Filtmatta runt baselement ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-22 16:58

Alla vet väl effekterna av filt runt ett diskantelement . Är det gynnsamt vid olycklig baffelutformning även för baselement i vissa fall ?

Min fundering gäller min egen högtalare, jbl 530, som runt baselementet har rätt skarpa hörn. Skulle det kunna bli bättre med 1 cm tjock filt, 3 cm bred runt elementet tror ni ? Delning vid 1,8 khz.
Senast redigerad av Tangband 2018-08-22 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-22 17:18

Högtalaren AR9

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav DQ-20 » 2018-08-22 18:20

Tangband skrev:Alla vet väl effekterna av filt runt ett diskantelement . Är det gynnsamt vid olycklig baffelutformning även för baselement i vissa fall ?

Min fundering gäller min egen högtalare, jbl 530, som runt baselementet har rätt skarpa hörn. Skulle det kunna bli bättre med 1 cm tjock filt, 3 cm bred runt elementet tror ni ? Delning vid 1,8 khz.


Baffeln är ganska intrikat konstruerad och jag förutsätter att den är medräknad i frekvenskurvan ett par meter från högtalaren. JAG skulle i alla fall inte ge mig på att göra en "second guess" på JBL. Cool burk, förresten.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav DanNorman » 2018-08-22 18:27

DQ-20: Har du respekt för JBL? :)
Jag hittade en mätning* som viasr att de fullständigt skiter i bla. lådans diffraktionsproblem:

jbl530.jpg
jbl530.jpg (87.06 KiB) Visad 1904 gånger

* http://techtalk.parts-express.com/forum/tech-talk-forum/53398-jbl-studio-530
Jag reserverar mig för att mätningen kan vara kasst utförd.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav DQ-20 » 2018-08-22 18:36

DanNorman skrev:DQ-20: Har du respekt för JBL? :)


Javars. :oops:

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-22 19:31

Ok Dannorman, om det är så att mätningen är korrekt ( det finns dock andra mätningar som visar mindre diffraktion )
så innebär det rätt mycket rippel mellan 300 Hz- 1,8 kHz . Kan man dämpa ut detta på något sätt med exempelvis filt rund baselementet ?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav gopnik » 2018-08-22 19:39

Är det inte läge att skaffa ett par riktiga högtalare i stället flr att fortsätta sminka den där grisen? :wink:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav DanNorman » 2018-08-22 19:42

Jag tror att det kan hjälpa.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav gopnik » 2018-08-22 19:46

Det måste väl till rätt bra djup (eh, bredd) på den filten om den ska ta tillräckligt djupt i frekvens. Eller har jag missuppfattat funktionen?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav DanNorman » 2018-08-22 19:50

Bäst vore kanske att skära ett hål i en tjock bit lämpligt dämpmaterial och klämma in bakom frontskyddet :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-22 19:54

gopnik skrev:Det måste väl till rätt bra djup (eh, bredd) på den filten om den ska ta tillräckligt djupt i frekvens. Eller har jag missuppfattat funktionen?


Du ser själv de olika avstånden kanterna har till 5-tums basen. De har ju byggt in en slags oregelbunden waveguide för basen och den ” hornverkan ” borde rimligen påverka frekvensgången. Undrar varför- är det medvetet för en bättre övergång till diskanthornet eller är det bara estetiskt ?
Man skulle få plats med ca 1 cm tjock filt runt basen. Jag kanske provar och gör en enkel mätning med min iPhone

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-22 19:55

DanNorman skrev:Bäst vore kanske att skära ett hål i en tjock bit lämpligt dämpmaterial och klämma in bakom frontskyddet :)

Jo, det skulle ju rymmas precis :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav gopnik » 2018-08-22 20:19

Tangband skrev:Undrar varför- är det medvetet för en bättre övergång till diskanthornet eller är det bara estetiskt ?

Jag tror att det estetiska, den visuella imponatorfaktorn med hornet, återknytandet till PA och själva rocklivsstilsmarkeringen har varit väldigt stora faktorer i tillblivelsen. Ljudåtergivningen var satt på undantag. Inte för att det är något fel i det, men jag tror som sagt att du med de redan väldigt omfattande modifieringarna börjar nå vägs ände. Det börjar, om det inte redan varit det en tid, bli dags att skaffa råmaterial som har bättre potential...
Tangband skrev:Man skulle få plats med ca 1 cm tjock filt runt basen. Jag kanske provar och gör en enkel mätning med min iPhone

Att filten bli tjock nog är naturligtvis viktigt också. Men jag tänker också på att det inte är så mycket yta mellan elementets kanter och närmsta problemområde. Eller ytterkanterna på lådan. För att en flödesabsorbent ska få bra verkan behöver den ha ett djup som mitsvarar en väsentlig del våglängden. På en väggmonterad absorbent har man hjälp av att vågen reflekteras i väggen, och passerar absorbenten två gånger så att säga.
Trots det räcker inte de där 7-8 cm djupa äggkartongsmönstrade absorbenterna så långt ner i frekvens. Och då har de en effektiv tjocklek på halvannan decimeter. Jag tror helt enkelt du kommer få svårt att dämpa långt ner nog i frekvens för att rå på så mycket av det där ripplet, med bara en filtring.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 08:05

Provade sent igår med acusto q ull runt basen, ska lyssna idag om jag får över en timme. Inget kan sägas ännu, förutom att det passade närmast perfekt bakom frontgallret :) och syns inte alls.
Kanske blir det en enkel pink noice mätning utan/med dämpmaterial med iphonen en meter ifrån och på stativ.

Kraniet
 
Inlägg: 12541
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Kraniet » 2018-08-23 11:13

skulle tro att de vill åt en mild hornverkan för basen. Förmodligen för att matcha spridningen mot hornet. det är ju en gjuten plastdetalj, de hade ju kunnat utforma den på många olika sätt.
Nu är det ju inte en jättedyr högtalare så kompromisser finns nog där. Men att det bara är kosmetiskt tror jag inte alls.

Utmaningen med att tillföra dämpmaterial är väl att kunna behålla de positiva delarna samtidigt som de negativa motverkas.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 12:00

Kraniet skrev:skulle tro att de vill åt en mild hornverkan för basen. Förmodligen för att matcha spridningen mot hornet. det är ju en gjuten plastdetalj, de hade ju kunnat utforma den på många olika sätt.
Nu är det ju inte en jättedyr högtalare så kompromisser finns nog där. Men att det bara är kosmetiskt tror jag inte alls.

Utmaningen med att tillföra dämpmaterial är väl att kunna behålla de positiva delarna samtidigt som de negativa motverkas.


En första ( kort lyssning ) lyssning visar att filtret med nivåerna nog behöver ändras en smula med fluffet runt elementet

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Filtmatta runt baselement ?

Inläggav Tangband » 2018-08-23 14:24

Kraniet skrev:skulle tro att de vill åt en mild hornverkan för basen. Förmodligen för att matcha spridningen mot hornet. det är ju en gjuten plastdetalj, de hade ju kunnat utforma den på många olika sätt.
Nu är det ju inte en jättedyr högtalare så kompromisser finns nog där. Men att det bara är kosmetiskt tror jag inte alls.

Utmaningen med att tillföra dämpmaterial är väl att kunna behålla de positiva delarna samtidigt som de negativa motverkas.


Efter lite kritisk lyssning så verkar du ha rätt. Det låter bättre utan fluffet, skillnaden är inte jättestor men ljudet släpper bättre från högtalaren ( i brist på bättre beskrivning ) utan dämpmaterial.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster