Advanced high current single push-pull circuit

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-28 18:25

Vad betyder beteckningen advanced high current single push-pull circuit?

Beteckningen står på fronten på den nya Denon PMA-720AE integrerade förstärkaren.

Hur påverkar den kretsen signalen, som förstärkaren matas med?

Inte något eller oacceptabelt mycket?

Jag föredrar opåverkande transparenta förstärkare och undrar därför om denna Denonförstärkare uppfyller mina kriterier.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav peterh » 2018-08-28 19:04

Rausborn skrev:Vad betyder beteckningen advanced high current single push-pull circuit?

Beteckningen står på fronten på den nya Denon PMA-720AE integrerade förstärkaren.

Hur påverkar den kretsen signalen, som förstärkaren matas med?

Inte något eller oacceptabelt mycket?

Jag föredrar opåverkande transparenta förstärkare och undrar därför om denna Denonförstärkare uppfyller mina kriterier.

Det är marknadsföringsspyor. Be om schema och gör bedömning efter detta.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Cortado » 2018-08-28 19:04

Rausborn skrev:Vad betyder beteckningen advanced high current single push-pull circuit?


Främst verkar det väl som att marknadsavdelningen fått sitt morgonkaffe.

Majoriteten av alla förstärkare sedan way back är push-pull. Enligt wiki heter det mottaktskoppling på svenska, innebörden är att man har en transistor som leder under den positiva halvperioden av signalen och en som leder för den negativa diton. Man kan förenkla det till att den ena transistorn knuffar på elementet och den andra drar i elementet; push-pull.

Skulle väl inte läsa in mycket på det där, det säger inget entydligt egentligen.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-28 19:09

peterh skrev:
Rausborn skrev:Vad betyder beteckningen advanced high current single push-pull circuit?

Beteckningen står på fronten på den nya Denon PMA-720AE integrerade förstärkaren.

Hur påverkar den kretsen signalen, som förstärkaren matas med?

Inte något eller oacceptabelt mycket?

Jag föredrar opåverkande transparenta förstärkare och undrar därför om denna Denonförstärkare uppfyller mina kriterier.

Det är marknadsföringsspyor. Be om schema och gör bedömning efter detta.


Tack för svar!

Tyvärr så är jag okunnig i att utläsa scheman och utifrån det avgöra om förstärkaren är transparent.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Morello » 2018-08-28 19:11

Rausborn skrev:Vad betyder beteckningen advanced high current single push-pull circuit?

Beteckningen står på fronten på den nya Denon PMA-720AE integrerade förstärkaren.

Hur påverkar den kretsen signalen, som förstärkaren matas med?

Inte något eller oacceptabelt mycket?

Jag föredrar opåverkande transparenta förstärkare och undrar därför om denna Denonförstärkare uppfyller mina kriterier.


Markandsförings-mumbo-jumbo
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Cortado » 2018-08-28 19:20

Rausborn skrev:Tyvärr så är jag okunnig i att utläsa scheman och utifrån det avgöra om förstärkaren är transparent.


Det är nog inte många som kan, ens de som är kunniga. Man kan säkert se om det är en någorlunda vettig konstruktion eller om det är en brandfara. :)

Hade jag vart du hade jag istället letat mig fram till någon/några förstärkare som är testade av någon pålitlig part (LTS t.ex) som säger att apparaten är bra och sedan försökt att få tag på just en sådan. Alternativt aktivt ignorerat transparens som egenskap för att kunna köpa en som har tillräcklig effekt, rätt finesser och tilltalande utseende. Det ska till rätt kassa förstärkare för att de ska färga i den mängd högtalare gör.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-28 19:29

Cortado skrev:
Rausborn skrev:Vad betyder beteckningen advanced high current single push-pull circuit?


Främst verkar det väl som att marknadsavdelningen fått sitt morgonkaffe.

Majoriteten av alla förstärkare sedan way back är push-pull. Enligt wiki heter det mottaktskoppling på svenska, innebörden är att man har en transistor som leder under den positiva halvperioden av signalen och en som leder för den negativa diton. Man kan förenkla det till att den ena transistorn knuffar på elementet och den andra drar i elementet; push-pull.

Skulle väl inte läsa in mycket på det där, det säger inget entydligt egentligen.



Tackar för svaret,även om jag inte blev så mycket klokare på vad den Denonförstärkaren är bra på.

Hade längre tillbaka en en Denon AVR-2807 som jag använde till stereolyssning och den tyckte jag om.

Kanske den är bättre att köpa begagnad?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav darkg » 2018-08-28 19:32

Eller fråga här, med ca budget, så kommer säkert några uppslag!

Begagnat är onekligen ofta prisvärt.
Don’t just do something, sit there.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-28 19:40

Cortado skrev:
Rausborn skrev:Tyvärr så är jag okunnig i att utläsa scheman och utifrån det avgöra om förstärkaren är transparent.


Det är nog inte många som kan, ens de som är kunniga. Man kan säkert se om det är en någorlunda vettig konstruktion eller om det är en brandfara. :)

Hade jag vart du hade jag istället letat mig fram till någon/några förstärkare som är testade av någon pålitlig part (LTS t.ex) som säger att apparaten är bra och sedan försökt att få tag på just en sådan. Alternativt aktivt ignorerat transparens som egenskap för att kunna köpa en som har tillräcklig effekt, rätt finesser och tilltalande utseende. Det ska till rätt kassa förstärkare för att de ska färga i den mängd högtalare gör.


OK!

Tack för tipsen!

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-28 19:46

darkg skrev:Eller fråga här, med ca budget, så kommer säkert några uppslag!

Begagnat är onekligen ofta prisvärt.


Eftersom Denon PMA-720AE säljs för drygt 2 tusen kronor på Amazon.de,så tyckte jag det är prisvärt.

Finns ju betydligt dyrare förstärkare,men är dom "bättre"?

Blir nog till att leta begagnat.

Min budget är ganska begränsad,milt sagt.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav EmuMannen » 2018-08-28 21:44

Lite säljsnack som ändå innehåller lite tekniska detaljer:
DENON skrev:Mid-Range Integrated Amplifier Incorporating Denon Core Elements of Perfect Sound Reproduction
The PMA-720AE is equipped with an Advanced HC (High-Current) Single Push-Pull Circuit that enforces Denon’s design concept for pure audio amplification. This design ensures that you hear delicate musical details, reliably supported by plenty of power. Playback faithful to the original sound is also made possible by a circuit board layout that can handle the greater power from the amplifier section and appropriately respond to the output level and unique character of the signal. In addition, the internal construction of the PMA-720AE has been carefully designed to prevent unwanted vibration from adversely affecting the audio signal.

High Current (HC) Single-Push-Pull Circuit for musical detail and power
The PMA-520AE incorporates HC transistors with 2 to 3 times the electrical current supply capability of conventional power transistors for audio. Denon’s acclaimed HC Single-Push-Pull Circuit has been inherited from its high-end models which, together with a fully discrete amplifi er design, produces a powerful sound fi lled with beautiful musical details.

High-speed, high-capacity power supplycircuit for HC Single-Push-Pull
The PMA-520AE's power circuit uses a block capacitor that Denon engineers have jointly developed with a parts manufacturer and a Schottkybarrier diode that features low internal resistance for low loss, short recovery time, and negligible rectifying noise. This highly stable electrical current supply further brings out the expressive power of sound produced by the HC Single-Push-Pull Circuit.

Och här lite mer från deras produktblad:
DENON skrev:Advanced UHC-MOS Single Push-Pull Circuit with New Schottky barrier diodes, for musical detail and power
The PMA-2020AE employs a large-current UHC-MOS for its amplifier element to configure an ideal circuit that is both a simple push-pull circuit and one that is capable of high-power output. The UHC-MOS in this amp is of a new type that provides greater current capacity and represents the heart of the Advanced UHC-MOS Single Push-Pull Circuit that has vastly improved the power amp block and power supply block circuit configuration. The original sound is now reproduced with a highly transparent, realistic quality. A new Schottky barrier diode with 1.5 times better performance compared with the previous model has been used in the power supply unit, improving the expressive power of the UHC-MOS through reduced switching noise and highly capable power transmission thanks to high-speed operation.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-29 15:11

EmuMannen skrev:Lite säljsnack som ändå innehåller lite tekniska detaljer:
DENON skrev:Mid-Range Integrated Amplifier Incorporating Denon Core Elements of Perfect Sound Reproduction
The PMA-720AE is equipped with an Advanced HC (High-Current) Single Push-Pull Circuit that enforces Denon’s design concept for pure audio amplification. This design ensures that you hear delicate musical details, reliably supported by plenty of power. Playback faithful to the original sound is also made possible by a circuit board layout that can handle the greater power from the amplifier section and appropriately respond to the output level and unique character of the signal. In addition, the internal construction of the PMA-720AE has been carefully designed to prevent unwanted vibration from adversely affecting the audio signal.

High Current (HC) Single-Push-Pull Circuit for musical detail and power
The PMA-520AE incorporates HC transistors with 2 to 3 times the electrical current supply capability of conventional power transistors for audio. Denon’s acclaimed HC Single-Push-Pull Circuit has been inherited from its high-end models which, together with a fully discrete amplifi er design, produces a powerful sound fi lled with beautiful musical details.

High-speed, high-capacity power supplycircuit for HC Single-Push-Pull
The PMA-520AE's power circuit uses a block capacitor that Denon engineers have jointly developed with a parts manufacturer and a Schottkybarrier diode that features low internal resistance for low loss, short recovery time, and negligible rectifying noise. This highly stable electrical current supply further brings out the expressive power of sound produced by the HC Single-Push-Pull Circuit.

Och här lite mer från deras produktblad:
DENON skrev:Advanced UHC-MOS Single Push-Pull Circuit with New Schottky barrier diodes, for musical detail and power
The PMA-2020AE employs a large-current UHC-MOS for its amplifier element to configure an ideal circuit that is both a simple push-pull circuit and one that is capable of high-power output. The UHC-MOS in this amp is of a new type that provides greater current capacity and represents the heart of the Advanced UHC-MOS Single Push-Pull Circuit that has vastly improved the power amp block and power supply block circuit configuration. The original sound is now reproduced with a highly transparent, realistic quality. A new Schottky barrier diode with 1.5 times better performance compared with the previous model has been used in the power supply unit, improving the expressive power of the UHC-MOS through reduced switching noise and highly capable power transmission thanks to high-speed operation.


Tack för info!

Mycket tekniska termer och namn på komponenter.

Har svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt.

Kanske någon på forumet har lyssnat på Denonförstärkaren och kan förmedla sina intryck?

Läser man texten ovan så framstår priset på drygt 2000:- som ett fynd.

Denon har ju tidigare varit kända för bra grejor till vettiga priser,men det är ju andra tider nu.

Man är lite vilsen i det enorma utbud som finns och är man novis på elektronik så famlar man i blindo.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Cortado » 2018-08-29 15:35

Det Emumannen citerar in i sitt inlägg är fortfarande broschyrtext som till stor del saknar betydelse för verkligheten. Det är svårt att se att det inte skulle vara avsiktligt från tillverkarens sida att slänga in så mycket tekniska termer, komponentnamn osv för att göra den osäkra/okunnige konsumenten övertygad om att produkten är prisvärd.

Exempelvist, Schottkydioderna i nätdelen har gjorts 150% snabbare.. behövde de bli snabbare?.. vi pratar om 50-60Hz växelström här. Det är verkligen som att ha en bil som enbart ska köras 30km/h men som KAN köras i 450km/h.

Schottkydioder: https://www.youtube.com/watch?v=bXEyCf1P0UU

Afrotechmods har många bra videos, kan starkt rekommendera! :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav peterh » 2018-08-29 16:55

Jo, det är ordbajseri i klassisk stil.
En annan som gjort framgång är en bryggtillverkare som kallade sina bryggor för switchar och lyckades få acceptans för detta.
Wikiperdia säger om switch :
<citat>In electrical engineering, a switch is an electrical component that can "make" or "break" an electrical circuit, interrupting the current or diverting it from one conductor to another.[1][2] The mechanism of a switch removes or restores the conducting path in a circuit when it is operated. It may be operated manually, for example, a light switch or a keyboard button, may be operated by a moving object such as a door, or may be operated by some sensing element for pressure, temperature or flow. </citat>
Egendomligt då en brygga är snabb per definition och en switch är en elektrisk strömbrytare.
Marknadsföring har ingenting med verkligheten att göra utan går helt ut på att sälja t.ex. konserverad gröt eller den moderna motsvarigheten konserverat kaffe.
Här har skolan en stor uppgift i att förmedla "hur man ser igenom osaklig reklam".
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-29 22:29

Schottkydioder: https://www.youtube.com/watch?v=bXEyCf1P0UU

Afrotechmods har många bra videos, kan starkt rekommendera! :)[/quote]

Tack för länken!

Lite klokare blev jag. :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Cortado » 2018-08-30 10:20

Rausborn skrev:Tack för länken!

Lite klokare blev jag. :D


Tack för uppskattningen!

Hyfsade, vettiga transistorförstärkare har länge varit tillräckligt bra för att färga magnituder mindre än högtalarna i anläggningen gör. Tror det i många fall läggs för mycket vikt på förstärkarens prestanda och alldeles för lite på högtalarna. Är dina högtalare inte ruskigt svårdrivna (tokiga impedansdippar) så bör du inte kunna högra några påfallande skillnader mellan förstärkare i samma effekt- och/eller prisklass. Dvs, Denonen kan nog vara OK.. men inte för att det är Schottkydioder i likriktarbryggan, eller för att det är en "Advanced high current single push-pull circuit" utan för att den har tillräcklig uteffekt för applikationen och generellt inte är en skitkonstruktion.

Beggat kan du nog lätt hitta något som är helt ok och mer bang för degen.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-30 12:25

Beggat kan du nog lätt hitta något som är helt ok och mer bang för degen.[/quote]


Ok,jag förstår vad du menar!

Mina högtalare är lättdrivna,har ett par Carlsson OA-50 original och ett annat par av Bo Hanssons betonghögtalare Opus3 Crescendo.

Och tack för informationen!

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav peterh » 2018-08-30 12:28

Rausborn skrev:Beggat kan du nog lätt hitta något som är helt ok och mer bang för degen.



Ok,jag förstår vad du menar!

Mina högtalare är lättdrivna,har ett par Carlsson OA-50 original och ett annat par av Bo Hanssons betonghögtalare Opus3 Crescendo.

Och tack för informationen![/quote]
Crescendon går alldeles utmärkt med t.ex. Dynaco ST70.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-30 15:55

Crescendon går alldeles utmärkt med t.ex. Dynaco ST70.[/quote]

Vet inte så mycket om rörförstärkare,men har läst att Bo Hansson gillade att driva sina högtalare med just rörförstärkare.

Dock vet jag inte vilken modell han använde.

Dynaco ST70,var i Sverige finns den att beskåda och eventuellt inhandla?

Och vilken version anses ge mest för pengarna? Verkar finnas olika versioner och rörbestyckningar.

Som sagt är min budget begränsad till det lägre prissegmentet och rusar priset i höjden,så faller den tyvärr bort som alternativ.

Men onekligen ett intressant förslag,eftersom du tydligen har hört just den modellen tillsammans med Opus3 Crescendo.

Tackar för tipset!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Cortado » 2018-08-30 16:34

Rörförstärkare kan dock vara väldigt färgande pga den relativt höga utgångsimpedansen. Transistorförstärkare har mycket lägre utgångsimpedans vilket gör att de inte lider av samma problematik. Problemet handlar om de ibland höga impedanstopparna en högtalare kan presentera förstärkaren, dessa kan orsaka dippar i högtalarens tonkurva. Med lite otur blir dessa hörbara.
Senast redigerad av Cortado 2018-08-30 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav peterh » 2018-08-30 16:43

Rausborn skrev:Crescendon går alldeles utmärkt med t.ex. Dynaco ST70.


Vet inte så mycket om rörförstärkare,men har läst att Bo Hansson gillade att driva sina högtalare med just rörförstärkare.

Dock vet jag inte vilken modell han använde.

Dynaco ST70,var i Sverige finns den att beskåda och eventuellt inhandla?

Och vilken version anses ge mest för pengarna? Verkar finnas olika versioner och rörbestyckningar.

Som sagt är min budget begränsad till det lägre prissegmentet och rusar priset i höjden,så faller den tyvärr bort som alternativ.

Men onekligen ett intressant förslag,eftersom du tydligen har hört just den modellen tillsammans med Opus3 Crescendo.

Tackar för tipset![/quote]
Bo gjorde en egen 35 wattare "candela" som ibland passerar som begagnad. Det var en helt egen konstruktion
med korskopplade e88cc som försteg/fasvändare och 5881 ( en 6L6 variant), det hela utväxlad med lunddahl trafos.

Dynaco st70 passerar ibland som begagnade, se upp för "moddade" sådana, oftast är det bäst att återställa till original vilket
sänker priset ordentligt.

st70 nytillverkas av dynakitparts.com :
https://www.dynakitparts.com/shop/st-70-kit-240-vac/ ( kostar 750 dollar i kitform + frakt)
och av tubes4hifi som har en vidareutvecklad vta-70 (något dyrare).

Är rummet lite mindre så fungerar en dynaco st35 alldeles utmärkt, även den passerar revy som begagnad, liksom dess
paketerade sca35 som har riaa och tonkontroller. Även st35 nytillverkas av dynakitparts.

Att köpa begagnat från usa är sällan en bra lösning, frakten är dyr och man får byta nättrafo, vars frakt även den är dyr.

Hör av dig om du undrar något. ( nej jag har ingen att sälja)
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav peterh » 2018-08-30 16:54

Cortado skrev:Rörförstärkare kan dock vara väldigt färgande pga den relativt höga utgångsimpedansen. Transistorförstärkare mycket lägre utgångsimpedans vilket gör att de inte lider av samma problematik. Problemet handlar om de ibland höga impedanstopparna en högtalare kan presentera förstärkaren, dessa kan orsaka dippar i högtalarens tonkurva. Med lite otur blir dessa hörbara.


Jag rekommenderar att läsa "current-driving of loudspeakers" av esa meriläinen.
Enligt honom är det ett felslut att ha låg impedans på förstärkaren, kraften som påverkar talspolen är proportienll mot
strömmen genom densamma.
Att driva med "konstant spänning" ( låg impedans) medför att strömmen som talspolen får är en funktion av motståndet av
högtalarkabeln + motståndet i talspolen ( som är temperaturberoende) + motstånd i delningsfilter. Argumentet som brukar
användas är att det "stoppar basen". Vilket i stället kan göras med lämplig dämpning och andra typer av element.
Strömdrivning trollar bort dessa effeekter.

Att rörförstärkare ofta låter annorlunda / bättre beror på att de har en högre impedans och ger nästan samma effekt oberoende
av högtalarens belastning. Att det uppfattas som färgade på vissa högtalare beror på att designern av dessa högtalare
optimerat för - transistorförstärkare med låg utimpedand och alltså försökt kompensera för detta.

Allt är förstås beroende på vilken kombination av högtalare och förstärkare man använder. Därav att olika människor
kan ha olika åsikter om en viss högtalare eller förstärkare.

Gissa varför SET folket utan motkoppling tycker att det låter bra ( på vissa högtalare) ?

Kan Hr Öhman komplettera med synpunkter, jag tror att han har både erfarenhet och kloka synpunkter här ?

/PS
ett förslag till läsning :
https://www.edn.com/design/consumer/442 ... tage-drive
/DS
Senast redigerad av peterh 2018-08-30 17:13, redigerad totalt 1 gång.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav gopnik » 2018-08-30 16:58

Nu har branchen i samråd med konsumenten valt konstant spänning och inte konstant ström, och då är det så man gör - basta! Typ.
Sen står det var och en fritt att lansera inkompatibla och alternativa lösningar på allt från kontaktering till drivningsprincip, men hittils har det knappast slagit på någon bred front.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Rausborn
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 2012-04-07

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Rausborn » 2018-08-30 22:27

st70 nytillverkas av dynakitparts.com :
https://www.dynakitparts.com/shop/st-70-kit-240-vac/ ( kostar 750 dollar i kitform + frakt)
och av tubes4hifi som har en vidareutvecklad vta-70 (något dyrare).

Är rummet lite mindre så fungerar en dynaco st35 alldeles utmärkt, även den passerar revy som begagnad, liksom dess
paketerade sca35 som har riaa och tonkontroller. Även st35 nytillverkas av dynakitparts.

Att köpa begagnat från usa är sällan en bra lösning, frakten är dyr och man får byta nättrafo, vars frakt även den är dyr.

Hör av dig om du undrar något. ( nej jag har ingen att sälja)[/quote]

Mycket information här och jag bugar och tackar för den.

Mitt lyssningsrum är inte så stort och då skulle enligt tipset en Dynaco ST35 fungera.
Att köpa nytt från USA verkar bli en dyr historia.

Frakt,moms och tullavgifter driver upp priset och dollarn är ju inte så billig heller.

Men videoklippen i länken var läckra och Thorénskivspelaren gillade jag skarpt.

Får hålla utkik på annonsmarknaden i Sverige,kanske det dyker upp en lämplig Dynacoförstärkare i ett överkomligt pris.

Vänligt av dig att svara på eventuella framtida frågor.

Som ni märker är jag i behov av allt stöd som generöst förmedlas här.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav rolfzetterberg » 2018-09-01 14:56

Nånting är väldigt fel här....
Hämtade hem schemat på PMA720AE(gäller även PMA520AE)och vad jag kan se har den helt vanliga sluttransistorer och då givetvis en helt vanlig slutstegskonstruktion.Inga MOS i sikte...
Däremot har större modeller som PMA1520AE MOS i slutsteget!

Då blir ju frågan - är det fel på schemat från Denon eller är det fel i reklamen??

(schema hämtade hos HifiEngine).

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav peterh » 2018-09-01 15:30

rolfzetterberg skrev:Nånting är väldigt fel här....
Hämtade hem schemat på PMA720AE(gäller även PMA520AE)och vad jag kan se har den helt vanliga sluttransistorer och då givetvis en helt vanlig slutstegskonstruktion.Inga MOS i sikte...
Däremot har större modeller som PMA1520AE MOS i slutsteget!

Då blir ju frågan - är det fel på schemat från Denon eller är det fel i reklamen??

(schema hämtade hos HifiEngine).

Det är väl ingen som tror på att någonting som står i reklam är rätt ???
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Morello » 2018-09-03 10:37

Jag laddade hem schemat till DENON-stärkaren - det är en helt konventionell klass AB-apparat.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav peterh » 2018-09-03 11:09

Morello skrev:Jag laddade hem schemat till DENON-stärkaren - det är en helt konventionell klass AB-apparat.

Det anade vi ju :-)

Men PLUS för att schemat är tillgängligt !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Cortado » 2018-09-03 11:31

Morello skrev:Jag laddade hem schemat till DENON-stärkaren - det är en helt konventionell klass AB-apparat.


Rausborn, tycker du tar detta som ett slutgiltigt besked om vad Denon-lådan är. Huruvida det sedan är en rekommendation är väl en annan femma. Om du har 2k att spendera så tror jag du får leta ordentligt för att hitta något som är mer än marginellt bättre.

Jag hade dessutom hållt med till ett transistorsteg till Hifi. Rör behöver bytas ibland och det kostar.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Advanced high current single push-pull circuit

Inläggav Almen » 2018-09-03 12:01

peterh skrev:
Cortado skrev:Rörförstärkare kan dock vara väldigt färgande pga den relativt höga utgångsimpedansen. Transistorförstärkare mycket lägre utgångsimpedans vilket gör att de inte lider av samma problematik. Problemet handlar om de ibland höga impedanstopparna en högtalare kan presentera förstärkaren, dessa kan orsaka dippar i högtalarens tonkurva. Med lite otur blir dessa hörbara.


Jag rekommenderar att läsa "current-driving of loudspeakers" av esa meriläinen.


Ja, det har det skrivits en del om. Som Svante skrev för 10 år sedan i tråden Strömdrivning är så mycket bättre!: "Det där är gammalt och utrett redan på 60- och 70-talen." Även i tråden Svante & Lilltroll bygger elektronik.

Finns även avhandlat i andra trådar (som från början inte handlade om strömdrivning men där en viss peterh ofta tar upp det ;)):

Kan man jämföra watt mellan slutsteg?

Mäta frekvensomfång på slutsteg?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: radelius och 7 gäster