Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav DanNorman » 2018-08-09 01:50

Jag vet ärligt talat inte om det är så (att aktiva system har fördelar mot passiva filter i något register). Jag vet hur jag får tag i data och jag vet att jag förstår datan, men jag har inte samlat datan och inte funderat klart på vad det hela innebär än. Jag ska försöka kommentera påståendet att aktiva filter kan ha fördelar framför passiva filter.
En vacker dag.
Vad vi betraktar som fördelar och nackdelar kommer vara subjektivt. Subjektivitet kommer jag fortsätta att ignorera utom när den är min egna :)
Som jag skrev tidigare kommer vi förhoppningsvis lära oss nåt i den här tråden.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav NADifierad » 2018-08-09 11:26

Jag har landat i helaktiv drift med seriespolar till midbas/mellanregister.
Anledningen till att jag kör aktivt, är endast att jag inte har tålamodet att lära mig att rätt konstruera ett passivt system.
När jag kom till faktiskt för snart 10 år sedan, hade jag med relativt stort självförtroende byggt en rad av högtalare åt mig själv, släkt och vänner. jag vill minnas att mitt första hemmabygge kom till runt 1984. Verktygen jag använde mig av var sk kokboksfiltertabeller, Fostex räknesticka, Philips kompensationstabeller för filterflanker och diverse gamla formelblad för lådberäkningar.
Mitt simuleringsprogram var övertro och mitt mätprogram var självsuggestion och placebo :D .
Det var ett beskt piller att svälja, att här på faktiskt inse att jag i stort sett ingenting vet om att "rätt", konstruera ett högtalaresystem.
Nu har väl en och annan polett trillat ner, genom åren jag varit här, och jag inser vad och hur mycket jag behöver fördjupa mig i om jag någonsin antar utmaningen att bygga ett seriöst, passivt delat system.
Så tills vidare leker/lär jag mig vidare, med mitt aktiva system och mitt rudimentära mätprogram (XTZ).
För det här med högtalare, har för mig visat sig vara en hobby som är svår att sluta med :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav Tangband » 2018-08-09 13:21

NADifierad: blev det bättre med seriespole ?

Dethär med högtalare är väl ett specialintresse 8) med avancerat nörderi.
Svårt att sluta med:)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Hur bra är Wavecor SW270WA01 ?

Inläggav NADifierad » 2018-08-09 15:23

Tangband skrev:NADifierad: blev det bättre med seriespole ?

Dethär med högtalare är väl ett specialintresse 8) med avancerat nörderi.
Svårt att sluta med:)

Jag kan ärligt talat inte påstå att jag hör någon skillnad. Så jag låtsas att det blev bättre med seriespolar :D .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster