vill kunna spela så jävla näsblodshögt det bara går för en given summa pengar men skiter i hur stort det blir eller om det bara precis kan återge en elbas. Eller att man vill ha så fullregistrigt och litet som möjligt inklusive infra på måttliga nivåer, men att budgeten är helt obegränsad. Men man kan fan inte lämna hela skiten fullständigt öppet.

En helt öppen fråga om 'vilket element som som är bra/bäst', eller vad man kan använda ett element till som man inte ens har i sin ägo... Nej. Bara nej. Tänk först, leta sen.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Cortado » 2018-08-06 20:25

gopnik skrev:En helt öppen fråga om 'vilket element som som är bra/bäst', eller vad man kan använda ett element till som man inte ens har i sin ägo... Nej. Bara nej. Tänk först, leta sen.


Exakt.

När det kommer just till bas så innebär det nog mycket simulering om man ska komma någonvart. Lite grundläggande kunskaper om högtalare och akustik också hjälper klart en hel del. De högre registren ovanför basen är betydligt mer komplext och de kan man ju med fördel "ta sen". Lättast att ju att bygga enligt ett färdigt recept. Forumet har ju ett par, EPS, Fukdist.. kanske några fler om man gräver lite. Att tro att man kan köpa ett par element som "verkar bra" och att man sen kan DSP'a till allt så det blir perfekt bäddar för en otrevlig upptäckt på flera vis.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav gopnik » 2018-08-06 20:35

Ja, och om man över huvud taget behöver diskutera implementeringsalternativ som skiljer sig en tiopotens(!) i kapacitet får man inse att man inte riktigt tänkt efter före. :!:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-06 20:41

Vissa delar till utseende och parametrar påminner ju lite om Peerless XLS (eller senare SS-element, som refererats tidigare i tråden). Magkänslan säger dock att det är stor skillnad på dessa element. Just nu kan man ju köpa XXLS-12 för ungefär samma pengar som Wavecor-elementet och då lär man få oerhört mycket mer för pengarna (jag har själv köpt 8 st XLS-10 av denna säljare, som är att lita på):
https://www.ebay.co.uk/itm/2-x-Peerless ... Sw0d9bTKWY

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav gopnik » 2018-08-06 21:10

Mja, det blir lådor över två hundra liter och den höga induktansen tillsammans med högt Q i låda innebär att den inte klarar nivå upp till 80 hz. Det var ett väldigt ... speciellt, element. Som säkert passar någon. Annan. :P
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 21:11

Cortado skrev:
gopnik skrev:En helt öppen fråga om 'vilket element som som är bra/bäst', eller vad man kan använda ett element till som man inte ens har i sin ägo... Nej. Bara nej. Tänk först, leta sen.


Exakt.

När det kommer just till bas så innebär det nog mycket simulering om man ska komma någonvart. Lite grundläggande kunskaper om högtalare och akustik också hjälper klart en hel del. De högre registren ovanför basen är betydligt mer komplext och de kan man ju med fördel "ta sen". Lättast att ju att bygga enligt ett färdigt recept. Forumet har ju ett par, EPS, Fukdist.. kanske några fler om man gräver lite. Att tro att man kan köpa ett par element som "verkar bra" och att man sen kan DSP'a till allt så det blir perfekt bäddar för en otrevlig upptäckt på flera vis.


Visst kan det ( i värsta fall ) bli så, men har man någorlunda stor erfarenhet om filtrering i en dsp samt att en högtalare ofta behöver baffelstegskompensation vid en viss frekvens så är det enligt MIN erfarenhet ganska enkelt att överträffa även de mest genomtänkta passiva systemen, vare sig de heter Ino eller Revel. Det låter helt enkelt bättre med aktivt drivna högtalare och skillnaden är ofta stor om du inte rattat bort dig helt . Prova ! :)

Kostnaden kan även bli betydligt lägre med ett aktivt dsp system eftersom de slutsteg som behövs kan vara relativt enkla.

Du kan korrigera och optimera på ett helt annat sätt med aktiva högtalare till det rum du lyssnar i.
Däremot är det såklart bra att man aktiverar högtalare som har förutsättningar att låta bra även passivt- dvs att lådvolymen och avstämningar är någorlunda rätt även i passiv form.

* jag är säker på att FUK dist skulle kunna förbättras just med aktiv drift - man kan faktiskt kombinera en dsp med passiva komponenter ( tex seriespole för midbasen) för att få de bästa av båda världarna.

Cortago: om dina passiva FUKdist låter bättre än mina aktiva jbl 530 så byter jag direkt ! :D

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 21:30

Kalejdokom skrev:Vissa delar till utseende och parametrar påminner ju lite om Peerless XLS (eller senare SS-element, som refererats tidigare i tråden). Magkänslan säger dock att det är stor skillnad på dessa element. Just nu kan man ju köpa XXLS-12 för ungefär samma pengar som Wavecor-elementet och då lär man få oerhört mycket mer för pengarna (jag har själv köpt 8 st XLS-10 av denna säljare, som är att lita på):
https://www.ebay.co.uk/itm/2-x-Peerless ... Sw0d9bTKWY

Detdär var intressant, tack kalejdokom

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav gopnik » 2018-08-06 21:31

Tangband skrev:Cortago: om dina passiva FUKdist låter bättre än mina aktiva jbl 530 så byter jag direkt ! :D

Jag är på förhand rätt övertygad om att de gör det. Speciellt på lite högre nivåer. Jag tycker du ska bygga ett par.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-06 21:33

gopnik skrev:
Tangband skrev:Cortago: om dina passiva FUKdist låter bättre än mina aktiva jbl 530 så byter jag direkt ! :D

Jag är på förhand rätt övertygad om att de gör det. Speciellt på lite högre nivåer. Jag tycker du ska bygga ett par.

Det vore MYCKET intressant med en jämförelse . De verkar mycket intressanta även fast de är passiva ( eftersom de skulle kunna byggas om till aktivt ).
Jag står fast vid att jag skulle byta direkt om de lät bättre

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Cortado » 2018-08-06 21:59

Tangband skrev:
Visst kan det ( i värsta fall ) bli så, men har man någorlunda stor erfarenhet om filtrering i en dsp samt att en högtalare ofta behöver baffelstegskompensation vid en viss frekvens så är det enligt MIN erfarenhet ganska enkelt att överträffa även de mest genomtänkta passiva systemen, vare sig de heter Ino eller Revel.


Det där fetade provocerar fram en tanke om att det saknas ett djup i insikten där. Sagt med välmening! :)

Jag sitter själv på MiniDSP för att dela topparna mot subbarna, vet ungefär vad man kan göra där. Vet också en del saker som t.ex Ingvar gjort med sina högtalare som du inte kommer kunna göra med DSP. Jag har sagt det förr i någon av dina trådar, du kan t.ex. inte justera akustiska fenomen med DSP utan behöver göra det akustiskt. Stereosystemfelkompensation t.ex. är en sådan. Att justera on-axis och off-axistonkurvor separat är sådant man inte kan göra elektriskt utan måste göras efter att signalen lämnar högtalarelementet.

EDIT: .. ja, det går väl att påverka spridning med DSP i avancerade högtalararrayer men det är knappast sådant vi pratar om här. Ville bara få det sagt. :)

Tangband skrev:Det låter helt enkelt bättre med aktivt drivna högtalare och skillnaden är ofta stor om du inte rattat bort dig helt . Prova ! :)


Du vet att alla högtalare drivs av en förstärkare?.. Dock menar du med aktiva högtalare "högtalare som är justerade och/eller delade med DSP". :)

Jag har provat lite med min, så jag förstår ju att det är enkelt att justera saker. Men ponera att man gör en viss justering med passivt filter och sen gör man samma justering i DSP och en mätning visar att de båda ger exakt samma tonkurva - tror du att du kan höra skillnad då?

Det är experiment jag inte ser någon poäng för mig själv att prova, jag har väldigt svårt att höra skillnad om jag med en mätning bekräftat att jag får samma resultat med båda metoderna.

Tangband skrev:Kostnaden kan även bli betydligt lägre med ett aktivt dsp system eftersom de slutsteg som behövs kan vara relativt enkla.


Eh, njae. Ett par högtalare som måste ha en DSP och inbyggda förstärkare bör ju vara dyrare än en högtalare som har några få passiva komponenter och som fungerar till så gott som alla förstärkare?

Om du t.ex har en tvåvägstopp som du delar i DSP så behöver du där två kanaler, fyra för stereo. Sen har du två subbar, två till förstärkare. Totalt sex förstärkare. Samma antal om du har ett par trevägare istället.

Tangband skrev:Du kan korrigera och optimera på ett helt annat sätt med aktiva högtalare till det rum du lyssnar i.


Finns som sagt mycket man inte kan göra med DSP.

Tangband skrev:Däremot är det såklart bra att man aktiverar högtalare som har förutsättningar att låta bra även passivt- dvs att lådvolymen och avstämningar är någorlunda rätt även i passiv form


Om högtalaren redan låter bra (eller rätt?) med passivt filter - varför ska man då dit och fixa med DSP?.. ser inte vinningen med det.

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster